2019-09-18, 11:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I denna fråga kanske enkäter hade varit bättre. Det räcker med att fråga en handfull personer man känner väl (som vågar vara ärliga) så vet man att det stämmer att den övre medelklassen flyttar till områden med bra och helst kritvita skolor.
Hela frågeställningen är knasig.

Övre medelklassen bor redan i bra områden med bra skolor. De flyttar vanligtvis när de får behov av mer utrymmer och bättre möjlighet för barnen att röra sig utomhus utan risk att bli påkörda av bilar.

Du kan fråga vem som helst om de föredrar att bo i ett villaområde eller ett betongförort. Svaret är ganska så förutsägbart.

Jag tror väldigt få kommer bry sig om färgen på övriga barn i skolan. Även om de kan svara anonymt. Det viktiga är att barnens föräldrar har en gemensam inkomst över miljonen per år.
2019-09-18, 11:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Kvarstår faktum: pk-folket är alla hycklare, ha alltid varit. Invandrartäta områden skyr de, de idioterna.

Varför överhuvudtaget slita för att skapa dessa områden? De är inte få, de är inte små och icke-svenskarna uppgår nu till drygt 30% av befolkningen. Till slut tar det slut dessa "bra områden" där svenskarna vill bo för att komma bort från mångkulturen.
Höginkomsttagare skydde dessa områden redan innan det fanns invandrare i dem.

Snarare så växer de bra områdena i takt med att valavlönade storstadsbor blir fler. Låginkomsttagare pressas ut längre från städernas centrum.
2019-09-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Snarare så växer de bra områdena i takt med att valavlönade storstadsbor blir fler. Låginkomsttagare pressas ut längre från städernas centrum.

Jag vet folk som kollat på skolverket hemsida innan de bestämt sig vart de skulle köpa villa. Man kan se hur många barn som har utomeuropeiskt födda föräldrar på enskilda skolor där (tro det eller ej). De jag tänker på bor numera i ett kritvitt område. Jag tittade på skolkatalogen och det fanns en enda mörk elev, en adopterad pojke från Kina tydligen. Men det var nog inte billigt att köpa hus i det området. Till och med pizzerian där drivs av en svensk.

Detta par hycklar dock inte, de röstar SD. Grannarna däremot lär ju inte vara ärliga med varför de flyttar till just det området och betalar flera miljoner mer än om de flyttat till ett annat område med mer invandrare.
2019-09-18, 12:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag vet folk som kollat på skolverket hemsida innan de bestämt sig vart de skulle köpa villa. Man kan se hur många barn som har utomeuropeiskt födda föräldrar på enskilda skolor där (tro det eller ej).
Skulle säga EJ
Eller kan du visa vart man hittar detta?
Är man rasse så kanske du kan begära en skolkatalog för din ras profilering. Eller leta på statistik för hemspråksundervisning.
Citat:
De jag tänker på bor numera i ett kritvitt område. Jag tittade på skolkatalogen och det fanns en enda mörk elev, en adopterad pojke från Kina tydligen. Men det var nog inte billigt att köpa hus i det området. Till och med pizzerian där drivs av en svensk.

Detta par hycklar dock inte, de röstar SD. Grannarna däremot lär ju inte vara ärliga med varför de flyttar till just det området och betalar flera miljoner mer än om de flyttat till ett annat område med mer invandrare.
Klart att det finns en del nazister som faktiskt bryr sig om barnens hurdärg. Vi har trotts allt ett eskalerade problem med rasister i Sverige.

Fast rapporten verkar försöka bevisa att PK folk flyttar till bättre områden när de skaffar barn. Jag gissar att dina rasse polare redan bodde i ett bra område innan också.
2019-09-18, 12:19
Medlem
Citat:
Skulle säga EJ
Är man rasse så kanske du kan begära en skolkatalog för din ras profilering. Eller leta på statistik för hemspråksundervisning.

Klart att det finns en del nazister som faktiskt bryr sig om barnens hurdärg. Vi har trotts allt ett eskalerade problem med rasister i Sverige.

Fast rapporten verkar försöka bevisa att PK folk flyttar till bättre områden när de skaffar barn. Jag gissar att dina rasse polare redan bodde i ett bra område innan också.

Jag har inte kollat själv men de hävdar att man kan se denna statistik på skolverket och dessutom hur många av föräldrarna som har högskoleutbildning. Detta var iofs kanske fem år sedan. De bodde i innerstan innan som alla andra. Men varför tror du att folk flyttar till femtonmiljlnersvillor långt ute i Saltsjöbaden eller i Bromma? För naturen?? En villa i Alby lär ju kosta en bråkdel och så får man ta del av den spännande mångkulturen!
2019-09-18, 13:37
Medlem
Citat:
Skulle säga EJ

Du kan se statistik per skola och då titta dels på medelbetyg i tunga ämnen som matematik, svenska och engelska. Dessutom kan du se på hur många som har svenska som andraspråk.

Om betygen i musik är höga medans det är lågt antal godkända I matematik går man in på Google maps och kollar lite. Det brukar stämma rätt bra.

