2019-07-08, 23:21
Avslutad
Läste att de ska lägga 30 öre i skatt på de tunna plastpåsar som man ska lägger frukt o potatis i också. Där gick proppen för mig. Skatten på vanliga plastpåsar kan man undvika genom att ta med egen kasse. Men hur f-n slipper man skatten på fruktpåsen? Tar med småpåsar hemifrån o visar upp i kassan när man går in i affären? Lägger upp potatisen en och en på kassabandet? Jag tänker inte bidra till den här skatten, det är en principsak.
Citera
2019-07-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Läste att de ska lägga 30 öre i skatt på de tunna plastpåsar som man ska lägger frukt o potatis i också. Där gick proppen för mig. Skatten på vanliga plastpåsar kan man undvika genom att ta med egen kasse. Men hur f-n slipper man skatten på fruktpåsen? Tar med småpåsar hemifrån o visar upp i kassan när man går in i affären? Lägger upp potatisen en och en på kassabandet? Jag tänker inte bidra till den här skatten, det är en principsak.

Jag undrar om handlarna orkar administrera sånt här. Kanske blir det bara papperskassar istället.
Citera
2019-07-08, 23:59
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag undrar om handlarna orkar administrera sånt här. Kanske blir det bara papperskassar istället.
Jag kommer att handla i den livsmedelskedja som erbjuder små billiga papperskassar. Både för grönsaker och i utgångskassan.

Kommer aldrig betala 7 kronor för en plastpåse.
Citera
2019-07-09, 00:17
Avslutad
Citat:
Ska kassapersonalen sitta och räkna hur många fruktpåsar man tar? Eller läggs det automatiskt en avgift för påsen om man köper frukt eller grönsaker, oavsett om man tar påse eller ej?

Fy f-n, det här får mig att se rött. Det är bara ett sätt att dra in pengar till staten som de kan försnilla på skit. Just nu är klimatet och Greta i ropet, då ser de sin chans att lägga punktskatter på plastprodukter trots att de inte är miljöfarliga i den utsträckning som brukas i Sverige.

Bra ledare från Expressen om vansinnet:
https://www.expressen.se/ledare/dar-plasten-gar-in-gar-vettet-ut/

Den här skatten kommer jag inte bidra med ett öre till!
Citera
2019-07-09, 00:26
Medlem
Spieles avatar
Fantastiskt hur man väljer att tackla klimatfrågan i detta land! Ser även framemot parkeringsavgifterna på stormarknaderna. Vill gärna se MP-kärringarna själva komma cyklande i januari med 3 stora matkassar balanserandes på styret, idioter
Citera
2019-07-09, 03:14
Medlem
Idomeneos avatar
Ganska onödigt att oroa sig över 1 eller 3 kronors plastkasse. Använd en tygkasse, ikeapåse, ryggsäck osv istället. Visst är det en någorlunda poänglös åtgärd men den kommer inte direkt påverka någons ekonomi. För övrigt i USA, där jag bor nuförtiden, kostar plastkassar 1$ i Kalifornien, och är tom förbjudna i Oregon.
Citera
2019-07-09, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Men om det är sant så har de missat något för i de 3-4 affärerna som jag handlar i så har de redan börjat med miljöpåsar till frukt och grönt.
Ser visserligen ut som plast men är av något annat material med grön svan, fyrklöver på etc, behöver jag säga att de är totalt värdelösa lägg i 800gram potatis eller äpplen etc så är det med nöd och näppe som man får upp den på bandet till kassan man måste använda sig av båda händerna för tar du bara med en hand så tål de inte tyngden och du har dina grönsaker lösa på bandet, när du sedan ska packa ner det hela igen när du har betalt upptäcker du att påsen inte tålde att bli fraktad på bandet och därmed har ett stort hål.

Antar att man får skaffa sig en korg snart och ha med sig blir dock problem med vägningen i kassan.
Citera
2019-07-09, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Regeringen (MP) föreslår en plastskatt på plastpåsar. Motivet är att så mycket av plastpåsarna hamnar i naturen.

