2019-09-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Alla goda människor älskar ju klimatet. Ja utom på vintern då.

Men om dom bara tar EN tur till Thailand per år kan det ju inte göra så mycket.

Mitt i prick!

999 av 1000 av Gretas anhängare har aldrig på riktigt tänkt tanken att deras egen livsstil och - framför allt - deras möjligheter att resa, utbilda sig, äta gott, skydda sig mot sjukdomar, resa långt utomlands med sina barn i framtiden osv skulle påverkas mer än synnerligen marginellt av de omläggningar de själva backar upp. NIMBYismen grasserar, som vanligt i sådana här sammanhang.
2019-09-17, 10:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför hatar SD are Greta?
Svar - oftast: Hennes klimatsyn.
Min fråga blir då: Vad klimatsyn har med politik att göra?
Får inget svar här.
Bara trist polemik.
Tyvärr en googling ger heller inget. Bara massa värderingar att motparten är idioter.
Och lite gissningar ovanpå det som är enbart fåninga - från BÅDA parterna.
Jag ser egentligen inget politiskt i Greta och klimatfrågan.
De av våra vänner som arbetar med energi och miljö är klart till höger och de litar på det som kan läsas i vetenskapliga tidskrifter. Greta har vi inte pratat om, men min gissning är att de tycker det är bra att klimatfrågan kommer upp lite högre på agendan.
2019-09-17, 10:32
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag ser egentligen inget politiskt i Greta och klimatfrågan.
De av våra vänner som arbetar med energi och miljö är klart till höger och de litar på det som kan läsas i vetenskapliga tidskrifter. Greta har vi inte pratat om, men min gissning är att de tycker det är bra att klimatfrågan kommer upp lite högre på agendan.

Det är ett högst rimligt antagande. Sen har klimatfrågan ockuperats av politiska grupper. Politiserat den.

Frågan kvarstår hur denna politisering skett.
Ett svar här tar upp GOD-hetsfaktorn. Den tror jag är betydelsefull.
Den provocerar SD:are bland annat för att den används mot SD:are som utmålas som onda. Skuldbeläggs alltså. DET reagerar man emot och gör att SD:are slår tillbaka kraftigt.
Slår i grunden tillbaka mot skuldbeläggandet. Slår tillbaka mot den som symbolisera mycket av kritiken mot "klimatförnekare", GRETA.
En emotionell bas för reaktionen. En reaktionen som uttrycks som: Vi är inte onda, vi är de kloka och vi är de tänker självständigt. Ni är dom dumma.
Och i förlängningen: Greta är ful, dum, lurad, utvecklingsstörd och manipulerad av de som anser sig vara goda.

Klimatdebatten används som tillhygge i denna attitydkamp.
Och tråden om Greta används av många just för att föra denna politiska attitydkamp.
Lite fånigt kan man tycka. Men så går det ofta till.

De här tror jag nog lilla Greta är (lyckligen) ovetande om.

Och vad gäller klimatdiskussionen är det antagligen bra att den kommer högre upp på dagordningen som Surtruten förmodar. Även om den medför vulgär pajkastning från båda sidor.
Senast redigerad av Jof 2019-09-17 kl. 10:36.
2019-09-17, 10:48
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Nu har ta mig tusan Greta gått för långt!
Titta bara vad hon har gjort med klimatet!

https://www.expressen.se/gt/har-vraker-snon-ner-i-varmland-rekordtidigt/
2019-09-17, 11:12
Medlem
Jofs avatar
Nu har Greta fått nya godhetspris.
Greta Thunberg tog emot Amnesty-pris.

Nu får väl hatarna spader IGEN.

Dom "goda" kramar snart ihjäl den stackarn.
2019-09-17, 11:26
Moderator
-Info-s avatar
När Expressens journalist ser Greta på TV börjar han gråta:

Citat:
Så sitter plötsligt en av oss där och man kan inte fatta att det inte är ”Lilla Aktuellt” eller ”Barnjournalen”, utan den största av arenor. Med en välövad typisk svensk skolengelska, en gedigen närvaro och en nästan gammalmodigt oförställd blick, bottnar hon rakt igenom i intervjun utan att man får det minsta falskt sken kring nervositeten. Det må ha börjat med en envis tonåring med en skylt, tänker jag, och vuxit genom ett globalt budskap, medielogik, rätt strategier och viral tajming. Med det förklarar verkligen inte allt.

Det är nåt med henne som är en på miljonen.

Man gråter ju floder.

Nå, jag tänker varken låta mig masshypnotiseras, eller sälla mig till lika blinda förnekare vad gäller klimatförändringar. Irriterat torkar jag tårarna och undrar var de egentligen kommer ifrån.

https://www.expressen.se/kultur/daniel-sjolin/jag-grater-over-mig-sjalv-inte-greta
2019-09-17, 11:51
Medlem
theanthropologists avatar
Den judisk-amerikanske komikern Sarah Silverman hävdar att hon ser en återkommande Jesus i Greta. Nu vet jag inte hur pass mycket allvar hon menar, respekten för Jesus är inte alltid så hög inom judendomen, men det ligger mycket i vad hon säger.

