2019-09-18, 20:51
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast har det verkligen varit några nämndemän inblandade här? Fattade inte domaren Ulla Simpampen-Gustavsson det här beslutet helt på egen hand?
Vid en häktningsförhandling är det enbart en domare som fattar beslut. Inga nämndemän
Citera
2019-09-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men allvarligt, varför skulle SÄPO vara där?
Vissa är så konspiratoriska här i tråden.
Blir det mer spännande?

Det skulle kunna vara så p.g.a. UWs säkerhetsklassning.
Det är inte alls omöjligt, snarare troligt att han har instruktioner
att ringa SÄPO om något inträffar som skulle kunna ha med
hans säkerhetsklassning att göra.

Förstår du bättre då?
Citera
2019-09-18, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Klart åklagaren kan väcka åtal men jag tror inte att Hiding är färdig för det än, hon har ju MGK som springer lös och ledig fortfarande, det problemet måste åtgärdas innan rättegång.

Lite meningslös fakta...
På dom lägre misstanke-graderna så kan man ha fler misstänkta, trotts att man tydligt kan se att det endast finns en gärningsman.
(anledning att anta, kan misstänkas, skäligen misstänkt)

På dom högre misstanke-graderna så kan man inte ha fler än en misstänkt om man tydligt kan se att brottet begåtts av en gärningsman.
(sannolika skäl, tillräckliga skäl, utom rimligt tvivel)

Detta får mig att tänka på vår lilla MGK.

Då tänker jag såhär... (och jag är inte direkt smart)
Stefan sitter redan inne på "sannolika skäl" för mord, och för att då Åkl skall kunna peta in en till Misstänkt för just mord (vilket hon gjorde) så MÅSTE det finnas indikationer eller nåt annat som visar att en till har varit på plats.
Annars får hon inte peta in den personen för just mord.
Det MÅSTE finnas nåt som tyder på att det var fler på plats.

Jag vet i fan om inte vår MGK var på plats i alla fall, men att bevisen inte räcker hela vägen. (just nu)
Citera
2019-09-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, det verkar som att man behöver vara inloggad för att läsa loggen?
Men tack ändå (ej sarkastisk, fast det låter så).

Jag hann se loggen innan JG var inne och korrigerade sin FTF:loggning. Det fattas t ex foton man kunde se tidigare idag. Kanske det inte var en FTF eftersom Zook placerade cachen 9/9 och JG med HD:s pappa tog den igår 17/9?
Synd att Honan inte skrev det som stod i loggen och/eller tog en skärmdump.

(Nu får plastjägarna passa sig för älgmamman och hennes kalv som rör sig från Mosås till villaträdgårdarna i Adolfsberg. Älgmammor är inte och leka med)
Senast redigerad av Ulanna 2019-09-18 kl. 21:16.
Citera
2019-09-18, 21:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Lite meningslös fakta...
På dom lägre misstanke-graderna så kan man ha fler misstänkta, trotts att man tydligt kan se att det endast finns en gärningsman.
(anledning att anta, kan misstänkas, skäligen misstänkt)

På dom högre misstanke-graderna så kan man inte ha fler än en misstänkt om man tydligt kan se att brottet begåtts av en gärningsman.
(sannolika skäl, tillräckliga skäl, utom rimligt tvivel)

Detta får mig att tänka på vår lilla MGK.

Då tänker jag såhär... (och jag är inte direkt smart)
Stefan sitter redan inne på "sannolika skäl" för mord, och för att då Åkl skall kunna peta in en till Misstänkt för just mord (vilket hon gjorde) så MÅSTE det finnas indikationer eller nåt annat som visar att en till har varit på plats.
Annars får hon inte peta in den personen för just mord.
Det MÅSTE finnas nåt som tyder på att det var fler på plats.

Jag vet i fan om inte vår MGK var på plats i alla fall, men att bevisen inte räcker hela vägen. (just nu)

Ja, något fuffens måste MGK ha gjort som gav henne den inte helt ärorika titeln "skäligen misstänkt" men som jag ser det, den som vill får gärna rätta mig, Hiding kan inte ha MGK kvar i ekvationen som "skäligen misstänkt" om hon tänker gå på MGM som mördare, på något sätt måste MGK försvinna eller uppgraderas till medhjälpare eftersom det var mord som hon togs in för inte anstiftan eller skyddande av brottsling.

