2019-09-17, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
(Om man til lslut erkänner gärningen Kan man då få ett lägre straff än om man överklagar?Kan det bli högre straff vid överklagan?)

Ett erkännande har inget högt bevisvärde i sig självt.
Ett erkännande måste kunna styrkas med annan bevisning.

Självklart är ett erkännande bra för utredningen vilket gör att man utreder i rätt riktning, och att man
ofta får lite mer info vid ett erkännande, som polisen kan jobba vidare med.

Men själva erkännandet har som sagt inget högt bevisvärde.

Exempelvis.
Det är över 100 personer som helt seriöst har erkänt mordet på Olof Palme.
Ingen av dom personerna kan styrka sitt erkännande med den bevisningen som finns, och således blir dom heller inte dömda för mordet
Citera
2019-09-17, 14:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är för gardering. Överklagan rör det som försvaret anger, och som de då utifrån det i text bestrider. Om de inte även nämnt skäligen misstänkt så är risken att hovrätten ej tagit den möjligheten i beaktande.
Ok tackar!
Citera
2019-09-17, 14:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JA, detta ÄR intressant.
3 punkter som jag reflekterar över är.

1. Han går med på att sitta häktad som "skäligen misstänkt", varför då ?
Det naturliga vore väl att han skulle blå-neka.
Men, det verkar han inte göra, då han ändå kan tänka sig att vara "skäligen misstänkt".
Har han insett att det VERKLIGEN FINNS viss bevisning mot honom ?
Måste vara väldigt besvärande för honom.

2. Det är bra mycket text som maskas. flera sidor. Där Stefan argumenterar mot den bevisning
som finns och anser att den är felaktig, och därför bör släppas, eller få sänkt misstanke-grad.
I min värld så ser det ut som att det finns ganska mycket som åklagaren har på honom.
Och då har inte försvaret fått del av ALL bevisning än.
Mina vibbar börjar faktiskt känna att Hiding på riktigt har en del bevisning mot Stefan.

3. Det mest naturliga för Stefan att göra, är att ha en ny förhandling den 27:e.
Av någon anledning väljer han att inte ha den förhandlingen.
Det tycker jag är märkligt, för det är exakt DÅ han får chansen att inför domstolen påvisa att
misstanke-graden är fel och han skall sättas på fri fot.
Men han lägger sig platt och går med på häktes-förlängning utan förhandling.
Vad kan han vinna på att göra så ? Varför är han inte längre villig att med näbbar och klor
påvisa att Hiding är helt fel ute och han skall släppas ur häktet.

Lägger man ihop allt detta, så får i alla fall jag vibbar av att Stefans kämpa-glöd börjar slockna.
Stefan kan ju se sig själv som "skäligen misstänkt" vilket borde innebära att han själv ser att
Hidings bevis verkligen finns där. Och mer bevis kommer att presenteras för honom i sinom tid.

Börjar han sakteliga att GE UPP ?

Nja, tror nog mera att MGM;s advokat har fått MGM att inse att det inte är någon mening med en ny förhandling i och med att de fick avslag på sin överklagan, har man en gång häktats på "sannolika skäl" ska det mycket till för att den saken ska ändras så advokaten har troligen rått MGM att sitta still i båten så får problemet lösas vid rättegången och ju mindre MGM stretar emot desto snabbare borde åtalet komma.

MGM behäver alltså inte vidgå någonting i sak utan bara godta att åklagaren får mer tid på sig inom rimliga gränser, vad som kan anses rimligt får någon annan avgöra men jag tycker ju att åtalet borde komma innan jul.
Citera
2019-09-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ett erkännande har inget högt bevisvärde i sig självt.
Ett erkännande måste kunna styrkas med annan bevisning.

Självklart är ett erkännande bra för utredningen vilket gör att man utreder i rätt riktning, och att man
ofta får lite mer info vid ett erkännande, som polisen kan jobba vidare med.

Men själva erkännandet har som sagt inget högt bevisvärde.

