2019-09-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
I bästa fall går en omställning att göra på 50 år i väst-världen, resten av världen blir mycket svårare och tar mycket längre tid.
Era tidsramar som ni diskuterar är ju rena fantasierna, helt omöjligt att göra.

Exakt, givetvis är det så. Och "50 år" förutsätter en satsning på ny kärnkraft. Att täcka upp det ökande behovet av el som en "Greta Change" skulle skapa enbart med gröna och förnyelsebara energiformer, och bevarad grundläggande standard och teknisk /vetenskaplig /medicinsk /jordbruksmässig etc kapacitet är en stor j-a illusion. Ain't gonna happen.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-09-16 kl. 22:12.
2019-09-16, 22:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jag har en förklaring. Alla vetenskapsmän, de flesta industriledare och politiker vet att fossila bränslen ändrar klimatet och att det är kris. Industriledarna och politikerna erkänner problemet men vågar inte börja ta itu med det. Ingen tar något steg av betydelse och koldioxidhalten fortsätter att stiga år efter år. De visar stöd i ord men motverkar i smyg via pr-företag, tankesmedjor och lobbyföretag, för att få andrum och frihet att fortsätta som om ingenting har hänt. Högerpartier står närmare näringslivet och används som desinformationsspridare. Sympatisörer och medlemmar sprider desinformationen gratis, medan vissa ledare får svarta pengar att köpa konfektyrsydda kostymer för. Detta kan komma att fortsätta länge men till slut kommer krisen och ingen vill då ha Svarte Petter och bära hundhuvud. Att angripa Greta är ofarligare än att ifrågasätta vedertagen vetenskap. Och också mer effektivt.

Hoppas att ansvariga för desinformationskampanjerna kommer att hinna ställas till svars.

Tack för ambitionen! Enda kopplingen du ger är det fetade. Och det är rätt svepande och inte övertygande. Står SD närmare näringslivet än sossarna? Har inte upplevt att SD står så nära näringslivet heller. Och är det verkligen så att närlingslivet är "klimatförnekare". Bilfabrikanterna säljer nya elbilar som fan och trivs. Dom anpassar (till allt).
Nä, mer kan du?
Och andra här! Borde finnas massor av rättrogna SD:are här. Eller neutrala med politisk insikt.
Varför är det SD smart att förtala GRETA?
(Och som sagt, jag FATTAR INTE varför. Är inte polemisk. Har ingen åsikt i klimatfrågan. Men gillar Greta som person).
Senast redigerad av Jof 2019-09-16 kl. 22:20.
2019-09-16, 22:46
Bannlyst
Fyfan vad jag är trött på att höra och läsa en massa om den här jävla mongoungen! Hon kan absolut ingenting! Hon är inte utbildad inom ämnet heller! Hon har inte gjort ett skit.....

Greta Thunberg är ett bevis på att många av svenskarna är psykiskt sjuka! Tror jag till och med läst någon artikel med titeln "så kan Greta stoppa Donald Trump" eller liknande! Wtf?

En tiggare utanför Coop strejkar minst lika bra som Greta Thunberg! Vi kanske ska skicka iväg dom på världsturne också så dom gör lite "nytta", samt att vi blir av med dom på samma gång!
2019-09-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimousinKungenRask
Fyfan vad jag är trött på att höra och läsa en massa om den här jävla mongoungen! Hon kan absolut ingenting! Hon är inte utbildad inom ämnet heller! Hon har inte gjort ett skit.....

Greta Thunberg är ett bevis på att många av svenskarna är psykiskt sjuka! Tror jag till och med läst någon artikel med titeln "så kan Greta stoppa Donald Trump" eller liknande! Wtf?

En tiggare utanför Coop strejkar minst lika bra som Greta Thunberg! Vi kanske ska skicka iväg dom på världsturne också så dom gör lite "nytta", samt att vi blir av med dom på samma gång!

En "vanlig individ" utan kontakter blir svårt, Greta fick gräddfil utan dess like, något som fanatikerna vägrar inse.
2019-09-16, 22:58
Medlem
Jofs avatar
Nu har jag en egen liten hypotes om varför SD:are per definition är så emot klimatvarnarna och tycker om att håna lilla Greta.

Tror att det inte alls har något med förnuft och logik att göra. Utan bara känslostyrt.

