2019-09-19, 19:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
[/spoiler]

Briljant inlägg! Den enda invändningen jag har är att det faktiskt borde spikas fast på alla kyrkdörrar, men där finns ju begränsat med folk numera så det får väl bli nån annan slags dörrar.

Tack, ja Palmeutredningen är sannerligen värd en egen mässa i alla slags församlingar.😊 Skämt åsido. Jag tror att möjligheterna att hitta mördaren efter 33 år är obefintliga just på grund av den politiska styrningen. Svenska folket ska inte få veta sanningen. Det tycks ha beslutats redan på mordnatten.
Citera
2019-09-19, 20:18
Medlem
En intressant grej:

KP blev intervjuad av veckans brott den 26/2 2019.

Där får han frågor ang mordvapnet och dess betydelse. Han informerar om att under hans tid som förundersöknings ledare har PU skickar in två vapen för provskjutning.

KP tillägger sedan, jag citerar:

”Vilka resultat vi fått fram är inget jag går ut med just nu.”

Om det vore två bommar så skulle han ju faktiskt kunna säga detta. Knappt värt att ens nämna att dom provskjutit överhuvudtaget.

Jag tror faktiskt att han kommer meddela att dom har hittat rätt vapen!

Vill också poängtera att dessa två vapen högst troligen kommer från SE;s vapensamlande granne.
Citera
2019-09-19, 20:25
Medlem
Ska be att få göra en rättelse, även om knappast nån är intresserad av den här detaljen. Rätt ska vara rätt. Jag skrev tidigare:

Min poäng var som sagt främst att GRK blandar in psykotiska personer när man hänvisar till GMP och Ressler. Om man ska tro att GRK:s citat är riktigt så nämner även Ressler "psychotic". Psykos är ett sjukdomstillstånd och inte ett personlighetsdrag och det finns ingen skala som börjar med personlighetsstörning och slutar med psykos. Nånting har blivit fel, om det nu slarv eller missförstånd.

Ibland glömmer jag att psykiatrin, dess otaliga diagnoser och kriterier för diagnoser har hunnit ändras en hel del på 30 år. Tydligen är det så att man då med borderline avsåg djupgående störningar som kunde göra en person "psykosnära". Det är troligen av den anledningen man nämner en skala som börjar med personlighetsstörning och slutar eller kan sluta med psykos. Det gör det hela lite mer begripligt men det var tydligen också så att läkare, psykologer och poliser delvis använde begreppet borderline på olika sätt vilket komplicerar det hela.
Senast redigerad av cherryfive 2019-09-19 kl. 20:31.
Citera
2019-09-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Lite motsägande förklaring där: - jag förstår inte på vilket sätt det skulle påverkat ett eventuellt hot mot henne om hon medverkat till att klara upp mordet. Skulle hon känna säga säkrare om mördaren gått fri? Sedan tror jag inte man ska överdriva enhetligheten i en partilinje. Inte ens dom mest toppstyrda partier utgör monoliter.

Förstår inte: Varför håller vittnen tyst om t.ex. maffiamord? Kula #2 visade, att LP var ett mål. GMs beteende visade, att hon ej var ett prioriterat sådant. När man bidrar till identifiering av brottsmän, måste man räkna med hämndreaktioner, och LP hade sett och upplevd, hur sådana aktioner kan verka.

Partilinje: Måste man antaga, att partiet är en monolit, för att principen om att inte skita i eget bo ska gälla? Det här är inte så komplicerad.
Citera
2019-09-19, 21:39
Medlem
Angående de två provskjutna vapnen i Palmeutredningen som kanske kommer från vapensamlaren som Skandiamannen kände.

Den här artikeln publicerades 25 maj 2018 så Palmeutredningen har haft ungefär 16 månader på sig att analysera resultaten, borde man inte gått ut med resultatet om man hittat rätt vapen.
Jag tolkar det som att det inte var mordvapnet.

"Efter att Palmegruppen börjat kartlägga ”Skandiamannen” har nya förhör hållits – och två vapen har skickats på analys.

Utredarna är dock förtegna om resultatet av undersökningarna.

– Vi jobbar intensivt och vi tror på det vi gör, säger spaningsledaren Hans Melander.
Det var inget fel på självförtroendet när magasinet Filter i sitt senaste nummer presenterade vad som beskrevs som lösningen på Palmemordet. I reportaget hävdar journalisten Thomas Petterson att det var den så kallade ”Skandiamannen” som mördade statsministern. Det som fått störst uppmärksamhet är uppgifter om att mannen via en nära vän haft tillgång till vapen som stämmer in på mordvapnet.
Fick resultaten i februari
En rad rättsexperter har sagt sig vara skeptiska till Filters avslöjande. Men polisens Palmegrupp verkar ta uppgifterna på allvar.

