Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-22, 20:06
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag såg den tråden...

Gretas enorma framgångar i USA har chockat Greta-hatarna, så många av dem har varit tysta ett tag. Men nu verkar vissa av dem ha hämtat sig från chocken och hittat en ny tråd där de kan ösa ut sitt hat och sina falska råd igen:
(Och för att förtydliga. Jag syftar inte på de som kritiserar Greta sakligt utan på dem som släpper ut allt sitt hat så fort de får chansen.)

Det är intressant, på riktigt. Detta Greta hat.
Jag har försökt att analysera det. Men inte kommit så långt.
Att det är rent känslomässigt har jag dock kommit fram till.

Men varför det känslomässigt ger detta resultat har jag bara hypoteser om.
En hypotes är avund. Hon får den uppskattning man själv förunnas.
En annan: revanschism. Man ger tillbaka - hämnas - för att man själv (orättvist) inte fått denna uppskattning.
En tredje. Man känner/tycker hon är sexuellt oattraktiv - ful. Och vill uttrycka sitt motvilja mot det.
En fjärde hypotes. Man tycker man har en annan åsikt än hon (om klimatet) och då hatar man henne som person istället för i sak (som är så dum som inte fattar att jag har rätt).

Försökt fråga några av hatarna om varfördom hatar henne. Men svaren har varit undvikande och diffusa, tyvärr.
Mest av typen: Hon är dum.

Av svaren kan man dra slutsatsen att hatarna själva inte riktigt vet varför dom hatar henne.
Och det stämmer med det jag tror mig veta. Att hatet ligger på känslonivå, och ett omedvetet sådant.
Frågar man folk varför dom mobbat någon vet dom inte riktigt själva det. Det bara blev så.

Hatet ligger troligen på instinktnivå. En nivå där unga och äldre män tänder på Blondinbella, med stora bröst. Men instinktivt reagerar mot en sån som Greta. Som saknar de klassiska kvinnliga sexuella attributen.
2019-09-22, 20:15
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Var kommer aggressionen ifrån? Utgår den från Trump som inte vågar komna till FN-mötet därför att Greta är där och får mer uppmärksamhet än han? Greta som får sina tal projicerade på FN-skrapans vägg?

Logiskt att Trump inte är där.
Inte heller borde Sveriges representant vara där.

Varför har Sverige skrivit på parisavtalet?
2019-09-22, 20:17
Medlem
vidrikfittanens avatar
Jag skiter i hur Greta ser ut. Det är domedagsbudskapet kryddat med vänsterpolitik och lobbyism jag avskyr.
Hade Greta "strejkat" mot islamiseringen och invandringen så hade jag älskat hennes Hitler Jugend-flätor.
2019-09-22, 20:22
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

En annan: revanschism. Man ger tillbaka - hämnas - för att man själv (orättvist) inte fått denna uppskattning.
En tredje. Man känner/tycker hon är sexuellt oattraktiv - ful. Och vill uttrycka sitt motvilja mot det.
En fjärde hypotes. Man tycker man har en annan åsikt än hon (om klimatet) och då hatar man henne som person istället för i sak (som är så dum som inte fattar att jag har rätt).

Försökt fråga några av hatarna om varfördom hatar henne. Men svaren har varit undvikande och diffusa, tyvärr.

Av svaren kan man dra slutsatsen att hatarna själva inte riktigt vet varför dom hatar henne.
Och det stämmer med det jag tror mig veta. Att hatet ligger på känslonivå, och ett omedvetet sådant.
Frågar man folk varför dom mobbat någon vet dom inte riktigt själva det. Det bara blev så.

Hatet ligger troligen på instinktnivå. En nivå där unga och äldre män tänder på Blondinbella, med stora bröst. Men instinktivt reagerar mot en sån som Greta. Som saknar de klassiska kvinnliga sexuella attributen.
Det påminner snarare om hatet mot Olof Palme. Det lär ska ha hänt att någon sköt sönder sin TV när Palme var i rutan. Någon dresserade sin hund att skälla när någon sa 'Palme' osv.
2019-09-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Du har tillräckligt med insikt i varje fall när du desperat försöker omvandla frågeställningen, ni är inte mottagliga/oförstående gällande frågor om eran fanatism, samt varför ni tar allting som personliga attacker mot Greta.

Det är onekligen underhållande att läsa era inlägg hur ni glorifierar personen ifråga, precis som tonåringar avgudar artister. Därav blir det personligt när man kritiserar det mediala bakom, som ni per automatik förtränger.
2019-09-22, 20:43
Medlem
Klart det ligger mycket på känslonivå. Det är samma sak med både Gretahatare och Trumphatare.
Antagligen för att åsikterna ligger långt från deras egna.

De som hatar Greta ogillar väl radikal miljöpolitik med stora vänsterinslag. De kanske också ogillar att hon fått så stor positiv uppmärksamhet av journalister och politiker.
De som hatar Trump ogillar väl nationalistisk högerpolitik och hans framtoning.
Senast redigerad av TierraDelFuego 2019-09-22 kl. 20:47.
2019-09-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Du har tillräckligt med insikt i varje fall när du desperat försöker omvandla frågeställningen, ni är inte mottagliga/oförstående gällande frågor om eran fanatism, samt varför ni tar allting som personliga attacker mot Greta.

