Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag ser egentligen inget politiskt i Greta och klimatfrågan.
De av våra vänner som arbetar med energi och miljö är klart till höger och de litar på det som kan läsas i vetenskapliga tidskrifter. Greta har vi inte pratat om, men min gissning är att de tycker det är bra att klimatfrågan kommer upp lite högre på agendan.
Det är ett högst rimligt antagande. Sen har klimatfrågan ockuperats av politiska grupper. Politiserat den.
Frågan kvarstår hur denna politisering skett.
Ett svar här tar upp GOD-hetsfaktorn. Den tror jag är betydelsefull.
Den provocerar SD:are bland annat för att den används mot SD:are som utmålas som onda. Skuldbeläggs alltså. DET reagerar man emot och gör att SD:are slår tillbaka kraftigt.
Slår i grunden tillbaka mot skuldbeläggandet. Slår tillbaka mot den som symbolisera mycket av kritiken mot "klimatförnekare", GRETA.
En emotionell bas för reaktionen. En reaktionen som uttrycks som: Vi är inte onda, vi är de kloka och vi är de tänker självständigt. Ni är dom dumma.
Och i förlängningen: Greta är ful, dum, lurad, utvecklingsstörd och manipulerad av de som anser sig vara goda.
Klimatdebatten används som tillhygge i denna attitydkamp.
Och tråden om Greta används av många just för att föra denna politiska attitydkamp.
Lite fånigt kan man tycka. Men så går det ofta till.
De här tror jag nog lilla Greta är (lyckligen) ovetande om.
Och vad gäller klimatdiskussionen är det antagligen bra att den kommer högre upp på dagordningen som Surtruten förmodar. Även om den medför vulgär pajkastning från båda sidor.