2019-09-23, 08:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Uppgiften var väl att JG bett folk hålla tyst om SDs och LWs affär när LW försvann. Kan tolkas på många sätt. Endera som att skvaller inte skulle spridas (begripligt) eller som att man inte skulle delge polisen det (obegripligt).

Det har jag missat eller helt glömt.
Tror jag .
Hjälp mig med vem som delgett oss det. Holmes?

Mycket anmärkningsvärt om han har gjort det, särskilt om det skulle kunna tydas som att man inte skulle delge polisen det, vilket jag har lite svårt att tro.

Jag kan inte se varför JG skulle ens be vänner hålla tyst om något sådant inför andra heller. Kanske begripligt, men i det fallet kan man nästan misstänka att SD har bett honom om det.

På något vis borde man väl kunna tänka att det är upp till människor att själva bedöma hur de ska tackla uppgiften och med tanke på att även JG borde inse allvaret av att LW och SD har haft en affär
och nu är borta. Och han visste om de tidigare anmälningarna?

Jisses vad han borde känna skuld nu när SD är häktad på sannolika.Dvs om han har gått SDs "ärenden". Eller? Hur ska man tolka mannens beteende?

Jag ligger tyvärr efter ännu med några hundra sidor i samband med häktningarna och dagarna efter, men det borde väl inte vara från då uppgiften kom?

Att jag inte minns detta kanske beror på att jag inte känt att JGs beteende har varit annat än på SDs uppdrag, vilket jag nog ännu kan misstänka. Och att jag inte lagt jättestor vikt vid det tidigare, utan kanske förminskat det.
Citera
2019-09-23, 09:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja denne JG... han verkar vara en spindel i nätet från tidigt i tråden.

Man kan onekligen fundera på vad han vet (och inte vet).

Han har behållit SD som sin kompis, nu ute med HD och dessutom HD:s pappa på geoäventyr.

VET han att SD/HD och ev HD:s föräldrar inte är inblandade/vet något ang mordet... vet han att det är någon annan och ev vem (som han inte vill avslöja)?

Undrar hur många gånger han varit inne på förhör?

En fråga till alla: När det kommer FUP kommer alla förhör publiceras med namn på de förhörda eller är de maskade?

Jag får nog ta och koncentrera mig på fakta i tråden lite mer .
Nu känner jag att jag inte är säker på att JG och HD har cachat efter hennes häktning?
Det jag minns är att JG och HDs pappa cachade.

Suck.
Citera
2019-09-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får nog ta och koncentrera mig på fakta i tråden lite mer .
Nu känner jag att jag inte är säker på att JG och HD har cachat efter hennes häktning?
Det jag minns är att JG och HDs pappa cachade.

Suck.
Jag har för mig att det skrivits i tråden att även JG/HD varit ute tillsammans... svär dock inte på det (kan ha varit inlägg om att båda varit ute var för sig).

Men vi har "geo-grävare" i tråden som säkert kan bekräfta/dementera huruvida dessa två varit ute tillsammans... sorry om jag skrivit fel i tråden!
Citera
2019-09-23, 09:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har för mig att det skrivits i tråden att även JG/HD varit ute tillsammans... svär dock inte på det (kan ha varit inlägg om att båda varit ute var för sig).

Men vi har "geo-grävare" i tråden som säkert kan bekräfta/dementera huruvida dessa två varit ute tillsammans... sorry om jag skrivit fel i tråden!

Det är inte alls säkert att du har fel.
Jag tror att jag har varit väldigt okoncentrerad ett tag nu efter häktningarna och HDs frisläppande.

Det blev väl lite som efter ett bombnedslag, kaosartat i tråden och en öronbedövande tystnad. Mest som ett dovt surr.

Men det är viktigt att i surret gripa tag i det som är väsentligt.
Citera
2019-09-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
JG
Det knepiga med honom förutom hans ovillkorliga lojalitet mot SD är följande.
När LW försvunnit kontaktade JG många i bekantskapskretsen och bad dom hålla tyst om vad de visste och inte sprida något.
Väldigt konstigt agerande, själv hade jag uppmanat alla att berätta och sprida allt de visste för att hitta LW, och senare för att hitta hennes mördare.
JG ville tvärt emot att alla skulle hålla tyst.

