2019-09-22, 21:05
Medlem
Hunden007s avatar
föresten så känner jag nog igen poliserna ifrån efterlyst.

måste va därför känner igen han som är lik komikern.
Citera
2019-09-22, 22:02
Medlem
batanuns avatar
Första avsnittet gav mig mersmak, även om jag tog mig för pannan över alla uppenbara misstag de gjorde från start.

Varför hade de sina vanliga mobiltelefoner med sig till första mötet? Och ännu värre, varför ta med sig den under själva brottet, och skicka SMS med den! Tror det var visserligen bara var en som gjorde det (Roger), men ändå.

Och var det någon som förstod resonemanget med de spanska registreringsskyltarna? Bara för att de sitter på en annan bil så kan de inte spåras till personen som står på det spanska registreringsbeviset? Hepp! Tankevurpa?

Och att sen rekognoscera utan utklädnad? Och t.om skanna sitt egna körkort vid återvinningscentralen... Och varför inte vänta några dagar mellan rek och själva stölden?

Och nu i dagens avsnitt skulle de handla för pengarna. Och Christian, som jag hade högst hopp om från start, går till en stor butik (större risk att polisen kollar där) och gör ett stort köp, och använder dessutom sitt bonuskort! Dvs han gör ett trippelfel i ett enda svep!

Och sen, när de blir utfrågade, så gör dom det största misstaget av dom alla, eller åtminstone det misstag jag irriterade mig på mest av allt. Dom pratar ju en massa med polisen! Varför? Har dom inte sett filmer där den misstänkte bara säger "ingen kommentar" eller liknande till allt, eller bara ber om en advokat? Och när polisen pratar med dom som vittnen så är det väl inget lagbrott att säga "jag har inte sett något, jag vet inget om det ni pratar om, jag har inget mer att säga till er"?

Nu har jag säkert glömt en massa andra misstag de gjort, men dessa var de mest grövsta tror jag... Om de hanterat dessa saker bättre så skulle de haft betydligt större chans att helt utebli från listan över misstänkta.

Jag har inte gjort något värre än att snatta snask som ung, men tror ändå att jag skulle kunnat hanterat detta betydligt bättre! Tror jag iallafall
Citera
2019-09-22, 22:06
Medlem
Tjuvarna är ju riktigt dumma. Gör de mesta misstag man kan göra.

Speciellt han den stora killen som tror han kan så mycket men det mesta är felaktigheter.

EDIT: Även tjejen som de plingade på hos som inte har något med detta att göra, reaktionerna är äkta hos både henne och pojkvännen, går inte att spela så där bra. Tack och lov märkte polisen detta direkt.
Senast redigerad av 400Ben 2019-09-22 kl. 22:09.
Citera
2019-09-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batanun
Första avsnittet gav mig mersmak, även om jag tog mig för pannan över alla uppenbara misstag de gjorde från start.

Varför hade de sina vanliga mobiltelefoner med sig till första mötet? Och ännu värre, varför ta med sig den under själva brottet, och skicka SMS med den! Tror det var visserligen bara var en som gjorde det (Roger), men ändå.

Och var det någon som förstod resonemanget med de spanska registreringsskyltarna? Bara för att de sitter på en annan bil så kan de inte spåras till personen som står på det spanska registreringsbeviset? Hepp! Tankevurpa?

Och att sen rekognoscera utan utklädnad? Och t.om skanna sitt egna körkort vid återvinningscentralen... Och varför inte vänta några dagar mellan rek och själva stölden?

Och nu i dagens avsnitt skulle de handla för pengarna. Och Christian, som jag hade högst hopp om från start, går till en stor butik (större risk att polisen kollar där) och gör ett stort köp, och använder dessutom sitt bonuskort! Dvs han gör ett trippelfel i ett enda svep!

Och sen, när de blir utfrågade, så gör dom det största misstaget av dom alla, eller åtminstone det misstag jag irriterade mig på mest av allt. Dom pratar ju en massa med polisen! Varför? Har dom inte sett filmer där den misstänkte bara säger "ingen kommentar" eller liknande till allt, eller bara ber om en advokat? Och när polisen pratar med dom som vittnen så är det väl inget lagbrott att säga "jag har inte sett något, jag vet inget om det ni pratar om, jag har inget mer att säga till er"?

