Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja det är det här jag menar med Palmes livsfarliga dubbel- och trippelspel med supermakterna under kalla krigets mest upphetsade fas.
Reagan var i full färd med att sänka sovjetstaten och så har vi en skandinavisk ledare som flörtar med Sovjet samtidigt som han samverkar med Nato säkerhetspolitiskt.
Dessutom sålde Bofors vapen till Östblocket. Snacka om att skapa problem för sig själv.
Ja, och utöver den smugglingslista som jag plockade från dokumentären ”Den stora krutbluffen” så accelererade smuggeltrafiken under hela 1985. Det militära krutet döptes om till civilt jaktkrut och ytterligare 155 ton kunde levereras i händerna på STASI mitt under pågående brottsutredning. Snacka om långfingret.
Vad regeringens intresse i Bofors låg behöver man inte fundera så mycket över heller.
Arbetstillfällen var självklart en viktig del.
Man kan ju tycka att Bofors var ett privat bolag, utan några statliga intressen, men då ska man veta att Bofors var statens leverantör, och att hela företaget var belånat upp över skorstenen av den riskkapitalist som då egentligen bara formellt var ägare.
Den riktiga ägaren var de som hade fordringarna, dvs bankerna, och framför allt PK-banken som ägdes av staten.
Det var alltså regeringen som styrde och ställde med företaget till stor del, och kanske kan man då likna den privata ägaren vid någon typ av målvakt?
Allt togs ju också ifrån honom så småningom och återgick till banken.
I det ljuset kan man kanske förstå att företagets överlevnad låg i regeringens intresse.
När brottsmisstankarna i samtliga delar av den ljusskygga verksamheten sedan skulle utredas blev ju polis och åklagare direkt motarbetade av regeringen, och allt utmynnade i platt intet.
Enl samma modell som de satte käpparna i hjulet för Palme-utredningen.
Om det finns ett samband här varken vill eller kan jag spekulera i, men mönstret går igen.
https://m.youtube.com/watch?v=GJat8UMldno