2019-09-21, 11:11
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Jo,det är förbjudet att hålla tyst vid ett i alla fall grovt brott.Skyddande av brottsling.
Dock kan jag inte lagboken på mina 5 fingrar.. men det finns ju Skyddande av brotsling.
Paragraf 17/11 i brottsbalken.
Skyddande av brottsling.Böter eller fängelse i högst 1 år
Korrekt, Brb 17 kap 11 par.
Om du sitter på info som gör att en brottsling går fri eller på annat sätt skyddar brottslingen kan du dömas till böter eller fängelse.
Citera
2019-09-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror jag inte, det som hänt är att Backman har lyckats övertyga sin klient om det fåfänga i att förhandla i det här läget, har man en gång blivit häktad på "sannolika skäl" så sitter man där man sitter, ingen mening med att överklaga och obstruera, bättre att lägga sitt krut i rättegången istället.

Om klienten är riktigt besvärlig så förhandlar advokaten men vet ju att det är endast ett spel för klienten, resultatet vet h*n på förhand.

Mats Alm har jag för mig ville ha förhandling ett flertal gånger tills Peter Ahltin lyckades med att få Alm att förstå att det inte är någon mening i det läge som han satt i, MGM är kanske mer förnuftig än Alm.

Aha ja jag tänkte väl det att de borde ha bindande bevis som stärkt misstankarna till sannolika skäl, vore ju konstigt annars, fast det är väl om det var fler på BP som kan avgöra det hela också?
Citera
2019-09-21, 11:13
Medlem
Citat:
Tror att det var efter att de fått avslag av de tre drakarna i HR, han hade ju gjort en gedigen insats i sin överklagan anser jag men visste nog innerst inne att det var slöseri med tid.

Tack. Hur som måste väl nytt datum för nästa förhandling bestämmas?
Citera
2019-09-21, 11:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jo,det är förbjudet att hålla tyst vid ett i alla fall grovt brott.Skyddande av brottsling.
Dock kan jag inte lagboken på mina 5 fingrar.. men det finns ju Skyddande av brotsling.
Paragraf 17/11 i brottsbalken.
Skyddande av brottsling.Böter eller fängelse i högst 1 år

Jag vet att "Skyddande av brottsling" finns men att enbart hålla tyst ingår inte där, tror jag.
Citera
2019-09-21, 11:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Hur som måste väl nytt datum för nästa förhandling bestämmas?

Det är ju satt, senast den 27/9 så måste Hiding begära förlängning eller lämna in ett åtal.
Citera
2019-09-21, 11:20
Medlem
Citat:
Tala är silver och tiga är guld.Att inte lägga sin näsa i blöt.Detta talar väl sitt tydliga språk?
"Håll käft!" tolkar jag det som.(riktat till vittnen)

För övrigt så TROR!jag att detta inte är så himmelens komplicerat.Det är med all sannolikhet enkelt.
SD kunde inte låta bli LW och vice versa.HD förbjöd SD träffa LW.HD hoppas SD ska bli kär i henne som förr.SD kan inte låta bli LW och vice versa.Han gör utfästelser och ger henne luftslott?Gång på gång återvänder hon i tron på att de ska skilja sig som han säger?
HD orkar inte mer.Hon har stått ut i minst 6 år..HD begär skilsmässa.

Nu är SD och LW jämlikar.Båda är singlar.SD har tappat spänningen då inte HD finns kvar att besegra/bräda för LW
.Nu är det omvända roller.LW kan nu ställa krav . Helt andra krav på SD än tidigare.

SD är helt nyskild med allt vad det innebär.Han är helt ur balans sedan väldigt länge dessutom.Detta tär på honom(med).
LW är tuff mot honom.Ställer krav.Ställer frågor hon ska ha svar på?Vill ha med honom ut på div evenemang?
..men vad vill SD egentligen själv?..Vill ha det?.. Nu har han förlorat allt han byggt upp..Sin Familj.
(Han har till o med varit tvungen att skaffa sig annan bostad?eller bor han kvar i huset? o fd frun
flyttat?)
Vad har detta inneburit för LW? Vad har hon måst offra för SD? INGET!Kände sig Sd nu lurad av LW?
Han står ensam kvar.LW har tröttnat på SD då inte HD behöver brädas .Inget är nu hemligt längre.Inget behöver bevaras i hemlighet.Allt blir annorlundaDet är alltså inte kul längre för LW och troligtvis inte för SD heller.
Han kryyper tillbaka till sin mamma HD.Bönar o ber och lovar.
(HD vill egentligen ha SD och familjen.Hon hoppas de ska få det bra igen.Det har hon själv sagt förut)
Enda kravet från HD sida är att de/han tar bort roten till det onda dvs LW.
(Har SD/HD suttit hemma med karta och kompass och märkt ut exakta koordinater för en geocatch?
161 m.
Runt bullerplanket)
Jag tror detta är ett klassiskt svartsjukedrama.Triangeldrama.Inte mer komplicerat än så.
Jag har naturligtvis inga svar.Jag har ingen insyn i deras liv.Det är enbart vad jag anar.
MVH Fotoalbuns

