2019-09-16, 18:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ok, då har hon haft den oturen både före 2010, samt även då 2017. Detta har nämligen hänt åtminstone två gånger.
Attackerad med vasst föremål i magen/buken/bålen blir man rimligtvis i sämsta fall endast en gång i livet.
Men var det inte så att åtminstone 2017 så ska hon ha varit någonannanstans än i Stockholm. Skulle HOL ha åkt efter henne dit där hon var alltså? Skickade hon in läkarintyg då förresten, jag har glömt.
Edit. Läkarintyg finns visst såg jag nu. Missade det nu i all hast efter jobbet. (Förlåt, brukar läsa ordentligt innan jag skriver, om jag skriver.)
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det där låter som ett bemötande ett brottsoffer får i detta land där polis och övriga rättsväsendet helt enkelt inte har resurser att utreda brott. När man avfärdar ett allvarligt brott, med motivering att det är självförvållat, ger det brottslingarna immunitet.

Hur vanligt är det att kvinnor blir knivskurna av främlingar?

Jag tror hon blivit påhoppad av fan, men inte av vem fan som helst.
Men om ett brottsoffret inte själv minns var och av vem och om inga vittnen finns (vet inte hur det har varit i hennes fall) så måste det vara svårlöst för polisen. Även om jag håller med om att många brott aldrig ens utreds.
Citat:
Jag citera fråga och svaret.

Mordförsöket på HOL kopplas till bodelningen, av HOL själv. Efter att HOL själv blev skjuten på 3 vitala ställen. Men trots skadorna kunde peka ut sin exfru genom att framföra att hon anlitat torped.

Det HOL vann var att en rättsvidrig bodelning, kunde vinna laga kraft genom att KL inte överklagade i tid.

KL har inte överklagat i många år. Hon har vägrat medverka i en bodelning som plockar av henne egendom som hon anser att hon rättmätigt äger.
Hur vet du att HOL har sagt att han tror att det har just med bodelningen att göra. Det är annars mest du som tar upp den. Väl?
Senast redigerad av Gusselby 2019-09-16 kl. 18:23. Anledning: Edit.
Citera
2019-09-16, 18:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Bara läs du i kapp. Det är ju du som sköter kvälls- och nattskiftet här inne.

Här är min avlämningsrapport:

Det du kommer finna idag är mycket intressant. En suspekt nyreggad kom med väldigt initierad information. Misstänkt mycket initierad. Började med att ljuga och hitta på. Blev dock avslöjad och tog sin mats ur skola.

Vresrosen är en aning på defensiven och har kanske insett att hen har ett välrenommerat rykte på Flashback att värna. Hen hoppade tidigt i galen tunna i denna soppa och satt fast. Idag mjuknar hen lite.

Hon, antoinette har bara synts sporadiskt.

I övrigt goda men tragiska nyheter kring KL.

Min gissning nu är att hon är bortom all räddning om hon inte blir tvångsomhändertagen.

Det är en sjuk människa vi har att göra med. Sjuka människor på riktigt ska omhändertas. Barnen ska skyddas. Det har garanterat HOL sett till att göra. Han är vuxen.
Tack för sammanfattningen och jag har några sidor kvar innan jag är ikapp. Är noga med att läsa allt för jag diskuterar aldrig utan information.

Men hitintills har jag hittat att Karin har förlorat körkortet, har skulder till KF och lite till.
Påståendet om att HOL ska ha tagit bort en lajk borde nu vara ur välden för den har aldrig varit borttagen. HOL har viktigare saker för sig än att ta bort en lajk på en avliden kvinnas facebook.

https://minfil.com/1btbQb5an7/like_lista_PNG

Hoppas verkligen att hon tas in för vård, gärna på en låst psykklinik för hon är inte bara ett fyllo utan även psykiskt sjuk tror jag. Hon skadar sig själv och andra och hennes barn måste skyddas!
Citera
2019-09-16, 18:18
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallandeskala
Tvärtom! Timeout’s inlägg tar man på allvar. Man märker ganska snabbt när någon i tråden har kunskaper i juridik och förståelse för hur rättsväsendet fungerar. Ingen av dessa egenskaper kan dessvärre tillskrivas dig. Du har säkert andra kvaliteter men juridik är ingen av dina bästa grenar.

Knappast inte du heller vare sig det gäller att syna någons rabiata syn eller trovärdighet p g a tidigare oförätter i förhållandet med kvinnor (min starka intuition). Han är ju klart partiskt då han väljer vad han kopierar in allt som svärtar ned KL och höjer HOL till skyarna. Nog för att jag har dåligt minne, men jag har inte skrivit så mycket som har med det rent juridiska att göra - du får gärna berätta vad du åsyftar, då jag blir nyfiken. Däremot vill jag se de psykologiska nyanserna i denna tragiska historia.
Citera
2019-09-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tack för sammanfattningen och jag har några sidor kvar innan jag är ikapp. Är noga med att läsa allt för jag diskuterar aldrig utan information.