Inlägg av Sh.Holmes från den 3/8- 18

Nu står det ju inte att JG uppmanade personer i bekantskapskretsen
att specifikt hålla tyst om LW:s och SD:s förhållande, utan att han
bad de hålla tyst om vad de visste och inte sprida något.

Men kan förstås innebära att vännerna inte skulle berätta något
om förhållandet.

Citat:
Det har jag missat eller helt glömt.
Tror jag .
Hjälp mig med vem som delgett oss det. Holmes?

Mycket anmärkningsvärt om han har gjort det, särskilt om det skulle kunna tydas som att man inte skulle delge polisen det, vilket jag har lite svårt att tro.

Jag kan inte se varför JG skulle ens be vänner hålla tyst om något sådant inför andra heller. Kanske begripligt, men i det fallet kan man nästan misstänka att SD har bett honom om det.

På något vis borde man väl kunna tänka att det är upp till människor att själva bedöma hur de ska tackla uppgiften och med tanke på att även JG borde inse allvaret av att LW och SD har haft en affär
och nu är borta. Och han visste om de tidigare anmälningarna?

Jisses vad han borde känna skuld nu när SD är häktad på sannolika.Dvs om han har gått SDs "ärenden". Eller? Hur ska man tolka mannens beteende?

Jag ligger tyvärr efter ännu med några hundra sidor i samband med häktningarna och dagarna efter, men det borde väl inte vara från då uppgiften kom?

Att jag inte minns detta kanske beror på att jag inte känt att JGs beteende har varit annat än på SDs uppdrag, vilket jag nog ännu kan misstänka. Och att jag inte lagt jättestor vikt vid det tidigare, utan kanske förminskat det.
Citera
2019-09-23, 09:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Inlägg av Sh.Holmes från den 3/8- 18

Nu står det ju inte att JG uppmanade personer i bekantskapskretsen
att specifikt hålla tyst om LW:s och SD:s förhållande, utan att han
bad de hålla tyst om vad de visste och inte sprida något.

Men kan förstås innebära att vännerna inte skulle berätta något
om förhållandet.

Du är bäst!
Tack!
Det måste ändå vara något med ditt minne som är något utöver det vanliga!

Så den viktiga meningen som Holmes säger är:

"När LW försvunnit kontaktade JG många i bekantskapskretsen och bad dom hålla tyst om vad de visste och inte sprida något."

https://www.flashback.org/sp64830539

Och ja, varför gjorde han det?
Jag skulle vilja ha hans version.

Och hur ser han på sitt agerande idag, om han tittar i backspegeln?

Eller gör han som en del skribenter i tråden?
Verkar tro på att det är ett gigantiskt tunnelseende som ÅH har, som i själva verket betyder att SD inte är skyldig?

Tror han att det liknar älg-och Karim-fallet, där man helt missat den verklige gm?
Är det så SD har pratat med sina vänner?
Citera
2019-09-23, 09:47
Medlem
Citat:
Det är inte alls säkert att du har fel.
Jag tror att jag har varit väldigt okoncentrerad ett tag nu efter häktningarna och HDs frisläppande.

Det blev väl lite som efter ett bombnedslag, kaosartat i tråden och en öronbedövande tystnad. Mest som ett dovt surr.

Men det är viktigt att i surret gripa tag i det som är väsentligt.
JG/HD har det spekulerats om i tråden från början (vad de vet/inte vet). Nu när SD sitter där han gör och om det är rätt GM skulle det förvåna mig mycket om inte dessa två vet något.

Bombnedslag kan jag inte se det som vad gäller dessa två. Varför skulle Du vara okoncentrerad pga häktningarna och frisläppandet av HD?

"Öronbedövande tystnad" jag måste säga att jag tycker precis tvärtemot.
Citera
2019-09-23, 10:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jag har inte läst något om att JG och HD varit ute tillsammans efter hennes häktning. Du kanske tänker på hur det var innan dess?
Citera
2019-09-23, 10:04
Medlem
Citat:
JG/HD har det spekulerats om i tråden från början (vad de vet/inte vet). Nu när SD sitter där han gör och om det är rätt GM skulle det förvåna mig mycket om inte dessa två vet något.

