Citat:
Ursprungligen postat av
Champagneoclock
Jag kanske var lite otydlig. Huruvida man får byta försvar är väldigt godtyckligt från tingsrätt till tingsrätt. Men rent generellt kan man säga att om man är misstänkt för ett brott som kan ge fängelse så tror jag det finns något avgörande i HD som säger att man ska få byta försvar. Sedan brukar rätten titta på om det är en stor utredning där den nya försvararen helt enkelt inte hinner läsa in sig på målet kan även det vara en anledning till att man inte kan byta. Mellan tings och hovrätt brukar det vara enklare.
Tingsrätten kan även besluta att man får byta, men att tidsspillan och reskostnader ska falla på den misstänkte. Den vanligaste motiveringen från rätten brukar vara att det inte finns tillräckliga skäl för ett byte av försvarare.
Tack för svar.
Jag var mest inne på byte efter dom i Tingsrätten.
I det här fallet borde det vara ett gediget arbete vid ett eventuellt byte av advokat, att sätta sig in i en utredning som verkar vara gigantisk med >700 förhör, "jättemycket bevisning" (mängder av prover, analyser, teknisk bevisning mm) och en komplicerad utredning generellt, särskilt om ytterligare en misstänkt är inblandad i fallet.
Minns inte om det var Billy eller Edvin som bytte advokat vid överklagande till hovrätten. Men iMantorpsfallet var utredningen på hela 3000 sidor. Det är mycket att plöja igenom.
Nu börjar jag glömma hur det gick till, kanske lite tidigt att fundera över ett överklagande till HR, men visst är det så att man har en begränsad tid för att göra överklagandet?
Hur lång tid brukar denna period vara och hur lång tid efter en dom i Tingsrätten brukar den nya rättegången påbörjas i Hovrätten?