2019-09-18, 10:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Den senaste som jag känner till är väl en av killarna i Vivallaskjutningen. Han friades i såväl tr som HovR. Absolut så kan ju en friad person ha begått ett brott, men man är friad i lagens mening.

Det är inte ovanligt i USA men det ska jag väl inte ha som argument här 😂

Nej men blev inte den som var misstänkt för Palmemordet friad till slut, och en tråd jag följde sporadiskt här för ett tag sedan om en Therese, där släpptes den som varit sannolikt häktad under flera månader.

För att inte tala om de resningar i HD de senaste åren där det visar sig att oskyldiga blivit dömda för mord.

Så nej ingenting i det här fallet med SD och HD är på något sätt klart än på långa vägar.
Citera
2019-09-18, 10:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt, det är inte speciellt svårt att bli häktad på "sannolika skäl" i en svensk domstol, det är ju närmast regel att domstolarna gör som åklagaren vill, det gör ju att det i det närmaste är otroligt att inte Hiding fick igenom en häktning första gångerna hon försökte, speciellt om man tänker på den historik som fanns mellan MGM och BO, bevisläget behöver inte nödvändigtvis vara bra för att få till en häktning på "sannolika skäl".

Vi får se hur länge det dröjer med åtal, ju längre tid desto svagare "case" brukar vara normalfallet.
En sak som är lite oroande är att det verkar ha handlat om ett ganska kraftigt sk. drev i början av utredningen, och då brukar det lätt kunna spåra ur. Av det man kunde läsa om fallet i tidningarna fick man ju nästan uppfattningen att det här var klappat och klart sommaren 2018.

Uppgifter om tidigare ofredande och misshandel, periodvis kärleksrelation som motivbild, en flykt hals över huvud till USA direkt efter mordet, blodiga kläder hittade i SD:s bostad och bil, jättemycket teknisk bevisning skickad till NFC, ett vittne som antyddes kunna ha sett SD utanför bostaden osv. osv.

Ju längre tiden går desto mer lutar det väl åt att kanske ingenting av det här stämde, och att åklagaren nu är hänvisad till att försöka konstruera en indiciekedja på helt nya grunder. I så fall kommer det säkert att kunna dröja ett tag innan åtalet mot SD är klart att läggas fram.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-18 kl. 11:15.
Citera
2019-09-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Jag vet inte om den tanken har slagit honom.Han trodde inte att han skulle åka fast.Han sa"De kommer aaallldrig att hitta mördaren". HD och SD hoppades de äntligen skulle få ett liv i lugn och ro för gott.Ingen räknade med att åka fast? Även om det blir fängelse för en(eller två) så kan de gjort upp att börja om.En dag är straffet slut och LW borta har de spekulerat i tror jag.
Under tiden får ju HD och barnen träffa SD i ett familjerum i fängelset så länge.Om inte HD åker dit förstås.

Har svårt å tro det 20-25år, det är lång tid.
Citera
2019-09-18, 11:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har svårt å tro det 20-25år, det är lång tid.

Ja de hade väl hellre valt att flytta bort från LW i så fall hellre än ta fängelsestraff.
Citera
2019-09-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag misstror dig inte.
Det finns ju fall där personer även blivit dömda och därefter friade.
Samtidigt kan man också ha i åtanke att inte ha blivit fälld i domstol för ett brott man har misstänkts för (på sannolika) behöver inte betyda att man är oskyldig.

Kan du (eller någon annan) ge något exempel på person som har blivit friade efter att ha varit misstänkta och häktade på sannolika. Något som för oss inte så insatta i juridiken kan känna till?

Marina-fallet i Spekeröd, den misstänkta friades i TR och HovR.
Sedan hittades kroppen å turen tog slut, ordningen återställdes i HD.

Kan lägga till att han fick 16år i HD.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-09-18 kl. 11:19.
Citera
2019-09-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Jag vet inte om den tanken har slagit honom.Han trodde inte att han skulle åka fast.Han sa"De kommer aaallldrig att hitta mördaren". HD och SD hoppades de äntligen skulle få ett liv i lugn och ro för gott.Ingen räknade med att åka fast? Även om det blir fängelse för en(eller två) så kan de gjort upp att börja om.En dag är straffet slut och LW borta har de spekulerat i tror jag.
Under tiden får ju HD och barnen träffa SD i ett familjerum i fängelset så länge.Om inte HD åker dit förstås.

Du menar att de i samförstånd måste planerat mordet på LW, men varför flyttade de inte bara därifrån, om de var så samstämmiga att LW var ett så stort problem för dom båda, de borde ju varit lika samstämmiga att de ägnat sig åt varann och valt att lita på varann?

Om nu HD var så svartsjuk och tyckte att det var svårt att lita på SD pga LW, så borde väl SD åtminstone kunnat försäkra och övertyga HD på bättre sätt att han älskade HD, än att han ska känna sig tvingad att mörda LW för att få tillbaka HD?

Vinner SD verkligen tillbaka HD genom att mörda hennes rival, det finns fler kvinnor på jorden som kan ta LW plats, även HD plats, har därför svårt att få ihop att mordet är planerat och utfört av två personer för att den ena ska känna sig säker på den andre, borde inte någon av dom varit mer förnuftigare än så?

