2019-09-16, 01:38
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vem har sagt att den är det?
Det är så oberoende av vad någon sagt, det förstår du väl!?

Tycker du att Star Wars episod 6 vidarebekräftar episod 5:s absoluta verklighetsförankring?
Varför inte?

Bevisar koranen att den är författad av Gud?
Varför inte?

För att du säger så?
Det är alltså ditt tyckande som bestämmer vad som är sant och inte?

Är det ärligt och faktabaserat tycker du?
Att vara en tvättäkta fundamentalist i klass med IS-soldater?

Jag har presenterat saklig argumentation och vedertagen empirisk bevisning, det är helt enkelt så att du inte accepterar kritiken.

Ditt enda argument är att du inte vill bli ifrågasatt!

Nej du är då verkligen ingen fundamentalist...
Självförnekelsen är både imponerande och skrämmande på samma gång!
Citera
2019-09-16, 01:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Hur som helst så är det tidigaste årtal som du kunnat hitta källa för ändå mer än 100 år för sent. Om Bibeln har rätt i sin egna årtalsräkning så ska uttåget ha skett omkring 1450 f.Kr., alltså mer än 100 år INNAN någon av Egyptens härskare kallade sig för farao, och ännu längre innan någon annan började kalla Egyptens härskare för farao.

Det spelar ingen roll vad du har föreläst om gällande hebreiska, det är Egyptens historia vi talar om. Om om du har studerat Bibeln noga så bör du hålla med om att de två olika dateringar av uttåget som görs båda pekar på mitten av 1400-talet f.Kr. (alltså omkring 1450 f.Kr., vilket är 100 år innan 1350, som du själv skrev som den tidigaste användningen.)
Dateringen görs då antingen baserat på att det är 476 år innan kung Salomo inledde sin regeringstid, eller om man lägger ihop antalet år för de olika "domarna" som i Bibeln påstås ha regerat i Kanaans land och sedan lägger till ytterligare 40 år för ökenvandringen.

Jag har i många inlägg hävdat en 1400-talsdatering för bruket att kalla Egyptens kung Farao, med källor. Det kan folk konstatera i tråden, och en del minns nog det redan.
Din distinktion mellan hur man omtalade och hur man tilltalade farao har jag inte sett i de källor jag hänvisat till.
Jag har studerat lite egyptiska och kan kolla upp sådana enklare saker.
Lycka till med att lära dig vad en stavelse är. Återkom om tio år.
(Vilken jeppe.)
Citera
2019-09-16, 01:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Jag har presenterat saklig argumentation och vedertagen empirisk bevisning
Ge exempel på var du gjort det. Hänvisat till Wikipedia? Det är inte vad jag menar med "saklig argumentation och vedertagen empirisk bevisning". Not good enough!
Citera
2019-09-16, 01:49
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Jag läste ett rabiat inlägg, det fanns inga värderingsfria sakpåståenden där, vad jag såg. Då tänkte jag att jag anmärker något som tyder på brist på bildning, det kunde kanske peppa att bilda sig och börja rota i saker djupare. Ett tack hade varit klädsamt ödmjukt.
Nu skämtar du på riktigt va?

Eller är du verkligen så totalt blind för dina egna kognitiva bias?
Kommer du ihåg Jesus ord om ’flisan i din broders öga’? Du sitter där med en hel skog i ögat.
Tycker du dig ändå ha rätt och dessutom förtjäna tack för att påpeka flisor i andras?

Du springer djävulens ärenden lille vän. Ditt högmod finner ingen gräns annat än åt andra! Hycklare
Citera
2019-09-16, 01:55
Medlem
Caloviuss avatar
"Du är dum i huvudet"-argumentation är inte faktamässig argumentation om Noas ark eller Pentateukens författarskap, inte heller "retoriska" frågor av typen "Har du slutat slå din hustru?".
For your information.
Citera
2019-09-16, 01:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det egyptiska ordet består av två enstaviga ord, pr och ’`. Det blir två stavelser. Det hebreiska ordet par’o har två stavelser, par och ’o.
Nej, inte hur som helst, utan det jag skrev är rätt, du gör fel.
Förut skrev du dessutom att det hebreiska ordet har tre stavelser?
Lägg ner och gör något du är bra på.

Nu är det ju faktiskt så att ordet "פרעה" uttalas "par-o-o" på hebreiska. Tydligt tre stavelser.
Citera
2019-09-16, 02:01
Medlem
Caloviuss avatar
Är det någon som äntligen har något faktamässigt att säga om Pentateukens författarskap?? Om inte, lämnar jag ämnet.
(Jeppen blev diskad, och behöver dessutom studera stavelsens uppbyggnad.)
Citera
2019-09-16, 02:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nu är det ju faktiskt så att ordet "פרעה" uttalas "par-o-o" på hebreiska. Tydligt tre stavelser.
NEJ!
Citera
2019-09-16, 02:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har i många inlägg hävdat en 1400-talsdatering för bruket att kalla Egyptens kung Farao, med källor. Det kan folk konstatera i tråden, och en del minns nog det redan.
Din distinktion mellan hur man omtalade och hur man tilltalade farao har jag inte sett i de källor jag hänvisat till.
Jag har studerat lite egyptiska och kan kolla upp sådana enklare saker.
Lycka till med att lära dig vad en stavelse är. Återkom om tio år.
(Vilken jeppe.)

Men när "פרעה" uttalas så uttalas det "par-o-o", inte "pr-o" som är det egyptiska originalet från 1400-talet.

Hur som helst så angav du 1350 som den TIDIGASTE källan, vilket ändå är 100 år för sent.
Citera
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ge exempel på var du gjort det. Hänvisat till Wikipedia? Det är inte vad jag menar med "saklig argumentation och vedertagen empirisk bevisning". Not good enough!
Du ser ingenting därför att du har fullt upp med att försvara ditt högmod och bekräfta dina infantila fördomar!

Vad du menar med saklig argumentation är ju istället att peka på auktoriteten och sedan rabiat driva dennes otroligt subjektiva cirkelresonang om och om igen. Då du inte bara tycker det är ’good enough’ utan också exklusivt okränkbart med ditt patetiska tyckande som grund, ser jag absolut noll och ingen anledning att ta en lögnaktig hycklare som dig på större allvar längre.

Du är inte intresserad av diskussion, du är intresserad av att bekräfta dina kognitiva bias.
Citera
Medlem
Smesos avatar
Citat:
NEJ!
Jo, så uttalas det enligt min hebreiska uttalsordbok.
Du kan också lyssna själv här:
https://forvo.com/languages/he/
Skriv in "פרעה" och lyssna.
Citera
2019-09-16, 02:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jo, så uttalas det enligt min hebreiska uttalsordbok.
Du kan också lyssna själv här:
https://forvo.com/languages/he/
Skriv in "פרעה" och lyssna.
Du är mer än 3400 år för sent ute med din uttalsordbok. Det där var droppen. Jag diskuterar inte mer med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in