2019-09-21, 20:43
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Lite OT:
Efter fått lite olustiga PM och även IRL, vill jag ”förklara” hur jag tänker. Jag har ifrågasatts varför och hur jag/vi kan umgås med misstänkta mördare (tidigare bara SD, nu både SD och HD).

Har man en vän/kompis/arbetskamrat eller liknande som misstänks för ett grovt brott, i detta fall det grövsta - Mord.
Hur ska man förhålla sig till personen och hens omgivning.

Hur tänker hen på mig om hen frikänns och är helt oskyldig, om jag klipper alla band direkt?
Hur tänker mina andra vänner att jag är som vän då?
Om hen döms, och det visar sig att hen var sjuk vid brottet, hur ska man då förhålla sig?

Om brottet (mordet) var planerat, så kommer min moraliska kompass visa 180 från personen, även efter avtjänat straff, men är det rätt egentligen?

För tillfället så känner jag en ganska stor tröskel att gå över för att närma mig paret D innan detta är löst, men det känns inte rätt.
Det jag har och gå på är att dom säger att dom är oskyldiga. Jag har med åren lärt mig att lyssna mer kritiskt på folk, men inte mina vänner.

Beklagar att du fått olustiga PM. Har du pratat med HD efter att hon släpptes?
Citera
2019-09-21, 20:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man ska nog inte ha ljugit i förhör för det tolkar jag som "på annat sätt aktivt förhindra utredningen".

Det är som sagt enbart om man hållit tyst om att man vet vem mördaren är. Jag tror även att lögner i förhör kan accepteras om vittnet t.ex. är nära anhörig till den misstänkte eller haft anledning att vara rädd. Men annars är nog direkta lögner till polisen "förhindrande" tror jag.

Oavsett så tror jag inte Lenas vän behöver oroa sig för att själv bli åtalad för skyddande av brottsling om hen träder fram och berättar om sin vetskap.
Jag tycker det är onödigt av oss att skrämma upp den här vännen! Polisen har säkert förståelse för att hen inte kunnat tala sanning tidigare. Bättre sent än aldrig tänker jag.

Nu vet vi ju faktiskt inte ens om det finns någon som "vet" något om mordet öht, det är ju bara en spekulation och ett antagande utifrån att en del har tyckt att det känns ologiskt att JG och HD (som nu istället är misstänkt själv för mord) inte skulle veta eller förstå mer.

Om SD är den skyldige till mordet, då måste jag ändå säga att utifrån det som man kan skymta i geocach- loggarna och det vi fått via tråddeltagare inte är en smickrande bild av en person, hur charmig, frisksportig, tramsig och glad prick han än kan verka vara på ytan.

Jag förstår mycket väl om hans vänner som varit kanske okritiska och kanske förlåtande mot honom, blivit duperade. Säkert finns det tvivel, kanske också misstankar som inte vill slå rot, men ändå återvänder i frågor som lämnats obesvarade och med stora frågetecken.

Jag tror också att det kan komma upp som et sent uppvaknande, plötsligt står det klart. Att visst var det konstigt och när jag tänker efter så verkar den förklaringen inte så trovärdig. Och usch, kan jag ha blivit grundlurad?

Jag har nu glömt vad som hände Billys två kompisar, som i början blev häktad också misstänkta i mordet på Tova. De hade ju blivit tillsagda av Billy att ljuga för att skydda honom, men istället kom misstankarna att falla på dom också.
Sedan blev de släppta då först den ena erkände att han ljugit på Billys uppmaning och sedan kom den andres erkännande.
Har jag rätt, men de blev väl aldrig dömda för något?
Det med rätta tycker jag. Billy var väldigt duperande och övertygande för sina vänner. Detta är ju psykopatens otäcka sida.

Ja, bättre sent än aldrig.
Det säger jag också.
Citera
2019-09-21, 20:47
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, de har ju tidigare alltid varit noga med att informera allmänheten varje gång de har tyckts sig ha något på SD. Hade det kommit positiva resultat från NFC nu så borde vi väl ha kunnat läsa om det.

Vad tror du kommit fram som gjort att SD från att varit fri nu sitter häktad på sannolika skäl, och som inte är kopplat till NFC?
Citera
2019-09-21, 20:48
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
1.Alla som följt tråden vet att LW blev våldsamt mördad bakom planket.
2. Det har åtskilliga gånger postats om "rysningar och kalla kårar"om vad en sån person är kapabel till. .
3. En hel del har också skrivit att mördaren inte skyr några medel och saknar samvete.

Ett mönster hos dig är att du tuggar om gamla uppgifter kryptiskt i avsikt att ge intryck att du har en särskild insikt med "Personliga " kontakter i utredningen.

Tycker du att jag har fel kan du enkelt skingra dimmorna genom att vara vänlig att svara på en enkel fråga.

Om din text inte avser ett mer allmänt tyckande så svara på om du Jokermannen personligen träffat "din" Person som sett Lenas brutalt sönderslagna kropp innan RMV forslade bort den? Ja eller nej utan dimridåer.
1. JA.
2. NEJ.