Borde inte motivet vara något annat om de i samförstånd mördade LW?
Senast redigerad av KonstApel006 2019-09-18 kl. 11:10.
Citera
2019-09-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja de hade väl hellre valt att flytta bort från LW i så fall hellre än ta fängelsestraff.

Japp, det hade ju varit betydligt enklare å smartare.
Citera
2019-09-18, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt, det är inte speciellt svårt att bli häktad på "sannolika skäl" i en svensk domstol, det är ju närmast regel att domstolarna gör som åklagaren vill, det gör ju att det i det närmaste är otroligt att inte Hiding fick igenom en häktning första gångerna hon försökte, speciellt om man tänker på den historik som fanns mellan MGM och BO, bevisläget behöver inte nödvändigtvis vara bra för att få till en häktning på "sannolika skäl".

Vi får se hur länge det dröjer med åtal, ju längre tid desto svagare "case" brukar vara normalfallet.

Sant.
För att dömas så måste bevisningen upp bra mycket högre.
Först så skall "Tillräckliga skäl" uppnås, och efter det så måste Hiding kunna
bevisa "utom rimliga tvivel"
Sen är det klart.

Men trotts det så måste det ändå finnas viss bevisning för att få nån häktad på sannolika skäl.
Nåt som pekar på att det borde vara rätt gubbe.

Självklart handlar det inte om misstanke graden vid häktning, utan om den bevisningen som Åklagaren lägger fram vid en eventuell rättegång, och att den verkligen håller.

Även om inte jag tror det, men det finns faktiskt en liten risk att Hiding inte har så mycket
på Stefan, utan att han kommer bli släppt, eller frikänd.
Citera
2019-09-18, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Den senaste som jag känner till är väl en av killarna i Vivallaskjutningen. Han friades i såväl tr som HovR. Absolut så kan ju en friad person ha begått ett brott, men man är friad i lagens mening.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du har ju Karim i Gävle som häktades för knivmord på sin sambo. Satt häktad på sannolika (några mån tror jag).
Sedan visade blodspår på BP på annan GM. Han var alltså totalt oskyldig, bevisligen.
Under förhör uppmanade FL att han skulle erkänna mordet, att det skulle kännas bättre för honom om han tog det som en man och tog sitt straff etc.

Det var väl 10 år sen. GM visade sig vara en kannibal som mördat tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Marina-fallet i Spekeröd, den misstänkta friades i TR och HovR.
Sedan hittades kroppen å turen tog slut, ordningen återställdes i HD.

Tack!
Vivalla-skjutningarna har jag inte följt, men känner till dom.

Karim-fallet är ju mycket tragiskt, både för Karim som blev mycket olyckligt misstänkt ( i sorg och med spädbarn som inte hade någon av föräldrarna som vårdnadshavare under denna tid dessutom) och som dessutom ledde till att ytterligare en person fick sätta livet till pga av att den egentliga gm var fri.

Marina-fallet känner jag också till (via media) då hon åkte konståkning liksom min dotter och det har pratats om detta i ishallarna. Där var det ju tvärtom, att den av domstolarna friade mannen var den skyldiga. Minns (tror jag) att det var en otrolig utredningsmiss i början av utredningen då man inte hade upptäckt att det var en stor mängd blod på en säng(madrass?) och att det på väggen ovanför fanns något (minns inte om det var en skada på väggen eller om det var blodstänk eller något liknade).

"Lite" missar precis som i det här fallet.

Så, det visar ju att det kan gå åt båda hållen, när en misstänkt blir friad från sannolika.
Citera
2019-09-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Mmm, en av dom är Mats Alm. Jag har en känsla av att detta fallet tyvärr kan leda till något liknande.

Någon som minns hur länge Alm satt på sannolika innan åtalet?

Som jag kommer ihåg så satt han häktad ca 10mån.
Han dömdes för brott mot griftefriden till 1år å 6mån.
Citera
2019-09-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ja, visst är det bra.
Bevisningen är med andra ord ganska stark mot misstänkt gärningsman.
Misstänkt gärningsman sitter häktad på rätt grunder.
Både Åsa och Ulla gör den bedömningen.
Får nu bara Åsa till bevisningen bortom allt rimligt tvivel, så är vi hemma sen.

Varför försökte SD överklaga häktningsbeslutet? Borde inte hans försvarsadvokat i alla fall insett att det skulle bli avslag, om inte SD förstod det själv?
Vann de något på att göra så?
Citera
2019-09-18, 11:35
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Sen ska man inte glömma att SD blev häktad på Sannolika skäl över ett år efter dådet.

Inte första veckan. Det tror jag ökar sannolikheten för att både ÅK och polisen har mycket mer kött på benen gällande fallet, än vissa här tycks tro.

Och jag tror heller inte att HD kommer gå fri. Jag har ju trott hela tiden att hon har något med saken att göra och jag har väldigt svårt att se att ÅK häktar henne för just MORD om det inte är så att det fanns/finns starka skäl.

Tror varken ÅK, Polisen eller några är några skattefinansierade sadister och jag tror heller inte att de har fritt spelrum att hitta på vad de vill.

Detta är ingen amerikansk TV-serie, det är svensk verklighet. De VET naturligtvis mycket, mycket mer om detta fallet än random flashbackare och de tog självklart det beslutet grundat på detta.

Som allt annat är detta ovan en spekulation och det jag tror. Inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in