• 1
  • 2
2019-09-19, 16:34
Medlem
Ja vad tycker ni om mesost och messmör?
Gott eller oätligt.

det är ju mesostens dag idag, den infaller 19 september varje år.

Och har någon recept på hur man tillverkar sin egen mese?

Mesostens historia kan man läsa om här: https://ideellkulturkamp.com/2019/09...mesostens-dag/
Citera
2019-09-19, 16:50
Medlem
Hiss men man äter sig snabbt trött så man mår illa bara vid tanken på messmör, i snitt en gång per år kommer suget och det blir ett par veckor till man föräter sig.

Norsk mesost är snorgod, har inte provat någon svensk. Messmör ska vara den klassiska, originalet. på limpa.
Citera
2019-09-19, 17:30
Medlem
Håller med helt! Messmör är absolut bäst på limpa! Jag äter ett paket och sen blir det off ett par månader innan nästa gång.
Citera
2019-09-19, 19:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborg76
Ja vad tycker ni om mesost och messmör?
Gott eller oätligt.

det är ju mesostens dag idag, den infaller 19 september varje år.

Och har någon recept på hur man tillverkar sin egen mese?

Mesostens historia kan man läsa om här: https://ideellkulturkamp.com/2019/09...mesostens-dag/

Messmör är påläggens pålägg. Finns inget godare på en limpskiva. Givetvis med smör under trots namnet.
Citera
2019-09-19, 19:40
Medlem
gurkmajjas avatar
Messmör kan vara gott som smaksättare i viltgrytor o l men på smörgås tycker jag att det är på tok för sött och strävt.
Citera
2019-09-19, 19:43
Medlem
Saltkatts avatar
Mesost: självklart hiss. Särskilt de som är gjorda på getmjölk.

Messmör: det osötade är ok, det andra blir man fort less på.
Citera
2019-09-19, 20:42
Medlem
kugutts avatar
Mesost eller mysost aka brunost aka Gudbrandsdalsost (som det kallas i Norge) är nog det man saknar allra mest när man är ute och reser . Visste inte at ni hadde sånt "high end" käk i Sverige. Mesost är kockarnas "hemliga ingrediens" i av dom bästa viltsåsarna. (men det visste ni säkert) Messmör kallar vi för prim, det är också gott.
Färskt, varmt, hemlagat bröd med gott smör, mesost och ett glas mjölk är et stort "fuck off" til allvärldens croissanter, baguettes och donuts. Världens bästa frukost, helt enkelt.
Citera
2019-09-20, 09:34
Medlem
TraXzmans avatar
Köper det i princip alldrig ... Inte för att det smakar pyton men är inte mycket för sötma på mackor, typ messmör, sylt, nutella, mandelsmör, hasselnötssmör etc... Nä jag och mackor med söta geggor går inte ihop men förstår de som gillar det ... Förresten tycker jag faktiskt om toast med ost och marmelad... men där går gränsen och inget annat sött på går hem hos mig

Visst kan man ha en god BBQ sås i en köttbaugette macka (typ subway) eller tom jordnötssmör men dom såserna eller smören är ju till för att komplettera mackan som del-komponent och inte försig... väldigt svårt att kombinera messmör med nåt annat på mackan så det blir gott eller har jag fel?
Senast redigerad av TraXzman 2019-09-20 kl. 09:41.
Citera
2019-09-20, 16:47
Medlem
Hade Gulbrandalsost i köttfärsen idag.
Tog bara en liten bit som smälte. Lite extra blev det. Kanske borde haft i mer?
Citera
2019-09-20, 18:26
Medlem
JerryCottons avatar
Diss på både ost och smör. Några av de få saker jag inte äter. Hamnar i samma kategori som blomkål. Dessa är bannade i mitt hem.
Citera
2019-09-20, 22:09
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborg76
Hade Gulbrandalsost i köttfärsen idag.
Tog bara en liten bit som smälte. Lite extra blev det. Kanske borde haft i mer?

Alldrig provat med köttfärs, men försök att ha den i nån brun sås, släng gärna i lite lingonsylt också.
Citera
2019-10-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Alldrig provat med köttfärs, men försök att ha den i nån brun sås, släng gärna i lite lingonsylt också.

Tack för tipset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in