2019-09-18, 19:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det gäller bara för Tingsrätten enligt samma sida.

"Vid häktningsförhandlingar är det bara en ordförande, en juristdomare, som beslutar om eventuell häktning.

Vid en förhandling i hovrätten är det tre juristdomare, varav en är ordförande."

I SD:s fall var beslutsfattarna i Hovrätten:
Linda Hallstedt, Ulrika Tyrén och Lisa Ragnesten.
Här går det undan i svängarna. Missade Tingrätten helt jag..Hur gick det för SD i hovrätten?
Citera
2019-09-18, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det tror jag också, men i detta spår befinner sig även HD och kanske även JG. På något sätt. Har fullt förtroende för åklagaren & Co.

Jag tycker samma som du.
Har totalt fullt förtroende för vår Åkl & Co.
Och jag tror också att JG och HD kan ingå i det spåret. Förhoppningsvis kan nu vår Åkl bevisa detta i en rättegång.
Citera
2019-09-18, 19:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Läs min edit. Har lagt till namnen på de tre domare som stod i Hovrättens beslut i SD:s fall.

Ok, jag tänker att det handlar om överklagandet.
Men jag är ju inte alls insatt i det här, så du kan ha rätt.

Tur iaf att vi har HR.
Och då är det väl bra att det är tre domare som kollar upp saken ordentligt.
Sverige är nog ganska bra iaf.
Citera
2019-09-18, 19:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det gäller bara för Tingsrätten enligt samma sida.

"Vid häktningsförhandlingar är det bara en ordförande, en juristdomare, som beslutar om eventuell häktning.

Vid en förhandling i hovrätten är det tre juristdomare, varav en är ordförande."

I SD:s fall var beslutsfattarna i Hovrätten:
Linda Hallstedt, Ulrika Tyrén och Lisa Ragnesten.

Men se på fan tre kvinnor, undrar om de är medlemmar i "Hilda", Draifos är något på spåret, så fort det blev kvinnor som tog besluten så gick de i åklagarens favör.
Citera
2019-09-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Här går det undan i svängarna. Missade Tingrätten helt jag..Hur gick det för SD i hovrätten?

Que?
SD har inte ens varit i Tingsrätten ännu.

Var har DU varit under tiden?
;-)
Citera
2019-09-18, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men se på fan tre kvinnor, undrar om de är medlemmar i "Hilda", Draifos är något på spåret, så fort det blev kvinnor som tog besluten så gick de i åklagarens favör.

Japp.
Hade det varit 3 gubbar som gillar Geo i rätten, så hade Stefan släppts direkt.
Inte vara opartisk och objektiv, utan bara fatta besult eftet genus.
Citera
2019-09-18, 19:39
Medlem
Citat:
Läs min edit. Har lagt till namnen på de tre domare som stod i Hovrättens beslut i SD:s fall.

Ja, det gällde förlängd häktning. Men det verkar som att vissa i tråden tror det handlade om rättegång!
Citera
2019-09-18, 19:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Det handlar om hans överklagan av häktningen till Hovrätten 😅
Citera
2019-09-18, 19:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japp.
Hade det varit 3 gubbar som gillar Geo i rätten, så hade Stefan släppts direkt.
Inte vara opartisk och objektiv, utan bara fatta besult eftet genus.

Självklart

Skämt åsido, det ska ju inte finnas någon genusaspekt i de juridiska besluten utan de ska fattas på saklig och laglig grund men om man har följt Marianne Ny,s härjningar i Assangeärendet så blir man tveksam till om det verkligen gäller i alla fall.

Så åtminstone för mig så får jag en liten otäck smak i munnen när jag såg vilka som avgjorde ärendet i HR.
Citera
2019-09-18, 19:57
Bannlyst
Citat:
Självklart

Skämt åsido, det ska ju inte finnas någon genusaspekt i de juridiska besluten utan de ska fattas på saklig och laglig grund men om man har följt Marianne Ny,s härjningar i Assangeärendet så blir man tveksam till om det verkligen gäller i alla fall.

Så åtminstone för mig så får jag en liten otäck smak i munnen när jag såg vilka som avgjorde ärendet i HR.

Jag tror också att det faktiskt kan påverka lite i alla fall.
Typ, om något står och väger, så kanske det lite enklare faller över.....
Man hoppas ju att det inte är så, men innerst inne så är vi alla bara människor med olika åsikter och värderingar, oavsett om man är domare eller asfalts-läggare.
Sitter man då och har en ev. mördare som har mosat skallen av en kvinna och domaren är super-feminist privat, så kanske det väger över lite....
Citera
2019-09-18, 20:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror också att det faktiskt kan påverka lite i alla fall.
Typ, om något står och väger, så kanske det lite enklare faller över.....
Man hoppas ju att det inte är så, men innerst inne så är vi alla bara människor med olika åsikter och värderingar, oavsett om man är domare eller asfalts-läggare.
Sitter man då och har en ev. mördare som har mosat skallen av en kvinna och domaren är super-feminist privat, så kanske det väger över lite....

Klokt skrivet, jag håller med i allt!

Det är väldigt svårt att göra sig fri från en personlig övertygelse och är man övertygad feminist och tror stenhårt på könsmaktsordningen så kan sådant tyvärr göra att man ser saken från ett perspektiv som inte är neutralt.

Vi får se vad som händer härnäst i ärendet.
Citera
2019-09-18, 20:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Klokt skrivet, jag håller med i allt!

Det är väldigt svårt att göra sig fri från en personlig övertygelse och är man övertygad feminist och tror stenhårt på könsmaktsordningen så kan sådant tyvärr göra att man ser saken från ett perspektiv som inte är neutralt.

Vi får se vad som händer härnäst i ärendet.

Ja t.o.m. notarien eller vad det heter var en kvinna.
Damer är väl knappast överrepresenterade i domstolsväsendet? Märkligt då att det sitter fyra kvinnor i en och samma hovrättsförhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in