2019-09-18, 11:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt, det är inte speciellt svårt att bli häktad på "sannolika skäl" i en svensk domstol, det är ju närmast regel att domstolarna gör som åklagaren vill, det gör ju att det i det närmaste är otroligt att inte Hiding fick igenom en häktning första gångerna hon försökte, speciellt om man tänker på den historik som fanns mellan MGM och BO, bevisläget behöver inte nödvändigtvis vara bra för att få till en häktning på "sannolika skäl".

Vi får se hur länge det dröjer med åtal, ju längre tid desto svagare "case" brukar vara normalfallet.

Jag tror att det kan vara därför Hiding inte försökte få HD häktad på sannolika skäl. Det hade varit katastrof om hon misslyckats med ytterligare en häktningsförhandling. Så det är möjligt att HD ligger mellan skäligen och sannolik misstankegrad just nu.
Citera
2019-09-18, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Du menar att de i samförstånd måste planerat mordet på LW, men varför flyttade de inte bara därifrån, om de var så samstämmiga att LW var ett så stort problem för dom båda, de borde ju varit lika samstämmiga att de ägnat sig åt varann och valt att lita på varann?

Om nu HD var så svartsjuk och tyckte att det var svårt att lita på SD pga LW, så borde väl SD åtminstone kunnat försäkra och övertyga HD på bättre sätt att han älskade HD, än att han ska känna sig tvingad att mörda LW för att få tillbaka HD?

Vinner SD verkligen tillbaka HD genom att mörda hennes rival, det finns fler kvinnor på jorden som kan ta LW plats, även HD plats, har därför svårt att få ihop att mordet är planerat och utfört av två personer för att den ena ska känna sig säker på den andre, borde inte någon av dom varit mer förnuftigare än så?

Borde inte motivet vara något annat om de i samförstånd mördade LW?

Man kan verkligen undra om HD skulle kunna lita på SD någonsin, om de nu har mördat tillsammans i samverkan och med viss mått av planering. Han har då inte bara visat sig kunna vara otrogen i åratal, och dessutom kunnat mörda.

Inte säker på att jag kan finna något gemensamt motiv som verkar rimligt som faller utanför de motiv som man tydligt kan se; svartsjuka/rivalitet och kontrollbehov. Då skulle ytterligare en ekvation till för att lösa pusslet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som jag kommer ihåg så satt han häktad ca 10mån.
Han dömdes för brott mot griftefriden till 1år å 6mån.

Ok, var det p.g.a att dödsorsaken inte kunde fastställas som han blev "friad"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Sen ska man inte glömma att SD blev häktad på Sannolika skäl över ett år efter dådet.

Inte första veckan. Det tror jag ökar sannolikheten för att både ÅK och polisen har mycket mer kött på benen gällande fallet, än vissa här tycks tro.

Och jag tror heller inte att HD kommer gå fri. Jag har ju trott hela tiden att hon har något med saken att göra och jag har väldigt svårt att se att ÅK häktar henne för just MORD om det inte är så att det fanns/finns starka skäl.

Tror varken ÅK, Polisen eller några är några skattefinansierade sadister och jag tror heller inte att de har fritt spelrum att hitta på vad de vill.

Detta är ingen amerikansk TV-serie, det är svensk verklighet. De VET naturligtvis mycket, mycket mer om detta fallet än random flashbackare och de tog självklart det beslutet grundat på detta.

Som allt annat är detta ovan en spekulation och det jag tror. Inget annat.

Om de i samförstånd både planerat och mördat LW, är det rimligt att motivet är svartsjuka, eller något helt annat då?
Citera
2019-09-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Vivalla-skjutningarna har jag inte följt, men känner till dom.

Karim-fallet är ju mycket tragiskt, både för Karim som blev mycket olyckligt misstänkt ( i sorg och med spädbarn som inte hade någon av föräldrarna som vårdnadshavare under denna tid dessutom) och som dessutom ledde till att ytterligare en person fick sätta livet till pga av att den egentliga gm var fri.

Marina-fallet känner jag också till (via media) då hon åkte konståkning liksom min dotter och det har pratats om detta i ishallarna. Där var det ju tvärtom, att den av domstolarna friade mannen var den skyldiga. Minns (tror jag) att det var en otrolig utredningsmiss i början av utredningen då man inte hade upptäckt att det var en stor mängd blod på en säng(madrass?) och att det på väggen ovanför fanns något (minns inte om det var en skada på väggen eller om det var blodstänk eller något liknade).

"Lite" missar precis som i det här fallet.

Så, det visar ju att det kan gå åt båda hållen, när en misstänkt blir friad från sannolika.

Det va väl så illa så att det va en kula i väggen, ja dom teknikerna hade
inte sin bästa dag, om man så säger, för vara väääldigt snäll.
Citera
2019-09-18, 11:39
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Varför försökte SD överklaga häktningsbeslutet? Borde inte hans försvarsadvokat i alla fall insett att det skulle bli avslag, om inte SD förstod det själv?
Vann de något på att göra så?