Men hitintills har jag hittat att Karin har förlorat körkortet, har skulder till KF och lite till.
Påståendet om att HOL ska ha tagit bort en lajk borde nu vara ur välden för den har aldrig varit borttagen. HOL har viktigare saker för sig än att ta bort en lajk på en avliden kvinnas facebook.

https://minfil.com/1btbQb5an7/like_lista_PNG

Hoppas verkligen att hon tas in för vård, gärna på en låst psykklinik för hon är inte bara ett fyllo utan även psykiskt sjuk tror jag. Hon skadar sig själv och andra och hennes barn måste skyddas!
Det där med kronofogden är allvarligt. Att hon inte begrep att de där 100 000 kronorna skulle komma och bita henne i rumpan begriper jag inte. Även om hon betalar skulden så står den kvar 3 år (?) synligt för den som vill se. Och det innebär att hon t o m kan få svårt att köpa en lägenhet. Att hyra är kört. Att ta ett abonnemang är kört. Hon gräver djupare och djupare. Och jag har lite svårt att se detta - för tio år sen hade hon ett fantastiskt jobb, familj, pengar, central bostad, bil - rubbet. Idag - ingenting. Det är jäkligt sorgligt.
Citera
2019-09-16, 18:24
Medlem
TheFortresss avatar
Någon som är bekant med området kring Norr Mälarstrand 62 - finns det några kameror i anslutning till adressen? Någon butik i närheten som har kameraövervakning eller dylikt?
Citera
2019-09-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhaegartargaryen
Va? Nej! På ren svenska betyder what goes around comes around som man sår får man skörda, eller som man bäddar får man ligga!
ON; min gissning är att torpeden kommer åka fast, även om inte HOL ger ett mer detaljerat signalement. Vilket jag förvisso vidare tror att han gjort..

Välkommen till diskussionen.

Utmärkt översättning av ordspråk som alla är relevanta i denna sak.

Tiden går och jag tror inte de kommer hitta skytten. Min spekulation är att HOL kommer inte berätta varför fler personer än Karin kan tänkas döda honom. Det finns en anledning till att han sökt skydd hos Thomas O*lsson.

Jag blir glad om jag har fel. Vi kan ju inte ha folk lösa som skjuter advokater. Och börjar skjuta innanför tullarna.
Citera
2019-09-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Det tycks finnas en oändlig skara av skribenter som antingen företräder HOL:s sida eller KL:s sida. Om detta får man tycka vad man vill, men det som är klarlagt i dagsläget är att bevisning mot KL saknas rörande skjutningen. Det är ren fakta i dagsläget, så vitt vi vet.

Med det i bakhuvudet, kan vi kanske försöka föra tråden framåt?

Finns det några iakttagelser rörande skytten? Någon som rör sig eller bor i området och som kanske har iakttagit någonting dagarna före skjutningen? Signalement, mm.? Vad som helst...
Eftersom det ännu saknas bevis som kan få Karin Lilja fälld är det väl av ännu större vikt att fortsätta gräva i hennes historik och bekantskapskrets? Med lite tur kan den saknade detaljen som får henne inspärrad dyka upp.

En annan fördel är ju att folk i allmänhet, men särskilt de som kommer i kontakt med henne, får mer information att gå på så att de själva kan avgöra om hon ska ses som en mördare eller bara ett drygt fyllo.

När bevisningen inte är så stark ökar ju risken att rätten friar henne, då måste ju var och en avgöra själv hur man ska bemöta henne. Skulle hon bli friad i rätten får man ju sätta sin tillit till överdos eller självmord för att barnen och hennes ex ska få lugn och ro utan henne.
Citera
2019-09-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det mailet är skickat från butiken MixMax på Hantverkargatan. Man kan skicka noreplymail mot en smärre kostnad därifrån, det är en av tjänsterna dom har i butiken helt enkelt.
Man kan även kopiera, scanna och skriva ut.

Är det en möjlighet att någon annan än Karin eller Karins hjälpreda skickat mailen?
Citera
2019-09-16, 18:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/

Du citerar mig, som har korrekt underlag, och kommer sedan med ett direkt felaktigt påstående. Du utelämnar dessutom hela bakgrunden till diskussionen som föranledde mitt inlägg. Välkommen tillbaka med dina rökridåer och stöddiga svar...

Ska vi försöka ta det här grundläggande en gång till för alla i detta delforum... Polis griper, omhändertar och arresterar. Åklagare anhåller. Domstol häktar. Alla dessa rättsliga insatser bör underbyggas av en misstanke, om nu inte polis faktiskt ingriper på bar gärning.

