2019-09-18, 15:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det kan vara lönt att byta advokat ibland. SD kanske provar Backman i Tingsrätten och byter om han förlorar där. Det var väl en influencer som gjorde så och blev friad för mord på sitt ex Annie i Hovrätten ganska nyligen?

Har JM ändrat uppfattning?

”Slut på det här spektaklet”

Jag trodde att hen skrev att ÅK och
polis är mycket skickliga och har gjort
en utmärkt utredning.
Citera
2019-09-18, 15:25
Medlem
Hur kan man neka om man berövat en människa livet kan man undra.
Oavsett om man erkänner eller inte så kommer man ändå ha fått sitt livstidsstraff.
Gjort är ju gjort och går inte att ändra på.

((Vad gjorde JG (SD:s vän?) för något med cachen då LW var död?Vad var det som var olämpligt?))
Citera
2019-09-18, 15:26
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

en utmärkt utredning.
Fattar ingenting. JM har ju höjt åklg. till skyarna och de otroligt skickliga yada yada yada......
Kanske inte hade så fel i att JM är skev.
Citera
2019-09-18, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag kanske var lite otydlig. Huruvida man får byta försvar är väldigt godtyckligt från tingsrätt till tingsrätt. Men rent generellt kan man säga att om man är misstänkt för ett brott som kan ge fängelse så tror jag det finns något avgörande i HD som säger att man ska få byta försvar. Sedan brukar rätten titta på om det är en stor utredning där den nya försvararen helt enkelt inte hinner läsa in sig på målet kan även det vara en anledning till att man inte kan byta. Mellan tings och hovrätt brukar det vara enklare.
Tingsrätten kan även besluta att man får byta, men att tidsspillan och reskostnader ska falla på den misstänkte. Den vanligaste motiveringen från rätten brukar vara att det inte finns tillräckliga skäl för ett byte av försvarare.

Tack för svar.
Jag var mest inne på byte efter dom i Tingsrätten.

I det här fallet borde det vara ett gediget arbete vid ett eventuellt byte av advokat, att sätta sig in i en utredning som verkar vara gigantisk med >700 förhör, "jättemycket bevisning" (mängder av prover, analyser, teknisk bevisning mm) och en komplicerad utredning generellt, särskilt om ytterligare en misstänkt är inblandad i fallet.

Minns inte om det var Billy eller Edvin som bytte advokat vid överklagande till hovrätten. Men iMantorpsfallet var utredningen på hela 3000 sidor. Det är mycket att plöja igenom.

Nu börjar jag glömma hur det gick till, kanske lite tidigt att fundera över ett överklagande till HR, men visst är det så att man har en begränsad tid för att göra överklagandet?

Hur lång tid brukar denna period vara och hur lång tid efter en dom i Tingsrätten brukar den nya rättegången påbörjas i Hovrätten?
Citera
2019-09-18, 15:28
Medlem
Motiv:Svartsjuka
Citera
2019-09-18, 15:31
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för svar.
Jag var mest inne på byte efter dom i Tingsrätten.

I det här fallet borde det vara ett gediget arbete vid ett eventuellt byte av advokat, att sätta sig in i en utredning som verkar vara gigantisk med >700 förhör, "jättemycket bevisning" (mängder av prover, analyser, teknisk bevisning mm) och en komplicerad utredning generellt, särskilt om ytterligare en misstänkt är inblandad i fallet.

Minns inte om det var Billy eller Edvin som bytte advokat vid överklagande till hovrätten. Men iMantorpsfallet var utredningen på hela 3000 sidor. Det är mycket att plöja igenom.

Nu börjar jag glömma hur det gick till, kanske lite tidigt att fundera över ett överklagande till HR, men visst är det så att man har en begränsad tid för att göra överklagandet?

Hur lång tid brukar denna period vara och hur lång tid efter en dom i Tingsrätten brukar den nya rättegången påbörjas i Hovrätten?
Tre veckor vad gäller övkl. till högre instans. Det är svårt att svara på, beror helt på om nya omständigheter och bevisning ska åberopas, och om det blir skriftväxling mm.mm mm mm
Citera
2019-09-18, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Många har blivit friade även efter sannolika skäl. Sannolika skäl får inte innebära att man låter alla andra spår kallna.

