Finns inget värre än försmådda kvinnors vrede sägs det ju 😏
Om det inte hade varit för att SD och LW haft en infekterad och destruktiv relation så hade HD utan tvekan haft störst motiv att döda Lena.
Vid otrohetsaffärer är nog risken högre att den andra kvinnan/mannen skadas av den försmådda parten i äktenskapet.
Exakt, och jag tänkte att MH med sitt hat kan påverkat HD så mycket hon bara kunde, som HD sen påverkat SD med och kanske därför LW/SD relation hela tiden blev värre?
För hur normalt är det att en den gifta parten och den de varit otrogna med fortsätter gräla när de blivit påkomna, brukar det inte upphöra väldigt abrupt istället, av flera skäl och helst pga skam, särskilt i den åldern och de har barn dessutom?
Och ligger MH bakom vill hon garanterat rikta strålkastarna på UW för att slå två flugor i sin egen smäll..precis som HD straffar två i sin smäll..🧐
Senast redigerad av KonstApel006 2019-09-19 kl. 09:28.
Angående det här med säpo så säger åklagaren Åsa Hiding i en av intervjuerna att hon fick ärendet på sitt bord den 16/5 2018. Eftersom SD anhölls som skäligen misstänkt dagen innan, den 15/5, så bör det ju ha varit av en annan åklagare han anhölls. Kanske en jouråklagare gissade någon här, men har man sådana på kontorstid en vardag som det väl var här? Den här åklagaren verkar dessutom vara lite hemlig, till skillnad från alla andra inblandade poliser och åklagare som har uttalat sig i media, och man kan ju nästan undra om det här kan ha varit en säpoåklagare.
Går det inte att ta reda på vilken åklagare det var som anhöll honom?
Du har ju noga tagit reda på namnen på andra åklagare och domare.
Finns det särskilda SÄPO-åklagare?
Går det inte att ta reda på vilken åklagare det var som anhöll honom?
Du har ju noga tagit reda på namnen på andra åklagare och domare.
Finns det särskilda SÄPO-åklagare?
Alla andra inblandade står det om i tidningarna, så det är inga hemligheter. Och ja, det finns särskilda SÄPO-åklagare.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-19 kl. 09:34.
Ja precis två försmådda kvinnor...så varför tänker du efter mordet och inte före?
Efter mordet borde HD i det läget haft fullt upp med SD och de litade knappast på någon ny bekant som själv dessutom har ett horn i sidan till LW, när SD var misstänkt initialt, så borde väl vara före om de haft kontakt?
De kanske hade kontakt innan men fördjupade kontakten efter mordet, i sin gemensamma aversion mot LW.
Detta är spekulation men jag baserar det på vad som har skrivits i tråden som jag inte tänker beskriva närmare eftersom jag då skulle bryta mot reglerna.
Exakt, och jag tänkte att MH med sitt hat kan påverkat HD så mycket hon bara kunde, som HD sen påverkat SD med och kanske därför LW/SD relation hela tiden blev värre?
För hur normalt är det att en den gifta parten och den de varit otrogna med fortsätter gräla när de blivit påkomna, brukar det inte upphöra väldigt abrupt istället, av flera skäl och helst pga skam, särskilt i den åldern och de har barn dessutom?
Det behöver inte nödvändigtvis vara MH bara för att hon är den enda kvinna vars hat mot Lena vi tydligt kunnat läsa om.
Tror du inte att det fanns fler kvinnor som närde samma typ av hat mot Lena?
Jag tror inte att HD och MH var de enda tyvärr. HD kan ha haft flera kvinnor (inkl. MH) på sin sida som pushade henne till bristningsgränsen gentemot Lena.
De kanske hade kontakt innan men fördjupade kontakten efter mordet, i sin gemensamma aversion mot LW.
Detta är spekulation men jag baserar det på vad som har skrivits i tråden som jag inte tänker beskriva närmare eftersom jag då skulle bryta mot reglerna.
Ja två försmådda kvinnor med motiv...att hämnas sina x maximalt genom att få SD att mörda LW som de hatar allra mest...?
Det är verkligen en mycket intressant spekulation...just för att jag inte ser det rimliga i att SD och LW fortsatte gräla när de blivit påkomna...känns som att problemen kan spätts på utifrån och bara förvärrats tills det eskalerade i mord...? 🤔
Lite meningslös fakta...
På dom lägre misstanke-graderna så kan man ha fler misstänkta, trotts att man tydligt kan se att det endast finns en gärningsman.
(anledning att anta, kan misstänkas, skäligen misstänkt)
På dom högre misstanke-graderna så kan man inte ha fler än en misstänkt om man tydligt kan se att brottet begåtts av en gärningsman.
(sannolika skäl, tillräckliga skäl, utom rimligt tvivel)
Detta får mig att tänka på vår lilla MGK.
Då tänker jag såhär... (och jag är inte direkt smart)
Stefan sitter redan inne på "sannolika skäl" för mord, och för att då Åkl skall kunna peta in en till Misstänkt för just mord (vilket hon gjorde) så MÅSTE det finnas indikationer eller nåt annat som visar att en till har varit på plats.
Annars får hon inte peta in den personen för just mord.
Det MÅSTE finnas nåt som tyder på att det var fler på plats.
Jag vet i fan om inte vår MGK var på plats i alla fall, men att bevisen inte räcker hela vägen. (just nu)
Funderat på detta inlägg lite.