Nu har jag säkert glömt en massa andra misstag de gjort, men dessa var de mest grövsta tror jag... Om de hanterat dessa saker bättre så skulle de haft betydligt större chans att helt utebli från listan över misstänkta.

Jag har inte gjort något värre än att snatta snask som ung, men tror ändå att jag skulle kunnat hanterat detta betydligt bättre! Tror jag iallafall

Kan bara hålla med. Tycker du sammanfattar det rätt bra!
Citera
2019-09-22, 22:21
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Det är klart att de två kvinnliga snutarna råkar snubbla in i en leksaksbutik och får "vibes" av mannen i kassan. Jag ger upp.

Det hade ju varit roligare om poliserna fick kämpa lite.
Citera
2019-09-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Är det riktiga pengar som tjuvarna har?

Nej FFS!!!

Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Konstigt att förhöra frisören när hon har kunder, inte gör man väl så i verkligheten?

Nej det gör man så klart inte.

Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag bildgooglade Askersund. Förutom att det uppenbarligen är en kommun som lider av akut brist på spännande nysvenska inslag (vilket kan förklara behovet av fiktiva brott), så ligger det i Östergötland, så om upplägget är tråkigt så kan man ju åtminstone skratta åt dialekten.

Askersund ligger inte i Östergötland.

Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ganska vidrig kärring som förhörde flickan. Tänk å ha henne som svärmor. .

Ja personer som gjort ett rån på 50 miljoner ska det daltas med

Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Ja, precis. Skulle vara kul om någon av deltagarna gick under jorden efter sitt första förhör med poliserna. Man kan ju inte gripas om inte poliserna hittar en. .

Man kan anhållas och fällas i sin frånvaro.
Citera
2019-09-22, 22:30
Medlem
Citat:
Det är klart att de två kvinnliga snutarna råkar snubbla in i en leksaksbutik och får "vibes" av mannen i kassan. Jag ger upp.

Det hade ju varit roligare om poliserna fick kämpa lite.

Det är uppenbart att det hela är till stor del en produktion. Hur annars förklara kameran? När de grips är det heller inga handbojor, de erbjuds ingen advokat osv.

Man kan inte se TV-serien med inställningen att allt är äkta.
Citera
2019-09-22, 22:44
Medlem
batanuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Tjuvarna är ju riktigt dumma. Gör de mesta misstag man kan göra.

Ja, fast till deras försvar har dom kanske inte fått tid till att förbereda sig speciellt mycket. Det hade varit intressant att få reda på hur mycket dom visste innan det där första mötet i ladan, och hur lång tid innan dom fick reda på det. För om det ska vara någorlunda realistiskt så borde dom ju fått information ett par månader innan, så att de hade kunnat planera och ordna saker (rek, inköp, alibi, snacka ihop sig om en alternativberättelse om vad de gjort ifall de blir förhörda) i god ordning, och även haft tid att läsa på om vad man kanske borde tänka på.

Citat:
EDIT: Även tjejen som de plingade på hos som inte har något med detta att göra, reaktionerna är äkta hos både henne och pojkvännen, går inte att spela så där bra. Tack och lov märkte polisen detta direkt.

Jag tänkte också på det, att hon såg så genuint chockad och ovetande ut. Min första tanke var "Varför kunde inte Roger och frisörerna m.fl reagerat sådär när de blev gripna!", men å andra sidan fattar jag att just detta med att spela en roll för att försöka lura någon är väldigt svårt för de flesta. Man blir nervös, och börjar le eller skratta vid fel tillfällen. Då är det lättare att försöka köra med ett pokeransikte tror jag, och spela ointresserad och bara vara tyst. "Då verkar man ju bara vara skyldig!" säger nån kanske, men alternativet att agera uppenbart nervöst och ge svar som man bara trasslar in sig mer av är ju ännu värre. Och faktum kvarstår att i slutändan är det bevis (och eventuella erkännanden) som man blir dömd av, inte att polisen tycker att man beter sig som en person som är skyldig.