Det är onekligen underhållande att läsa era inlägg hur ni glorifierar personen ifråga, precis som tonåringar avgudar artister. Därav blir det personligt när man kritiserar det mediala bakom, som ni per automatik förtränger.

+10

En del figurer här i tråden blir skogstokiga när de inser att jag (eller Gary-Loomis, antar jag) faktiskt inte tillmäter Gretas egna känslor och hur hon har upplevt färden till New York den minsta betydelse för att analysera frågan om hur man kan eller inte kan realistiskt påverka klimatet, förändra energiförsörjningen eller påverka halter av CO2. För dem kretsar hela frågan kring Greta som person, och hennes känslor, hennes erfarenheter är en viktig del av upplägget.
2019-09-22, 21:12
Medlem
CyberIngmars avatar
Vi får se om Kina är kloka nog att bjuda in Greta. Vad säger Kina om handeln upphör. Hur påverkar det Kinas ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av omni.se
Klimataktivisten Greta Thunberg har inget intresse av att träffa USA:s president Donald Trump, eftersom hon inte ser hur det skulle kunna hjälpa henne att sprida information om klimatförändringarna. Det säger hon i en intervju med DN.

Hon är även redo att ta sin klimatkamp vidare till andra sidan jorden om hon får en inbjudan till Kina. Samtidigt tycker hon att man redan nu kan påverka landets klimatpåverkan.

– Kina tillverkar många av de saker som vi köper – så ett sätt att påverka Kina är att sluta köpa onödiga saker därifrån, säger hon.

Nu får vi se hur exempelvis H&M reagerar

https://www.businessinsider.com/swedish-koepskam-shame-of-buying-a-threat-to-fashion-market-2019-9?r=US&IR=T
2019-09-22, 21:12
Medlem
theanthropologists avatar
Greta har träffat Obama idag igen och tycks fundera på att även besöka Kina.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/greta-thunberg-jag-har-ingen-onskan-om-att-traffa-president-trump/
2019-09-22, 21:20
Medlem
Mitt problem med Greta är i grund och botten den typiska naiva vänsterfanatismen. All denna energi och (alldeles felriktad) uppmärksamhet som kommer att leda...ingenstans.

Vilka är dom största miljöbovarna i världen? Afrika och Kina främst. Riktar sig Greta mot dessa länder? Nope.

Istället så riktar sig stackars DomedagsGreta på utvecklade länder som kanske inte är perfekta men många mil bättre än dom största bovarna. Vi får inte flyga. Vi får inte använda mer plast. Vi får inte göra någonting för annars förintas världen bla bla bla. Typisk röd retorik med andra ord.

Och samtidigt så runkar hennes föräldrar och andra hjärntvättsexperter till uppmärksamheten (och pengarna) som hon drar in.

Jag menar kom igen för helvete - denna setup ser man hela tiden från den röda sidan oavsett om det är inom politik eller vad fan det nu kan vara. Alla ska vara goda och göra som vi säger men vi kan göra vad vi vill och få kosing oavsett vad. Hardcore kapitalister är iallafall ärligare då det gäller deras mål att tjäna pengar.
2019-09-22, 22:05
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Det påminner snarare om hatet mot Olof Palme. Det lär ska ha hänt att någon sköt sönder sin TV när Palme var i rutan. Någon dresserade sin hund att skälla när någon sa 'Palme' osv.

Ja, det var min första tanke. Att detta var en politisk fråga. Vänster - Höger. Men en vidare analys gav vid handen att det politiska agendan hos ex v SD inte i något avseende hade någon bäring på Gretas klimatåsikter. Klimat och politik, vänster - höger, har ingenting med vartannat att göra.

Tvärtom: Professionella experter inom klimat området ser ingen politisk koppling i analysen av klimatets utveckling.Man ser positivt på att klimatfrågan nu har hamnat högre på samhällets och politikernas intressefokus och diskuteras mer.

Hatarna drivs av helt andra bevekelsegrunder än de vetenskapliga.

Vilket inte hindrat att olika politiska partier har politiserat frågan. Gjort den politisk. Vänstern för. Höger emot (människans påverkan på klimatet).

Orsaken till just denna typ av politiseringen kan vara intressant. Men inte för denna tråd. I denna tråd är det intressant med mobbingen och hatet mot Greta. Eller lika väl heroiseringen av hennes insatser (att läsa upp kritiska synpunkter på CO användningen, om jag nu förstått detta rätt).

Vilket alltså INTE i grunden är intellektuellt motiverad, utan har känslomässig orsak.
Klimatfrågan används endast som ett tillhygge för att förnedrad henne. De flesta som angriper henne med klimatargument skiter i klimatfrågan.

Man, ogillar henne som person. Hon är sjuk. Hon är dum. Hon är lurad. Hon är ful.

Varför man retar sig på henne är oklart. Men gjorde man redan i skolan. Då föregav man inga klimatmässiga skäl för det. Men hatet var av samma typ som idag. Som det florerar här på Flashback och säkerligen på andra ställen runt om i världen.
2019-09-22, 22:09
Medlem
Citat:
Källkritik tycks inte vara din starkaste sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in