Jag vet inte, men MP tycks likställa Sverige med Bangladesh, Indien och andra skitländer där det kablas ut "plastfloder". Själv har jag inte sett en ICA-kasse ligga och skräpa i den svenska naturen på mycket länge, möjligtvis undantaget efter festivaler men då städas det upp.

Är det rätt att beskatta plast, i detta fall med över 100 % mot var en kasse kostar? Löser det världens miljöproblem?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7246364
Du kanske inte ser men jag ser en plastkasse utanför mitt fönster just nu tillsammans med lite annat skräp. Men som tur är så är fastighetsskötarna inne på sluttampen av dagens städning. Måndagarna brukar ta längre tid.
Detta är i området jag bor i.
Annars så ser jag plast lite överallt men det kanske bara är i Göta o Svealand som det förekommer i.
Citera
2019-07-09, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Men om det är sant så har de missat något för i de 3-4 affärerna som jag handlar i så har de redan börjat med miljöpåsar till frukt och grönt.
Ser visserligen ut som plast men är av något annat material med grön svan, fyrklöver på etc, behöver jag säga att de är totalt värdelösa lägg i 800gram potatis eller äpplen etc så är det med nöd och näppe som man får upp den på bandet till kassan man måste använda sig av båda händerna för tar du bara med en hand så tål de inte tyngden och du har dina grönsaker lösa på bandet, när du sedan ska packa ner det hela igen när du har betalt upptäcker du att påsen inte tålde att bli fraktad på bandet och därmed har ett stort hål.

Antar att man får skaffa sig en korg snart och ha med sig blir dock problem med vägningen i kassan.
Jag tror att även miljöpåsarna kommer att straffskattas. Det är väl nån typ av plastblandning i de också, även om de bryts ner i naturen?

Med fruktpåseskatten avslöjade politikerna vad det verkligen handlar om - att mjölka-mjölka-mjölka svenskarna på skatt, inget annat. Lägger man en punktskatt på något så är det ju för att människor ska dra ner på konsumtionen av det, t ex alkohol o tobak. När det gäller bärkassar ska man välja ett miljövänligare alternativ. Men vad är poängen med skatt på fruktpåsar? Ska man äta mindre frukt och grönt?? Det ska vi ju för helvete äta mer av, missioneras det om! Och nåt alternativ till plastpåsen i frukt- och grönsaksavdelningen finns ju inte, åtminstone inte nu. Jag hoppas att affärerna kommer införa papperspåsar a la modell amerikanska spritaffärer. För jag tänker fan inte skatta för nån fruktpåse. Annars blir det korg, precis som du säger. En och en potatis på kassabandet. Alternativt hämta 25 godispapperspåsar från plockgodishyllan till veckohandlingen.
Citera
2019-07-09, 14:18
Medlem
Regeringen, anförda av miljömupparna, ägnar sig åt väsentligheter som att beskatta plastpåsar och försöka förbjuda engångsmuggar, förpackningar och engångsbestick i plast (trots att mycket av den plast vi använder i själva verket är antingen återvinningsbar eller nedbrytbar i naturen om den behandlas rätt (t ex som landfyllnad). Under tiden förfaller Sveriges energipolitik, kommunikationer och rättsväsen, en lågkonjunktur närmar sig och förorter sjunker ner i fattigdom och proto-islamism. Alltså, man blir ju imponerad?!
Citera
2019-07-09, 14:23
Medlem
Citat:

Håller med, men papperskassar är skräp, särskilt när man handlar mat eller storhandlar (edit: jag menar nu stora papperskassar, de som man stuvar ner allting i efter att man gått igenom kassan - men egentligen slår plast papperskassar/påsar i stort sett överallt). Alla som varit med om att något kantigt paket slår upp en reva i kassen och hela klabbet sedan ramlar ut, eller att ett handtag i papper plötsligt går av vet vad jag talar om. Det händer inte alls på samma sätt med typiska plastkassar modell ICA.

Särskilt om man tar buss eller cykel (som miljöfreaksen vill) är papperskassar ännu mer värdelösa, och än mer benägna att gå sönder.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-07-09 kl. 14:37.
Citera
2019-07-09, 16:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Nedbrytbara plastkassar är planned obsolescence. Köp, slit och släng.

Gör saker hållbara istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in