Fan vet vad Hiding var ute efter där, komplicerat blev det i alla fall.
Citera
2019-09-18, 21:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, eller SÄPO, vi är ett par stycken som har försökt få svar på det, tvärstopp har det blivit.
Jag antar att både SÄPO och MUST står över den vanliga polisen.
Om någon av de organisationerna är inblandade så skulle det kunna innebära att det inte var Springare som klantade till det så mycket de första dagarna utan SÄPO eller MUST?

Springares bok skulle ha kommit ut i slutet på förra månaden men nu står det istället 2019/10/09 som utgivningsdatum.
Det ska bli intressant att se om den någonsin kommer ut.
Fortfarande kan man ändå förköpa den.

Även om UW skulle vara säkerhetsklassad så är det lite konstigt om SÄPO eller MUST blandar sig i.
UW och LW har varit skilda rätt många år, men de har barn tillsammans.
Kan det göra att LW på något sätt är inblandad i UW:s eventuella säkerhetsklassning?
Citera
2019-09-18, 21:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
/.../I SD:s fall var beslutsfattarna i Hovrätten:
Linda Hallstedt, Ulrika Tyrén och Lisa Ragnesten.
Tack, jag uppdaterar listan. Sedan med anledning av några andra inlägg här i kväll angående genusperspektiv och könsmaktsordning vill jag göra ett förtydligande av vad jag ville undersöka. Min tanke här var alltså inte att de kvinnor som har varit inblandade i de här besluten skulle vara negativt inställda till män. Hypotesen är väl snarare att kvinnor gärna kan vilja se sig som LW:s medsystrar, och att de av den anledningen kan vara mer benägna än män att ha så kallade våld i nära relation-glasögon på sig. Jag kan tänka mig att kvinnor också har lättare för att anamma idéer om en kontrollerande man och en eskalerande våldsspiral, och att de därför i högre grad än män föreställer sig att det kan finnas ett samband mellan anmälningarna mot SD och mordet.

Inblandade kvinnor som alltså tycks vara benägna att misstänka SD:
Åklagare Åsa Hiding, som sedan 16 månader tillbaka misstänker den ständige misstänkte
Chefsåklagare Sarah Hajslund Hansen, Åsas chef som hårt driver frågor om "våld i nära relation".
Rådman Ulla Simpampen-Gustavsson som beslutade om häktning av SD på sannolika skäl.
Hovrättslagman Linda Hallstedt som avslog SD:s överklagan av Simpampens häktningsbeslut.
Hovrättsrådet Ulrika Tyrén, se ovan
Hovrättsassessorn Lisa Ragnesten, se ovan
...och inblandade män som möjligen kan ha en annan uppfattning:
Rådman Lars-Erik Hulth som två gånger gick emot Åsa Hiding.
Rådman Jens Lindborg som tog beslut om att häkta exfrun HD.
Kammaråklagare Mats Berg som lade ner utredningen mot SD ang. bilincidenten.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-18 kl. 21:27.
Citera
2019-09-18, 21:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack, jag uppdaterar listan. Sedan med anledning av några andra inlägg här i kväll angående genusperspektiv och könsmaktsordning vill jag göra ett förtydligande av vad jag ville undersöka. Min tanke här var alltså inte att de kvinnor som har varit inblandade i de här besluten skulle vara negativt inställda till män. Hypotesen är väl snarare att kvinnor gärna kan vilja se sig som LW:s medsystrar, och att de av den anledningen kan vara mer benägna än män att ha så kallade våld i nära relation-glasögon på sig. Jag kan tänka mig att kvinnor också har lättare för att anamma idéer om en kontrollerande man och en eskalerande våldsspiral, dvs. att de i därför högre grad än män föreställer sig att det finns ett samband mellan bilincidenten med SD och mordet.

