• 1
  • 2
2019-09-19, 18:58
Medlem
Hej!

Har under 1-2 års tid haft en liten böld/knöl i rumpskåran. Stor som ett nålshuvud. Alltså max 1 mm stor. För en vecka sedan försökte jag "trycka den" för att se om jag fick ut något, vilket jag inte fick. Däremot blev den dagen efter en stor inflamerad böld/knöl. Vi pratar ett område på ca 4 cm i diameter och 5 mm djup som blev som en hård disk. Dessutom röd och öm. Inte heller nu kunde jag trycka ut något.

Då jag inte befinner mig på min hemort för tillfället fick jag uppsöka en liten klinik med bara en läkare, som dessutom hade väldigt dåliga recentioner på google. Vi hade även lite svårt att komunicera med varandra pga språkbrytning. Fick ett ganska dåligt intryck av honom.

Han kände lite på den och kom fram till att han skulle lägga ett snitt och pressa den. För det första rengjorde han inte huden först med desinfektion utan körde bara på med skalpellen. Sedan så verkar det som han bara tryckte ut typ halva bölden, för dagen efter har jag fortfarande en böld kvar, som är ungefär hälften så stor. Han skrev ut antibiotika som jag ska ta i 10 dagar.

Nu, ungefär 4 dagar senare är bölden fortfarande kvar, ca 2 cm i diameter. Den verkar dock inte vara så röd längre.

Jag undrar om han inte borde tryckt ut allt? Ska jag uppsöka någon annan läkare? Eller är det normalt att det är lite kvar som försvinner med tiden? Är även orolig för att det kanske är Staph, cancer eller något.

Verkligen tacksam för alla svar jag får, framförallt från personer som är kunniga på området eller kanske har varit med om något liknande själv.

mvh tvatt
Citera
2019-09-19, 19:11
Medlem
Har emellanåt små knölar som jag klämmer för att istället få rejäla knölar som sedan blir till sår och ser allmänt otäcka ut. För mig brukar det handla om täppta talgkörtlar eller hårsäckar. Låt bli att pilla brukar vara det stående rådet.

De brukar vara kvar ganska länge, och du har dessutom fått antibiotika så det bör vara lugnt. Uppsök sjukvård igen om det inte blir bättre eller förvärras. Men räkna med att det kommer ta ett tag, var extra noga med hygienen.
Senast redigerad av nilltre 2019-09-19 kl. 19:29.
Citera
2019-09-19, 19:13
Medlem
Buskalles avatar
Hade själv en böld på samma ställe det tog 2 veckor innan den var mogen för behandling på vc det är precis som med en finne man ser en vit prick i mitten efter att de gjort hål och tömt på var sätter de in ett dränage så att all inflammerad var inte kapplas in igen det tog minst en månad innan allt var ok igen
Och se för. fan Till att du får smärtstillande utskrivet
Lycka till Buskalle
Citera
2019-09-19, 19:17
Medlem
Tvonds avatar
Du har inte haft ett enkelt dränage brukar räcka med en kompress och Alsolsprit som får dra ut det sista ur bölden.
Citera
2019-09-19, 20:43
Medlem
Kan definitivt vara en penocidal cysta. Det är INTE bra och måste opereras då vävnaden går sönder och gör att hålet inuti dig inte kan gå bort på egen hand
Citera
2019-09-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pike123
Kan definitivt vara en penocidal cysta. Det är INTE bra och måste opereras då vävnaden går sönder och gör att hålet inuti dig inte kan gå bort på egen hand
Piké har rätt, kan börja som en obetydlig böld som inte spricker. Har du haft känningar i området? Värme, klåda, har du haft feber utan andra symptom som halsont eller hosta? Ryggslutet vid svanskotan/rövskåran är ett område där fistelgångar bildas. Vänta inte utan boka tid hos en bra läkare och få den undersökt, gick själv i flera år utan att gå till läkaren, slutade med 5 besök hos kirurgen och 6 år innan allt var bortkarvat. Ärret är som en överdriven trampstamp.
Senast redigerad av Vigilante36 2019-09-19 kl. 21:22. Anledning: sTAvfEl
Citera
2019-09-19, 21:25
Medlem
Hidradenitis Suppurativa (HS) kännetecknas av inflammerade områden i huden där det ofta uppstår knölar, sår och bölder. Inflammationen uppkommer oftast i de hudområden där det finns en viss typ av svettkörtlar som kallas apokrina körtlar. De finns framför allt i armhålorna, ljumskarna, underlivet och på bröstet.
Citera
2019-09-19, 21:26
Medlem
Aterom (talgkörtelcysta)
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=6967
Citera
2019-09-19, 21:35
Medlem
Med största sannolikhet har du fått en pilonidalcysta. Nästa steg är ett besök hos kirurgen.
Citera
2019-09-19, 21:43
Medlem
Kajahs avatar
Fistelgång, åtgärdas kirurgiskt. Är inte ett dugg ovanligt, har själv haft det, och det är ett rutinjobb som tar en kvart. Låt det inte inflammeras, då biter inte bedövningen och det är inte roligt (hände mig).
Citera
2019-09-19, 21:46
Medlem
Låter utifrån din beskrivning som en pilonidalcysta Det är en talgkörtel som blir inflammerad, ofta pga behåring som växer inåt. Ofta syns det någonting innan, och den blir inflammerad när man retar den. Då blir det en inflammation och bildning av en varböld. Ofta behöver man då öppna upp den för att inflammationen ska läka ut. Allting i en varböld är inte var, det är också mycket omgivande svullnad som inte går att trycka ut som försvinner med tiden och det läker inte direkt.