Så du tänker att det är HD som styrt SD att mörda LW?
Citera
2019-09-21, 11:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Korrekt, Brb 17 kap 11 par.
Om du sitter på info som gör att en brottsling går fri eller på annat sätt skyddar brottslingen kan du dömas till böter eller fängelse.

Det stämmer inte att det är straffbart att endast hålla tyst. Sluta sätta griller i huvudet på folk som eventuellt funderar på att träda fram och anmäla brott.

"I detta fall är det inte tillräckligt att personen enbart vet om sin kompis brottsliga gärning för att hen ska kunna hållas ansvarig för brott, om hen väljer att inte göra en polisanmälan."

https://lawline.se/answers/ar-det-straffbart-att-avsta-fran-polisanmalan-vid-kannedom-om-annans-fullbordade-brottsliga-garning? q=Skyddande+av+brottsling
Citera
2019-09-21, 11:25
Medlem
Citat:
Det är ju satt, senast den 27/9 så måste Hiding begära förlängning eller lämna in ett åtal.
Ajfan det betyder att Åsa Hilding helt enkelt har begränsad tid, varför fick de så bråttom när han fick nej vid överklagan på häktningen? Vet han att de inte hittat tillräckligt med bevis som mordvapnet?
Är det inte så att man inte kan åtalas för samma brott två ggr?
Citera
2019-09-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det stämmer inte att det är straffbart att endast hålla tyst. Sluta sätta griller i huvudet på folk som eventuellt funderar på att träda fram och anmäla brott.

"I detta fall är det inte tillräckligt att personen enbart vet om sin kompis brottsliga gärning för att hen ska kunna hållas ansvarig för brott, om hen väljer att inte göra en polisanmälan."

https://lawline.se/answers/ar-det-straffbart-att-avsta-fran-polisanmalan-vid-kannedom-om-annans-fullbordade-brottsliga-garning? q=Skyddande+av+brottsling
Nej det är mened du kan åka dit på, om du nu ljuger!
Men en person som inte vågar berätta sanningen men vill...den får nog sitt straff genom samvetskvalet, dvs grubblerier och ångest i maxdos...inte särskilt avundsjuk om man säger så...
Citera
2019-09-21, 11:28
Medlem
Citat:

Trodde det var den förhandlingen vi pratade om hela tiden? My bad.
Citera
2019-09-21, 11:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Nej det är mened du kan åka dit på, om du nu ljuger!
Men en person som inte vågar berätta sanningen men vill...den får nog sitt straff genom samvetskvalet, dvs grubblerier och ångest i maxdos...inte särskilt avundsjuk om man säger så...

Ja mened om du ljuger under ed.
Skyddande av brottsling om man gör sig av med bevis eller på annat sätt aktivt förhindrar att brottslingen kan åtalas.
Citera
2019-09-21, 11:32
Medlem
RÄttelse

Det pratas här i tråden om en Norgeresa som LW ville att Sd skulle hänga med på om jag uppfattat det korrekt.Att nån har härt att LW och SD pratade om en Norgeresa..Vet inte om det stämmer..
Om LW ville få med sig SD som på en gemensam resa på tu man hand och han då efter att ha vänstrat ihop med henne i 6 år NEKAR och väljer Familjen i 1 hand(I hopp om en reparation med HD)
Det kan ha fått LW att gå i taket.. och SD med.
LW har i så fall inte förstått att respektera SD s beslut om att återförenas med HD.Han har antagligen insett vad LW gick för.
Detta är enbart mina egna tankar.Jag har ingen insyn i familjen och inga egentliga svar.
Senast redigerad av Fotoalbuns 2019-09-21 kl. 11:34. Anledning: Rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in