SD:arna här, som ofta är unga arga män (men inte bara) tycker det är MESIGT att vara rädd för klimathot OCH tycker tjejer som Greta, med en vänstermorsa dessutom, är något av det LÖJLIGASTE en tuff SD kille kan tänka sig. FI FAN! (Läs bara inlägget ovanför mitt ) V.S.B.

Nån politisk analys bakom "åsikterna" kan man bara drömma om. Det rör sig därmed om ATTITYDER, inte politiska åsikter.

Att Greta-älskare och klimathysteriker också är styrda av känslor verkar sannolikt. Mycket Oj och Usch och "så här har det inte varit förut..."
Men det är en annan analys att göra.
Senast redigerad av Jof 2019-09-16 kl. 23:00.
2019-09-16, 23:22
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tack för ambitionen! Enda kopplingen du ger är det fetade. Och det är rätt svepande och inte övertygande. Står SD närmare näringslivet än sossarna? Har inte upplevt att SD står så nära näringslivet heller. Och är det verkligen så att närlingslivet är "klimatförnekare". Bilfabrikanterna säljer nya elbilar som fan och trivs. Dom anpassar (till allt).
Nä, mer kan du?
Och andra här! Borde finnas massor av rättrogna SD:are här. Eller neutrala med politisk insikt.
Varför är det SD smart att förtala GRETA?
(Och som sagt, jag FATTAR INTE varför. Är inte polemisk. Har ingen åsikt i klimatfrågan. Men gillar Greta som person).

Greta är jättehäftig som person och det är svårt att fatta hur man kan tycka illa om henne. Men hon är miljömupp. Sverigedemokrater hatar miljömuppar mycket mer än de hatar kommunister. Därför att miljömuppar står för lite mjukare värden, kommunister är åtminstone auktoritära.
Ska man behöva skämmas för att man åker till Thailand på semester, äter biff flera gånger i veckan, överkonsumerar för allt vad tygen håller, gluffar i sig och fjärtar avgaser? Va?
Klart gubbarna och Trumpdyrkarna blir förbannade.
Jag gillar Greta väldigt mycket men tror att om det ska bli förändringar måste det först till mycket tydligare katastrofer, och sen plötsliga panikartade omställningar. Det kommer aldrig att gå att vänta in att svenne banan ska gå med på att käka linser och böner.
2019-09-16, 23:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nu har jag en egen liten hypotes om varför SD:are per definition är så emot klimatvarnarna och tycker om att håna lilla Greta.

Tänk på att även bland SD:arna så är det bara en liten minoritet som är klimatskeptiker. Exempelvis så tror 68% av SD:arna att människans orsak till klimatförändringarna är stor eller mycket stor. Endast 12% tror att människans orsak är liten eller ingenting alls:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sa-fa-svenskar-fornekar-klimatforandringarna-/
https://novus.se/wp-content/uploads/2019/06/156a5ed08e7d012d29dd36e7c50b4be4.pdf

Vad SD:arna tycker om Greta är svårare att veta då det nog inte finns några undersökningar om detta (såvitt jag vet) men jag tippar att majoriteten av SD:arna (dvs SD-väljarna) står på Gretas sida.

Man får inte låta sig luras av den högljudda lilla minoritet som gapar högt. De är förmodligen inte så många.
2019-09-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tänk på att även bland SD:arna så är det bara en liten minoritet som är klimatskeptiker. Exempelvis så tror 68% av SD:arna att människans orsak till klimatförändringarna är stor eller mycket stor. Endast 12% tror att människans orsak är liten eller ingenting alls:

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sa-fa-svenskar-fornekar-klimatforandringarna-/
https://novus.se/wp-content/uploads/2019/06/156a5ed08e7d012d29dd36e7c50b4be4.pdf

Vad SD:arna tycker om Greta är svårare att veta då det nog inte finns några undersökningar om detta (såvitt jag vet) men jag tippar att majoriteten av SD:arna (dvs SD-väljarna) står på Gretas sida.

Man får inte låta sig luras av den högljudda lilla minoritet som gapar högt. De är förmodligen inte så många.