Om du har återkommande besvär kan man göra en operation i lugnt skede. Man kan försöka förebygga att det kommer tillbaka genom att raka sig i området så att det inte bildas hår som växer inåt. Låter med andra ord som att läkaren har behandlat dig på ett rimligt och okontroversiellt sätt. Man behöver egentligen inte sprita när man öppnar abscesser, det är ju redan en infektion i området. Cancer brukar inte yttra sig på det sättet. Staph (dvs bakterien staphylokockus aureus) är en hudbakterie som du redan har på kroppen och som sannolikt fanns i varbölden. Du har ju också fått behandling med antibiotika som säkert hjälper mot bla den.
Citera
2019-09-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buskalle
Hade själv en böld på samma ställe det tog 2 veckor innan den var mogen för behandling på vc det är precis som med en finne man ser en vit prick i mitten efter att de gjort hål och tömt på var sätter de in ett dränage så att all inflammerad var inte kapplas in igen det tog minst en månad innan allt var ok igen
Och se för. fan Till att du får smärtstillande utskrivet
Lycka till Buskalle

Tack för svar! Hur menar du att det tog 2 veckor innan den var mogen för behandling? Ska det inte behandlas direkt? Jag kan inte direkt säga att jag har en vit prick i mitten, utan det är mer som en röd kulle.
När jag googlar på dränage ser jag en slang som går in i bölden, det är det du menar?
Jag har faktiskt inte särskilt ont, mer att det ömmar. Behöver absolut ingen smärtstillande i nuläget.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Du har inte haft ett enkelt dränage brukar räcka med en kompress och Alsolsprit som får dra ut det sista ur bölden.

Tack för svar! Jag tejpar på en bit hushållspapper som är dränkt i alsolsprit och har på typ 30 min varje dag, när jag bytar plåster och duschar. Plåstret har förövrigt alltid en liten varfläck på sig så bölden "varar" ju...

Citat:
Ursprungligen postat av Pike123

Tack för svar! Läste på lite om Pilonidalcysta på 1177 och det känns som att det kan stämma in. För som sagt har det varit som en liten knöl på ca 1 mm som gått innåt i huden liksom som jag haft ca 2 år. Längre undrat var det är men det har aldrig besvärat mig på något sätt innan. Till det att jag tryckte på den för kung och fosterland då och jag hade en stor knöl dagen efter.

Vet du om man kan göra något test för om det är Pilonidalcysta eller om man bara får lita på att läkaren har den kompetensen? Tänker om man kan ta något prov eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av Vigilante36
Piké har rätt, kan börja som en obetydlig böld som inte spricker. Har du haft känningar i området? Värme, klåda, har du haft feber utan andra symptom som halsont eller hosta? Ryggslutet vid svanskotan/rövskåran är ett område där fistelgångar bildas. Vänta inte utan boka tid hos en bra läkare och få den undersökt, gick själv i flera år utan att gå till läkaren, slutade med 5 besök hos kirurgen och 6 år innan allt var bortkarvat. Ärret är som en överdriven trampstamp.

Tack för svar! Nej, tidigare har jag inte haft känningar i området, inte vad jag kan dra mig till minnes iaf. Däremot när jag väl fick den inflamerade bölden märkte jag att den luktade förjävligt. Varje gång jag pillade på den luktade mina fingrar värre än avföring.
Hur kan det ha tagit 6 år och 5 besök hos kirurgen för dig? Är det inte bara att skära bort hårsäcken i fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Med största sannolikhet har du fått en pilonidalcysta. Nästa steg är ett besök hos kirurgen.

Tack för svar! Besök hos kirurgen för att skära bort bölden eller för att få bort hårsäcken som växer på fel håll?

Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Låter utifrån din beskrivning som en pilonidalcysta Det är en talgkörtel som blir inflammerad, ofta pga behåring som växer inåt. Ofta syns det någonting innan, och den blir inflammerad när man retar den. Då blir det en inflammation och bildning av en varböld. Ofta behöver man då öppna upp den för att inflammationen ska läka ut. Allting i en varböld är inte var, det är också mycket omgivande svullnad som inte går att trycka ut som försvinner med tiden och det läker inte direkt.

Om du har återkommande besvär kan man göra en operation i lugnt skede. Man kan försöka förebygga att det kommer tillbaka genom att raka sig i området så att det inte bildas hår som växer inåt. Låter med andra ord som att läkaren har behandlat dig på ett rimligt och okontroversiellt sätt. Man behöver egentligen inte sprita när man öppnar abscesser, det är ju redan en infektion i området. Cancer brukar inte yttra sig på det sättet. Staph (dvs bakterien staphylokockus aureus) är en hudbakterie som du redan har på kroppen och som sannolikt fanns i varbölden. Du har ju också fått behandling med antibiotika som säkert hjälper mot bla den.

Tack för svar! Din beskrivning verkar stämma. Om jag förstår det rätt tycker du att jag kan avvakta lite? Eller kräver pilonidalcysta alltid kirurgi? Att man plockar bort hårsäcken/talgkörtlen i fråga?
Nu har jag ju fortfarande en böld kvar, som ibland kan klia lite/klåda. Dessutom lite öm. Skulle säga att bölden numera är 1,5 cm i diameter. Har märkt att min morgonpuls är högre än vanligt, ca 75 slag/min istället för 60. Temperaturen är ca 0,1-0,2 grader högre än vanligt. Dessa värden mäter jag i stort sett varje dag. Är detta normalt? Kan man börja träna så smått tror du? :P

Åter igen stort tack för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in