Exempelvis.
Det är över 100 personer som helt seriöst har erkänt mordet på Olof Palme.
Ingen av dom personerna kan styrka sitt erkännande med den bevisningen som finns, och således blir dom heller inte dömda för mordet
Sant.
Dock har jag för mig att jag har läst nånstans att en person som blivit fälld och senare överklagar då kan få en skärpning av straffet av Kammarrätten eller Högsta domstolen?Stämmer det?Tjänar man på att erkänna det bevisen som finns?
Citera
2019-09-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nja, tror nog mera att MGM;s advokat har fått MGM att inse att det inte är någon mening med en ny förhandling i och med att de fick avslag på sin överklagan, har man en gång häktats på "sannolika skäl" ska det mycket till för att den saken ska ändras så advokaten har troligen rått MGM att sitta still i båten så får problemet lösas vid rättegången och ju mindre MGM stretar emot desto snabbare borde åtalet komma.

MGM behäver alltså inte vidgå någonting i sak utan bara godta att åklagaren får mer tid på sig inom rimliga gränser, vad som kan anses rimligt får någon annan avgöra men jag tycker ju att åtalet borde komma innan jul.
Ja,det var väl det jag trodde med.Det är advokaten som ligger bakom.
Citera
2019-09-17, 14:22
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Detta scenario känns inte helt otroligt. Det finns ju flera vittnesuppgifter.

Ibland krånglar man till saker i onödan. Troligen är det här inte någon intrikat mordplan. Mer en blandning av att en situation uppkommit och att påpassligt ta tillfället iakt.

Skulle det finnas ett element av ”viss planering” så kan det ju ha varit medtagande av ett tillhygge som är på gränsen till vanligt/normalt vid en kvällspromenad. Så går ju ficklampa/stavlampa bort.

Mycket att grunna på...

Instämmer. Min spekulation är att det t ex MV nämnt i tråden om viss planering, skulle kunna vara att det finns t ex digitala bevis eller annat som visar att mord och planerat våld funnits i GMs tankevärld men att mordet som sådant när det väl skedde ändå "uppkom" mer i stunden. Det är svårt att inte fundera över när mordet ägde rum och om det är kopplat till att GM blev stressad eller arg då hen/de trodde att LW skulle till Norge, eller att SD och HD skulle till USA eller att den yngste sonen fyllde år. Någon av dessa omständigheter kan ju ha triggat något då allt sker så nära inpå. Om GM t ex skrivit hatiskt om LW i någon digital källa (dagbok, mail som någon vittnat om, trackasserier till LW) kan ju det, utifrån hur det är utformat, vara det som gör att man tror på en viss planering. Då får man ihop både viss planering som polisen kunnat hitta spår av men att "val" av BP ändå är så märkligt illa valt.

Alternativt så är BP inte alls illa valt men isåfall borde GM vara någon helt annan än makarna D och inget i Hidings ageranden i höst pekar ju på att så är fallet.

Angående tillhygge så finns där ju ett antal frågetecken i de flesta scenarion tråden brottats med. Hur kommer GM undan att inte lämna spår av sig själv nog för att åka fast? Om mordet inte skulle vara ett dugg planerat utan helt i affekt borde BP varit fullt av spår. Kan man tycka. Alternativt så kanske GM(s) hade extremt tur med en klantig polisledning inledningsvis och sedan väder, vind och djur samt ifall det är HD som är GM, att hen aldrig kroppsvisiterades utan tilläts lämna landet och läka ev egna skador? Om något saknas från LWs egen hall så borde polisen härvidlag redan veta om det då barnen kunnat vittna om ev saknade hockeyklubbor eller baseballträn osv. Någon tajt geocachingkompis kanske har kunnat vittna om LW verkade ha saknat någon pryl hon annars ofta haft med sig. Ett tillhygge känns riskabelt då GM(s) måste göra sig av med det med risk för vittnen som hen möter efter dådet. Ett mord med bara händerna eller fötterna känns riskabelt då GM kommer närmre in på BO och därmed borde lämna spår av sig själv, få egna skador osv. Jag får inte ihop det brutala våld som omvittnats om i tråden och att ingen kunnat sättas dit än.
Citera
2019-09-17, 14:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Monroe
SD överklagade häktningsbeslutet till Göta hovrätt den 12 september i en fyra sidor lång överklagan. Dessvärre är merparten av överklagan maskad: https://anonfile.com/gci1W956n0/190910_Davidsson_Stefan_verklagande_h_ktning_pdf
Med vändande post avslog hovrätten SD:s begäran: https://anonfile.com/B9i2Wb5fn1/190912_Davidsson_Stefan_Beslut_h_ktning_G_ta_hovr_ tt_pdf
Samma dag lät SD:s försvarare, advokat Ingvar Backman meddela Örebro tingsrätt, via mejl, att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september när häktningstiden löper ut.
Med andra ord, om/när kammaråklagare Åsa Hiding begär förlängd utredningstid för att väcka åtal har SD redan medgivit detta. Intressant...
Verkligen intressant.. frågan är då om Åkl kommer göra det. Det vi nog utgå ifrån då HD kastades in i soppan. Hur länge paret (tror HD kommer häktas igen) kan vara häktade sätts i perspektiv med interpellationen 2014/15:172 till statsrådet Ygeman undertill.

av Linda Snecker (V)
till Statsrådet Anders Ygeman (S)
FN:s tortyrkommitté har de senaste månaderna granskat hur Sverige lever upp till FN:s tortyrkonvention.
Vissa förundersökningar tar längre tid än andra, och i vissa fall kan långa häktningstider vara motiverade. Men det är i dag mer regel än undantag.

I dag har 20 personer suttit häktade mer än ett år. De som har suttit allra längst har suttit instängda i drygt 1 400 dagar, varav ca 1 000 dagar med restriktioner. Under 2013 satt 119 stycken 15–17-åringar häktade, varav 97 var isolerade med restriktioner. Alla EU-länder utom fyra, däribland Sverige, har en maxgräns för häktningstider med restriktioner.

Att Sverige saknar en maxgräns har även kritiserats av Europarådet, Amnesty och Human Rights Watch.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/fn-kritik-mot-langa-haktningstider-och-omfattande-restriktioner_H210172
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-17 kl. 14:47.
Citera
2019-09-17, 14:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja visst är det märkligt.

Antingen så borde han ERKÄNNA, eller så borde han BLÅ_NEKA, och slåss för sin oskuld.

Nu blir det ju nåt mitt i mellan...… - Nåja, lite kan jag väl vara skyldig.. TYP.

Du fattar vad jag menar, va?

Jag tänker att bevisläget inte har ändrats.
Att det inte är meningsfullt att återigen försöka att bestrida en ny häktningsframställan.
Citera
2019-09-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Då kommer alla frågorna...

Jag var ju redan lite inne på detta tidigare, att om inget har förändrats sedan tidigare häktningsförhandling och dessutom är överklagan till HR avslagen, så borde det inte var någon större mening att gå till en förhandling? Även om man inget har att förlora på det?

Eller hur ska man tänka?

Och nu gäller i så fall de två veckor som brukligt är till att nästa datum för åtal ska väckas?

Tillägg:
Dessvärre varnade både McFee och Norton för angrepp när jag försökte gå in på länkarna.
För mig gick det alldeles utmärkt att gå in på länkarna.
Det är överklagande av häktningen från försvarsadvokaten och hovrättens beslut i häktningsfrågan.
Citera
2019-09-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med.➡ Det som är märkligt är ju att SD skall vara gm, ➡samtidigt som både han och HD ➡verkar vara helt normala och oberörda och t.ex. ➡ser ut att fungera socialt ➡ungefär som förut. Antingen har vi att göra med det sjukaste psykopatmördarparet i svensk kriminalhistoria, som dessutom verkar ha lyckats lura både släkt och vänner, ➡eller också är åklagaren helt ute och cyklar. Och vilket av de här två alternativen det handlar om vet vi inte förrän vi får läsa FUP.

Varför tycker du att det är märkligt att "den ständigt misstänkte" SD👤 skall vara Gärningsmannen ... via simultanitet som både HD👤 och SD👤 tycks uppvisa enligt dig, ett helt normalt beteende samt deras oberördhet inkluderat, och att de även ser ut att fungera socialt ungefär som förut, men bara ungefär enligt dig.

Kan det möjligtvis vara möjligt att det finns en möjlighet till att du inte ha kunnat observerat allt beträffande SD👤 och HD👤 ?

Vad är det som får dig att tro ... att KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding är helt ute och cyklar inom det här mordfallet ?

För min del tror ju jag att det är SD👤 som helt och hållet nu har cyklat färdigt och dessutom skaffat sig punktering på bägge däcken då han däckade i rätts-salen av häktningen på den högre misstankegraden.

KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding, är en mycket kompetent Åklagare inom detta mordfallet, och detta är oavsett vad du tycker, hon har ju verkligen lyckats med att klistra fast SD👤 som mycket trolig Gärningsman, till att i svunnen tid ha bragt Lena Wesström om livet.
Citera
2019-09-17, 15:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då går vi till (geo)källorna igen:

fre 161014 tar han foton för publicering men uppger sig av misstag ha raderat alla bilder i sin telefon under helgen - vilket torde ha varit lör 15 - sön 16.
https://coord.info/GLPH0GR9

sön 161009 har han tagit två bilder kl. 12.40 resp. 12.48 som sedan publicerats samma dag (medtages pga relevansen med den samtidiga nätloggningen.

lör 161015 publicerar han en bild som är tagen samma dag; 161015, kl. 23.38
https://coord.info/GLPHQYAB

Det bör således vara under söndagen den 16 okt som alla bilder raderas. - Relevansen i detta är naturligtvis LW:s anmälan om ofredande (sms och mms; möjligen även mail med bif. bilder). Visserligen lär denna anmälan inte ha gjorts förrän 2-3 nov (flera uppgifter finns), men under de 17-18 dgr som förflöt från raderingen vet vi inte vilken dialog som förevarit.

Nu till den fjärde och väldigt intressanta observation du gjort!

Då hoppas jag att LW sparat allt, och att det är det som finns med i den anmälan hon gjorde!
Det borde finnas hos polisen?
Citera
2019-09-17, 15:10
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kolls upp om det är det offentlig handling eller allmän handling. Tycker ändå det låter lite konstigt att ska du behöva åka till Lena Ki*hl och titta på det på plats?

Tyvärr är det alltför många som jobbar inom myndigheter som inte vet vad som räknas som offentlig handling och allmän handling. Som vägrar lämnat ut handlingar pga ”sekretess”, trots att de är allmänna. Troligtvis pga av ren okunskap men ibland även för att de inland inte tycker att medborgaren ska lägga sig i. Har hänt mej många gånger.

Då måste man upplysa dom om offentlighetsprincipen och allmänna handlingar

TIPS nr 1
För dom som vill veta vad man kan och har rätt att få ut så finns här info:

Allmänna myndighetshandlingar:
https://www.allmanhandling.se/svar-pa-tal/

Hos Polisen:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/ta-del-av-allman-handling/

Hos Domstolsverket:
https://www.domstol.se/domar-och-beslut/detta-blir-offentligt/

TIPS nr 2
Överhuvudtaget kan det vara bra att veta hur man kan skriva ihop en begäran:

Mallar för begäran enligt offentlighetsprincipen

”Många myndighetsanställda är väl medvetna om sina skyldigheter enligt offentlighetsprincipen och har som ambition att följa de regler som gäller. Andra är okunniga eller väljer att bryta mot reglerna av strategiska skäl. Om du inte vet vilken typ av tjänsteman som kommer att ta emot din begäran så kan det vara lämpligt att inleda med en snäll och informell begäran för att sedan gradvis skärpa tonen om du inte får ut de handlingar du har rätt till. ”

LÄNK TILL FÄRDIGA MALLAR:
https://www.allmanhandling.se/2014/09/23/mallar-for-begaran-enligt-offentlighetsprincipen/

De har lagt ut 3 projektredovisningar på avslutade projekt på hemsidan nu, men jag kan inte finna något om Geo Touren i dessa redovisningar. Hm...
www.regionorebrolan.se/sv/Regional-utveckling/Regional-utvecklingsstrategi11/Projektfinansering/

(Har tyvärr inte tid med detta just nu och får läsa ikapp dagens händelser i tråden senare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in