2019-07-09, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Idomeneo
Ganska onödigt att oroa sig över 1 eller 3 kronors plastkasse. Använd en tygkasse, ikeapåse, ryggsäck osv istället. Visst är det en någorlunda poänglös åtgärd men den kommer inte direkt påverka någons ekonomi. För övrigt i USA, där jag bor nuförtiden, kostar plastkassar 1$ i Kalifornien, och är tom förbjudna i Oregon.
Nu talar jag om de tunna frukt- o grönsakspåsar som man lägger potatis, frukt, lök mm i. Jag kan fan inte packa ner potatisen i en ryggsäck vid grönsaksavdelningen på Ica. Och det är också det som gör mig förbannad. Ska man straffbeskatta något så ska det finnas ett bättre alternativ som man kan välja, eller så förväntas man avstå helt. Men när det gäller frukt o grönsaker så finns inget alternativ till plastpåsarna, och det är heller inte en vara som man bör avstå ifrån. Det gör det hela så sjukt uppenbart att det bara handlar om att krama skattepengar ur befolkningen. Det görs under ursäkten att det handlar om klimaaaatet, men det gör det inte eftersom det varken handlar om att styra om/minska ner på ett beteende eller få folk att avstå helt. Det är så fräckt att ljuga folk rakt upp i ansiktet och det värsta är att politikerna kommer undan med det.
Citera
2019-07-10, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror att även miljöpåsarna kommer att straffskattas. Det är väl nån typ av plastblandning i de också, även om de bryts ner i naturen?

Med fruktpåseskatten avslöjade politikerna vad det verkligen handlar om - att mjölka-mjölka-mjölka svenskarna på skatt, inget annat. Lägger man en punktskatt på något så är det ju för att människor ska dra ner på konsumtionen av det, t ex alkohol o tobak. När det gäller bärkassar ska man välja ett miljövänligare alternativ. Men vad är poängen med skatt på fruktpåsar? Ska man äta mindre frukt och grönt?? Det ska vi ju för helvete äta mer av, missioneras det om! Och nåt alternativ till plastpåsen i frukt- och grönsaksavdelningen finns ju inte, åtminstone inte nu. Jag hoppas att affärerna kommer införa papperspåsar a la modell amerikanska spritaffärer. För jag tänker fan inte skatta för nån fruktpåse. Annars blir det korg, precis som du säger. En och en potatis på kassabandet. Alternativt hämta 25 godispapperspåsar från plockgodishyllan till veckohandlingen.

Idag handlade jag kollade på påsarna det står inget om plast på dem bara att de är miljövänliga då de tillverkas av sockerrör. De går fan sönder direkt man tar i dem ska de vara skatt på dem med så tänker jag skaffa en rejäl korg alternativt ta med soppåsar de är visserligen också tunna och tillverkade av något miljövänligt men de håller åtminstone (om man inte drar knuten för hårt när sopen är full).

Bra ide med godispåsarna det är ett alternativ gäller bara att inte glömma säga till i kassan så de kollar vad som ligger i så man slipper betala godiskilopriset.
Citera
2019-07-11, 15:00
Medlem
Pungsvings avatar
Politikerna behöver mer pengar för att underhålla sina muslimer.
Citera
2019-07-11, 20:59
Medlem
Utflyttads avatar
Som jag skrev i den andra tråden om beskattning av plastpåsar:

Man vill inte att Svensken slutar med att bruka plastpåsar. Det handlar enbart om en ursäkt för att kunna beskatta Svensken.
Hade man verkligen velat få stopp på brukandet så hade det inte varit svårare än att förbjuda skiten, låta butikerna gå tillbaka till papperspåsar och därmet lite extraskjuts för den Svenska pappersindustrin.
Citera
2019-09-17, 20:13
Medlem
Haddock93s avatar
Nu införs skatt på plastpåsar - 3kr styck

https://www.expressen.se/dinapengar/nu-infors-skatt-pa-plastkassar/

Citat:
Regeringen vill tillsammans med C och L införa en skatt på 3 kronor för vanliga plastbärkassar under 2020.
Skatten ska syfta till att minska nedskräpningen, plastförbrukningen och påverkan på klimatet.
Men vid Svensk Dagligvaruhandel tas satsningen emot med skepticism.
– Jag tror att man ser det som en skatteintäkt i stället för ett miljöförslag, säger vd:n Karin Brynell.

Nu har man hittat ytterligare ett sätt att skatta den svenska befolkningen, men kommer det att fungera? Kommer man inte undvika plastpåsar? Kan tänka mig att man spontant tar en plastpåse om man inte har annat alternativ men annars kan jag inte se att man betalar ca 5kr för en plastpåse.

Regeringen är desperata att få skatteintäkter nu när ekonomin krisar, och det är lätt att skylla det på miljön, ganska uppenbart.
Citera
2019-09-17, 20:16
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Bra, nu blir det nog inte så mycket mer föroreningar i gatuskitar-Indien.
Citera
2019-09-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Nu har man hittat ytterligare ett sätt att skatta den svenska befolkningen, men kommer det att fungera? Kommer man inte undvika plastpåsar? Kan tänka mig att man spontant tar en plastpåse om man inte har annat alternativ men annars kan jag inte se att man betalar ca 5kr för en plastpåse.

Regeringen är desperata att få skatteintäkter nu när ekonomin krisar, och det är lätt att skylla det på miljön, ganska uppenbart.

3kr är inte Ca 5kr.
Citera
2019-09-17, 20:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyZeus
3kr är inte Ca 5kr.
3kr skatt + 1.50-2kr för påsen.
Citera
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
3kr är inte Ca 5kr.
TS har väl adderat 3 kr skatt till dagens pris på cirka 2 kr.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
3kr är inte Ca 5kr.

3kr skatt per plastpåse, en plastpåse kostar 2kr

2+3 = 5
Citera
2019-09-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Ska man få ner användningen på allvar bör skatten vara minst 25 spänn. Så det här är bara för att klå oss på mera pengar.

Vänta bara, snart får du betala skatt för elen som generatorn i din bil alstrar. Svetsarn förnekar sig inte.

Bra att jag fick veta detta. Blir 5 extra påsar nästa gång jag går till affären. Varför? För att jag både kan och har råd...
Citera
2019-09-17, 20:19
Bannlyst
Plasten som rullas runt packpallar, böndernas höbalar, restaurangernas gladpack och engångsmatlådor.
Är de också beskattade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in