2019-09-18, 12:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Kan det vara så att han "kollade sin status" innan 27/9? Det blir ju mindre medial uppmärksamhet om han inte tycker det är lönsamt att strida den 27/9. Detta tycktes ju de nästan lyckas smyga med.

Det tyder i alla fall på att det kan vara så, eftersom han sen meddelar att han inte kommer bestrida en omhäktning den 27/9.
Du tycker han inte har värre saker att oroa sig över än att skämmas i en häkningsförhandling?
Han bestrider nog inte för tortyren att visa sig i dom fula Kvv-kläderna ska du se.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-18 kl. 13:12.
Citera
2019-09-18, 13:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det är kanske dags att en "seriös tidning" intresserar sig för mordfallet i Örebro gällande Lena Wesström. Då har vi ju utan minsta tvekan DN och Stefan Lisinski, han är ju expert på att gräva fram sanningen inom olika mordfall. Sedan tror jag, att om SD bytte ut sin försvarsadvokat Ingvar Backman mot Thomas Magnusson så är det nog ganska kört för KammarÅklagaren Åsa Hiding per omgående, jag tror att du håller med mig till 100% i detta fallet, ja menar, att om man nu skall få ett slut en gång för alla på det här spektaklet, så måste man ju anlita proffsen.

Ja, det kan vara lönt att byta advokat ibland. SD kanske provar Backman i Tingsrätten och byter om han förlorar där. Det var väl en influencer som gjorde så och blev friad för mord på sitt ex Annie i Hovrätten ganska nyligen?
Citera
2019-09-18, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, det kan vara lönt att byta advokat ibland. SD kanske provar Backman i Tingsrätten och byter om han förlorar där. Det var väl en influencer som gjorde så och blev friad för mord på sitt ex Annie i Hovrätten ganska nyligen?

Vad jag har förstått är det mycket vanligt att man byter advokat om man blir fälld i Tingsrätten. Och så gott som alltid överklagas en fällande dom i Tingsrätten till högre instans vid så allvarliga brott som mord.
Citera
2019-09-18, 13:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Blattelito bytte ut Silbergsky på anhörigas intrådan. Det går inte dra slutsatsen att HR kommit till annat domslut utan byte av advokat.

Alsaadi sparkar sin stjärnadvokat Leif Silbersky.
– Vi var inte överens, säger Silbersky.

.https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mordaren-blattelito-alsaadi-sparkar-silbersky-underbar/

För att återknyta till detta fallet, gör det kanske kändisen Silbersky orätt att jämföras med Backman utan att på något sätt förminska den senare. Det är väl inte osannolikt SD kommer begära advokatbyte för att få en second opinion inom simsom tid.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-18 kl. 13:36.
Citera
2019-09-18, 13:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad jag har förstått är det mycket vanligt att man byter advokat om man blir fälld i Tingsrätten. Och så gott som alltid överklagas en fällande dom i Tingsrätten till högre instans vid så allvarliga brott som mord.

Man får bara hoppas att Hiding har tillräckligt med bevis mot SD att det inte blir tal om frigivning i högre instans.

Jag är tyvärr fortfarande pessimistisk ang. hir långt bevisningen kommer hålla.
Citera
2019-09-18, 13:30
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Undrar hur mycket IB fakturerar per timma vad gäller SD:s försvar?

År 2004 verkar han i ett uppdrag ha tagit 1,3 miljoner kronor för 900 arbetstimmar:

https://mobil.corren.se/nyheter/falsk-advokat-slaktade-bolag-4641276.aspx
Citera
2019-09-18, 13:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Man får bara hoppas att Hiding har tillräckligt med bevis mot SD att det inte blir tal om frigivning i högre instans.

Jag är tyvärr fortfarande pessimistisk ang. hir långt bevisningen kommer hålla.
Är det inte lite väl tidigt att vara så pessimistisk? Bevisläget kan väl förbättras allteftersom utredningen fortskrider nu. Det verkar vara bra tryck i utredningen.
Vad känner du kring utredningen?
– Det vill jag inte uttala mig om, men jag kan säga att vi har ett bra tryck i utredningen och vi är ett tiotal poliser som jobbar heltid med det här, säger Mikael Nyqvist.

https://www.na.se/logga-in/spaningsledaren-om-efterlysningarna-i-hjarstamordet-losa-tradar-vi-vill-ha-tag-i
Senast redigerad av Draifos 2019-09-18 kl. 13:43.
Citera
2019-09-18, 13:38
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är i princip omöjligt att få en försvarare entledigad mitt under en påbörjad utredning. Tingsrätten kan bevilja ett byte om den första försvararen inte hunnit sätta sig in processmaterialet, och det av kostnadsskäl. Annars kan man göra ASAP Rock, ta in privata försvarare, då kan inte rätten säga något.
Citera
2019-09-18, 13:41
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Undrar hur mycket IB fakturerar per timma vad gäller SD:s försvar?

År 2004 verkar han i ett uppdrag ha tagit 1,3 miljoner kronor för 900 arbetstimmar:

https://mobil.corren.se/nyheter/falsk-advokat-slaktade-bolag-4641276.aspx
1 380 kr exklusive moms enligt den sk timkostnadsnormen.
Citera
2019-09-18, 13:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Är det inte lite väl tidigt att vara så pessimistisk? Bevisläget kan väl förbättras allteftersom utredningen fortskrider. Det är bra tryck i utredningen.
Vad känner du kring utredningen?
– Det vill jag inte uttala mig om, men jag kan säga att vi har ett bra tryck i utredningen och vi är ett tiotal poliser som jobbar heltid med det här, säger Mikael Nyqvist.

https://www.na.se/logga-in/spaningsledaren-om-efterlysningarna-i-hjarstamordet-losa-tradar-vi-vill-ha-tag-i

Bra tryck i utredningen den 7 sep 2018?
Nja så bra gick det verkligen inte med tanke på att det tog nästan ett år efter den artikeln publicerades att häkta den misstänkte.
Sannolika skäl är inte så svårt att få igenom och det vet du om. Det är fullt möjligt även utan NFC resultat så varför var man tvungen att vänta på dem?
Citera
2019-09-18, 13:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det är i princip omöjligt att få en försvarare entledigad mitt under en påbörjad utredning. Tingsrätten kan bevilja ett byte om den första försvararen inte hunnit sätta sig in processmaterialet, och det av kostnadsskäl. Annars kan man göra ASAP Rock, ta in privata försvarare, då kan inte rätten säga något.
Just så. Efter att redan blivit dömd till 18 år i Tr bytte Abbe Blattelitos Advokat inför överklagandet till HR
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-18 kl. 13:55.
Citera
2019-09-18, 13:56
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
1 380 kr exklusive moms enligt den sk timkostnadsnormen.

Tackar och bockar för detta svar Undrar hur många arbetstimmar IB hittills lagt ner på SD:s försvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in