2019-09-22, 18:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Glöm det nu.Det var nåt jag läste låångt bak i tråden.Jag har glömt det.. Nåt om vivalla knivattack.. nån kille i blodig t shirt mm stod det om.Vet ej år eller mån Vi släpper det nu!

Du har rätt. Det spekulerades i tråden om nyheterna om en knivattack i ett sommarstugeområde i Örebrotrakten kunde ha med detta fall att göra. På den tiden var ju JG i sin sommarstuga och hade hämtat upp SD och HD från flygplatsen och kört dit dem också, enligt uppgifter i tråden.
Citera
2019-09-22, 18:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Med andra ord-Sitter du och vet att din bästa vän är anklagad för mord så överväger du nog ett flertal gånger innan du sätter dit din bästa vän på livstid.Din bästa vän kanske är din mamma till exempel.

Varför tror du att jag en gång begick mened när jag som ung tjej vittnade mot en grovt kriminell i den under världen?
Jag begick mened pga att jag var (enligt dig FEG) rädd.Jag hade mottagit hotelser från den jag hade satt dit.Tydligare kan jag inte bli.Man kan dels låta bli att berätta vad man vet pga en inre övertygelse(rätt orätt) och pga rädsla/hot.

Vem har påstått att hen skulle sätta dit
sin bästa vän?

Jag trodde att det var en vän till LW som
hon anförtrott sig till?

Jag har full förståelse om man inte törs
vittna mot någon som är grovt kriminell
men nu handlar det om ett gäng
GC-muppar! Har du sett hur de ser ut?

Nu handlar det om en vän till LW som hon
anförtrodde sig till. Då tycker jag att det
fegt att inte försöka sätta dit hennes
mördare.
Citera
2019-09-22, 18:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I alla sammanhang där det finns maktstrukturer och hierarki finns det risk för att det bildas en vilja att rida på samma vinnarvåg. Det finns människor som till varje pris vill vinna, vill bli framgångsrika och i den vågen vill många vara med.

Det kan gälla inom vården (Paolo Macchiarini) eller inom rättsväsendet (Christer van der Kwast), faktiskt inom vilken bransch som helst.

Människor sluter upp runt personer som röner framgång, det bildas en tystnadskultur och inte sällan en osunt förhållningssätt och agerande runt personer som försöker säga emot.

Men att detta skulle ske ofta, eller i just detta fall behöver för den skull inte vara sant. Just de fall som du tar upp är gamla, vilket förstås inte behöver betyda att det kan hända igen.

Att det i denna tråd tas upp älgfallet och andra liknade fall om och om igen är faktiskt lite underligt.
Även om det har tagit väldigt lång tid att komma dit fallet är idag, kan väl bero på osannolikt slarv från polisens sida från dag ett.

Det måste väl alla fråga sig, hur kunde man missa att den döda låg i stort sett under näsan på polisen? Hur kunde man missa det oerhört viktiga skrikvittnet dalaans rapport?

Dessa enormt för utredningen försvårande missar, de extremt långa väntetiderna för att få svar från NFC och den förmodligen mycket komplexa mordutredningen (kanske det inte är ett enkelt svar på vem och varför? Liknar denna utredning kanske mer den komplexa bild som man har sett i utredningen av Arbogakvinnan och Knutbymordet?)kanske är orsaken till att det tar så lång tid?

Jag tror att vi har att göra med en misstänkt som inte är så lätt att få en klar bild över. Det finns en mängd försvårande faktorer misstänker jag. Detta är enbart min spekulation, men jag misstänker att det finns många runt denna man som är gravt insnärjda i det spel som han har drivit. Deras moralkompass har försatts ur funktion pga den mycket manipulativa förmåga han har och den på ytan trevliga, tramsiga färgklick till karaktär som han spelar.

Detta tror jag är den huvudsakliga anledningen till att vi inte har något svar ännu.

Jag tror dock inte på att det är ett helt gäng som är involverade i mordet, utan enbart att flera är så färgade av den bild som de har matats av och den vilja att tro på den. har gjort att de har blivit förblindade och kanske skyddar "fel" person.

