Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Man ska nog inte ha ljugit i förhör för det tolkar jag som "på annat sätt aktivt förhindra utredningen".
Det är som sagt enbart om man hållit tyst om att man vet vem mördaren är. Jag tror även att lögner i förhör kan accepteras om vittnet t.ex. är nära anhörig till den misstänkte eller haft anledning att vara rädd. Men annars är nog direkta lögner till polisen "förhindrande" tror jag.
Oavsett så tror jag inte Lenas vän behöver oroa sig för att själv bli åtalad för skyddande av brottsling om hen träder fram och berättar om sin vetskap.
Jag tycker det är onödigt av oss att skrämma upp den här vännen! Polisen har säkert förståelse för att hen inte kunnat tala sanning tidigare. Bättre sent än aldrig tänker jag.
Nu vet vi ju faktiskt inte ens om det finns någon som "vet" något om mordet öht, det är ju bara en spekulation och ett antagande utifrån att en del har tyckt att det känns ologiskt att JG och HD (som nu istället är misstänkt själv för mord) inte skulle veta eller förstå mer.
Om SD är den skyldige till mordet, då måste jag ändå säga att utifrån det som man kan skymta i geocach- loggarna och det vi fått via tråddeltagare inte är en smickrande bild av en person, hur charmig, frisksportig, tramsig och glad prick han än kan verka vara på ytan.
Jag förstår mycket väl om hans vänner som varit kanske okritiska och kanske förlåtande mot honom, blivit duperade. Säkert finns det tvivel, kanske också misstankar som inte vill slå rot, men ändå återvänder i frågor som lämnats obesvarade och med stora frågetecken.
Jag tror också att det kan komma upp som et sent uppvaknande, plötsligt står det klart. Att visst var det konstigt och när jag tänker efter så verkar den förklaringen inte så trovärdig. Och usch, kan jag ha blivit grundlurad?
Jag har nu glömt vad som hände Billys två kompisar, som i början blev häktad också misstänkta i mordet på Tova. De hade ju blivit tillsagda av Billy att ljuga för att skydda honom, men istället kom misstankarna att falla på dom också.
Sedan blev de släppta då först den ena erkände att han ljugit på Billys uppmaning och sedan kom den andres erkännande.
Har jag rätt, men de blev väl aldrig dömda för något?
Det med rätta tycker jag. Billy var väldigt duperande och övertygande för sina vänner. Detta är ju psykopatens otäcka sida.
Ja, bättre sent än aldrig.
Det säger jag också.