Det finns ju massor av misstänkta personer som varken är gripna, anhållna eller häktade. Att ha inget på en person innebär att vederbörande är avförd ur polisutredningen. KL är inte avförd från utredningen om mordförsöket på sin ex-make.

Men försök att hitta en åklagare eller domare som kommer att kämpa ihjäl sig och sin karriär för att sätta dit en tidigare kollega....

Man underskattar kårandan och den allmänna rädslan för att ha bli sammankopplade med en sådan här galen historia. Enligt egen utsaga så var KL så sent som 2016 fortfarande anställd vid Svea Hovrätt och sjukskriven från ordinarie tjänst. Hennes inkomst motiverade en dagsbot på 370 kr...

Nu är det väldigt förenklat att bara hänvisa till polisens hemsida, och jag skrev inget som inte anförs på polisens hemsida. Historiken är en omständighet, liksom att hon dök upp på plats. Detta räcker absolut till ett anhållande.
Man ska nog ha klart för sig att anhållandebeslut kan fattas på väldigt lös grund.
Anhållande säger inget om bevisläget i det här fallet. Det som förtäljer något om bevisläget är beslutet av besättningen i domstolarna, och här blev det inte ens skäligen misstänkt (man kan häktas på även det).
Detta innebär att man inför domstolen ej lyckats presentera saklig bevisning öht. Det ska verkligen inte mycket till för att utredningshäktas i en första omgång vid ett sådant här brott, men här funkade alltså inte ens det.
Klart att det finns massor av misstänkta personer som springer runt i samhället, men bara ett fåtal som är misstänkta för ett grovt brott. Marginalen för ett anhållande krymper mot hur grovt brottet är.
Du svarade på Ikea-Kamprad´s inlägg där h*n skrev att man inte har något på henne, och jag instämmer i den teorin eftersom det ser ut som det gör.

Karin kan absolut kvarstå som misstänkt i polisutredningen trots att häktningsskäl beslutat saknas. Misstänkt i en polisutredning kan man vara helt utan krav på bevisning, även vid ett grovt brott. Man kan tex bli utsatt för hemliga tvångsmedel, husrannsakan osv.
Det är en fråga om misstankegrad, och troligtvis betraktas Karin ha förhållandevis låg misstankegrad på saklig grund.

EDIT
Jag lägger in ett par smiley också, så det framgår att jag inte bär stöddig ton
Det är svårt att avgöra ton i text
Senast redigerad av rotesau 2019-09-16 kl. 18:38.
Citera
2019-09-16, 18:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Är det en möjlighet att någon annan än Karin eller Karins hjälpreda skickat mailen?

Teoretiskt ja, men mailmottagaren lär enkelt kunna avgöra det beroende på innehållet i mailet.
Citera
2019-09-16, 18:42
Medlem
rotesaus avatar
Skulle behöva lite öppna tips om plats i Stockholm.
Det gäller denna plats:
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/afeaa26e-5ba9-47c2-be0f-9bd10c5aebaa?fit=crop&h=733&q=50&w=1100&2ea5750a

Jag gissar att några svar kan komma, eftersom det är lite speciella bänkar & bord.
Citera
2019-09-16, 18:43
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Eftersom det ännu saknas bevis som kan få Karin Lilja fälld är det väl av ännu större vikt att fortsätta gräva i hennes historik och bekantskapskrets? Med lite tur kan den saknade detaljen som får henne inspärrad dyka upp.

En annan fördel är ju att folk i allmänhet, men särskilt de som kommer i kontakt med henne, får mer information att gå på så att de själva kan avgöra om hon ska ses som en mördare eller bara ett drygt fyllo.

När bevisningen inte är så stark ökar ju risken att rätten friar henne, då måste ju var och en avgöra själv hur man ska bemöta henne. Skulle hon bli friad i rätten får man ju sätta sin tillit till överdos eller självmord för att barnen och hennes ex ska få lugn och ro utan henne.

I enlighet med den rättsskipning som vi har i Sverige så är en person att anse som oskyldig till motsatsen bevisas. Det är utgångsläget.

Huruvida en persons liv och leverne ska avhandlas på ett antal hundra sidor i denna tråd är inte min ensak, jag bara konstaterade att det finns olika infallsvinklar: de som ifrågasätter KL:s liv och leverne, såväl som de som ifrågasätter HOL:s liv och leverne. Båda sidor har rätt att spekulera.

Min inställning baseras på att jag är mer intresserad av det som faktiskt har med själva brottet att göra. Av den anledningen är jag mer intresserad av iakttagelser rörande den förmodade skytten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in