2019-09-12, 22:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Hästrasen är ganska nära..

2b) En Armé.

4) Hus.

Vi bör befinna oss (ang häst-leaden och ww1-diton) i Ardennerna - så jag drar till med Charleville-Mézières..? (ifall Sedan, om jag känner dig rätt Biling... ...så hade det kommit en mer konkret lead tänker jag...).
Citera
2019-09-12, 22:48
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skit samma, satsar sista slanten på Oldenburg, måste helt enkelt vara rätt, där äts det traditionellt grönkål.

Rätt! Ledtrådarna:

1) Karl Jaspers född i Oldenburg, finns med i tyska laguppställningen.

2) RAF, inte brittiska flygvapnet, utan Röda armé-fraktionen. Ulrike Meinhof är född i Oldenburg.

3) Traditionell grönkålsätning.

4) Oldenburgare, hästras.

5) Huset Oldenburg.

6) Kägelspelet Bosseln som spelas på landsvägar i nordvästra Tyskland.

En häst, stuvad grönkål och frågan till dig!
Citera
2019-09-12, 22:50
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vi bör befinna oss (ang häst-leaden och ww1-diton) i Ardennerna - så jag drar till med Charleville-Mézières..? (ifall Sedan, om jag känner dig rätt Biling... ...så hade det kommit en mer konkret lead tänker jag...).

Mycket snyggare gissning än fråga! Tänkte dra mig åt Ardennerna faktiskt, men tänkte jag tar en större mer känd stad
Citera
2019-09-13, 16:34
Moderator
OYs avatar
Ursäkta dröjsmålet, hinner eventuellt inte engagera mig i helgen, därför lämnar jag över frågan till den som känner sig sugen, så att folk får något vettigt att bry sin hjärna med.

Så, först till kvarn.

Trevlig helg på er.
Citera
2019-09-13, 23:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursäkta dröjsmålet, hinner eventuellt inte engagera mig i helgen, därför lämnar jag över frågan till den som känner sig sugen, så att folk får något vettigt att bry sin hjärna med.

Så, först till kvarn.

Trevlig helg på er.

Detsamma!

Slänger in en i väntan på att kolen ska bli redo för köttet (ingen implicit lead dold där!) - ville eg bara tipsa att grillning i den kolsvarta natten funkar utmärkt , så länge man har assistans med ficklampa. Bengt Nordlund; plus ett!

1) Vi ska till relativt liten stad där en förstad i samma kommun (förhåller sig som Kista till Stockholm ung, fast i mindre skala, ja ni fattar... ) är lättare att hitta, bara att lägga på två konsonanter till en av landets största städer.

1b) (vi avverkar den obl sportledtråden redan nu) ...och i denna "förstad" föddes ett idrottsligt geni, som bäst femma i världen i en världssport (en liten Bernard (var är han btw!!!??); mkt trevlig att snacka med, sedan jag bluffat mig förbi security efter matchen.).

2) Tillbaks till vår stad: ansattes hårt av WW1.

3) Ligger i område som tidigare hade statusen "provins" som får en att tänka på en svalkande dryck, dock med alldeles för låg alkoholhalt för att smuttas på...

3b) Ingen personlig favorit, men många skulle ge den fem stjärnor av fem!

Vi nöjer oss m det så länge.
Citera
2019-09-14, 23:45
Medlem
Känns som att det borde vara en stad i Champagne-Ardenne regionen som tidigare var Champagne-provinsen. Området blev hårt drabbat av första världskriget.

Har dock ingen aning om vilken förstad eller idrottslig geni som det syftas på.

Men jag drar till med Reims.
Citera
2019-09-15, 07:48
Moderator
OYs avatar
Metz?
Citera
2019-09-15, 10:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Känns som att det borde vara en stad i Champagne-Ardenne regionen som tidigare var Champagne-provinsen. Området blev hårt drabbat av första världskriget.

Har dock ingen aning om vilken förstad eller idrottslig geni som det syftas på.

Men jag drar till med Reims.

Geografiskt mycket nära, upphörde dock administrativt som egen provins/grevskap ("comté") redan 1789 och...

3c) ...den malthaltiga dryck vi kommer att tänka på tillverkas inte ens här, dock väldigt nära, norrut. Dubbelnamn, och förutom regionen kan man komma att tänka på...