Intressant tanke.
Och du kan absolut ha rätt.
Tänker så här just nu:
Hur ofta är det man är helt säker på att det endast finns en gm vid ett mord?
Det kräver att det breda utredningsarbetet i början av utredningen har kunnat smalna av efter hand, inrikta sig på ett mer tydligt spår. Det är vägskäl flera gånger under den resan.
Och bara för att SD sitter på sannolika, måste det nödvändigtvis innebära att man har uteslutit andra gm?
Det gäller nog särskilt i ett fall som detta, med en misstänkt som inte tydligt kunnat bindas till brottet under 1,5 år, iaf inte entydigt nog för att kunna sitta på sannolika skäl misstänkt för mordet.
Åklagaren har försökt att få till häktning vid två tillfällen för sannolika, vilket tyder på att det ändå finns mer bevis än enbart för det lägsta kravet för sannolika. Vi vet dock inget om vilka bevis som finns eller har funnits i utredningen.
Det skulle inte förvåna mig om @Osamajs källa stämmer; att det finns DNA på brottsoffret från SD, dock inget som har varit bindande för brottet. Detta kan SD ha förklarat med att de har träffats i närtid, såsom @Medinsyn hävdade, att det kunnat varit så sent som lör-sönd före mordet.
Med övriga indicier såsom avsaknad av alibi, sent sms till LW om önskan att ses (MV), tidigare historik av anmälningar, och förmodligen synnerligen besvärande rörelsemönster under natten (@Netherworld) så är han en mycket trolig gm.
Hur ska man kunna avgöra om denna misstänkta varit ensam gm?
- Avsaknad av annat DNA på brottsplatsen?
Är det troligt att det inte finns något annat DNA på brottsplatsen?
Förmodligen finns det DNA från barnen, kanske även någon annan identifierbar som LW varit i nära kontakt med.
Och så HD??
Fast i mindre mängd?
Från något av de nya svaren eller tidigare?
Det finns något som heter transport DNA. Det kan bäras med en person till objekt.
T ex om SD har HDs DNA på sig och sedan angriper LW i närkontakt, så kan HDs DNA hamna på LW.
Men det kan också vara så att HD har faktiskt varit på plats vid brottet, och t ex tagit på LWs armar. men borde då inte det finnas ganska mycket DNA på specifika ställen på BO? Inte bara en mikroskopisk mängd lite ospecifikt?
Och min tanke blir då att större mängder DNA från HD, skulle det inte ha gett resultat tidigare? Och att HD borde ha blivit utredd ordentligt, vilket hon kanske har? Men varför blev hon isf inte misstänkt som skäligen?
Jag misstänker att det kanske inte är något från brottsplatsen, utan något annat som vittne, lögner, avsaknad av alibi, något tekniskt som visar att hon inte har berättat sanningen eller liknade.
Intressant tanke du har tagit upp hur som helst.
Tål att funderas över.
Det behöver inte nödvändigtvis vara MH bara för att hon är den enda kvinna vars hat mot Lena vi tydligt kunnat läsa om.
Tror du inte att det fanns fler kvinnor som närde samma typ av hat mot Lena?
Jag tror inte att HD och MH var de enda tyvärr. HD kan ha haft flera kvinnor (inkl. MH) på sin sida som pushade henne till bristningsgränsen gentemot Lena.
Fanns der fler kvinnor borde det kommit fram namn på dom, särskilt efter såhär lång tid, inte sant?
Med övriga indicier såsom avsaknad av alibi, sent sms till LW om önskan att ses (MV), tidigare historik av anmälningar, och förmodligen synnerligen besvärande rörelsemönster under natten (@Netherworld) så är han en mycket trolig gm.
Det fetade har ni inga belägg för, det är sk. tråduppgifter. Börjar ni sätta ihop indiciekedjor baserade på era egna obekräftade uppgifter så riskerar ni bara att hamna snett igen.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-19 kl. 09:52.
Tony Mörk är en synnerligen duktig kriminaltekniker med blodbilder som lite specialkompetens. Är han kompis med Stefan?
Enligt uppgift dykarkomis och catchare.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag fick en intressant länk till bilddumpar av Honan som kan vara intressant för tråden.
Det är en av SDs gamla dykarkompisar och geoacahare, T*ny M**rk som är kriminaltekniker vid Örebropolisen som gjort några inlägg för många år sedan i SDs gästbok. TMs eget konto verkar dock spärrat.
(källa:Honan)
Har svårt att tänka mig att TM skulle trots sin kompetens hos Örebropolisen vara inblandad i denna utredning? Det vore konstigt om man som "jävig" ens har tillåtelse att arbeta med allvarliga fall där man är eller har varit vän med den misstänkte?
Någon som känner till hur det ligger till?
Fanns der fler kvinnor borde det kommit fram namn på dom, särskilt efter såhär lång tid, inte sant?
Nej varför skulle kvinnornas namn komma fram? Fokus hamnade inte på MH förrän hennes blogg blev tillgänglig för oss att läsa här.
Jag kan tänka mig att ex-fruarna till de andra männen som nämnts här i samband med Lena inte heller är så förtjusta i henne. Men vi har helt enkelt inte grävt fram de kvinnornas namn.
Ja, Schazz ja.
Nej jag har alltid varit skeptisk till hens inlägg. Tror att risken är stor att även denne tillhör de som blivit manipulerad av GM och hans entourage.