Tack! Håller sällan med dig i vad du skriver men här är vi eniga. Det börjar bli tröttsamt med allt omtuggande av gamla trådspekulationer som om de vore ny unik information och förpackat i halvsagda gåtor.
Citera
2019-09-21, 21:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Och om skorna inte finns att hitta, hur vet de då att skoavtrycken är från SD skor?
Det kan ju vara någon annans skoavtryck likväl, väl?
(Förlåt om det är en sanslöst dum fråga)

Det har jag skrivit. Genom att det finns skoavtryck från skorna på andra ställen kopplat till SD, och att dessa skoavtryck stämmer helt överens med de som finns vid brottsplatsen.
Citera
2019-09-21, 21:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad tror du kommit fram som gjort att SD från att varit fri nu sitter häktad på sannolika skäl, och som inte är kopplat till NFC?
Jag skrev ett inlägg om det här tidigare:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-09-21, 21:04
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag skrev ett inlägg om det här tidigare:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag ser inget i den texten som pekar på vad som kommit fram i bevisväg.
Citera
2019-09-21, 21:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kära Draifos. Du verkar driva ditt eget lilla mål vid sidan om mordutredningen här i tråden.
/..../
Det som diskuterades var att advokaten Ingvar Backman har meddelat att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 sep. när häktningstiden löper ut, och det var många bud här om vad förklaringen kunde vara.

Min teori om det här var alltså att Backman helt enkelt tycker att det vore bortkastad tid att gå dit. Parterna verkar ju stå mycket långt ifrån varandra, och vid tiden för den senaste förhandlingen skall ju SD ha förnekat alla påståenden i Hidings gärningsbeskrivning. Då är det väl knappast någon idé att Backman går dit och säger samma sak igen.

Sedan vet jag inte hur det blir om advokaten inte kommer den 27, då kanske det inte blir någonting som kan kallas förhandling med bara åklagaren och rådmannen? Häktningen kanske bara förlängs med automatik då om åklagaren lämnar in en sådan begäran?
Senast redigerad av Draifos 2019-09-21 kl. 21:18.
Citera
2019-09-21, 21:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Det går ju inte.Problemet är ju varför han har gjort sig av med skorna.

Jo det går. Skoavtryck är som fingeravtryck (så länge de inte är helt nya).
Citera
2019-09-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dalaans hörde skriken 23.30-23.35.
De började att åka ca 23.40, efter att skriken slutat.
Sambon ringde 23.47 till 112.
Inga skrik hördes i bakgrunden. Både dalaan och polisen har senare förklarat att det var en missuppfattning att skriken skulle ha hörts under samtalets gång. Det var förmodligen ett slarvigt skriven rapport som kunde tolkas felaktigt på det sättet.

Skriken Dalaans hörde pågick ca 23.30-23.35.
Och nu ikväll rapporterar JM att L*ena avled klockslaget 00.00.

Jag har aldrig tänkt att Lena kunde varit vid liv när GM lämnade henne där bakom bullerplanket, tänk om polisen hittat henne när Dalaans ringde polisen, kunde hon klarat sig och överlevt?
Fan vad förbannad man blir av den tanken?
Jag hoppas verkligen att att polisen inte hittade några spår som tyder på att hon varit vid medvetande efter GM lämnade BP? 😭

Jag undrar om LW digitala dörrlås visade klockslag då dörren öppnas/stängs?
Undrar vilken tid GM var i LW bostad?

Tänker att GM borde varit blodig och inte gått in där och kladdat ner, GM kunde ju mött en granne som sett att GM var blodig?
Så GM kanske t.o.m tog sig hem och sen tillbaka, om nu GM var i LW lägenhet, eller var det en annan person som var i hennes bostad?

Så mycket funderingar och frågor, kanske redan har diskuterats och kanske vi redan fått svar på, i så fall har jag missat detta? Någon som vet?
Senast redigerad av KonstApel006 2019-09-21 kl. 21:28.
Citera
2019-09-21, 21:27
Medlem
[quote=Remark|68772141]Jag ifrågasätter att JM skulle ha ett helt okänt vittne, som ingen hört från, som sett LW just dödats. Hack i hälen på GM mao.

Uteslutet.[/QUO
Ja det känns onekligen konstigt att JM kan veta såna här saker som klocklag 00.00 när LW avled?
Varför går han inte till polisen med uppgift om denna hemliga person som vet så mycket?
Kan man vägra låta sig förhöras, eller vad är det frågan om?
Polisen bör väl ha all rätt att förhöra vem fan de vill, är det inte så?
Så jäkla märkligt, börjar bli irriterad/frustrerad på att JM antyder i tråden att det finns vittnen som inte blir hörda för att de är rädda, hade jag varit också iofs men va fan ska vi behöva läsa om vittnen som vägrar hjälpa Lena för, såna personer bidrar ju ändå inte med något annat än irritation och frustration!!

Kan man inte berätta det man vet för polisen och ändå vägra vittna?
Det borde väl gå, bara det att de inte kan använda informationen vid en rättegång, men ändå kan väl uppgifterna vara av värde för pusslandet?

Det är inte det att jag inte förstår att någon är rädd som sagt, frustrerad som attan bara!
Citera
2019-09-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Skriken Dalaans hörde pågick ca 23.30-23.35.
Och nu ikväll rapporterar JM att L*ena avled klockslaget 00.00.

Jag har aldrig tänkt att Lena kunde varit vid liv när GM lämnade henne där bakom bullerplanket, tänk om polisen hittat henne när Dalaans ringde polisen, kunde hon klarat sig och överlevt?
Fan vad förbannad man blir av den tanken?
Jag hoppas verkligen att att polisen inte hittade några spår som tyder på att hon varit vid medvetande efter GM lämnade BP? 😭

Normalt anges osäkra dödstider med 00.00 i protokoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in