2019-09-22, 19:20
Medlem
Sandtags avatar
En tumregel när det gäller sådana sajter är att ägaren har ett egen intresse av att du följer de råd som propageras för.

Pröva investopedia istället, undvik alltid rena aktierekar - De är till 99% saltade. Som ny på marknaden är standardtipset utdelningsbolag/indexfonder och att gå in på lång horisont. Vill du lära dig mer så avsätt ~ 10-20% till small cap bolagen. Undvik daytrading, det är mest bottar och ekobrottslingar som lyckas med det - Swingtrading kan vara både kul och lönsamt, undvik det dock tills du lär dig hur marknaden reagerar på en kurs du känner till.
Citera
2019-09-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Om du investerar 1miljon, 1jan 1900 och någon annan sprider ut inköpen jämnt under 10år, vem hade haft mest i slutändan? Upprepa för 2jan 1990, 3jan osv hela vägen upp till idag.

Nu har du en lista på vad den bästa strategin har varit historiskt för varje givet start datum. Ta ett genomsnitt av båda alternativen så noterar du att all-in vinner. Dvs väntevärdet är bättre i det fallet.

Man kan såklart omöjlig vara säker att det gäller i framtiden, eller att just nu inte är ett sådan "extrem" period där det är bättre att smyga in. Men i genomsnitt har de varit bättre historiskt så det är väl det bästa valet du kan göra givet den information du har. Sålänge du inte värderar lägre risk såklart.

Håller helt med. I varenda artikel med ”experter” så rekommenderas att sprida ut inbetalningarna under lång tid. Men finns ju inget som säger att inte bubblan spricker precis efter att du gjort din sista delbetalning.
Citera
2019-09-22, 20:53
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det var ny information för mig. Hur har du fått reda på detta?
Av person på Avanza. Rikatillsammans och Avanza hade ett samarbete som avslutats. Dels har han genomgående rekommenderat investeringar i sådant där han själv har intressen, dels på grund av den kritik som förekommer mot hans "sidoverksamheter", där kronan i härligheten är ponzi-konceptet Better Globe. Så Avanza vill inte göra några fler affärer med vederbörande.

Personligen så upplever jag Rikatillsammans som ett mycket oseriöst försök att berika sig själv på att rekommendera andra att köpa sådant man själv har intresse i. Det är tämligen omoraliskt att göra det under rådgivarens flagga.
Citera
2019-09-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Hur har forskningen visat att det skulle vara så?

Om vi vänder på resonemanget och antar att sprida köpen vore bäst.
Tänk dig sedan att du är fullinvesterad. Det rationella vore då att sälja allt och sedan pytsa in det i delar, allt för att sedan börja om igen.
Börsen går upp 6 dagar av 10 så därför är det bättre att se till att vara på börsen så många dagar som möjligt.
Citera
2019-09-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Av person på Avanza. Rikatillsammans och Avanza hade ett samarbete som avslutats. Dels har han genomgående rekommenderat investeringar i sådant där han själv har intressen, dels på grund av den kritik som förekommer mot hans "sidoverksamheter", där kronan i härligheten är ponzi-konceptet Better Globe. Så Avanza vill inte göra några fler affärer med vederbörande.

Personligen så upplever jag Rikatillsammans som ett mycket oseriöst försök att berika sig själv på att rekommendera andra att köpa sådant man själv har intresse i. Det är tämligen omoraliskt att göra det under rådgivarens flagga.
Mycket dålig stil att sprida en massa skit om Jan Bolmesson som gör ett grymt bra arbete med rikatillsammans.se

Att man rekomenderar/tipsar andra om att investera i saker man själv investerar i är väl snarare något som är positivt då man lever som man lär... Att Bolmesson med sin kanal kan ta dit olika gäster eller samarbeta med olika företag och få affiliate osv är inga konstigheter. Kanalen har en massa spännande gäster, artiklar osv och det är upp till var och en vad man vill göra med den informationen.

Att Avanza avslutade samarbetet med Bolmesson berodde snarare mer på att de bedömmer nackdelarna att "samarbeta" med Bolmesson som större än fördelarna pga den kritik de då fick av sina följare än att Bolmessons investeringsråd och verksamheter faktiskt var dåliga och fel i sig.
Citera
2019-09-22, 21:24
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Håller helt med. I varenda artikel med ”experter” så rekommenderas att sprida ut inbetalningarna under lång tid. Men finns ju inget som säger att inte bubblan spricker precis efter att du gjort din sista delbetalning.

Jag kommer ihåg reklamen när allemansfonderna körde med reklamen att börsen alltid har gått upp på fem års sikt... några år senare hade samma reklam behövt ändras till på tio års sikt..

Samma fenomen är väl att typ globalfonder rekommenderas...
Citera
2019-09-22, 22:49
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla
Mycket dålig stil att sprida en massa skit om Jan Bolmesson som gör ett grymt bra arbete med rikatillsammans.se

Att man rekomenderar/tipsar andra om att investera i saker man själv investerar i är väl snarare något som är positivt då man lever som man lär... Att Bolmesson med sin kanal kan ta dit olika gäster eller samarbeta med olika företag och få affiliate osv är inga konstigheter. Kanalen har en massa spännande gäster, artiklar osv och det är upp till var och en vad man vill göra med den informationen.