Inblandade kvinnor som alltså tycks vara benägna att misstänka SD:
Åklagare Åsa Hiding, som sedan 16 månader tillbaka misstänker den ständige misstänkte
Chefsåklagare Sarah Hajslund Hansen, Åsas chef som hårt driver frågor om "våld i nära relation".
Rådman Ulla Simpampen Gustavsson som beslutade om häktning av SD på sannolika skäl.
Hovrättslagman Linda Hallstedt som avslog SD:s överklagan av Simpampens häktningsbeslut.
Hovrättsrådet Ulrika Tyrén, se ovan
Hovrättsassessorn Lisa Ragnesten, se ovan
...och inblandade män som möjligen kan ha en annan uppfattning:
Rådman Lars-Erik Hulth som två gånger gick emot Åsa Hiding.
Rådman Jens Lindborg som tog beslut om att häkta exfrun HD.
Kammaråklagare Mats Berg som lade ner utredningen mot SD ang. bilincidenten.

Ska bli intressant att läsa FUP just för att se om det är ROKS-manifestet om våld i nära relationer som är grundbulten i Hiding,s utredning, som sagt, listan du har sammanställt talar ju ett ganska tydligt språk anser ju jag och det oroar mig lite, daCosta-fallet var ju ett fall där feministiska teser fick fritt spelrum med katastrofala följder för alla inblandade.
Citera
2019-09-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men allvarligt, varför skulle SÄPO vara där?
Vissa är så konspiratoriska här i tråden.
Blir det mer spännande?
Pga att LW s fd jobbar som militär
Citera
2019-09-18, 21:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det gällde förlängd häktning. Men det verkar som att vissa i tråden tror det handlade om rättegång!

Nej, nej.
Det trodde jag verkligen inte. Så långt har jag fattat att det handlade om ett överklagande av häktningen.

Rosamund och jag pratade om den sista (fetade) meningen i citatet i spoilern, vilket vi tolkade olika.
Jag uppfattade det som att vid en Hovrättsförhandling (=rättegång= huvudförhandling???) är det tre juristdomare.

Begreppet förhandling, vad innefattar det?

Huvudförhandling= Rättegång
Andra förhandlingar= överklagande av häktning, domar mm??

När det gällde SDs överklagande i HR av häktningen redogjorde Rosamund för vilka tre juristdomare som beslutade att avslå överklagandet.
Det var ingen rättegång. Så mycket har jag fattat.

Men begreppet förhandling är för mig ännu vagt.
Citera
2019-09-18, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Häktningsförhandling, var det jag skulle ha skrivit. Inte huvudförhandling! I fallet med SD och mordet på LW.

Ok, tack.
Brottas med alla definitioner och termer just nu...
Citera
2019-09-18, 21:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Läs här så fint B*X skriver under LW:s sista cache 2017:
https://coord.info/GLYNPX09
...och Lag A**e:
https://coord.info/GLVXANXA
GC-vänner som sörjer och hedrar LW. Chockade över vad som har hänt.
Citat:
Systerh:s kommentar:
https://coord.info/GLVFVBC5
"Passerade denna och tyckte att det var lika bra att logga den."

Nonchalant attityd.
Skrytsam SD som känner sig överlägsen sina GC-vänner. Han behöver knappt söka efter LWs utplacerade cacher; de finns ju där mitt framför honom - busenkelt! Och passar samtidigt på att ta åt sig äran. Dubbelbottnad innebörd i de egenpåhittade namnen:

"Lätt funnen och loggad såklart. Att den var fin visste jag såklart innan då visst material till den har ordnats av mig."

"Känner genast igen höjdfixen i stenen. Känner mig lite mallig som har lärt CO vad det är för något. Följer sedan GPS och instruktion och har snart burken i min hand. Och precis som befarat är det en riktig skitcache."

"Ser att andra bloggare haft bekymmer och sökt på fel plats. Nano står det dessutom. Men döm om min förvåning när jag har en bra plats framför mig, det står 2 m på GPSen och det första jag ser är burken. Mycket snabbare än så blir det inte."

"Ett riktigt kinky litet svin var det. Igenkänningsfaktorn var hög."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in