Journalisten Thomas Petterson förhördes av utredarna i september förra året. Under hösten och vintern skickades två vapen på analys till Nationellt forensiskt centrum, NFC, i Linköping. Det var tidningen Expressen först med att rapportera om.

Handlingar som Aftonbladet begärt ut visar den första undersökningsbegäran kom till NFC den 27 oktober. Den andra registrerades den 15 december. Resultaten skickades ut den 19 februari.

Vi tror på det vi gör”
Vad som framkommit i analyserna vill dock inte Palmegruppen uttala sig om.

– Jag kan inte säga någonting om det. De uppgifterna omfattas av förundersökningssekretess, säger spaningsledaren Hans Melander.

Han fortsätter:

– Rent allmänt är det dock så att vi då och då får tag på vapen. Om de bedöms vara av tillräckligt stort intresse så skickar vi ner dem till Linköping för provskjutning och analys. Men vilka specifika vapen som undersökts och vilka resultat som framkommit kommenterar jag inte."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJEnx9/palmeutredaren-vi-ar-inne-i-ett-intensivt-skede
Aftonbladet 25 maj 2018.
Citera
2019-09-20, 01:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bra genomgång. Mycket läsvärt.

Som ett exempel:

Varken GMP eller GK nämner något om vapentransaktionerna med DDR.
GMP avslår med några korta meningar alla eventuella Boforskopplingar precis som alla andra möjliga politiska motivbilder med ungefär samma slutsats. ”det finns inga indikationer på att det skulle föreligga något motiv att mörda Palme”

Punkt slut!

GK berör ändå vapensmugglingarna, Cats Falk och Algernons mystiska död, men de undviker att beröra det mest häpnadsväckande i dessa sammanhang. DDR nämns inte en enda gång trots att det i stor utsträckning var dit krut och vapen gick innan de transporterades vidare ut till krigshärdarna eller stannade inom DDR.

Allt detta pågår för fullt vid tiden för MOP och har så gjort under åratal.

Leveranser till DDR:

20/9-83:
65 ton sprängämnen till handgranater.

4/10-83:
10 ton krut till Kalashnikovgevär.

24/10-83:
10 ton krut till Kalashnikovgevär.

7/12-83:
65 ton sprängämnen till handgranater.

30/12-83:
40 ton krut till Kalashnikovgevär.
(Samma leverans som den 20/4-84 skickades till Österrike men dirigerades tillbaka med utbytta tullhandlingar. Troligtvis samma incident som Algernon rapporterade till Säpo)

12/7-84:
50 ton sprängämnen till handgranater.

7/9-84:
50 ton sprängämnen till handgranater.

31/10-84:
50 ton sprängämnen till handgranater

20/11-84:
20 ton krut till Kalashnikovgevär.

19/11-84: Cats Falck som håller på och utreder vapensmuggling via DDR dör under oklara omständigheter

6/12-84:
20 ton krut till Kalashnikovgevär.

20/12-84:
20 ton krut till Kalashnikovgevär:

Bara toppen på isberget.
Sprängämnen och vapen smugglades från Sverige i skydd av järnridån till Iran och kommunistländerna samtidigt som Olof Palme mäklade fred i Iran-Irak konflikten.
Sprängämnesleveranserna fortsatte att gå under hela 1985.

Förelåg det dessutom ett handelsembargo med DDR just vid denna tid?

Kanske ingen bäring på mordet alls, men man kan ju inte producera en GMP som utgår från den ”ensamme galningen” under de politiska förhållanden som var Palmes vardag vid tiden för mordet.
Att dessutom undanhålla denna information för FBI-utredarna tyder verkligen på att man aktivt sökte sig bort från denna typ av motivbilder.

https://m.youtube.com/watch?v=dRtxIcTGiTQ

Mycket intressant. Bra info.

Ja Palmes samröre med DDR är en av frågorna som varit uppe vet jag. Var det inte så att han till och med var imponerad av DDR:s statsskick och ville att svenska representanter skulle åka dit och studera eländet?

Men, som du så utförligt beskriver, vapenleveranserna till DDR är rent häpnadsväckande med tanke på den storpolitiska anspänning som rådde på 80-talet. För Palme var det ju som att gå på minerad mark varje sekund.

Jag vet att Martin Ardbo, Bofors VD från 1985 och gammal sjöofficer, uppmanade Civilförsvarsförbundets chef Karl-Erik Bäck, tidigare AB-journalist, att lägga ner sitt rotande i Palmemordet. Bäck fick som bekant ett tips om att två svenska affärsmän var inblandade.

Beträffande Algernon har jag aldrig trott på det där med olyckshändelse. Det är ännu en sådan där "slump" som är mycket konstig. Även Algernon förresten gammal sjöofficer precis som Ardbo (och Hans von Hofsten).

