Citat:
Jag såg den tråden...
Gretas enorma framgångar i USA har chockat Greta-hatarna, så många av dem har varit tysta ett tag. Men nu verkar vissa av dem ha hämtat sig från chocken och hittat en ny tråd där de kan ösa ut sitt hat och sina falska råd igen:
(Och för att förtydliga. Jag syftar inte på de som kritiserar Greta sakligt utan på dem som släpper ut allt sitt hat så fort de får chansen.)
Gretas enorma framgångar i USA har chockat Greta-hatarna, så många av dem har varit tysta ett tag. Men nu verkar vissa av dem ha hämtat sig från chocken och hittat en ny tråd där de kan ösa ut sitt hat och sina falska råd igen:
(Och för att förtydliga. Jag syftar inte på de som kritiserar Greta sakligt utan på dem som släpper ut allt sitt hat så fort de får chansen.)
Det är intressant, på riktigt. Detta Greta hat.
Jag har försökt att analysera det. Men inte kommit så långt.
Att det är rent känslomässigt har jag dock kommit fram till.
Men varför det känslomässigt ger detta resultat har jag bara hypoteser om.
En hypotes är avund. Hon får den uppskattning man själv förunnas.
En annan: revanschism. Man ger tillbaka - hämnas - för att man själv (orättvist) inte fått denna uppskattning.
En tredje. Man känner/tycker hon är sexuellt oattraktiv - ful. Och vill uttrycka sitt motvilja mot det.
En fjärde hypotes. Man tycker man har en annan åsikt än hon (om klimatet) och då hatar man henne som person istället för i sak (som är så dum som inte fattar att jag har rätt).
Försökt fråga några av hatarna om varfördom hatar henne. Men svaren har varit undvikande och diffusa, tyvärr.
Mest av typen: Hon är dum.
Av svaren kan man dra slutsatsen att hatarna själva inte riktigt vet varför dom hatar henne.
Och det stämmer med det jag tror mig veta. Att hatet ligger på känslonivå, och ett omedvetet sådant.
Frågar man folk varför dom mobbat någon vet dom inte riktigt själva det. Det bara blev så.
Hatet ligger troligen på instinktnivå. En nivå där unga och äldre män tänder på Blondinbella, med stora bröst. Men instinktivt reagerar mot en sån som Greta. Som saknar de klassiska kvinnliga sexuella attributen.