3d) ...modedesigner vars far är än mer känd (iaf om man är man över 40... ). Som sagt ingen personlig favorit, jag skulle ge den högst tre av fem stjärnor...
Citera
2019-09-15, 10:40
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Metz?

4) Geografiskt är Reims närmare, men det torde nu vara uppenbart ungefär var vi befinner oss. Vår stad dock mkt mindre än både Reims och Metz.

5) Gammal (nja grundad på 1100-t) kolgruvestad, där enl wiki är viktigast; "bilindustrin idag" - dock hittar jag vid googling bara återförsäljare. Samtidigt är staden ingen jätte, så en mekanisk verkstad med några hundra anställda och som är underleverantör skulle kunna sägas dominera.

1c) Idrottsmannen, som alltså hade gångavstånd till vår stad i sin barndom en av få med plusstatistik mot en tidigare världsetta (kanske den ende? Alla andra världstjärnor ligger på minus head-to-head mot denne svenske legend, utom en viss bråkstake, where there´s a tie). Detta ska dock tas m en nypa salt då svensken i princip gått i pension vid mötena. Mot en annars svensk tidigare världsetta ligger han rejält på minus. Hade dock en extremt hög högstanivå, slagit alla de stora samtida.

Edit: kompletterar 1c) alla UTOM just den jag referar till som "viss bråkstake" ser jag nu vid googling - kan bero på väldigt lik spelstil, enormt bra händer, loose strings, mycket touch....
Senast redigerad av GoggeGogelius 2019-09-15 kl. 10:46.
Citera
2019-09-15, 10:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Och glöm inte "1a" - originalettan s a s, byhålan nästgårds där vår idrottsman är född, vi skulle dra ifrån två konsonanter och få en av landets största städer - och det vet vi ju att bland Lyon och alla andra hittar vi ingen "Rei" och heller ingen "Me" bland dessa!

Nu är den plockbar med en andraserve!
Citera
2019-09-15, 13:53
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Alla andra världstjärnor ligger på minus head-to-head mot denne svenske legend, utom en viss bråkstake, where there´s a tie).
Se
https://www.atptour.com/en/players/fedex-head-2-head/john-newcombe-vs-bjorn-borg/N044/B058

Nog räknades John Newcombe som en världsstjärna inom sin sport. HL var en skön profil inom sporten.

Den svenske legenden mötte 244 motståndare under karriären, men har bara minusstatistik mot 19. Om han inte dammat av träracketen och gjort comeback hade siffran stannat på sju. Detta enligt en sammanställning som Stefan Holm gjorde för Aftonbladet.
Senast redigerad av schizophrenia 2019-09-15 kl. 13:59.
Citera
2019-09-15, 18:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Se
https://www.atptour.com/en/players/fedex-head-2-head/john-newcombe-vs-bjorn-borg/N044/B058

Nog räknades John Newcombe som en världsstjärna inom sin sport. HL var en skön profil inom sporten.

Den svenske legenden mötte 244 motståndare under karriären, men har bara minusstatistik mot 19. Om han inte dammat av träracketen och gjort comeback hade siffran stannat på sju. Detta enligt en sammanställning som Stefan Holm gjorde för Aftonbladet.

Njaoo... betänk att burken började på touren mkt tidigt (-73?) varför jag räknar plusstatistiken mot "samtida världsstjärnor" som Connors, Vilas en ung Lendl etc -> 7-7 mot bråkstaken som väl nu alla måste inse är McEnroe... ...0-2 dock mot den nästgårds vår stad födde racket-ekvilibristen, dock som sagt efter "pensioneringen". Den jag såg var en uppvisningsmatch mot just Burken -99, Mariehamn, han (alltså inte BB utan "berättelsen" som jag kallade honom då sportquizen var vid liv) verkade vara glad för att han åtminstone hade ett fan på läktaren som halvt på trycket kom med ett "allez NN!!" vid sidbytena...

EDIT: Staden schizo! Staden!? Du har den ju - detta må vi smågnabbas om i Sportforat!

EDIT 2; torsken mot JN så sent som -78 förvånar dock oerhört! Tills man ser "6-0. 6-1 RET(ired.)".
Senast redigerad av GoggeGogelius 2019-09-15 kl. 18:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in