Jag citerar från Wikipedia:

Vid den så kallade Boforsaffären i mitten av 1980-talet, då vapentillverkaren Bofors misstänktes för omfattande smuggling av krigsmateriel till "otillåtna" länder runt Persiska viken, utsågs Algernon till utredare.

Han var som sådan omstridd. Bland annat riktade Svenska freds- och skiljedomsföreningen skarp kritik mot honom och krävde hans avgång.

Han anklagades bland annat för att alltför lättvindigt ha godkänt Bofors önskemål om vapenexport till främst Singapore.

Stora delar av denna exporterade krigsmateriel misstänktes ha hamnat i de otillåtna länderna Förenade Arabemiraten (närmare bestämt emiratet Dubai) och Bahrain. Algernon sägs ha stått på god fot med Bofors verkställande direktör Martin Ardbo.

Algernon omkom när han föll framför ett tåg vid T-Centralen i Stockholms tunnelbana den 15 januari 1987. Tidigare samma dag hade Algernon haft ett möte med Nobel Industriers koncernchef Anders G. Carlberg. Under samtalet hade Carlberg berättat för Algernon om att en intern undersökning visat att det förekommit smuggling.

Algernon hamnade då i en lojalitetskonflikt. Eftersom han var en nyckelperson i utredningen av Boforsaffären, spekulerades det i om han hade blivit knuffad. Polisen valde även att inleda en brottsutredning då bland andra tågföraren bevittnat hur Algernon fallit baklänges ned på spåret. Kammaråklagare Torsten Wulff lade ned utredningen den 11 mars 1987.

Jag tror som sagt inte på olyckshändelse-förklaringen. Jag tror att han antingen begick självmord eller att han mördades för att han visste för mycket.

Var det inte även så att Algernon vid ett tillfälle vikarierade på den svenska stolen i Natos ledningsgrupp för Stay Behind? Den som hette ACC/SOPS.

Man behöver inte vara någon större konspirationsteoretiker för att hitta intressanta samband här.
Citera
2019-09-20, 01:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Helhetsbilden är en intressant fråga. Man kan kanske spä på med att det inte
räcker med landsförrädarspåret. Man bör prata om landsförrädarspåren.

Det vanliga landsförrädarspåret brukar utgå från att en grupp högerextrema/nazister
tolkar läget så, utifrån sina föreställningar, att läget är akut och att något måste göras.

Den andra varianten är att hotbilden successivt förvärrats även med konventionella
mått mätt. Wennerström och Bergling var utförare på mellannivå som fick
ta risken med att överföra skarp information. Den högsta nivån har
bara skymtat fram som möjliggörare.

I det ena fallet skulle det då röra sig om en mindre grupp bad guys
och i det andra om en storskalig infiltration som fick dramatiska
konsekvenser.

Ska man ta fasta på dramatiska möten i lokaler i Gamla stan
eller ska man undra över alla lösa trådar och indikationer som
funnits sedan 50-talet?

Intressant. Jag är tyvärr inte mannen att bedöma sanningshalten i påståendena om landsförräderi. Så vitt jag förstått var Palme - vid sidan av sin skarpa USA-kritik - angelägen om att behålla goda relationer med amerikanarna. Mikael Holmström har ju visat att Sverige under kalla kriget hade säkrat bakåt med Nato i händelse av ett sovjetiskt anfall.

Det här dubbel- och trippelspelandet i de storpolitiska säkerhetsfrågorna var i sig mycket riskabla föreställer jag mig. Om man i något läge råkade ställa sig på fel ruta - avsiktligt eller oavsiktligt - så var väl risken stor att man fick en kula i ryggen?

Palmekommissionen som pläderade för en kärnvapenfri zon i Norden var ett annat exempel på Palmes försök att lira i högsta ligan trots att han de facto befann sig betydligt längre ner i näringskedjan. Och i detta fall samverkade han nära med Arbatov vilket inte endast irriterade svenska högern utan även USA/Nato.
Citera
2019-09-20, 02:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Briljant sammanfattning av en icke-mordutredning.
Kanske något perifert, men ändå intressant i sammanhanget är familjen Palmes agerande. Nu tänker jag inte bara på Lisbeths väldigt udda attityd utan också sönerna. Det är som om dom inte vill kännas vid hatkampanjerna mot OP. Och verkar mer förtörnad över att folk skriver om mordet än över att poliserna bara tomtade på och sjabblade. Jag har väldigt svårt att tro att inte dom vuxna välutbildade, sönerna begrep att utredningen spårade ur. Hur hade du agerat om någon i din familj mördades och spaningsledaren lät bli att ta sin uppgift på allvar?

Tack, jag håller med dig. Familjen Palmes attityd till utredningen är värd att diskutera.