Sen när det gäller själva produktionen av detta program så har jag flera åsikter, bl.a så är det skumt att de filmar med synlig kamera så pass ofta, som någon redan nämnt i tråden. Det borde vara dold kamera alltid. Och vissa av reglerna som deltagarna måste hålla sig till känns inte realistiska, t.ex att de måste använda en del av pengarna så pass kort tid efter brottet, och att det måste ske i samma ort som brottet.

Var det för övrigt någon annan som noterade att vissa av poliserna (en av de kvinnliga förhörsledarna framför allt) som också betedde sig lite konstlat, och log lite nervöst vid konstiga tillfällen? Då var det så uppenbart att det var mer skådespeleri än polisarbete. Där tror jag att 100% dolda kameror (eller övervakningskameror) hade underlättat för samtliga inblandade.
Citera
2019-09-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molton99
Sa de inte i första avsnittet att tjuvarna inte fick lämna Askersund efter kuppen, å att alla pladdrar vidare känns ju som en grej de blivit tillsagda att göra.

Precis, de får inte lämna byn.

Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
crille tror han är värsta experten stör mig som fan på han

Håller med. Att leka expert och ha fel är inte så charmigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Just detta ja, ett rollspel för att visa hur duktig polisen är( på TV) ytterligare ett program som försöker minimera hur verkligheten ser ut.

Poliserna är väldigt duktiga IRL, men tro något annat du!

Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Tror deltagarna skrivit under en klausul om vad de får/inte får göra under programmet. Annars hade varenda jävel stuckit till ett Jamaica/Brasilien e.t.c. inom första dygnet

De får inte lämna byn.

Citat:
Frågan är väl om de "kriminella" har förhållningsregler att hålla sig till, så de inte går utanför lagen s.a.s.

*Sätt inte fyr på scoutstugan
*Sticka utomlands några mänader
*Misshandla vittnen/tjallare grovt
*e.t.c.

De får inte lämna byn.
Citera
2019-09-22, 22:49
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Det är uppenbart att det hela är till stor del en produktion. Hur annars förklara kameran? När de grips är det heller inga handbojor, de erbjuds ingen advokat osv.

Man kan inte se TV-serien med inställningen att allt är äkta.

Förvisso, men det blir ganska tråkigt att se på serien när man är inställd på att allt är uppenbart regisserat. Det blir ju inte ens en utmaning för polisen.

Den självutnämnda brottsexperten går liksom och storhandlar på ICA med sitt personliga bonuskort. Grattis.
Citera
2019-09-22, 22:52
Medlem
Citat:
Förvisso, men det blir ganska tråkigt att se på serien när man är inställd på att allt är uppenbart regisserat. Det blir ju inte ens en utmaning för polisen.

Den självutnämnda brottsexperten går liksom och storhandlar på ICA med sitt personliga bonuskort. Grattis.

Jag tycker mig se att målgruppen för denna serien är 40-70 åriga tråkiga Svenssons. Men jag håller med dig. Det lockar inte den bredda massan när det är så här.
Citera
2019-09-22, 22:57
Medlem
batanuns avatar
Citat:
Frågan är väl om de "kriminella" har förhållningsregler att hålla sig till, så de inte går utanför lagen s.a.s.

*Sätt inte fyr på scoutstugan
*Sticka utomlands några mänader
*Misshandla vittnen/tjallare grovt
*e.t.c.

Med tanke på hur alldagliga deltagarna är, så valde jag att se detta som ett "begå ett enda stort brott i livet, och bli rik"-äventyr, som i den där filmen om ett gäng hederliga pensionärer som rånar en bank (eller liknande). Dvs personerna har ingen kriminell bakgrund eller erfarenhet, är inte våldsamma, har vanliga liv, vanliga jobb, och familj och vänner som "tvingar" dom att vara kvar där dom bor. Och enda orsaken att de ens gör detta är att de av någon anledning fått möjligheten, och de tänker "YOLO!" typ..

Sett ur det perspektivet så blir deras ageranden och deras misstag lite mer rimliga. Man kan fortfarande ta sig för pannan flera gånger varje avsnitt, men det är iallfall inte orimligt overkligt längre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in