Greta har rest sig från att vara en mobbad tjej med psykiska besvär, alltså en av dessa minsta som alltid är Jesus, till att resa runt i världen och tala med de styrande och få nästan alla utmärkelser som går att få. Och hon bryr sig inte om pengar eller social framgång för egen del. Och hon tas emot av folk och får allt gratis. Och hon angrips av hycklare för detaljer. Och hon talar med makt och auktoritet.

Gretas mormor var diakon, men Malena verkar inte vara kristen och jag gissar att Greta inte är så medveten om likheterna.

https://www.theblaze.com/news/sarah-silverman-likens-climate-activist-greta-thunberg-to-jesus
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-17 kl. 12:51.
2019-09-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilken dag var det Greta vill att alla ska strejka från jobbet? Funderar på att köra extra mycket taxi den dagen.

24 december.
2019-09-17, 13:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Budskap som inte sätter bestående, konkreta avtryck - i t ex lagstiftning, utbredda nya vardagsvanor, ny teknologi etc - har kort bäst-före-tid numera. Snart ersätts de av nya budskap, trender och signaturer.

Hur många av dem som hejar på Greta, lajkar hennes instagramposter och tweets eller går i klimatmarscher är beredda att *själva*

- helt avstå från längre utlandsresor, studier i USA eller Japan
- begränsa sig till mat som både är närodlad och ekologiskt odlad (importerad vegomat där tillverkningen kräver längre transporter än ca 300 km godkänns inte heller)
- avstå från egen bil så länge det inte är en elbil
- acceptera att sjukhus, allmänna kommunikationer, skolor och universitet, internet osv rustas ner eller delvis läggs i malpåse "tills det finns tillräckligt med grön, ren och fossilfri energi för att starta upp igen"
-höjda skatter?

Observera: det är för egen del de skulle acceptera detta, inte "jag ser gärna att mina päron är idealister på det sättet och så åker jag med på deras tåg".

Nej, det är knappast någon som skulle acceptera ett sådant barkbrödspaket, särskilt inte unga människor med hela livet framför sig. Och det här är bara början - om Gretas vision om en halvering av CO2-utsläppen på tio år ska ha en chans att realiseras så förutsätter den t ex att stora delar av världen helt slutar använda stål, betong och cement, vilket skulle omöjliggöra det mesta vi förknippar med modernt stadsbyggande och vägbyggande.

När kraven görs konkreta på det sättet är det inte många som vill vara med längre, det kan jag lova.
Det är inga stora krav du radar upp. Mer problem med konsumtionsmönster.
Jag har levt så under decennier men fått återfall för att tjäna pengar och få gratis resor.
Kommer leva off the grid närmsta halvåret privat, minimerad konsumtion, inte flyga i jobbsammanhang. Vad är problemet?
2019-09-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är inga stora krav du radar upp. Mer problem med konsumtionsmönster.
Jag har levt så under decennier men fått återfall för att tjäna pengar och få gratis resor.
Kommer leva off the grid närmsta halvåret privat, minimerad konsumtion, inte flyga i jobbsammanhang. Vad är problemet?

De flesta kan inte leva så - annat än på villkor att någon annan pröjsar för deras liv, direkt eller indirekt - staten, en make/maka, föräldrar, partiet, försäkringskassa/a-kassa osv.

Greta har själv varit helförsörjd hela livet och har säkerligen en mycket vag uppfattning om vad saker verkligen kostar ute i verkligheten (och med det menas inte enbart prislappen i butiken - utan reella kostnader).
2019-09-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nu har ta mig tusan Greta gått för långt!
Titta bara vad hon har gjort med klimatet!

https://www.expressen.se/gt/har-vraker-snon-ner-i-varmland-rekordtidigt/

Kyla och snö skulle väl vara negativt för Greta och hennes följare. Vad skulle sekten hitta på om klimatet ställer om sig till 70-talets temperaturer? För övrigt så borde någon posta det där i Gretas Twitterkanal.

Det börjar även bli kallt där Greta befinner sig, redan i morgon börjar temperaturen att falla. Väderprognosen den här veckan ser så där lagom lustigt ut i större delen av USA. Hoppas att Greta tog med sig långkalsongerna.

https://postimg.cc/z3Y4RF41
2019-09-17, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Jag tycker hysterin börjar mattas av nu, samma med klimatförändringarna och elbilshysterin.
Folk har tröttnat helt enkelt och måste leva sina liv.

Skönt tycker jag, men det är så människan fungerar tyvärr.
Det blir hysteri om allt möjligt för att senare dö ut, folk är får.

Vänta till helgen , det är då hon ska lägga korten på bordet i FN-skrapan. Skulle inte förvåna mig om DN toppar med en ny långdrapa/intervju om Greta i sin helgbilaga, den tredje på mindre än ett år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in