2019-09-20, 04:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Bästa @Cloudedcrystalbeam

Det var i svunnen tid och gällande en Onsdags-kväll som Lena Wesström träffade sin förtrogna vän, detta skedde då vid det aktuella tillfället inom henne's vän's bostad, dom hade tillsammans suttit i vännen's finrum, och vännen hade bjudit Lena på en kopp te och smörgås, men Lena hade just den kvällen svårt med sin aptit. Samtalet mellan Lena och ifrågavarande's vän handlade om Lena's problem som plötsligt då hade uppstått, Lena Wesström var en person som inte pratade med vem som helst när det uppstod problem, och hon var dessutom mycket bra på att hålla masken utåt sett, egendomligt nog ägde detta mötet rum mellan Lena och henne's vän under Onsdags-kvällen den 2 Maj år 2018, och bara 12 dagar därefter hade Lena Wesström under nattetid försvunnit från sin bostadsrätt,

Till observandum, personen har inte berättat någonting för polisen om detta enligt ovan skrivet och jag hoppas att du förstår anledningen till varför ?

Mvh @JokerMannen

Den 2 maj 2018 var LW och HD på event:

LW: ”02 May 18
Tar det lugnt hemma efter jobb och skola och ska precis börja med maten när ögat faller på kalendern. EVENT!!! Frågar om knatten vill hänga med, men han är upptagen med kompisar i sitt TV-spel och vinkar iväg mig. Det har börjat redan, men med tre minuter till GZ hinner jag ändå med marginal dit innan det är slut.

Möter EO i tjusig cape och får mig en trevlig pratstund i solen med några vänner innan det är dags att cykla hem igen och ta tag i den där maten. Tack för eventet!”

HD: ”02 May 18
Solen tittar fram efter jobbet och jag och äldsta dottern sticker ut och springer direkt efter att jag kommit hem. Hinner precis hem för att ta på mig lite varmare kläder innan det är dags att hoppa upp på cykeln och ge mig av mot eventet. När jag kommer fram är det familjär stämning och det blir stort kramkalas. Små pratar om stort och smått innan det är dags att åka hemåt. Väl hemma står kvällsmaten på bordet och det är bara att sätta sig och njuta. Tack karjir för ett mysigt event och jag gillade lilla HP som gömde sig i din ficka.”

LWs foton:https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/8b2435fc-2aab-4382-8833-877d8bd85e8d_l.jpg

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/a6fb73a5-181a-4229-b13e-7bc683f9d791_l.jpg

Hon verkar inte haft några problem
med aptiten.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-20 kl. 04:23.
Citera
2019-09-20, 06:43
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quillin
Problemet är ju att vi vet vilka val som LW gjorde, men vi vet inte varför de gjordes. Oavsett hur mycket vi spekulerar kommer vi inte få veta vad som låg bakom de beslut hon fattade.

Alla människor har en historia, ett baggage, som gör att vi reagerar och beter oss på olika sätt i en given situation. Själv skulle jag aldrig exempelvis vara otrogen mot min partner eller vara med någon som är i ett förhållande, det är otänkbart. Men jag vet också att det inte är otänkbart för alla och det betyder inte nödvändigtvis att man är en dålig människa även om man fattar det som enligt mig är dåliga beslut.

Alla människor har goda och dåliga sidor och egenskaper, så även LW. Jag har inget problem med att även de dåliga sidorna lyfts fram i tråden eftersom de kan ha med mordet att göra. Inte att LW skulle ha någon skuld i att bli mördad, utan att det hos mördaren triggade något. Jag tycker det är bra att så många i tråden vill diskutera båda goda och dåliga sidor, och att så många reagerar när postare "smutskastar" ett brottsoffer. Smutskasting är enligt mig när man inte kan diskutera även de negativa sidorna utan att komma med mängder av malande adjektiv, nedvärderande och dömande kommentarer utifrån egna fördomar.

Jag tycker det är tråkigt när man inte kan diskutera dessa dåliga sidor sakligt utan att lägga egna värderinger till grund för diskussionen. Det tycker jag du gör väldigt mycket av. Exempelvis i din post här så uppger du att du tycker hon har kastat bort sina barn, man och meningsfullt arbete, att hon inte uppskattat och värdesatt det hon har utan ständigt jagat efter bättre. Hur vet du detta? Hur vet du vad som ligger bakom orden i hennes loggar och instagramposter? Hur vet du att hon inte exempelvis varje morgon kände tacksamhet för sina barn, sitt hem, sin hälsa? Du tolkar det så utifrån det hon skrivit på nätet, och dina tolkingar är färgade av dina egna känslor/värderingar/historik. Det är uppenbart utifrån dina poster.

Om du verkligen vill förstå vad som ligger bakom människors val och beteende så kan du inte fortsätta utgå från dina egna känslor och värderingar. Där hittar du inte det svar du söker.
Väl formulerat!
Citera
2019-09-20, 07:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Min uppfattning är alltså att det är bra om vi kan försöka skilja mellan å ena sidan bekräftade uppgifter, och å andra sidan sådant som personlig tro, spekulationer och obekräftade tråduppgifter.

Har du en annan uppfattning 'notknapparen'?

Men det är väl exakt det jag gör???
Jag brukar vara mycket noga med att ange källa!
Jag kanske inte är världsbäst, men jag skulle kunna hävda tror jag att jag verkligen försöker ange källa, och när jag inte hittar eller är osäker skriver jag det också, kanske med ett frågetecken efter.

Hur många gånger ska vi ta det här?
Detta är dock inte SvD eller DN, utan ett forum för det fria ordet. Här handlar det mer om din egen känsla för etik, ansvar och vilken standard du vill ha på tråden och dina egna inlägg. Man får utgå från sig själv, och det är där man måste börja.

Så vitt jag minns har du själv angivit ett antal punkter som du anser är fakta i detta fall. Till den listan har du listat SDs kontakt med LW på kvällen. Hade du källa med? Är detta fakta enligt dig? Eller är det en "obekräftad" tråduppgift.

Nu tror jag visserligen på uppgiften från MV, men jag håller inte med att detta är fakta.

Jag skulle också vilja lägga in en brasklapp, att inte ens det som finns i media alltid är tillförlitligt. Vi vet ju att LW är död, och förmodligen mördad. Men tidigt i utredningen sa man att man inte hade någon annan misstänkt än den då misstänkte.

Detta var fakta då, men har alltså ändrats under resans gång. Det har antytts av polis/åklagare men inte uttryckts tydligt. Och nu sitter vi med två misstänkta...

Varför kräver du inte av andra i tråden som slänger ur sig saker som att det vore fakta. Vi som har följt tråden länge reagerar på dessa "nya" uppgifter, som vi inte känner till. Då hävdas det att det inte går att hitta källa i tråden längre pga av dess omfattning, men det finns i tråden att läsa för vem som helst! Jag kan säga att jag senast igår såg ett sådant inlägg.

Om du saknar källa i något av mina inlägg, kommentera gärna den/de uppgifter där du önskar källa. Vad jag tycker i allmänhet om hur vi ska kategorisera uppgifter, det har vi diskuterat hur många gånger som helst.

Nu vill jag lämna denna diskussion, eftersom den återupprepar sig.
Citera
2019-09-20, 07:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tänkte bara att jag kunde försöka
leta reda på St.Holmes inlägg.
Gör gärna det.
Om inte Rosamund själv kan visa att det finns någon källa det till hen skriver så är det bra om någon annan kan.
Citera
2019-09-20, 07:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om vi tar å tittar på Sds misshandel av LW, tycker du inte att det är något skumt
med hela den saken.
Här gör en misshandlad kvinna en anmälan, men vad händer, plockar man in
SD omgående för att förhöra honom.
Nä, som det ser ut kallar man honom till förhör efter cirka ett halvår.

