Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Ja, det stämmer nog, men det skulle också innebära att AB stått och stampat i fyra minuter, men jag hittar inget i hans vittnesmål som ger utrymme för en sådan tolkning.
Om filuren SE är pålitlig just i detta avseende så mötte han människor under sin 50 meter långa promenad mellan Skandia och mordplatsen.
Jag ser inga andra kandidater än att det var detta sällskap.
Det som är lite konstigt då är att de borde ha kommit upp till NF så småningom.
Kan de ha passerat honom obemärkt?
Kollegorna passerade inte NF, de gick en bra bit före honom, om man ska gå på bankomatuttagen.
I de första förhören säger inte SE nåt om att han möter människor, det har jag inte sett att han gör i något förhör, i april säger han att han "såg en och annan människa på trottoaren" , men det betyder ju inte att han mötte någon. Kan ha varit LOP, mördaren och AB han såg. Dock läste jag inte tingsrätten nu. Men eftersom jag tror SE kom ut på gatan först efter mordet så spelar det ingen roll allsvadhan säger.
Jo det finns en del som tyder på att AB uppehöll sig en stund på platsen. I första förhöret säger han i stort sett inget om uppbrottet från kollegorna.
I andra förhöret, E13 s104, säger han att kollegorna kliver ut och går omgående norrut. AB blir kvar, tittar på klockan. Bestämmer sig dels för att titta efter efterslänntarna, dels att åka hem. "Han kan inte riktigt säga NÄR han uppfattar det sällskap som nämns (LOP + GM) men han vet att han börjar att gå på samma trottoar men nu i riktning mot Kungsgatan". Där kan man lätt få in en stunds väntan av AB. Han kan ha stått kvar och väntat, innan han tänkte om och gick hemåt.
Tredje förhöret, sidan 113, när han sett kollegorna bara kliva ut från bankomaten och gå ifrån honom: "Björkman är nu i fundering om vad han egentligen nu skall företa sig - om han skall åka hem istället för att bege sig till kårhusrestaurangen på holländargatan. HAN UPPEHÅLLER SIG AVVAKTANDE PÅ PLATSEN".
Jag tar detta som att kan ha väntat flera minuter. Tror han insåg eftersläntarna var bättre umgänge än de tre andra som bara drog utan att bry sig om honom. Han väntar några minuter men ger upp i kylan,går hemåt