Att Avanza avslutade samarbetet med Bolmesson berodde snarare mer på att de bedömmer nackdelarna att "samarbeta" med Bolmesson som större än fördelarna pga den kritik de då fick av sina följare än att Bolmessons investeringsråd och verksamheter faktiskt var dåliga och fel i sig.
Att som rådgivare eller ekonomisk skribent ge personer investerings- eller planeringsråd i företag, fonder eller liknande där man själv har intressen utan att uppge detta tydligt strider mot de etiska riktlinjer som föreligger både inom finansiell rådgivning och ekonomisk journalistik. Att uttala sig som samarbetspartner med en seriös affärsbank faller inom detta område. Detta är inget du kan resonera dig runt. Denna enkla informationsskyldighet fullgjorde ju tyvärr inte din idol Bolmeson och av den enkla anledningen samt det faktum att hans primära inkomstkälla är en högst tvivelaktig verksamhet gjorde att Avanza, som är en mycket seriös bank, fick nog. Detta från interna källor.

Att Balansekonomis föreläsningar och kurser är rena bluffen behöver man inte vara något geni för att förstå. Där är Bolmeson djupt inblandad. Att Better Globe är ett ponzi-upplägg råder heller inga tvivel om. Sohlberg, som är deras grundare, har gjort konkurs med ett liknande upplägg förut, där man skulle blanda investeringar och välgörenhet. Att Better Globes finansiella upplägg inte tål närmare granskning är också bortom varje tvivel. Den typen av värde som man påstår sig finns i ett vanlig träd är helt enkelt inte rimligt. Det kräver hela tiden nya personer som tillskjuter kapital för att betala den som redan investerat. Mitt i detta sitter Göthe, Bolmeson, Söderberg, Sohlberg och några till som tjänar vanvettiga pengar på att skära emellan. Det är dock precis lika illa som upplägget med dammsugare för hemförsäljning eller UFF. I övrigt kan bland Better Globes anhängare, av vilket jag träffat flertalet, råda en ganska stor sekteristisk stämning där Bolmeson är helgonförklarad. Han är så vis och "ser sanningen", enligt dessa personer.

Du kan påstå att jag "sprider skit", men den stora gödselspridaren i sammanhanget heter fortfarande Bolmeson. Jag talar om vad jag vet, huruvida du sedan tror eller inte tror på det jag säger får du avgöra själv. Men fakta är att Bolmesons egen aktie inte är särskilt hög hos Avanza.
Citera
2019-09-23, 08:57
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka

Poängen är ju att det känns bättre. Smäller det dagen efter sista inbetalning har du ju fått några år av uppgång på de första delarna av slantarna.

Tycker inte att det är heltokigt tips ändå. Största risken emot en portföljs långsiktiga lycka är ägarens psyke, och denna metod kan hjälpa där.
Citera
2019-09-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Hur har forskningen visat att det skulle vara så?
Bara att googla... finns massor i ämnet och resultatet är att du tjänar mest på att kasta in alla pengar med en gång.
Citera
2019-09-23, 09:51
Bannlyst
Är det någon som vet hur det gått för hans investeringar i företaget som köper fallfärdiga hus i USA, renovera dem och sen hyra ut dem för dyra pengar?
Citera
2019-09-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Morse
Att som rådgivare eller ekonomisk skribent ge personer investerings- eller planeringsråd i företag, fonder eller liknande där man själv har intressen utan att uppge detta tydligt strider mot de etiska riktlinjer som föreligger både inom finansiell rådgivning och ekonomisk journalistik. Att uttala sig som samarbetspartner med en seriös affärsbank faller inom detta område. Detta är inget du kan resonera dig runt. Denna enkla informationsskyldighet fullgjorde ju tyvärr inte din idol Bolmeson och av den enkla anledningen samt det faktum att hans primära inkomstkälla är en högst tvivelaktig verksamhet gjorde att Avanza, som är en mycket seriös bank, fick nog. Detta från interna källor.

Att Balansekonomis föreläsningar och kurser är rena bluffen behöver man inte vara något geni för att förstå. Där är Bolmeson djupt inblandad. Att Better Globe är ett ponzi-upplägg råder heller inga tvivel om. Sohlberg, som är deras grundare, har gjort konkurs med ett liknande upplägg förut, där man skulle blanda investeringar och välgörenhet. Att Better Globes finansiella upplägg inte tål närmare granskning är också bortom varje tvivel. Den typen av värde som man påstår sig finns i ett vanlig träd är helt enkelt inte rimligt. Det kräver hela tiden nya personer som tillskjuter kapital för att betala den som redan investerat. Mitt i detta sitter Göthe, Bolmeson, Söderberg, Sohlberg och några till som tjänar vanvettiga pengar på att skära emellan. Det är dock precis lika illa som upplägget med dammsugare för hemförsäljning eller UFF. I övrigt kan bland Better Globes anhängare, av vilket jag träffat flertalet, råda en ganska stor sekteristisk stämning där Bolmeson är helgonförklarad. Han är så vis och "ser sanningen", enligt dessa personer.

Du kan påstå att jag "sprider skit", men den stora gödselspridaren i sammanhanget heter fortfarande Bolmeson. Jag talar om vad jag vet, huruvida du sedan tror eller inte tror på det jag säger får du avgöra själv. Men fakta är att Bolmesons egen aktie inte är särskilt hög hos Avanza.

Jag känner inte till något exempel där det inte framgår vad Bolmesson tjänar på att man investerar i det han pratar om. Om Balansekonomi varit rena bluffen hade de förmodligt inte fått hålla på med sin verksamhet. Samma sak med Better globe.
Citera
2019-09-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla
Jag känner inte till något exempel där det inte framgår vad Bolmesson tjänar på att man investerar i det han pratar om.

Är du medveten om att Affärsvärlden och magasinet Filter tillsammans skrev en lång granskning som sågade Bolmeson längs med fotknölarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in