Det normala är att en misshandelsmisstänkt plockas in omgående, varför
sker inte det här.
Tyvärr är det så här det fungerar nuförtiden.
Polisen brukar skylla på underbemanning och till och våldtäktsfall kan förbli outredda under lång tid.
Citera
2019-09-20, 07:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det innebär iofs en annan risk. När utredarna slår hål på SD:s alibi, slås även HD:s alibi sönder.
Eftersom SD varit anhållen så är det knappast troligt att de har gett varandra alibi.
Citera
2019-09-20, 07:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Allvarligt nu 'Siix', hur lång tid tycker du att det är rimligt att en sådan här process skall behöva ta? Ett år, eller kanske två eller tre? Och tror du att tidsutdräkten kan ha att göra med att man har fuckat upp?

Citat:
Jag tycker väl bara att det är en intressant fråga det här med att det drar ut så långt på tiden. Hur lång tid tycker du själv att det är rimligt att en sådan här process skall behöva ta? Ett år, eller kanske två eller tre?
Det får ta den tid det tar. Det viktigaste är att allt blir ordentligt utrett.
Du kan inte anklaga nuvarande spaningsledning för att utredningen från början missköttes.
Citera
2019-09-20, 07:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ingen aning. Men om åklagaren och rådmannen tappar stödet från den lokala ROKS-avdelningen nu så är de nog rökta, då får de aldrig med sig media på det här projektet. Inte ens lokal- eller kristen media kommer att haka på.
De arbetar inte för att ge media en bra historia.
De arbetar för att utreda ett brott, hitta rätt gärningsman och få honom/henne/dem fällda i domstol för brottet.
Citera
2019-09-20, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför har han inte tillämpat det hela tiden sedan anmälningarna?

Citerar på ett ungefär; "jag såg den svarthåriga men gick inte fram", "Hon vill inte gå ur bilen det blev bråk och en anmälan", "hon vill ha med honom till Norge".

Vem är det som inte velat släppa taget?? Många kvinnor vill inte släppa taget helt, de samlar på föredettingar som de vill ha en halvrelation till. Fråga mig inte varför men behöver man hjälp att byta vinterdäcken kan det ju vara bra att ha fler att välja på. Kan också vara så att känslor finns kvar.

Men ofta handlar det om att plåga sin före detta lite gran, Skickade hon inte filmer med sex hon hade med någon annan till SD?
Citera
2019-09-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eftersom SD varit anhållen så är det knappast troligt att de har gett varandra alibi.

Nej precis och alibi mellan makar brukar väl räknas som väldigt svagt, man är ju jävig.
Citera
2019-09-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om vi tar å tittar på Sds misshandel av LW, tycker du inte att det är något skumt
med hela den saken.
Här gör en misshandlad kvinna en anmälan, men vad händer, plockar man in
SD omgående för att förhöra honom.
Nä, som det ser ut kallar man honom till förhör efter cirka ett halvår.

Det normala är att en misshandelsmisstänkt plockas in omgående, varför
sker inte det här.
LW kanske, efter lite prat med polisen på kvällen/natten att det inte var så allvarligt att de behövde plocka in SD.

LW var inte sönderslagen och de bodde inte ihop.

Jag tror att polisen åkte förbi hos SD och tog ett snack... han var lugn och poliserna kunde åka vidare efter att SD lovat att inte kontakta LW mer den dagen/natten. Kanske därför SD inte tog någon kontakt med LW (den "svarthåriga" dagen därpå när han såg henne).
Citera
2019-09-20, 08:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
LW kanske, efter lite prat med polisen på kvällen/natten att det inte var så allvarligt att de behövde plocka in SD.

LW var inte sönderslagen och de bodde inte ihop.

Jag tror att polisen åkte förbi hos SD och tog ett snack... han var lugn och poliserna kunde åka vidare efter att SD lovat att inte kontakta LW mer den dagen/natten. Kanske därför SD inte tog någon kontakt med LW (den "svarthåriga" dagen därpå när han såg henne).

Om du tror att polisen tränger sig på hemma hos familjen hos en ostraffad man från medelklassen mitt i natten för att en eventuellt försmådd älskarinna påstår att hon blivit misshandlad av honom så tror du fel tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in