Bombnedslag kan jag inte se det som vad gäller dessa två. Varför skulle Du vara okoncentrerad pga häktningarna och frisläppandet av HD?

"Öronbedövande tystnad" jag måste säga att jag tycker precis tvärtemot.

Han menar kanske att det är väldigt tyst i örebro, ingen kanske vågar prata och spekulera, måste vara outhärdligt för alla invånare i örebro.
Citera
2019-09-23, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har inte läst något om att JG och HD varit ute tillsammans efter hennes häktning. Du kanske tänker på hur det var innan dess?
Som jag skrev så kan jag ha fel... det kan ha varit efter att SD blev inplockad... hoppas som sagt på någon geo-grävare kan rätta mig om jag har fel.
Citera
2019-09-23, 10:35
Medlem
Citat:
Men JG blev ju besviken för att SD och LW hade haft en affär bakom hans rygg, så vitt jag minns. LW. Jag har inget minne av att JG skulle bett om något sådant.

Tvärtom vittnar ju @Sh.Holmes om hur JG behandlade LW som luft efter att han fått veta om deras förhållande.

Ja jag har svårt att tro att han behandlade henne som luft för att hon hade ett förhållande med SD, då borde han ju behandlat SD likadant, så handlar nog knappast om hans moralkompass..snarare var han nog kränkt och sårad, kanske kände att han sig förnedrad, med tanke på JG beteende på hotellet, om det nu inte förstorats upp..så får man en känsla av att han var väldigt förtjust i LW själv?
JM har inalla fall antytt att JG tagit på LW på sätt hon inte bett om, och förmodligen inte heller uppskattat...så att JG skulle behandla LW som luft tror jag INTE beror på att JG har en snygg och stilig moralkompass likt en gentleman har?!

Men det här med missing people och JG, förmodligen sa polisen nej, tror som en annan postare skrev, de förstod att de inte skulle hitta henne vid liv....eftersom GM misstänks ha varit i LW bostad efter mordet, så borde väl GM sölat ner ordentligt med blod och fingeravtryck där, är väl ganska logiskt att de tänkte det värsta då? Så tycker inte det är konstigt att JG sa nej till geopolarna och hänvisade till klartecken från MP i det läget.
Att han ringde runt till vännerna och bad dom hålla tyst beror nog mest på HD, kan tämla mig att hon var hysterisk och tänkte på sig själv: nu kommer alla få veta om otroheten, mordet sket hon nog i...och JG gjorde som vanligt allt för HD för att lugna ner henne, så tror jag?

Men jag tror också att JG blivit lurad, och lurat sig själv också förstås. Man litar ju på sina vänner, såvida de inte erkänner och berättar sanningen...jag tror att JG inget visste, skulle han agerat så och ringt runt till vännerna om han visste vem som mördat LW? Skulle han hämtat dom på flygplatsen och lånat ut sin bil, och sommarstuga till dom, om han visste eller ens anat,att de var skyldiga?
Jag har väldigt svårt att tro det,..och med tanke på uppgiften att han tagit bort SD som vän på facebook efter häktningen, nej jag tolkar det som att han känner sig jäkligt lurad och det är förståeligt i så fall? Jag tror att han sörjt Lena uppriktigt och är ledsen för att han svek henne, jag trorvatt han tyckte väldigt mycket om henne, oavsett om det var på ett vänskapligt plan eller djupare och hans känslor inte var besvarade?
Citera
2019-09-23, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Han menar kanske att det är väldigt tyst i örebro, ingen kanske vågar prata och spekulera, måste vara outhärdligt för alla invånare i örebro.
Nu är notknapparen själv i tråden och jag tror att hen är kapabel att svara själv.

Bor hen i Örebro vet du det?
Varför/vad skulle vara "outhärdligt för alla invånare i örebro"?

Förklara i stället hur du tidigare visste vad SM menade. Gör dig inte till talesperson för någon annan.

Varför skickar du PM till mig och undrar varför jag är intresserad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in