Citat:
Ursprungligen postat av
Urarva
Vi har samtidigt 349 riksdagsledamöter, men bara en kung. Det demokratiska systemet ger oss möjligheter att välja in i alla fall någon vi kan stå ut med. Presidentskapet är på det sättet en svårare befattning. Det är bra att statschefen står över politiken och kan representera alla, även de som inte röstat på honom. Just detta är en annan föredle med monarkin - ingen har vare sig röstat för eller emot. Vi är alla lika inför kungen!
Men annars tror jag att många goda argument redan presenterats för monarkin, men ytterst få hållbara för republik. Tråden bär vittnesmål om detta.

Även om det gått sämre på sistone, anses USA's president företräda hela folket. Jag läste också om en engelsk konservativ representant framlägga saker från gruvarbetarna, trots att de aldrig röstat på honom. Just därför att det var hans arbete att företräda alla i valkretsen.
Med det sagt föredrar jag en president med liten eller ingen formell makt. Anledningen till att Frankrikes president har mycket makt, var att de Gaulle ville ha makt och vara president. Har väl gått sådär.
Sen kan vi också konstatera att det knappast är livsviktigt vare sig man tror på det ena eller andra. Europeiska länder visar att båda funkar.
Däremot finns det ingen anledning att ha en fjant som statschef ENBART på grund av att garfar vae kung.