Kan det vara så att han "kollade sin status" innan 27/9? Det blir ju mindre medial uppmärksamhet om han inte tycker det är lönsamt att strida den 27/9. Detta tycktes ju de nästan lyckas smyga med.

Det tyder i alla fall på att det kan vara så, eftersom han sen meddelar att han inte kommer bestrida en omhäktning den 27/9.
Citera
2019-09-18, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Mmm, en av dom är Mats Alm. Jag har en känsla av att detta fallet tyvärr kan leda till något liknande.

Någon som minns hur länge Alm satt på sannolika innan åtalet?

Vi får hoppas inte.

Där kunde man ju inte fastställa dödsorsak då han brände kroppen. Hade den inte också legat ute en längre tid?

Jag skulle inte tro att det finns många som tror att han är oskyldig till mordet. så hans straff ligger utanför domstolen på det viset.
Citera
2019-09-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Ok, var det p.g.a att dödsorsaken inte kunde fastställas som han blev "friad"?

Det stämmer, både djur och natur hade ställt till kroppen svårt.
Citera
2019-09-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan verkligen undra om HD skulle kunna lita på SD någonsin, om de nu har mördat tillsammans i samverkan och med viss mått av planering. Han har då inte bara visat sig kunna vara otrogen i åratal, och dessutom kunnat mörda.

Inte säker på att jag kan finna något gemensamt motiv som verkar rimligt som faller utanför de motiv som man tydligt kan se; svartsjuka/rivalitet och kontrollbehov. Då skulle ytterligare en ekvation till för att lösa pusslet.

Fast har de planerat och utfört mordet tillsammans, då slutar hon väl inte lita på SD, tvärtom så är de väl båda rätt nöjda med varann och litar på varann då?
Tycker det är knepigt att de tog valet att mörda i så fall, de kunde valt något helt annat som var positivt även för barnen, tex att flytta?!

Om det däremot planerats av HD, och hon triggat SD att göra det utan att SD fattar det och han själv tänker att det var i stundens hetta möjligtvis och därför båda kanske t.o.m var på plats bakom planket när han gjorde det? Den lilla samstämmigheten är mer rimlig, om det nu kan kalla det för att vara samstämmiga förstås?
Citera
2019-09-18, 11:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Kan det vara så att han "kollade sin status" innan 27/9? Det blir ju mindre medial uppmärksamhet om han inte tycker det är lönsamt att strida den 27/9. Detta tycktes ju de nästan lyckas smyga med.

Det tyder i alla fall på att det kan vara så, eftersom han sen meddelar att han inte kommer bestrida en omhäktning den 27/9.

Det där kan stämma. SD är nog mån om att inte dra till sig för mycket uppmärksamhet från allmänheten nu.
Citera
2019-09-18, 11:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det låter som att det är något hans försvarare kommit upp med som förslag?
Kanske SD tycker att det är olidligt i häktet (vem skulle inte tycka det, men för honom kanske det känns extra svårt då han är en sådan person som alltid måste vara igång?), särskilt som att han kanske också tycker att det inte riktigt är hans fel att han sitter där?
Om han är skyldig så kan han nog tycka att om han inte hade behövt ta till den extrema åtgärden utan att hon bara skulle ha gjort som hon bad honom om, då hade han inte behövt sitta där han sitter?

Kan tänka mig att han "plågar" sin advokat med detta att han vill ut, att han är oskyldig och finns det verkligen inget vi kan göra?

Vi måste överklaga.
Och advokaten som vet vilka bevis som tagits upp vid häktningen, tycker att det inte kan skada. Dvs om de får nej där så slipper han allt tjat...

Nä, kanske inte. Advokater är nog vana.
Citera
2019-09-18, 11:50
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Om de i samförstånd både planerat och mördat LW, är det rimligt att motivet är svartsjuka, eller något helt annat då?

Vem vet? Kanske både det och annat (Vissa personer i GC verkar ju vara som medlemmar i en sekt. Ja, jag säger VISSA och inget annat!).

Jag tror dock att det stora misstaget de gjorde var att bli bästisar direkt efter händelsen. Det såg inte bra ut. Det som JG gjorde, såg heller inte bra ut, när han sätter HD´s cacher (säger man så?) före LW´s död så tydligt.

I mina ögon var det äckligt och förbannat onödigt. Kanske är det HD som faktiskt är den starka, eftersom hon lyckades övertala JG till detta? Och hur kan detta vara viktigt överhuvudtaget 14 dagar efter ett våldsamt mord på någon man känner? Mår illa när jag tänker på det.

Har ju hela tiden trott att HD kan ha med detta att göra eller till och med kan vara huvudansvarig. Det vet alla jag har haft EN fördjupad kontakt med här under tiden som gått. Men det är ju en magkänsla.

Så det är väl kanske tur att inte jag är åklagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in