Man kan även titta på saker som medelinkomst.

Sedan är det nog väldigt få av de som gör sin research dom bryr sig om hudfärg i sig.

En kul sak är att Vetenskapsskolan i Angered, den där med islamsk fundamentalism på schemat och där hela skolledningen hämtades av SÄPO, hade utmärkta studieresultat. Har kollat på Siris. Inte ens i Angered har alla skolor dåligt resultat samtidigt som vissa skolor i Hovås/Askim (Göteborgs äckelsnobbdtälle #1) har mediokra resultat. Så man måste verkligen kolla igenom betygsresultaten.
2019-09-18, 13:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag har inte kollat själv men de hävdar att man kan se denna statistik på skolverket och dessutom hur många av föräldrarna som har högskoleutbildning. Detta var iofs kanske fem år sedan. De bodde i innerstan innan som alla andra. Men varför tror du att folk flyttar till femtonmiljlnersvillor långt ute i Saltsjöbaden eller i Bromma? För naturen?? En villa i Alby lär ju kosta en bråkdel och så får man ta del av den spännande mångkulturen!
Jag har aldrig förstått poängen med Saltis. Jag tycker det ligger jäkligt avigt till. Vet inte om nattbussen hem fortfarande är en av de sunkigaste i stan. Saltsjöduvnäs eller Storängen är mycket smidigare om man vill på längs Saltsjöbanan. Vissa som bor i saltis hävdar det är närheten till havet men då kan man bo på billigare på Värmdö. Fast villorna längs strömma kanal ligger förstås i samma nivå som Saltis.

Bromma är ganska centralt, bra kommunikationer och villa. Mycket bra val och det är jag förstår varför det är dyrt.

Alby är långt bort ut och det finns vad jag vet inga villaområden där.
2019-09-18, 13:48
Bannlyst
Citat:

"Välavlönade storstadsbor blir fler". Och det ska jag ta som påstående som är riktigt? Drar du också fram "reallönerna ökar"? Det gör de inte, inte i förhållande till bostadspriser.
2019-09-18, 13:52
Bannlyst
Citat:
Jag har aldrig förstått poängen med Saltis. Jag tycker det ligger jäkligt avigt till. Vet inte om nattbussen hem fortfarande är en av de sunkigaste i stan.

Sunkig nattbuss. Det är väl för att den passerar invandrartäta Fisksätra? Sedan är väl mångmiljonärerna ute i Saltsjöbaden ganska så bilburna.
2019-09-18, 14:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sunkig nattbuss. Det är väl för att den passerar invandrartäta Fisksätra? Sedan är väl mångmiljonärerna ute i Saltsjöbaden ganska så bilburna.
Det är mest ungdomar på nattbussen. De från saltis är inte blyga för att lägga en pizza på golvet de heller. Men visst. Eftersom trafiken passerar andra områden så är det inte helt representativt för slut destinationen. Bussarna till Värmdö hade dock inte samma taskiga rykte som saltis bussen när jag var i tonåren. Detta kan som sagt ha förändrats sedan dess.
2019-09-18, 15:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Du kan se statistik per skola och då titta dels på medelbetyg i tunga ämnen som matematik, svenska och engelska. Dessutom kan du se på hur många som har svenska som andraspråk.

Om betygen i musik är höga medans det är lågt antal godkända I matematik går man in på Google maps och kollar lite. Det brukar stämma rätt bra.

Man kan även titta på saker som medelinkomst.

Sedan är det nog väldigt få av de som gör sin research dom bryr sig om hudfärg i sig.

En kul sak är att Vetenskapsskolan i Angered, den där med islamsk fundamentalism på schemat och där hela skolledningen hämtades av SÄPO, hade utmärkta studieresultat. Har kollat på Siris. Inte ens i Angered har alla skolor dåligt resultat samtidigt som vissa skolor i Hovås/Askim (Göteborgs äckelsnobbdtälle #1) har mediokra resultat. Så man måste verkligen kolla igenom betygsresultaten.
Nivån på barn som har rätt till hemspråk skulle kunna användas till att hitta skolor utan invandrare. Ska du bara bli av med utomeuropeiska invandrare så blir det svårare. Att bry sig om hurfärg är ju rejält korkat men det finns folk till allt. Kan vara bra med lite utlänningar i klassen så man håller undan sådant drägg.

För att verifiera att folk flyttar till område med bra skola så behöver man bevisa att folk flyttar mellan områden med samma standard men olika nivå på lokala skolan.

Intressant med Hovås/Askim. Generelt så har bra områden engagerade och välutbildade föräldrar. Det påverkar givetvis skolans resultat. Vet du om folk flyttar ifrån området när barnen börjar skolan?
2019-09-19, 06:18
Avslutad
Oavsett vad man tycker om räntan måste denna Ingves vara korrupt?
Han måste likt Dan Elisasson vara en krockdocka vars uppdrag är att skapa oro och kaos så småning om för att sedan avgå och inte behöva stå till svars för nånting.

https://www.svd.se/ingves-rakna-med-5-procent-i-boranta?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2019-09-19

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in