2019-09-22, 10:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nerikes Allehandas chefredaktör Anders Nilsson, som fått utstå hård kritik för att okritiskt gå i åklagarmyndighetens ledband, uppvisar nu en del tecken på att kanske börja svänga om lite:
Rättsväsendet är en viktig del av demokratin. Det finns rättsvårdande myndigheter som polis, åklagare och domstolar som är en garanti för att upprätthålla rättssäkerheten i landet. Lika viktig för demokratin är media som har till uppgift att informera medborgarna om vad som händer i olika rättsliga fall. Medias uppgift är att förmedla rättsprocessen på ett så opartiskt sätt. Men vi ska också ifrågasätta och granska såväl processer som myndigheter.
........
Det här resulterade senare i ett skarpt mejl till NA från åklagaren där hon ifrågasätter att vår reporter följt efter henne och att han överhuvudtaget ställt frågor till henne. ”Jag var inte i tjänst och det måste ha varit helt uppenbart för dig när jag kom ut från personalentrén”, förklarar åklagaren i ett mejl till reportern. För oss inom media är detta ett mycket anmärkningsvärt uttalande. Det finns flera skäl till det. För det första är en åklagare en offentlig person, avlönad med skattepengar som sitter på ett maktkapital som ytterst få har. För det andra måste en åklagare i sin roll vara beredd på att få frågor från media. Även utanför arbetstid. Sist men inte minst blir uttalandet extra märkligt då det handlar om ett av Sveriges mest uppmärksammade mordfall just nu.
https://www.na.se/artikel/aklagaren-vagrade-svara-pa-na-s-fragor-da-hon-just-lamnat-jobbet-maste-kunna-svara-utanfor-arbetstid -ett-anmarkningsvart-uttalande

Det där är djävligt illa och man hoppas ju att det var en dålig dag för åklagaren.

Självklart ska en åklagare kunna svara på frågor även utanför sin arbetstid, vore ju djävligt enkelt och praktiskt att låsa in sig på sin arbetsplats och göra sig oanträffbar under hela sin arbetsdag för att undvika besvärliga frågor om vad som pågår/händer i ett fall.

Illavarslande sett från mina ögon.
Citera
2019-09-22, 10:19
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
(Har JB dagboken?)

Vet vi om det öht finns någon dagbok? Är det bekräftat? Ifrågasätter inte dig men kan inte minnas att en dagbok bekräftats i tråden.

Nu spekulerar jag bara men LW verkar inte vara den dagboksskrivande typen direkt. Känns som en för energisk och aktiv person för att föra dagbok. Hon verkade mer vara en utåtriktad social person som dokumenterade sina dagar i kommunikation med andra via sociala medier och andra online forum än via en analog, inåtvänd dagbok.
Citera
2019-09-22, 10:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det där är djävligt illa och man hoppas ju att det var en dålig dag för åklagaren.

Självklart ska en åklagare kunna svara på frågor även utanför sin arbetstid, vore ju djävligt enkelt och praktiskt att låsa in sig på sin arbetsplats och göra sig oanträffbar under hela sin arbetsdag för att undvika besvärliga frågor om vad som pågår/händer i ett fall.

Illavarslande sett från mina ögon.

Man borde även om man har bråttom, kunna hänvisa till att man kan ta frågor vid ett visst tillfälle lite senare. Eller som ÅH gjorde, kalla till en presskonferens där hon går ut med information, även om den är väldigt kortfattad.
Citera
2019-09-22, 10:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man borde även om man har bråttom, kunna hänvisa till att man kan ta frågor vid ett visst tillfälle lite senare. Eller som ÅH gjorde, kalla till en presskonferens där hon går ut med information, även om den är väldigt kortfattad.
Presskonferensen missade jag. Vad är det för frågor journalisterna ställer, och som åklagaren inte vill svara på?
Citera
2019-09-22, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Presskonferensen missade jag. Vad är det för frågor journalisterna ställer, och som åklagaren inte vill svara på?

