Citat:
Ursprungligen postat av
bjorkuggla
Mycket dålig stil att sprida en massa skit om Jan Bolmesson som gör ett grymt bra arbete med rikatillsammans.se
Att man rekomenderar/tipsar andra om att investera i saker man själv investerar i är väl snarare något som är positivt då man lever som man lär... Att Bolmesson med sin kanal kan ta dit olika gäster eller samarbeta med olika företag och få affiliate osv är inga konstigheter. Kanalen har en massa spännande gäster, artiklar osv och det är upp till var och en vad man vill göra med den informationen.
Att Avanza avslutade samarbetet med Bolmesson berodde snarare mer på att de bedömmer nackdelarna att "samarbeta" med Bolmesson som större än fördelarna pga den kritik de då fick av sina följare än att Bolmessons investeringsråd och verksamheter faktiskt var dåliga och fel i sig.
Att som rådgivare eller ekonomisk skribent ge personer investerings- eller planeringsråd i företag, fonder eller liknande där man själv har intressen utan att uppge detta tydligt strider mot de etiska riktlinjer som föreligger både inom finansiell rådgivning och ekonomisk journalistik. Att uttala sig som samarbetspartner med en seriös affärsbank faller inom detta område. Detta är inget du kan resonera dig runt. Denna enkla informationsskyldighet fullgjorde ju tyvärr inte din idol Bolmeson och av den enkla anledningen samt det faktum att hans primära inkomstkälla är en högst tvivelaktig verksamhet gjorde att Avanza, som är en mycket seriös bank, fick nog. Detta från interna källor.
Att Balansekonomis föreläsningar och kurser är rena bluffen behöver man inte vara något geni för att förstå. Där är Bolmeson djupt inblandad. Att Better Globe är ett ponzi-upplägg råder heller inga tvivel om. Sohlberg, som är deras grundare, har gjort konkurs med ett liknande upplägg förut, där man skulle blanda investeringar och välgörenhet. Att Better Globes finansiella upplägg inte tål närmare granskning är också bortom varje tvivel. Den typen av värde som man påstår sig finns i ett vanlig träd är helt enkelt inte rimligt. Det kräver hela tiden nya personer som tillskjuter kapital för att betala den som redan investerat. Mitt i detta sitter Göthe, Bolmeson, Söderberg, Sohlberg och några till som tjänar vanvettiga pengar på att skära emellan. Det är dock precis lika illa som upplägget med dammsugare för hemförsäljning eller UFF. I övrigt kan bland Better Globes anhängare, av vilket jag träffat flertalet, råda en ganska stor sekteristisk stämning där Bolmeson är helgonförklarad. Han är så vis och "ser sanningen", enligt dessa personer.
Du kan påstå att jag "sprider skit", men den stora gödselspridaren i sammanhanget heter fortfarande Bolmeson. Jag talar om vad jag vet, huruvida du sedan tror eller inte tror på det jag säger får du avgöra själv. Men fakta är att Bolmesons egen aktie inte är särskilt hög hos Avanza.