Citat:
Ursprungligen postat av
Idomeneo
Ganska onödigt att oroa sig över 1 eller 3 kronors plastkasse. Använd en tygkasse, ikeapåse, ryggsäck osv istället. Visst är det en någorlunda poänglös åtgärd men den kommer inte direkt påverka någons ekonomi. För övrigt i USA, där jag bor nuförtiden, kostar plastkassar 1$ i Kalifornien, och är tom förbjudna i Oregon.
Nu talar jag om de tunna frukt- o grönsakspåsar som man lägger potatis, frukt, lök mm i. Jag kan fan inte packa ner potatisen i en ryggsäck vid grönsaksavdelningen på Ica. Och det är också det som gör mig förbannad. Ska man straffbeskatta något så ska det finnas ett bättre alternativ som man kan välja, eller så förväntas man avstå helt. Men när det gäller frukt o grönsaker så finns inget alternativ till plastpåsarna, och det är heller inte en vara som man bör avstå ifrån. Det gör det hela så sjukt uppenbart att det bara handlar om att krama skattepengar ur befolkningen. Det görs under ursäkten att det handlar om klimaaaatet, men det gör det inte eftersom det varken handlar om att styra om/minska ner på ett beteende eller få folk att avstå helt. Det är så fräckt att ljuga folk rakt upp i ansiktet och det värsta är att politikerna kommer undan med det.