Kanske inte kallas presskonferens när det bara handlade om en kort information till pressen. Skulle tro att du har sett det inslaget där ÅH också sa att hon inte skulle svara på frågor.
Nu minns jag inte om det var i samband med SDs eller HDs häktning.

Tillägg:
Det var i samband med att HD släpptes.
Här är länken:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5oRXv/haktad-for-mord-pa-lena-wesstrom-slappt
Senast redigerad av notknapparen 2019-09-22 kl. 10:48. Anledning: Tillägg
Citera
2019-09-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vet vi om det öht finns någon dagbok? Är det bekräftat? Ifrågasätter inte dig men kan inte minnas att en dagbok bekräftats i tråden.

Nu spekulerar jag bara men LW verkar inte vara den dagboksskrivande typen direkt. Känns som en för energisk och aktiv person för att föra dagbok. Hon verkade mer vara en utåtriktad social person som dokumenterade sina dagar i kommunikation med andra via sociala medier och andra online forum än via en analog, inåtvänd dagbok.
Nu var inte Ditt inlägg till mig men funderar lite ändå...

Kanske LW skrev dagbok när hon började känna sig obekväm av någon orsak (för sig själv), berättat för någon hon kände/litade på att hon så gjorde.
Denne någon har trott väl om någon skrivare i denna tråd och berättat om det i ett PM.

Sina innersta tankar är nog bra att inte skriva i något digitalt forum (MH borde gjort detsamma kan jag tänka).
Citera
2019-09-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Jag vet inte om det funnits en dagbok ens.
Ja,hon verkar inte vara en dagboksskrivande kvinna.
Citera
2019-09-22, 10:46
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Nu händer det mystiska saker jojo med en snörstump i!!!
Kan någon annan än SD smygit in i LW bostad efter mordet och hämtat LW dagbok?

Ni får nog bestämma er om ni ska tro på JM eller inte. LW:s dagbok är något som endast JM påstått finns.
Citera
2019-09-22, 10:50
Medlem
Om det funnits en dagbok/anteckningar så har ju polisen dem i sin ägo nu tror i alla fall jag
Citera
2019-09-22, 10:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ni får nog bestämma er om ni ska tro på JM eller inte. LW:s dagbok är något som endast JM påstått finns.

En dagbok är nog för spännande att inte tro på oavsett källa
Citera
2019-09-22, 10:55
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu var inte Ditt inlägg till mig men funderar lite ändå...

Kanske LW skrev dagbok när hon började känna sig obekväm av någon orsak (för sig själv), berättat för någon hon kände/litade på att hon så gjorde.
Denne någon har trott väl om någon skrivare i denna tråd och berättat om det i ett PM.

Sina innersta tankar är nog bra att inte skriva i något digitalt forum (MH borde gjort detsamma kan jag tänka).

Det vore iofs inte ologiskt om hon antecknade i sådant syfte. Holmes har ju nämnt att vänner fick ta del av vad hon råkat ut för. Och det är ju inte ovanligt att t ex kvinnojourer rekommenderar våldsutsatta kvinnor att dokumentera misshandel och förankra i sin vänkrets.

Håller med om att MH nog borde tänkt så också för allas inkl sin egen skull!

Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Jag vet inte om det funnits en dagbok ens.
Ja,hon verkar inte vara en dagboksskrivande kvinna.

Dagbok känns lite udda uttryck egentligen för vår samtid. Därav blir även jag fundersam över om inte detta bara är en s k trådsanning. Men Tufsan kan ha rätt i att det kan vara något LW började att anteckna privat/analogt när hon anade att saker inte stod rätt till.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Tycker mig också minnas att detta aldrig hörts från något annat håll än från JM. Därav var min tanke att dagboken inte ska tas för givet i nuläget. Men tycker samtidigt att Tufsans resonemang ovan är vettigt.
Citera
2019-09-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Nu har det snurrat till ordentligt va?

Det var ju du som räknade upp vilka
som bor på Dammvägen.

Varför yrar du plötsligt om Vivalla?
(sommarstugeområdet?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera