2019-09-20, 22:40
Bannlyst
Jag köpte en bostadsrätt för 500.000 SEK år 2015, och skall nu sälja den. Den är värderad till ca 950.000 kronor. Lägenheten tillhör HSB och tidigare försäljningar i år ligger runt den summan, så är 99% säker att jag kommer få över 900.000 för den åtminstone.

Hur mycket behöver jag betala i skatt? Och NÄR måste jag betala skatten?

Jag kommer ju köpa en annan, betydligt billigare bostadsrätt utan lån på annan ort efter försäljningen, kan jag använda mig av "uppskov" på vinstskatten? Om inte , varför ? Och om jag kan, hur fungerar det?

Vore tacksam för svar och hjälp, då detta är den första bostaden jag säljer.
Citera
2019-09-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoiMullen
Jag köpte en bostadsrätt för 500.000 SEK år 2015, och skall nu sälja den. Den är värderad till ca 950.000 kronor. Lägenheten tillhör HSB och tidigare försäljningar i år ligger runt den summan, så är 99% säker att jag kommer få över 900.000 för den åtminstone.

Jag kommer ju köpa en annan, betydligt billigare bostadsrätt utan lån på annan ort efter försäljningen, kan jag använda mig av "uppskov" på vinstskatten? Om inte , varför ? Och om jag kan, hur fungerar det?

Ta en titt på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/f...800042922.html
Citera
2019-09-20, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Ta en titt på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/f...800042922.html

Har tittat, men vill hellre ha svar från någon som nyligen gjort en försäljning.

Så slipper jag sitta och läsa massa byråkrat-text på skatteverket.
Citera
2019-09-20, 22:58
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Har tittat, men vill hellre ha svar från någon som nyligen gjort en försäljning.

det är lika bra att du sätter dig och kollar ... du kommer ändå va tvungen att göra i slutändan...skattmasen kommer ta ca 250 000 - 300 000 av dig
Citera
2019-09-20, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
det är lika bra att du sätter dig och kollar ... du kommer ändå va tvungen att göra i slutändan...skattmasen kommer ta ca 250 000 - 300 000 av dig

250.000-300.000 på en bostadsaffär där jag går i vinst med 450.000 kronor?

Skärp dig, jag vill ha svar från kunniga personer.
Citera
2019-09-20, 23:03
Medlem
Efter ca 45 sekunders läsning på länken ovan framgick det att du ska betala 22% av vinsten innan den 12 februari för det år du ska deklarera.
Citera
2019-09-20, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Efter ca 45 sekunders läsning på länken ovan framgick det att du ska betala 22% av vinsten innan den 12 februari för det år du ska deklarera.

Jajjamen, så långt är jag med, men hur funkar det med uppskov vid nytt köp? Detta är ju första bostaden jag säljer, och så vitt jag vet kan man ju få uppskov på skatten vid första försäljningen och ett nytt köp?
Citera
2019-09-21, 01:07
Medlem
Citat:
Jajjamen, så långt är jag med, men hur funkar det med uppskov vid nytt köp? Detta är ju första bostaden jag säljer, och så vitt jag vet kan man ju få uppskov på skatten vid första försäljningen och ett nytt köp?

Det är inte längre speciellt attraktivt att göra uppskov längre så skippa det. Undrar du varför så får du faktiskt läsa på själv.

Lägg till lite renoveringar på totalt typ 200 papp så blir det inte lika mycket skatt.
Citera
2019-09-21, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Det är inte längre speciellt attraktivt att göra uppskov längre så skippa det. Undrar du varför så får du faktiskt läsa på själv.

Lägg till lite renoveringar på totalt typ 200 papp så blir det inte lika mycket skatt.

Men om du säger att det inte är attraktivt, vet du ju varför?

Varför i helvete ska jag renovera en lägenhet jag köper för 90 papp, som har nybytt badrum och kök?
Citera
2019-09-21, 10:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Köpte du för 500k och säljer för 900k ska du betala skatt på 22% på vinsten 400k nästa år eftersom du då deklarerar för det här året.

Att du köper en annan BR för 90k är skit samma. Du måste köpa för över 900k för att det ska spela roll med uppskov.
Citera
2019-09-21, 10:13
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Men om du säger att det inte är attraktivt, vet du ju varför?

Varför i helvete ska jag renovera en lägenhet jag köper för 90 papp, som har nybytt badrum och kök?

Du får betala årlig skatt på uppskovet! Vill du prompt behålla pengarna är det bättre att låna till skatten, om du får bra ränta dvs.
Citera
2019-09-21, 11:54
Medlem
Citat:

Om du inte förstår text på Skatteverkets sida så finns det en riktigt cool funktion på internet som heter "Google". Med dess eminenta hjälp hittade jag detta, som för standardmänniskan borde vara läsbart:

http://www.boupplysningen.se/salja/uppskov-eller-inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in