Citat:
Ursprungligen postat av
232323
https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/
Du citerar mig, som har korrekt underlag, och kommer sedan med ett direkt felaktigt påstående. Du utelämnar dessutom hela bakgrunden till diskussionen som föranledde mitt inlägg. Välkommen tillbaka med dina rökridåer och stöddiga svar...
Ska vi försöka ta det här grundläggande en gång till för alla i detta delforum...
Polis griper, omhändertar och arresterar. Åklagare anhåller. Domstol häktar. Alla dessa rättsliga insatser bör underbyggas av en misstanke, om nu inte polis faktiskt ingriper på bar gärning.
Det finns ju massor av misstänkta personer som varken är gripna, anhållna eller häktade. Att ha
inget på en person innebär att vederbörande är avförd ur polisutredningen. KL är inte avförd från utredningen om mordförsöket på sin ex-make.
Men försök att hitta en åklagare eller domare som kommer att kämpa ihjäl sig och sin karriär för att sätta dit en tidigare kollega....
Man underskattar kårandan och den allmänna rädslan för att ha bli sammankopplade med en sådan här galen historia. Enligt egen utsaga så var KL så sent som 2016 fortfarande anställd vid Svea Hovrätt och sjukskriven från ordinarie tjänst. Hennes inkomst motiverade en dagsbot på 370 kr...
Nu är det väldigt förenklat att bara hänvisa till polisens hemsida, och jag skrev inget som inte anförs på polisens hemsida. Historiken
är en omständighet, liksom att hon dök upp på plats. Detta räcker absolut till ett anhållande.
Man ska nog ha klart för sig att anhållandebeslut kan fattas på väldigt lös grund.
Anhållande säger inget om bevisläget i det här fallet. Det som förtäljer något om bevisläget är beslutet av besättningen i domstolarna, och här blev det inte ens skäligen misstänkt (man kan häktas på även det).
Detta innebär att man inför domstolen ej lyckats presentera saklig bevisning öht. Det ska verkligen inte mycket till för att utredningshäktas i en första omgång vid ett sådant här brott, men här funkade alltså inte ens det.
Klart att det finns massor av misstänkta personer som springer runt i samhället, men bara ett fåtal som är misstänkta för ett
grovt brott. Marginalen för ett anhållande krymper mot hur grovt brottet är.
Du svarade på
Ikea-Kamprad´s inlägg där h*n skrev att man inte har något på henne, och jag instämmer i den teorin eftersom det ser ut som det gör.
Karin kan absolut kvarstå som misstänkt i polisutredningen trots att häktningsskäl beslutat saknas. Misstänkt i en polisutredning kan man vara helt utan krav på bevisning, även vid ett grovt brott. Man kan tex bli utsatt för hemliga tvångsmedel, husrannsakan osv.
Det är en fråga om misstankegrad, och troligtvis betraktas Karin ha förhållandevis låg misstankegrad på saklig grund.
EDIT
Jag lägger in ett par smiley också, så det framgår att jag inte bär stöddig ton

Det är svårt att avgöra ton i text