Citat:
Ursprungligen postat av
clanton
Men om det är sant så har de missat något för i de 3-4 affärerna som jag handlar i så har de redan börjat med miljöpåsar till frukt och grönt.
Ser visserligen ut som plast men är av något annat material med grön svan, fyrklöver på etc, behöver jag säga att de är totalt värdelösa lägg i 800gram potatis eller äpplen etc så är det med nöd och näppe som man får upp den på bandet till kassan man måste använda sig av båda händerna för tar du bara med en hand så tål de inte tyngden och du har dina grönsaker lösa på bandet, när du sedan ska packa ner det hela igen när du har betalt upptäcker du att påsen inte tålde att bli fraktad på bandet och därmed har ett stort hål.
Antar att man får skaffa sig en korg snart och ha med sig blir dock problem med vägningen i kassan.
Jag tror att även miljöpåsarna kommer att straffskattas. Det är väl nån typ av plastblandning i de också, även om de bryts ner i naturen?
Med fruktpåseskatten avslöjade politikerna vad det verkligen handlar om - att mjölka-mjölka-mjölka svenskarna på skatt, inget annat. Lägger man en punktskatt på något så är det ju för att människor ska dra ner på konsumtionen av det, t ex alkohol o tobak. När det gäller bärkassar ska man välja ett miljövänligare alternativ. Men vad är poängen med skatt på fruktpåsar? Ska man äta mindre frukt och grönt?? Det ska vi ju för helvete äta
mer av, missioneras det om! Och nåt alternativ till plastpåsen i frukt- och grönsaksavdelningen finns ju inte, åtminstone inte nu. Jag hoppas att affärerna kommer införa papperspåsar a la modell amerikanska spritaffärer. För jag tänker fan inte skatta för nån fruktpåse. Annars blir det korg, precis som du säger. En och en potatis på kassabandet. Alternativt hämta 25 godispapperspåsar från plockgodishyllan till veckohandlingen.