2019-09-19, 07:44
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
T*ny M*rk + o, ö.
Tony Mörk är en synnerligen duktig kriminaltekniker med blodbilder som lite specialkompetens. Är han kompis med Stefan?
Citera
2019-09-19, 07:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Verkligen inte trovärdig, snarare gränslöst elak, hämdlystem, bitter, och en mästare på manipulation. Kan hon skaffat sig kontinuerlig information om familjen Wesström, kan hon kontaktat HD och påverkat från sitt håll? Känner MH och HD varann?
Två försmådda kvinnor som förstår varann?
Kan MH hjärntvättat HD, som i sin tur styrt SD?
De kan ha lärt känna varann bättre efter mordet.
Som du säger, två försmådda kvinnor som förstår varann.
Citera
2019-09-19, 08:05
Medlem
notknapparens avatar
Här är en del citat från den tid då detta var aktuellt, med missar om varför kroppen inte hittades.
Uttalande från Springare och hundenhetens chef Rupla.

Personligen tror jag inte mycket på att SÄPO eller andra enheter som det har diskuterats om nu har varit inkopplade.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/springare-om-wesstrom-fallet-omdomeslost-riskera-hela-mordutredningen

Från artikeln i NA:

”Det finns en del kritik mot hur utredningen kring mordet på Lena Wesström har skötts, bland annat att kroppen hittades först efter fyra dagar och då bara hundra meter från hennes hem. Vad säger du om det?

– Jag håller med om den kritiken och vi har framfört den internt. I början handlade det om en förvunnen person och det sköts av en annan organisation som vi inte hade något med att göra. Men man utgår ju ifrån att de börjar vid brevlådan och sedan söker av området meter för meter, det trodde i alla fall vi i vår enfald, säger Peter Springare.”

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack.

Jag har inte klart för mig hur det fungerar.

Vem är huvudansvarig för att kroppen inte hittades?
Är det flera faktorer som bidragit till att det har fallerat?

Betyder det att spaningsledningen har det egentliga övergripande ansvaret för hur, var, när och vilka utredningsåtgärder som sätts in? ÅK roll i förhållande till spaningsledningen då? Hennes ansvar borde vara övergripande?

I det första initiala skedet då försvinnandet rubricerades som människorov, kopplades avdelningen för grova brott in:

"Fallet utreds av polisens avdelning för grova brott och ingen är gripen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEmKOP/polisen-misstanker-kvinna-kidnappad-i-orebro

Betyder det att Peter Springare var spaningsledare redan i det skedet och var ansvarig för vilka utredningsåtgärder som gjordes? Eller var det någon annan?

Vilket ansvar har ÅK samtidigt? Hon är ju förundersökningsledare för att utreda brottet.

Rubriceringen människorov, som har satts av ÅK (?), är det som har trasslat till det, menar Rupla, chefen för hundverksamheten. Rupla har sagt att hon borde ha hittats tidigare.

"Örebropolisens chef för hundverksamheten har varit mycket kritisk till att kroppen inte hittades tidigare."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK2kKe/peter-springare-petas-fran-utredningen-av-mordet-pa-lena-45

"Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Medan Springare säger så här:

"Det finns en del kritik mot hur utredningen kring mordet på Lena Wesström har skötts, bland annat att kroppen hittades först efter fyra dagar och då bara hundra meter från hennes hem. Vad säger du om det?

– Jag håller med om den kritiken och vi har framfört den internt. I början handlade det om en förvunnen person och det sköts av en annan organisation som vi inte hade något med att göra. Men man utgår ju ifrån att de börjar vid brevlådan och sedan söker av området meter för meter, det trodde i alla fall vi i vår enfald, säger Peter Springare.

– Sen var det folk som hörde kvinnoskrik och ändå skickades ingen bil, men det får de ta på sig på kommunikationscentralen. Men det är helt ofattbart att de inte åkte ut, och det här har vi också framfört intern.

Men är det bara andra avdelningar som gjort fel, inte ni själva?

– Nej, jag kan inte se att vi gjort något fel. Jag tycker vi har följt allt till punkt och pricka. Vi ser inget konstigt i vår utredning och förstår inte vad det kan vara för kritik som förs fram.
"

https://theworldnews.net/se-news/springare-om-wesstrom-fallet-omdomeslost-riskera-hela-mordutredningen

Jag undrar hur det var med "hundledarens protest". Kom den inte efter att man missat kroppen?
Det verkar lite som alla skyller på varandra.
Citera
2019-09-19, 08:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Var det inte Schazz som nämnde det först?
Kan minas fel.

Även om nu SÄPO hade varit inkopplat, är det ett hinder för att polisen arbetar parallellt med försvinnandet?

De kan säkert arbeta parallellt så länge de inte stör varandras utredningar på något vis.

