Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-15, 17:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Betyder det att det är klarlagt till 23:16 och 23:17? I förhör med AB 1987 kollar förhöraren upp kontrolluppgiften och noterar 23:15 och 23:16.

Vad avgör?
Räkna ut

De möter inte makarna Palme på sträckan Götabanken - Adolf Fredriks kyrkogata och de möter inte Carina Pettersson och Sirpa Lindgren på sträckan Adolf Fredriks kyrkogata - Tegnérgatan.

Makarna Palme och Carina Pettersson/Sirpa Lindgren är vid Tunnelgatan 23:21:20
Senast redigerad av 299792458 2019-09-15 kl. 17:04.
Citera
2019-09-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus

O hur var det med vittnet Roger Östlund?
Är han släkt med Kauklijas fru?

Nej, det finns inget som tyder på det; åtminstone inte på tre generationer.
Citera
2019-09-15, 17:07
Medlem
Citat:
23:16:30 till 23:20:30 får jag till fyra minuter. På två minuter bör man hunnit en bra bit in på kvarteret efter AF kyrkogata.
Ja, det stämmer nog, men det skulle också innebära att AB stått och stampat i fyra minuter, men jag hittar inget i hans vittnesmål som ger utrymme för en sådan tolkning.

Om filuren SE är pålitlig just i detta avseende så mötte han människor under sin 50 meter långa promenad mellan Skandia och mordplatsen.
Jag ser inga andra kandidater än att det var detta sällskap.
Det som är lite konstigt då är att de borde ha kommit upp till NF så småningom.
Kan de ha passerat honom obemärkt?
Citera
2019-09-15, 17:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Räkna ut

De möter inte makarna Palme på sträckan Götabanken - Adolf Fredriks kyrkogata och de möter inte Carina Pettersson och Sirpa Lindgren på sträckan Adolf Fredriks kyrkogata - Tegnérgatan.

Makarna Palme och Carina Pettersson/Sirpa Lindgren är vid Tunnelgatan 23:21:20

Svara på fråga istället. Det där är inget svar på frågan du citerar.

Läs förhören med S & C. De får inte frågan om de mött någon mellan Tegnérgatan och AF kyrkogata. Den ena får frågan om de sett något par / LOP, den andra får frågan om de ser någon särskild på VÄSTRA sidan Sveavägen.

Kollegorna möter aldrig LOP för att kollegorna passerar AF kyrkogata mer än en minut innan LOP kommer till AF kyrkogata
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-15 kl. 17:14.
Citera
2019-09-15, 17:12
Medlem
Ännu en oförklarad och nedtystad del av sammanhanget: Varför står Jan Guillou på Beredskapsbyråns lönelista 1981? Ägdes av Sv. Arbetsgivareföreningen och gick senare upp i Timbro. https://falkvinge.net/2010/09/09/pa-aterbesok-hos-informationsbyran-del-resten-av-12/
Citera
2019-09-15, 17:32
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ännu en oförklarad och nedtystad del av sammanhanget: Varför står Jan Guillou på Beredskapsbyråns lönelista 1981? Ägdes av Sv. Arbetsgivareföreningen och gick senare upp i Timbro. https://falkvinge.net/2010/09/09/pa-aterbesok-hos-informationsbyran-del-resten-av-12/

En intressant sak är att Frånstedt erbjöd sig att ställa upp
som expert vid en resningsansökan för Bratt och Guillou.
Frånstedts huvudpunkt var att Synnergren ansågs ha
resonerat fel i sin menutredning och överdrivit skadan.
Det blev ingen resningsansökan.

Ansåg Frånstedt att IB som organisation var ett större
problem än exponeringen av IB-agenterna?
Citera
2019-09-15, 17:42
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Nej, det finns inget som tyder på det; åtminstone inte på tre generationer.
Tack
Jag litar på det.
Något som även bör kollas upp är Kauklijas fastigheter. I Sverige och i Amerikat.
Money
Follow the Money är ju för övrigt en ganska bra serie tycker jag.
Citera
2019-09-15, 18:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det stämmer nog, men det skulle också innebära att AB stått och stampat i fyra minuter, men jag hittar inget i hans vittnesmål som ger utrymme för en sådan tolkning.

Om filuren SE är pålitlig just i detta avseende så mötte han människor under sin 50 meter långa promenad mellan Skandia och mordplatsen.

Kollegorna passerade inte NF, de gick en bra bit före honom, om man ska gå på bankomatuttagen.

I de första förhören säger inte SE nåt om att han möter människor, det har jag inte sett att han gör i något förhör, i april säger han att han "såg en och annan människa på trottoaren" , men det betyder ju inte att han mötte någon. Kan ha varit LOP, mördaren och AB han såg. Dock läste jag inte tingsrätten nu. Men eftersom jag tror SE kom ut på gatan först efter mordet så spelar det ingen roll allsvadhan säger.

Jo det finns en del som tyder på att AB uppehöll sig en stund på platsen. I första förhöret säger han i stort sett inget om uppbrottet från kollegorna.

I andra förhöret, E13 s104, säger han att kollegorna kliver ut och går omgående norrut. AB blir kvar, tittar på klockan. Bestämmer sig dels för att titta efter efterslänntarna, dels att åka hem. "Han kan inte riktigt säga NÄR han uppfattar det sällskap som nämns (LOP + GM) men han vet att han börjar att gå på samma trottoar men nu i riktning mot Kungsgatan". Där kan man lätt få in en stunds väntan av AB. Han kan ha stått kvar och väntat, innan han tänkte om och gick hemåt.