Observera att allt ovan är min spekulation och min egen tro.
Jag tror inte heller att det är något "Kwastskt" över det här. Däremot kan man nog inte utesluta det som Gunilla Blomberg (kriminalinspektör, förhörsledare och kurschef på Polisen region Stockholm), skrev i det jag citerade
De senaste åren har vi upplevt flera fall där det visat sig att människor som blivit dömda eller varit misstänkta under längre tid varit oskyldiga. Det är fall där polisen låst sig vid en förklaring trots svag bevisning.
.
Älg- och Karimfallet ligger närmare det här fallet än Kevin- och Quickfallet gör. De båda fallen blev ju "rättsskandaler av bibliska mått" (som någon skrev i Kevintråden) och orsakades av omständigheter som inte finns här. Dit når inte det här fallet hur illa det än eventuellt är skött.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-22 kl. 19:27.
Citera
2019-09-22, 19:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Han har inte förhindrat att MP skulle söka, och har heller ingen befogenhet att göra det. Han skrev att de som ville leta efter Lena inte skulle söka själva utan ansluta sig till Missing People istället.
Sedan skrevs det också att JG hade något slags samordnings/administationsroll inom Missing People (med det kanske bara var en trådsanning) och att han ställde in sökningen.
Har du någon annan förklaring till att det inte blev någon sökning?
Citera
2019-09-22, 19:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Nu handlar det om en vän till LW som hon
anförtrodde sig till. Då tycker jag att det
fegt att inte försöka sätta dit hennes
mördare.
En vän till LW borde rimligtvis göra allt hen kan för att LW:s familj ska få upprättelse och en förklaring.
Annars kan hen inte kalla sig en vän.
Citera
2019-09-22, 19:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror inte heller att det är något "Kwastskt" över det här. Däremot kan man nog inte utesluta det som Gunilla Blomberg (kriminalinspektör, förhörsledare och kurschef på Polisen region Stockholm), skrev i det jag citerade
De senaste åren har vi upplevt flera fall där det visat sig att människor som blivit dömda eller varit misstänkta under längre tid varit oskyldiga. Det är fall där polisen låst sig vid en förklaring trots svag bevisning.
.
Älg- och Karimfallet ligger närmare det här fallet än Kevin- och Quickfallet gör. De båda fallen blev ju "rättsskandaler av bibliska mått" (som någon skrev i Kevintråden) och orsakades av omständigheter som inte finns här. Dit når inte det här fallet hur illa det än eventuellt är skött.
Fast alla dessa fall som hela tiden dras upp börjar få några år på nacken nu.
De senaste åren har det inte funnits några liknande rättsskandaler.
Om de har funnits så har de skandalerna inte uppdagats ännu.
Citera
2019-09-22, 20:03
Medlem
Citat:
”Det är otroligt enkelt för dig att sitta dold bakom ett anonymt nick och rekommendera och även tala om vad andra skall göra och inte göra.

Du vet över huvud taget ingenting om 👤Lena Wesström's förtrogne vän och vederbörande's egentliga skäl så som anledning till sin rädsla för att bli inblandad i något som kan skapa impositiva konsekvenser, både för vederbörande själv, och för sina närstående.

Mvh/ @JokerMannen ⚠⬅”

Så varför kan inte hen berätta anonymt
vad hen vet?
Tänk om du blev anklagad för mord.
Hur kan rätten tro på ett anonymt brev om att du är skyldig?Det skulle ju kunna vara vilken tokstolle som helst som skulle kunnat skicka ett sånt brev.Den kan då inte bli förhörd.
Citera
2019-09-22, 20:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Tänk om du blev anklagad för mord.
Hur kan rätten tro på ett anonymt brev om att du är skyldig?Det skulle ju kunna vara vilken tokstolle som helst som skulle kunnat skicka ett sånt brev.Den kan då inte bli förhörd.

Jag menar att hen kan tipsa
polisen om vad hen vet så att polisen
vet vem LW var rädd för och vad motivet
till mordet kan vara.
Citera
2019-09-22, 20:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Fast alla dessa fall som hela tiden dras upp börjar få några år på nacken nu.
De senaste åren har det inte funnits några liknande rättsskandaler.
Om de har funnits så har de skandalerna inte uppdagats ännu.
Nej, någon bautaskandal liknande Kevin- och Quickfallen lär det inte bli, de är svårslagna i sitt slag. GW har visserligen svarat "klart det kan även om det inte kommer se exakt likadant ut" när han fått frågan om sådana fall kan hända igen.

Jag har ingen aning om hur "brett" man jobbat i det här fallet men tror mycket smalt. Men även om man låst sig vid ett spår så behöver det inte betyda att det inte är rätt spår.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-22 kl. 20:36.
Citera
2019-09-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag har aldrig påstått [enligt mig] att du är FEG och kommer aldrig att göra något sådant, det var medlemmen och provokatören @gloriouslife som framförde ordet FEG som anbelangade 👤Lena Wesström's förtrogna vän, utan att vederbörande har en god grund att stå på och därtill sagt en egentlig kännedom om skälet och anledningen till att 👤Lena Wesström's förtrogen vän äger just en anledning till sin rädsla, både för sig själv, så som för sina närstående.

Mvh/ @JokerMannen
JokerMannen!
Jag vet att det var Gloruslife som skrev det och inte du.
Mvh Fotoalbuns
Citera
2019-09-22, 20:20
Medlem
Citat:
Jag menar att hen kan tipsa
polisen om vad hen vet så att polisen
vet vem LW var rädd för och vad motivet
till mordet kan vara.
Ja visst.Om inte den vännen också på samma gång är vän med SD.
Citera
2019-09-22, 20:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ja visst.Om inte den vännen också på samma gång är vän med SD.

Är det någon som påstått det?
Det enda JM skrivit är väl att LWs vän
är rädd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in