2019-09-16, 15:32
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Klockan = referenspunkt.. Kunde lika gärna snackat grader på en skiva.

Chill out jag är nästan på väg att konvertera till GE.

Ska grubbla lite till men det känns som en rimlig debunk att man ser månen med 180 graders variation beroende på var man är på jorden.

Det enda skulle vara om månen rullade på något sätt 180 grader.. Men det känns långsökt

Sorry, men du kommer aldrig sluta babbla om den platta jorden då du enbart är här för att trolla.
Citera
2019-09-16, 15:35
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Sorry, men du kommer aldrig sluta babbla om den platta jorden då du enbart är här för att trolla.

Kanske kanske inte.. Just nu är en del motivation borta när jag såg månmönstret med egna ögon.. Dock lär jag googla en del kring fenomenet och då kan trollet vakna igen.. Hoppas inte
Citera
2019-09-16, 17:11
Medlem
Citat:
Om man står upp å ner så är det 180 graders skillnad.

Nu har jag grävt vidare och eftersom jag är en ärlig typ så kan jag meddela att den mörka ringen uppvisar sig från "kl 11" till "kl17" Det är 180 grader.

Frågan är... Kan detta förklaras med FE logik? Var ärliga nu.

Om man kollar upp och ser på upp upplyst fullmåne på från en skiva.. Borde man inte se 180 graders skillnad baserat på var i cirkeln man står?

Om inte.. Ja då kan jorden faktiskt vara rund.. Om det inte är någon sorts hologram då.

Det är mycket som inte funkar med FE. Jag vet att Sleeping Warrior och gänget inte tycker man ska titta uppåt för att förklara formen nedåt, men solen måste ändå gå upp i brygga för att lyckas på en platt jord. https://www.youtube.com/watch?v=fEYsgP4CuSA
Citera
2019-09-16, 17:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
..., så färdas du i en cirkel runt nordpolen oavsett om jorden är platt eller en glob.

Fast vi vet, tack vare tröghetsnavigering, att vi inte åker runt i cirklar.
Senast redigerad av madtop 2019-09-16 kl. 17:42.
Citera
2019-09-16, 17:28
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil

Men det är klart, nu ber jag ju att en plattskalle ska göra något själv

Jag har försökt få en plattskalle att slå upp vinkel över horisonten för satellitmottagning och rita en skiss över ett platt Sverige med vinklarna inritade men inte ens detta kunde han. Det enda de kan är att leta upp länkar till tvivelaktiga videofilmer.
Citera
2019-09-16, 17:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur mäter man ballongens ”vikt” med hjälp av Arkimedes princip?
Man mäter volymen. Då vet vi hur mycket luft de. Tränger undan. Luftens densitet är känd (beroende på temperatur och lufttryck) därmed vet vi den undanträngda luftens massa, vilket motsvara ballongens massa..

Citat:
Men objekten i planet är inte tyngdlösa.
Jo, annars skulle de falka nedåt i förhållande till planet.

Citat:
En fallskärmshoppare vars fallskärm inte öppnar sig faller ju fritt, men han kommer ju naturligtvis att notera att han har, trots allt, vikt när han slår i marken.
Självklart han var ju ”bara” tyngdlös under fallet inte viktlös. Massan (och densiteten) är ju oförändrad. Det samma gäller objekten i planet får tyngdkraft i förhållande till planet, när det slutar att vara i fritt fall.

Citat:
Vad är det för kraft som påverkar uheliumballongen när bilen accelererar och bromsar?
Bilens acceleration/inbromsning. Luften är tyngre (har mer massa) därför påverkas luften mer än heliumballongen, som pressas i motsatt riktning.
Citera
2019-09-16, 17:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Fast det vet vi tack vare tröghetsnavigering att vi inte gör.
Att vägen runt är som längst vid ekvatorn är ett annan sak som gör att vi vet att vi inte åker i cirklar runt nordpolen på en platt skiva. Hade vi färdats i cirklar på en platt skiva så skulle det bli längre och längre desto längre söderut vid åker även söder om ekvatorn.
Citera
2019-09-16, 17:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Borde vara exakt 180 grader skillnad.
Ja, om observationerna är gjorda på nordpolen respektive sydpolen.

Om observationen har gjorts på 60 grader nord respektive 30 grader syd så blir månens skenbara rotation 90 grader.
Citera
2019-09-16, 17:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att vägen runt är som längst vid ekvatorn är ett annan sak som gör att vi vet att vi inte åker i cirklar runt nordpolen på en platt skiva. Hade vi färdats i cirklar på en platt skiva så skulle det bli längre och längre desto längre söderut vid åker även söder om ekvatorn.
Detsamma gäller Eötvös-effekten. Båtar som åker öst-västlig riktning väger olika beroende på om de åker öster- eller västerut. Det blir ingen skillnad vid resa i nord/sydlig riktning. Det kan inte plattjordingarna förklara.
Citera
2019-09-16, 17:56
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, om observationerna är gjorda på nordpolen respektive sydpolen.

Om observationen har gjorts på 60 grader nord respektive 30 grader syd så blir månens skenbara rotation 90 grader.

Ja fast det räcker ju att referenspunkterna är på respektive sida och gradantalet mellan dem blir då 180 differens
Citera
2019-09-16, 17:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja fast det räcker ju att referenspunkterna är på respektive sida och gradantalet mellan dem blir då 180 differens
Nej differensen blir 90 grader.
180-(30+60)=90.
Citera
2019-09-16, 18:10
Medlem
Citat:
Kompassen pekar alltid mot norr, vad som finns i söder varierar på den platta jorden och likaså på globen, beroende på var i världen du befinner dig. Om du färdas mot väster eller öster, så färdas du i en cirkel runt nordpolen oavsett om jorden är platt eller en glob.
Intressant är att en enkel kompass inte fungerar på en platt jord.
Det är faktiskt inte så att pilen dras mot norr, utan följer magnetflödet som går från sydpolen till nordpolen. Alltså fallerar FE då den modellen inte har en sydpol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in