Jag är inte alls förtrogen med hur de arbetar i synnerhet inte i Sverige men jag ville bara påpeka för några skribenter att frågan har varit uppe för diskussion och spekulation förut och det är inte något nytt som Fotoalbuns försöker "förvilla" tråden med...

Det är tröttande med all denna negativitet mot varandra och i synnerhet mot nya skribenter.

Edit: Schazz nämnde det efter det uppstod frågor om vad UW arbetar med tror jag, och hen känner ju familjen Wesström eller har gemensamma vänner/bekanta om jag förstått rätt.
Senast redigerad av Rosamund 2019-09-19 kl. 08:22.
Citera
2019-09-19, 08:35
Medlem
Citat:
Var det inte Schazz som nämnde det först?
Kan minas fel.

Även om nu SÄPO hade varit inkopplat, är det ett hinder för att polisen arbetar parallellt med försvinnandet?

Om SÄPO va inblandade så falnde sannolikt deras intresse för fallet så fort det konstaterades att det inte hade med UWs jobb att göra.
Ändå så kan det ha varit dom som inledningsvis pekade med hela handen mot SD.
Citera
2019-09-19, 08:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Verkligen inte trovärdig, snarare gränslöst elak, hämdlystem, bitter, och en mästare på manipulation. Kan hon skaffat sig kontinuerlig information om familjen Wesström, kan hon kontaktat HD och påverkat från sitt håll? Känner MH och HD varann?
Två försmådda kvinnor som förstår varann?
Kan MH hjärntvättat HD, som i sin tur styrt SD?

Finns inget värre än försmådda kvinnors vrede sägs det ju 😏

Om det inte hade varit för att SD och LW haft en infekterad och destruktiv relation så hade HD utan tvekan haft störst motiv att döda Lena.

Vid otrohetsaffärer är nog risken högre att den andra kvinnan/mannen skadas av den försmådda parten i äktenskapet.
Citera
2019-09-19, 08:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Tony Mörk är en synnerligen duktig kriminaltekniker med blodbilder som lite specialkompetens. Är han kompis med Stefan?

De har varit i samma dykarklubb på den tiden det begav sig (om jag minns rätt).
I nutid vet jag inte att de skulle ha haft kontakt?
Senast redigerad av notknapparen 2019-09-19 kl. 08:53.
Citera
2019-09-19, 08:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Edit: Schazz nämnde det efter det uppstod frågor om vad UW arbetar med tror jag, och hen känner ju familjen Wesström eller har gemensamma vänner/bekanta om jag förstått rätt.
Jag tycker inte att Schazz har någon trovärdighet.
När hen för några månader sedan tvärsäkert påstod att både MH och HD hade alibi för tiden vid mordet så var det rätt uppenbart att det inte var sant.
Den lögnen blev ännu tydligare nyligen när HD häktades i en vecka.
Citera
2019-09-19, 08:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om SÄPO va inblandade så falnde sannolikt deras intresse för fallet så fort det konstaterades att det inte hade med UWs jobb att göra.
Springares kommentar är lite konstig:
Citat:
I början handlade det om en förvunnen person och det sköts av en annan organisation som vi inte hade något med att göra.
Han borde inte kalla t ex hundenheten för "en annan organisation" om det är dem han försöker skylla ifrån sig på.
Citera
2019-09-19, 09:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Springares kommentar är lite konstig:
Han borde inte kalla t ex hundenheten för "en annan organisation" om det är dem han försöker skylla ifrån sig på.

Jag har också tänkt på om en "annan organisation" möjligtvis har med SÄPO att göra. Om det var det du menade?
Det skulle ju förklara varför Springare blev alldeles för obekväm, som utredare ska man nog inte kritisera SÄPO publikt på det sättet.
Citera
2019-09-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De kan ha lärt känna varann bättre efter mordet.
Som du säger, två försmådda kvinnor som förstår varann.

Ja precis två försmådda kvinnor...så varför tänker du efter mordet och inte före?
Efter mordet borde HD i det läget haft fullt upp med SD och de litade knappast på någon ny bekant som själv dessutom har ett horn i sidan till LW, när SD var misstänkt initialt, så borde väl vara före om de haft kontakt?
Citera
2019-09-19, 09:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Angående det här med säpo så säger åklagaren Åsa Hiding i en av intervjuerna att hon fick ärendet på sitt bord den 16/5 2018. Eftersom SD anhölls som skäligen misstänkt dagen innan, den 15/5, så bör det ju ha varit av en annan åklagare han anhölls. Kanske en jouråklagare gissade någon här, men har man sådana på kontorstid en vardag som det väl var här? Den här åklagaren verkar dessutom vara lite hemlig, till skillnad från de inblandade poliser och åklagare som det har skrivits om i media, och man kan ju nästan undra om det här kan ha varit en säpoåklagare.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-19 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in