Tredje förhöret, sidan 113, när han sett kollegorna bara kliva ut från bankomaten och gå ifrån honom: "Björkman är nu i fundering om vad han egentligen nu skall företa sig - om han skall åka hem istället för att bege sig till kårhusrestaurangen på holländargatan. HAN UPPEHÅLLER SIG AVVAKTANDE PÅ PLATSEN".

Jag tar detta som att kan ha väntat flera minuter. Tror han insåg eftersläntarna var bättre umgänge än de tre andra som bara drog utan att bry sig om honom. Han väntar några minuter men ger upp i kylan,går hemåt
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-15 kl. 18:26.
Citera
2019-09-15, 18:30
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Svara på fråga istället. Det där är inget svar på frågan du citerar.

Läs förhören med S & C. De får inte frågan om de mött någon mellan Tegnérgatan och AF kyrkogata. Den ena får frågan om de sett något par / LOP, den andra får frågan om de ser någon särskild på VÄSTRA sidan Sveavägen.

Kollegorna möter aldrig LOP för att kollegorna passerar AF kyrkogata mer än en minut innan LOP kommer till AF kyrkogata

Makarna Palme kommer till Adolf Fredriks kyrkogata ca 23:19, kollegorna kan inte ha passerad Adolf Fredriks kyrkogata mer än en minut innan, dom pratade med Anders Björkman vid banken ca 23:18

Niklas Fröling, Klas Nyberg, Åsa Gustavssson, Carina Pettersson och Sirpa Lindgren passera inte varandra utan att någon av dom, ser dom andra.
Citera
2019-09-15, 18:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

En teori där alla har passerat varandra obemärkt, är inte en bra teori.
Citera
2019-09-15, 18:41
Medlem
Citat:
Kollegorna passerade inte NF, de gick en bra bit före honom, om man ska gå på bankomatuttagen.

I de första förhören säger inte SE nåt om att han möter människor, det har jag inte sett att han gör i något förhör, i april säger han att han "såg en och annan människa på trottoaren" , men det betyder ju inte att han mötte någon. Kan ha varit LOP, mördaren och AB han såg. Dock läste jag inte tingsrätten nu. Men eftersom jag tror SE kom ut på gatan först efter mordet så spelar det ingen roll allsvadhan säger.

Jo det finns en del som tyder på att AB uppehöll sig en stund på platsen. I första förhöret säger han i stort sett inget om uppbrottet från kollegorna.

I andra förhöret, E13 s104, säger han att kollegorna kliver ut och går omgående norrut. AB blir kvar, tittar på klockan. Bestämmer sig dels för att titta efter efterslänntarna, dels att åka hem. "Han kan inte riktigt säga NÄR han uppfattar det sällskap som nämns (LOP + GM) men han vet att han börjar att gå på samma trottoar men nu i riktning mot Kungsgatan". Där kan man lätt få in en stunds väntan av AB. Han kan ha stått kvar och väntat, innan han tänkte om och gick hemåt.

Tredje förhöret, sidan 113, när han sett kollegorna bara kliva ut från bankomaten och gå ifrån honom: "Björkman är nu i fundering om vad han egentligen nu skall företa sig - om han skall åka hem istället för att bege sig till kårhusrestaurangen på holländargatan. HAN UPPEHÅLLER SIG AVVAKTANDE PÅ PLATSEN".

Jag tar detta som att kan ha väntat flera minuter. Tror han insåg eftersläntarna var bättre umgänge än de tre andra som bara drog utan att bry sig om honom. Han väntar några minuter men ger upp i kylan,går hemåt
Nej precis, SE kom nog ut rätt sent, om inte efter mordet, så åtminstone strax före eller samtidigt.
Jag borde ha varit tydligare, SE får frågan direkt ställd till sig i hovrätten, men då hade det gått några år sedan mordet. Minnesbilden var ändå att han mötte folk, men inte så många som IM sett gå förbi.
Man vet inte vad han svarat om han fått frågan i mars 86.

Ja, du har också rätt i att AB i förhör 25/3 sid 113 svarar på frågan vad han nu företar sig efter att vännerna gått. ”Han uppehåller sig avvaktande på platsen”
Och när ”han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående” tillbaka Sveavägen söderut” uppmärksammar han tre personer som går i ett sällskap.

Det öppnar verkligen upp för tolkningar. I tings och hovrätt ger han inga sådana besked. Stannat till ett ögonblick kanske, men tre fyra minuter?
Varför säger han det inte rent ut?
Citera
2019-09-15, 18:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Makarna Palme kommer till Adolf Fredriks kyrkogata ca 23:19, kollegorna kan inte ha passerad Adolf Fredriks kyrkogata mer än en minut innan, dom pratade med Anders Björkman vid banken ca 23:18

Niklas Fröling, Klas Nyberg, Åsa Gustavssson, Carina Pettersson och Sirpa Lindgren passera inte varandra utan att någon av dom, ser dom andra.

Frågan du skulle svara på är om tiden för uttagen är 23:15 och 23:16 eller 23:16 och 23:17. Och om tiderna är fastställda på annat sätt. Sirpa och Carina kan ha sett kollegorna, men de får inte frågan i förhören, och de bryr sig inte själva påpeka det för det är så långt från mordplatsen, i rörelse åt fel håll.

De tre kollegorna ser ju aldrig nånting.

Med uttag 23:15 och 23:16 så kan man säga att kollegorna går från AB och bankomaten 23:16:30. De flestaförhör säger att kollegorna går omedelbart. I så fall passerar man AF kyrkogata 23:17:30
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in