Vad får dej att tro att dom inte utreder samtliga spår och möjligheter ?
Du vet, inte nog med att Åklagaren måste bevisa, Hon måste utesluta också.....
Citera
2019-09-18, 15:35
Medlem
Citat:
Jag behöver inte underbygga någonting med bevis. Tråden är full av grova anklagelser utan några som helst bevis, påstådda bevis är inga bevis. Vi får se vad det hela landar, en frikänd HD absolut. SD vågar jag inte fria, dråp kan göras i hastigt mod, det är inom möjligheternas ram.

Konsekvensen av ett mord i närhet av en själv där man garanterat får största möjliga uppmärksamhet från polisen, det är inte förenligt med planering eller riskkalkylering. Är man däremot i utkanten av misstankesfären, den som inte självklart kommer att få misstankarna på sig, då är mord perfekt. Vill man sätta dit någon annan som man är förbannad på typ SD och samtidigt bli av med någon man börjat hata LW, så är det mer än perfekt.

Man kan alltså leta bland svikna rivaler, utöver moraliskt hämnare med religiösa motiv. Inte bara göra det så lätt för sig som åklagaren gör. I och för sig följer hon ju bara det vanliga polisiära mönstret.

Om det stämmer att LW hade svåra huvud- och ansiktsskador så tycker iaf jag att ett hat-hämnd-svartsjukemotiv är ganska rimligt att tro. Vill man "bara" mörda nån av nån annan anledning så riktar man knappast in sig på just ansiktet.

Ett typfall på såna ansiktsskador är Martin Johnssons ofattbara våld mot Lotta Rudholms ansikte/huvud, men det finns många fler liknande exempel. Detta vet utredarna och arbetar troligtvis därefter.
Citera
2019-09-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om det nu är någon som "bestämt sig" för att mörda och inte är fråga om dråp som ett bråk som urartar. Det en människa bara himlar med ögonen åt kan vara väldigt sårande för andra. En och samma människa kan nog också "tåla" olika mått av "jävelskap" i olika situationer/tillfällen. Jag tror få människor har en helt fix och fast tröskel för vad de gör eller vad de tål av andra.
Av SDs kommentar om att LW skulle betett sig oskickligt med män undrar man ju ifall han har någon kännedom om hur hon umgåtts med andra (män) som skulle vart "oskickligt" och om han avsåg män överlag (dvs även de som enbart var vänner) eller mer specifikt ifall det avsåg sexuella eller kärleksrelationer?
Han påstås ju själv ha ett flirtigt beteende men det betyder ju inte att han inleder (eller vill inleda) en relation med varje kvinna han möter. Så skulle väl rimligtvis LW också kunna vara funtad.
Oskicklig med män- Ändå valde han att träffa henne
Citera
2019-09-18, 15:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

en utmärkt utredning.
JM:s ursprungliga inlägg var bra men nu står bara "Felpost" … av någon anledning
(Det ursprungliga finns i Rosamunds citering, misstänker att det ursprungliga hade en del inslag av ironi, om det inte var ironi så var det bra)
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-09-18 kl. 16:02.
Citera
2019-09-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Säger inte emot dig.
Det är bara det här med "annan organisation" som skaver lite.

Vist borde hon ha hittats betydligt tidigare, hade dom bara orkat ut på larmen
så kanske mordet varit uppklarat så gott som omgående.
Annan organisation.. kan vara Militärens säkerhetspolis MUST.
Citera
2019-09-18, 15:49
Medlem
Citat:
Jag behöver inte underbygga någonting med bevis. Tråden är full av grova anklagelser utan några som helst bevis, påstådda bevis är inga bevis. Vi får se vad det hela landar, en frikänd HD absolut. SD vågar jag inte fria, dråp kan göras i hastigt mod, det är inom möjligheternas ram.

Konsekvensen av ett mord i närhet av en själv där man garanterat får största möjliga uppmärksamhet från polisen, det är inte förenligt med planering eller riskkalkylering. Är man däremot i utkanten av misstankesfären, den som inte självklart kommer att få misstankarna på sig, då är mord perfekt. Vill man sätta dit någon annan som man är förbannad på typ SD och samtidigt bli av med någon man börjat hata LW, så är det mer än perfekt.

Man kan alltså leta bland svikna rivaler, utöver moraliskt hämnare med religiösa motiv. Inte bara göra det så lätt för sig som åklagaren gör. I och för sig följer hon ju bara det vanliga polisiära mönstret.

Så hela ditt case bygger på att SD och HD vore korkade om det är dem? Då litar jag hellre på utredningen kan jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in