2019-09-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ursäkta.

Förtydliga det du skriver. Har du varit god man för två personer eller har du haft två gode män?
Jag har varit god man för två personer. Dessa kallas för huvudman i relation till mig.
Citera
2019-09-17, 17:54
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ursäkta.

Förtydliga det du skriver. Har du varit god man för två personer eller har du haft två gode män?
Jag vet inte vad han menar men huvudmannen har en god man.
Citera
2019-09-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har varit god man för två personer. Dessa kallas för huvudman i relation till mig.
Tack för förtydligandet, en term jag inte kände till då ingen jag känner haft en god man. Känner för övrigt ingen som är god man heller, risken är nog alltför stor att man får en ensamkommande välfärdsturist på halsen för att det ska vara värt besväret.
Citera
2019-09-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Tack för förtydligandet, en term jag inte kände till då ingen jag känner haft en god man. Känner för övrigt ingen som är god man heller, risken är nog alltför stor att man får en ensamkommande välfärdsturist på halsen för att det ska vara värt besväret.
Man kan själv välja vilket uppdrag man vill ha. Vill man inte ha visst klientel så sållar man bort dom. Själv hade jag personer med lätt förståndshandikapp. Man väljer också hur omfattande uppdraget skall vara. Vissa personer behöver hur mycket hjälp som helst, andra enbart hjälp med ekonomin.
Citera
2019-09-17, 18:08
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikkens
Tycker det skulle vara märkligt om HOL inte kände igen FO med tanke på historiken. Är ganska säker på att det inte är han som är GM. För i såna fall hade det varit känt vid det här laget att HOL kände igen GM.

Bara ett reflekterande.

Instämmer.
Men... om det, mot all förmodan, skulle röra sig om FO så kan det även vara ett villospår. För att få den egentliga skytten att slappna av, så att denne begår något misstag. Det vore inte första gången som en sådan manövreringsteknik används.
Citera
2019-09-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Så jag har haft rätt hela tiden. Det är Fredrik Olafsen som polisen jagar nu enligt Expressen.

Nu har jag inte hängt med här på ett tag. Vad är det du har rätt?
Citera
2019-09-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual
Nån som vet mer? Var är det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skottlossning-pa-kungsholmen

Jag har suttit länge idag och klurat på det här. Jag kommer att ta en paus nu och fortsätta senare, men vill först dela vad jag kommit fram till:

1) Det är en röd tegelfasad förmodligen byggd på slutet av 30-talet eller under 40-talet, se t.ex. Gärdesskolan som exempel på stil (ritad av Paul Hedqvist).

2) Det är inte en askkopp vid entréen. Tittar man på videon så ser man att det är någon stolpe av nått slag. Och bredvid till vänster är det cykelställ. Ger intryck av studentbostäder tycker jag.

3) Jag tycker att jag känner igen bänken och bordet men kan inte placera dem alls. Detta gör mig galen och orsaken till att jag inte alls kunnat släppa det här. Bänken och bordet är förmodligen original från när huset byggdes. På något sätt tänker jag mig att det finns en murad utegrill nära haha.

4) Det är högst troligt inte en sjukhusentré, men jag kan absolut ha fel här (kan absolut vara så att Karin är inlagd på sjukhus och inte får lämna området men att hon gått under jorden talar emot detta). Entrén är för liten och placerad för långt ut på huskroppen för att det ska vara en vanlig sjukhusentré. Jag tycker mer att det påminner om ett bostadsrättshus eller en mindre skola eller någon annan liten statlig/kommunal/allmän byggnad. Att ingången är ”avdelad” med en mellanpelare tyder kanske på att det inte är ett bostadsrättshus.

5) Jag tror inte, trots vad jag skrev i punkten ovan, att det är ett bostadsrättshus. Jag tror inte att KL vill sitta nära bostäder i timmar på en eftermiddag och bli intervjuad med kamerautrustning när hon är såpass skygg som hon är. Jag tror alltså att detta är en allmän plats utan mycket folk eller ett område som sällan används.

6) Jag tror som sagt att området är avskiljt men en plats där hon hittar bra. Antingen alkoholist-plats, tidigare boende eller kanske systerns område. Finns många ”gömda” områden i Stockholm.

7) Jag får intrycket att det är ett fd ”fattigt” område men där området nu är rätt rikt. Detta pga att liknande områden, som varit rika längre, har renoverat bort bänken och bordet till något nyare. Plus att gräset och uteplatsen är väldigt välvårdad, typ som i trädgårdshjälp-välvårdad. Detta kan både vara sant för ett numera finare bostadsområde men kan också gälla för en allmän verksamhet där de oftare bevarar utemiljön.

Potentiella områden:
* Det enorma området runt omkring karolinska sjukhuset.
* Området bakom Sophiahemmet
* Hägersten, Sätra och liknande områden.
* Ett gymnasium i innerstan (tidpunkt för filmningen talar emot)
* Området vid tekniska högskolan och kräftriket påminner en hel del.
* Gamla regementet i Norrtälje
Citera
2019-09-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Instämmer.
Men... om det, mot all förmodan, skulle röra sig om FO så kan det även vara ett villospår. För att få den egentliga skytten att slappna av, så att denne begår något misstag. Det vore inte första gången som en sådan manövreringsteknik används.

Man bör hålla alla möjligheter i huvudet men visst, är mannen lyst så sätts saken i annan dager.

Konstigt att AB publicerar pixlad bild på MGM utan att Polisen gör detsamma, tänker jag.

Rättelse: Expressen (bild: Polisen)

https://www.expressen.se/nyheter/krim/sparet-efter-skytten-som-attackerade-olsson-lilja/

Edit: hur beter sig två mystiska personer på krogen? Och vilken krog?
Senast redigerad av skitkuligen 2019-09-17 kl. 18:30.
Citera
2019-09-17, 18:31
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Man bör hålla alla möjligheter i huvudet men visst, är mannen lyst så sätts saken i annan dager.

Konstigt att AB publicerar pixlad bild på MGM utan att Polisen gör detsamma, tänker jag.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/sparet-efter-skytten-som-attackerade-olsson-lilja/

Polisen har varit förtegen i ärendet. Som det egentligen bör vara. Det talar samtidigt för att en hel del är känt i det fördolda. Skulle inte bli särskilt förvånad ifall ett gripande ligger för handen inom en snar tid.

Aftonbladet/Expressen kör gissningsleken. Det ligger i deras intresse att skapa rubriker. Troligtvis vet de ej mer än FB-detektiverna.
Citera
2019-09-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen

Edit: hur beter sig två mystiska personer på krogen? Och vilken krog?
Vad menar du? Bilden är pixlad både i AB och Expressen.
Citera
2019-09-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du? Bilden är pixlad både i AB och Expressen.

Ja. Hur fick de tag i den?
Hur vet de att han är han?
Citera
2019-09-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Polisen har varit förtegen i ärendet. Som det egentligen bör vara. Det talar samtidigt för att en hel del är känt i det fördolda. Skulle inte bli särskilt förvånad ifall ett gripande ligger för handen inom en snar tid.

Aftonbladet/Expressen kör gissningsleken. Det ligger i deras intresse att skapa rubriker. Troligtvis vet de ej mer än FB-detektiverna.

Håller helt med.

Om allt faktiskt. Det fetade framför allt.

Edit: Men om Polisen eftersöker en lyst person och medierna publicerar bild på honom (pixlad, ja men ändå) så borde det andas någonting på deras hemsida om pressmeddelanden eller händelser i Stockholmsregionen?

Någon kvittrar bland konstaplarna. Vad det betyder vet jag inte.
Senast redigerad av skitkuligen 2019-09-17 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in