2019-09-17, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är även långt ifrån alla som känner till kravet på M16 då det är något som ändrades nyligen.

15 oktober 2018 närmare bestämt (sfs 2018:1560). Bra att du uppmärksammar detta, jag hade faktiskt glömt bort denna ändring.
Citera
2019-09-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Om det är en cykelbana som går över vägen borde väl utfartsregeln gälla i Bild 1 med?
Ja, när jag tittar på den en gång till så känns det som att det är en cykelbana som leds rakt över gatan och därmed gäller utfartsregeln. Om man kommer som cyklist så ser man inget som tyder på ett avbrott i cykelbanan och övergår i något annat.
Den är otydlig då man som förare på vägen ser ett farthinder som knappt är ett farthinder då det är så lågt. Vanligtvis när de drar cykelbanor över vägar så brukar det och bör vara tydligare att man korsar en cykelbana, gångbana eller trottoar.
Citera
2019-09-17, 17:14
Medlem
Citat:
Om man går bakåt kan man se en skylt som visar att det är en gång och cykelbana men hur ska man som förare veta det utan skylt eller vägmarkering? Det finns ingen linje som delar upp gång och cykeldelarna (fast verkar vara annorlunda material för gång och cykelbanan).

Direkt så ser jag ingen klar skillnad på bild 1 och 2.
Båda är lite upphöjda. Ingen har skylt eller vägmärken (för vägen som korsar, bild 1 har skylt och vägmärken för farthindret)

Eller det kanske är som någon sa att de 2 olika typer av gatustenar tyder på att det är en gångbana och cykelbana? Är det det som avgör, när man ska köra in och ser banan som går över. Hade själv förväntat mig ett vitt streck som skiljer dem åt
Jag ändrar mig lite till att bild 1 är tveksam.

I bild 2 så leds både trottoar och cykelbana rakt över gatan utan avbrott. Det blir mycket tydligare när det även är en trottoar som leds över. När det enbart är cykelbana så blir det mer tveksamt.
Citera
2019-09-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ja, när jag tittar på den en gång till så känns det som att det är en cykelbana som leds rakt över gatan och därmed gäller utfartsregeln. Om man kommer som cyklist så ser man inget som tyder på ett avbrott i cykelbanan och övergår i något annat.
Den är otydlig då man som förare på vägen ser ett farthinder som knappt är ett farthinder då det är så lågt. Vanligtvis när de drar cykelbanor över vägar så brukar det och bör vara tydligare att man korsar en cykelbana, gångbana eller trottoar.

Jag gick ut och kollade idag och det finns faktiskt en gång- och cykelbaneskylt på vänster sida
https://i.imgur.com/rp7WBuR.png
Citera
2019-09-17, 20:27
Medlem
Citat:
Jag gick ut och kollade idag och det finns faktiskt en gång- och cykelbaneskylt på vänster sida
https://i.imgur.com/rp7WBuR.png
Ja. Den skyltens placering berättar än mer cyklisterna att här är bara att tuta och köra för cykelbanan fortsätter rakt fram. För fordon på vägen så är det inte lika lätt att veta då man får lära sig att cyklister har väjningsplikt ut på cykelpassager och det liknar mest en cykelpassage.
Det ska inte vara lätt i trafiken tydligen.
Citera
2019-09-18, 01:38
Medlem
Ser nu att titeln har "//mod" vad innebär det
Citera
2019-09-18, 07:25
Medlem
Citat:
Ser nu att titeln har "//mod" vad innebär det
Att en moderator har korrigerat rubriken/titeln då den inte reflekterade frågan eller var för knapphändig.
Citera
2019-09-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ja. Den skyltens placering berättar än mer cyklisterna att här är bara att tuta och köra för cykelbanan fortsätter rakt fram. För fordon på vägen så är det inte lika lätt att veta då man får lära sig att cyklister har väjningsplikt ut på cykelpassager och det liknar mest en cykelpassage.
Det ska inte vara lätt i trafiken tydligen.

Jag mejlade halmstad city och fick svar från teknik- och fritidsförvaltningen.
Svaret gjorde mig bara mer förvirrad.

Citat:
Angående den korsning som du frågar om här: det är skillnad på cykelpassage och cykelöverfart. En cykelöverfart märks ut med både skylt och vägmarkeringar, och då har motorfordon väjningsplikt mot de cyklister som ska korsa vägen. Som du själv påpekar finns det inget sådant här, alltså är det cyklisten som har väjningsplikt. Faktum är att det inte finns några passage alls i Halmstad för endast cyklister där motorfordon har väjningsplikt (bara tillsammans med övergångsställen), detta är ett medvetet val just för att det inte ska bli förvirrande vad det är som gäller - det är likadant överallt. Dock finns det farthinder just här, så bilarna borde såklart anpassa sin hastighet i alla fall!

Citat:
Hej igen.

Skylten visar att det är en gång- och cykelbana, vilket innebär att motorfordon inte får köra där. Den säger ingenting om passagen över vägen. Så när gc-banan korsar en väg på det här sättet är det de gående och cyklisterna som har väjningsplikt. Om följande skylt och vägmarkeringar hade funnits så skulle bilen ha haft väjningsplikt. (bilder för cykelöverfart)

Va??
De har alltså satt upp en skylt för att visa "jo, de nästa 3 metrarna är en gång- och cykelbana"? Är det vad han säger? Man sätter upp en skylt precis innan en passage men den gäller inte passagen. Va??? Börjar bli något irriterad nu. Kan inget vara lätt för fan?