Man blir mörkrädd när ni oavbrutet maler på med vem som står på Gretas sida eller inte, konceptet bakom henne förträngs.
2019-09-17, 00:24
Medlem
Neolitikums avatar
Svenska stiftelsen Pharos samlar all fakta för att lära sig bakgrunden till denna masshysteri.
http://pharos.stiftelsen-pharos.org/

Citat:
Under Kinas ordförandeskap 2016 förband sig G20 att ansluta sig till FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling och genomförandet av Agenda 2030. Det är detta som är fundamentet i G20:s gemensamma agenda och ses i år som extra viktigt eftersom det första toppmötet med uppföljning av hållbarhetsmålen, High-level Political Forum (HLPF), ska hållas i New York i 24-25 september. FN har inför HLFP påkallat behov av en snabbare omställning än den som hittills har skett. Länderna har enligt FN inte tagit sina åtaganden på tillräckligt stort allvar.

Dagen innan HLFP sker ett nytt klimatmöte (Climate Action Summit 2019 – A Race We Can Win) under ledning av FN:s generalsekreterare António Guterres med cirka 100 världsledare.

I samband med FN:s möten ska väldrillade manifestationer med fejkade gräsrötter (Global Climate Strike) hållas över hela världen där ledarna ska förmås att ta sitt ansvar och genomföra en ny internationell ekonomisk ordning. Finalen sker 27 september med en generalstrejk för att rädda planeten och undvika Hothouse Earth (Earth Strike). Vi kommer säkerligen överösas med en propagandaflod av katastrofbudskap de närmaste månaderna. Detta sker 60 år efter att klimatet utsågs som det problem som hade bäst förutsättningar att kunna ena världens nationer.
http://pharos.stiftelsen-pharos.org/g20-den-globala-politbyran/
2019-09-17, 00:25
Medlem
Citat:
Som du redan märkt är mycket högt tonläge hos dom som av någon anledning inte tycker om GRETA eller det hon står för.
Det jag inte förstått är just politiseringen bakom angreppen. Varför är den så kompakt extremhögerorienterad. SD:are inte minst. Vad har det med deras politiska budskap att göra?
Men jag har inte ägnat frågan så mycket tid, måste jag erkänna.
Faktum kvarstår. Många Greta haters är står lååångt till höger politiskt. Och Flashback är (numer tyvärr) en tummelplats för dessa. Därav den STORA mängden kritiker i denna tråd.
Medan man bland Greta lovers hittar många olika politiska schatteringar.

Alltså varför avskyr högermännsikor tanken på att människor skitar ned och förstör klimatet? Det finns säkert många som har bra svar på den fråga.

Det har ingenting med högermänniskor egentligen utan många människor som är kritiska till PK-samhället och åsiktskorridoren köper inte hela spektaklet med Greta, men många skeptiker som jag känner är absolut inte höger. Detta att enbart högermänniskor är skeptiska är en falsk analys av svenska agendajournalister.
2019-09-17, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
En "vanlig individ" utan kontakter blir svårt, Greta fick gräddfil utan dess like, något som fanatikerna vägrar inse.
Jag äcklas av att Greta kommer från en "rik" och "fin familj", och att detta är ENDA anledningen till att hon är i den position hon är nu!

Vad hade man helst valt? En docent eller någon med en phd i ämnet, eller efterblivna Greta, som inte kan ett skit om någonting!???? Hela Sverige är sjukt!

Dom som "hyllar" Greta, dom är idioter! Hon har inte gjort ett skit!!! Det är Ingemar Rentzhog och hans "lilla" PR–kampanj som drog igång hela den här cirkusen...... Glöm inte det!
2019-09-17, 00:34
Medlem
Pris efter pris, företag efter kändis. Vad är fel här? Stor del av mäktiga finansvärlden och makthavare verkar redan överens, varför gör dessa inte mer då? Hur ska detta gå ihop med beräknad framtida vinst eller ser man möjligen ett potentiellt nytt sätt att plocka vinst igenom? Nej detta är bara falskt rakt igenom. Tror inte på dessa utspel alls, det är för genomskinligt.

Jag gillar dock Greta numera! Tror hon själv ser problemet med att företag och makthavare vill tvätta sig i Gretas namn. Det är ett måste för att fortsätta med sina synder men med en grön symbol typ.
Senast redigerad av Roxyn 2019-09-17 kl. 00:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in