Jag tror att både LP och MP medvetet eller omedvetet övervärderade sina egna iakttagelser. De kände väl ett tryck från allmänheten att så långt det gick försöka hjälpa till att lösa mordet.

I verkligheten rörde det sig bara om några sekunders synintryck av en främmande man. I LP:s fall dessutom under extremt traumatiska förhållanden.

Dagarna efter mordet diskuterade de sina iakttagelser och tycks ha gjort någon slags egen sammansmältning av Grandmannen och den "gärningsman" LP påstod sig ha sett.

Här i tråden har någon tidigare skrivit att MP förevisats sammanlagt åtta män och tyckt att alla på något sätt påmint om den man han såg söder om Grand. Och nu senast tyckte han att SE var intressant.

Egentligen är min bild att LP utnyttjades av åklagarna i CP-fallet. Hon gavs intrycket att den man polisen gripit i dec 88 verkligen var starkt misstänkt för mordet och så lade de som bekant till den lilla informationen om att den misstänkte var alkoholist.

Att CP hade en obehaglig blick och var ungefär lika lång som GM förstärkte hennes intryck. Troligen hade CP och GM även ungefär samma kroppsbyggnad.

Ölvebro, som enligt min bedömning fått i uppdrag att snabbt hitta en mördare oavsett vem, tog tacksamt emot presenten från åklagarna. Och så inleddes en 10-årig ökenvandring i Palmeutredningen.

Men jag håller med dig om att familjen Palme snabbt slöt sig och att de helst inte alls vill prata offentligt om Palmemordet. Det är säkert en naturlig reaktion när en familj drabbats av en katastrof.

Vanliga familjer blir säkert också förlamade när någon i deras familj utsätts för ett vidrigt våldsbrott. Men vanliga familjer slipper i alla fall en intensiv mångårig mediebevakning.

Sen var det också så att LP snabbt drog slutsatsen att de mordutredare hon träffade var inkompetenta och opålitliga. Jag minns att hon efter första mötet med Ölvebro tydligt förklarade att hon aldrig någonsin ville träffa honom igen. En rätt tydlig signal.

Den ende hon tycks ha fått förtroende för var Rimborn. Men han städades som bekant undan av HH (troligen på order uppifrån).
Citera
2019-09-20, 02:46
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Det här dubbel- och trippelspelandet i de storpolitiska säkerhetsfrågorna var i sig mycket riskabla föreställer jag mig. Om man i något läge råkade ställa sig på fel ruta - avsiktligt eller oavsiktligt - så var väl risken stor att man fick en kula i ryggen?

Palmekommissionen som pläderade för en kärnvapenfri zon i Norden var ett annat exempel på Palmes försök att lira i högsta ligan trots att han de facto befann sig betydligt längre ner i näringskedjan. Och i detta fall samverkade han nära med Arbatov vilket inte endast irriterade svenska högern utan även USA/Nato.
Både Arbatov och Gorbatjov konstaterade torrt: "It was the west"

Jag är ännu nyfiken på om Arbatov utvandrade till Israel.
Och Wojciech Jaruzelski, Honecker och Gorbatjov hade innan dådet täta kontakter med Mossads största beskyddare. Edgar Bronfman.

Och ska jag göra en försiktig bedömning av det grekiska filmteamet som följde Palme sista dagarna så lutar det åt KGB.
Hade inte supermakterna varit överens så hade det nog inte bara konstaterats att: "It was the west".
Finns det inte någon som förstår att det hade blivit ganska omfattande konsekvenser?
Senast redigerad av Gothus 2019-09-20 kl. 03:01.
Citera
2019-09-20, 06:59
Medlem
Har någon ens försökt att få ut något DNA från OP eller LP? Med lite tur kanske mördarens finns på kläderna.
Citera
2019-09-20, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Har någon ens försökt att få ut något DNA från OP eller LP? Med lite tur kanske mördarens finns på kläderna.

Det har man väll försökt redan
Citera
2019-09-20, 09:16
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant. Jag är tyvärr inte mannen att bedöma sanningshalten i påståendena om landsförräderi. Så vitt jag förstått var Palme - vid sidan av sin skarpa USA-kritik - angelägen om att behålla goda relationer med amerikanarna. Mikael Holmström har ju visat att Sverige under kalla kriget hade säkrat bakåt med Nato i händelse av ett sovjetiskt anfall.

Mötet 1971 går inte ihop med Palmes USA-vänlighet. Man kan kritisera
övervåld i Vietnam-kriget och samtidigt ha en gemensam beredskap för
att möta sovjetisk aggression. Det blir svårare att förklara en
omsvängning från CIA till KGB. KGB hade bl.a. som uppgift att
förbereda för en sovjetiskt aggression.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in