Man sätter väl upp skyltar på början av vägar. Vänder man sig om ser man att det finns 2 gång- och cykelbana skyltar vid början av 2 vägar bredvid varann.
https://www.google.com/maps/@56.6797...7i13312!8i6656
Senast redigerad av mindgimmet 2019-09-19 kl. 10:40.
Citera
2019-09-19, 12:26
Medlem
Citat:
Dessa skyltar finns på plats som förstärkning för gående och cyklister där två cykelvägar korsar varandra, se bifogad bild.

Jag anser härmed att jag har besvarat samtliga frågor. Jag önskar dig en trevlig dag.

Med denna bild https://imgur.com/gallery/CAKmdP5

Förstärkning? Förstår inte riktigt hur han menar men "anser härmed att jag besvarat samtliga frågor".

Skylten skulle väl då vara direkt efter cykelkordningen och inte på slutet av vägen efter cykelkordningen? Eller vad är det jag inte förstår??
Citera
2019-09-19, 16:23
Medlem
Detta var svaret jag fick från Transportstyrelsen:
Citat:
Svar: Den bifogade bilden visar endast en obevakad cykelpassage, det som gäller är således följande som gäller.

Trafikförordningen.
Kapitel 3.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035).

62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att han eller hon inte tvingas stanna på övergångsstället, passagen eller överfarten. Förordning (2014:1035).

Kapitel 6, för cyklisten.
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

En cykelbana korsar generellt aldrig en väg utan den upphör vid väg och börjar åter på andra sidan då man korsat vägen.

Det är kan se lite missvisande ut, de flesta väghållarna sätter upp dessa efter , alltså vägmärket riktat mot cykelpassagen, så att cyklisten ser att cykelbanan börjar igen.

Och detta svaret jag fick från en trafikskola:
Citat:
Hej! Lärarna har diskuterat och det verkar som att det inte finns något "rätt eller fel" vem som har företräde. Det är lite "ge och ta", samspel mellan de som cyklar och kör bil.
Citera
2019-09-23, 08:43
Medlem
Citat:
Jag mejlade halmstad city och fick svar från teknik- och fritidsförvaltningen.
Svaret gjorde mig bara mer förvirrad.

Va??
De har alltså satt upp en skylt för att visa "jo, de nästa 3 metrarna är en gång- och cykelbana"? Är det vad han säger? Man sätter upp en skylt precis innan en passage men den gäller inte passagen. Va??? Börjar bli något irriterad nu. Kan inget vara lätt för fan?

Man sätter väl upp skyltar på början av vägar. Vänder man sig om ser man att det finns 2 gång- och cykelbana skyltar vid början av 2 vägar bredvid varann.
https://www.google.com/maps/@56.6797...7i13312!8i6656
Du har gjort ett bra jobb. Synd att det samlade svaret inte blev så bra. Eller svaren visar väl på just vad Halmstad har gjort här (Göteborg gör likadant): Skapa osäkerhet som i alla fall teoretiskt skapar säkerhet. Jag tvivlar på att det blir så. Det finns trafikanter som bestämmer att en regel gäller och sen kör efter det. Oftast är det den regel som de själva tjänar mest på, dvs. att de får köra först och att alla andra ska stanna.
Den stora majoriteten visar ändå hänsyn och man försöker lösa situationen och jag tror att de hade gjort det även om det hade varit mer solklara regler, men så kommer den där farliga klicken som kör på sitt eget sätt. Har de chans att vinna något själva så kör de.

Mina åsikter:
Ta bort den där påbudsskylten om gång- och cykelbana som sitter för nära vägen då den lurar cyklister till att tro att det är cykelbana rakt över. Sätt den på andra sidan vägen. Gör en cykelpassage över vägen. Cyklister har då väjningsplikt och bilar som ska svänga över cykelpassagen ska släppa fram cyklister.
Nu tror säkert ändå de flesta att det är en cykelpassage och att cyklister kör lite som de vill så fordon på vägen kommer anpassa sig till det, men jag tycker aldrig att det är fel att vara tydlig.
Citera
2019-09-23, 09:20
Medlem
Citat:
Du har gjort ett bra jobb. Synd att det samlade svaret inte blev så bra. Eller svaren visar väl på just vad Halmstad har gjort här (Göteborg gör likadant): Skapa osäkerhet som i alla fall teoretiskt skapar säkerhet. Jag tvivlar på att det blir så. Det finns trafikanter som bestämmer att en regel gäller och sen kör efter det. Oftast är det den regel som de själva tjänar mest på, dvs. att de får köra först och att alla andra ska stanna.
Den stora majoriteten visar ändå hänsyn och man försöker lösa situationen och jag tror att de hade gjort det även om det hade varit mer solklara regler, men så kommer den där farliga klicken som kör på sitt eget sätt. Har de chans att vinna något själva så kör de.

Mina åsikter:
Ta bort den där påbudsskylten om gång- och cykelbana som sitter för nära vägen då den lurar cyklister till att tro att det är cykelbana rakt över. Sätt den på andra sidan vägen. Gör en cykelpassage över vägen. Cyklister har då väjningsplikt och bilar som ska svänga över cykelpassagen ska släppa fram cyklister.
Nu tror säkert ändå de flesta att det är en cykelpassage och att cyklister kör lite som de vill så fordon på vägen kommer anpassa sig till det, men jag tycker aldrig att det är fel att vara tydlig.
Med eller utan skylt bör det inte vara någon skillnad för cyklisterna, de skall lämna företräde gentemot de vilka färdas på vägen som skall korsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in