2019-09-15, 12:19
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vi kan ta oss en titt på hur mycket GT:s tonårstankar flyger iväg och hur löjligt det faktiskt är.

Världens användning av fossila bränslen är 12 700 Mtoe (miljoner ton oljeekvivalenter) enligt BP Statistical Review of World Energy, 2019.

1 Mtoe ≈ 4,4 TWh.

En kärnreaktor av svensk storlek producerar cirka 8 TWh el per år.

För att ersätta dagens användning av fossila bränslen med kärnkraft behövs det 12700 x 4,4 / 8 stycken kärnreaktorer.

6985 nya kärnreaktorer tar 19 år att färdigställa om ett blir klart varje dag!
Oj, hur var det med tonårstjejens faktakunskap?

Vem kommer till åtlöje menar du?
Hur många vind och solkraftverk behövs det då för att ersätta fossilerna? Har Greta räknat på det? Kan dom vara i drift om ett par månader?
2019-09-15, 12:24
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Har någon här en förklaring eller tes till varför Greta inte åker till U-länderna för att upplysa dom om klimathotet? Menar, kolla Kina och Indien.. Dom ligger väl 20-30 år efter i klimatfrågan
Jag tror att Greta ser ner på U-länderna och kan inte ställa krav på dom. Hon kan inte ställa krav på dom som är underlägsna.
2019-09-15, 12:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Jag tror att Greta ser ner på U-länderna och kan inte ställa krav på dom. Hon kan inte ställa krav på dom som är underlägsna.

Du menar "de låga förväntningarnas rasism"?

Så är det nog. Greta är vänligt inställd mot dessa länder, av hennes Twitter att döma:

https://twitter.com/gretathunberg

Men kraven och förväntningarna är också mycket lägre.
2019-09-15, 12:33
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du menar "de låga förväntningarnas rasism"?

Så är det nog. Greta är vänligt inställd mot dessa länder, av hennes Twitter att döma:

https://twitter.com/gretathunberg

Men kraven och förväntningarna är också mycket lägre.
Vilket av hennes inlägg?
2019-09-15, 12:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Hur många vind och solkraftverk behövs det då för att ersätta fossilerna? Har Greta räknat på det? Kan dom vara i drift om ett par månader?
Jag vet inte om Greta räknat hur många vindkraftverk och hur mycket solceller som behövs.

Jag kan personligen åta mig att börja producera solel inom ett par veckor om jag får bra förutsättningar, men det har vi ju inte riktigt fått i Sverige.

Greta förstår säkert lika bra som du att all produktionskapacitet inte byggs upp på ett par månader. Det GT menar är att det är viktigt att börja minska CO2-utsläppen nu genast, inte sedan om 10-20 år när ett kärnkraftverk kan stå färdigt om projekteringen startar idag.

Jag tror at kärnkraften kommer att få en betydande roll framöver när oljan blir svåråtkomlig och dyr och all lättåtkomlig olja vi kan spara idag är bra både för miljön och för oss konsumenter (som slipper skenande priser).
2019-09-15, 12:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Har någon här en förklaring eller tes till varför Greta inte åker till U-länderna för att upplysa dom om klimathotet? Menar, kolla Kina och Indien.. Dom ligger väl 20-30 år efter i klimatfrågan
Min tes är att Det är viktigt att USA börjar agera för att kunna sätta lite mera press på Kina och Indien.

GT kommer säkert att besöka andra länder än USA, men en sak itaget måste det ju bli.
2019-09-15, 12:41
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Jag vet inte om Greta räknat hur många vindkraftverk och hur mycket solceller som behövs.

Jag kan personligen åta mig att börja producera solel inom ett par veckor om jag får bra förutsättningar, men det har vi ju inte riktigt fått i Sverige.

Greta förstår säkert lika bra som du att all produktionskapacitet inte byggs upp på ett par månader. Det GT menar är att det är viktigt att börja minska CO2-utsläppen nu genast, inte sedan om 10-20 år när ett kärnkraftverk kan stå färdigt om projekteringen startar idag.

Jag tror at kärnkraften kommer att få en betydande roll framöver när oljan blir svåråtkomlig och dyr och all lättåtkomlig olja vi kan spara idag är bra både för miljön och för oss konsumenter (som slipper skenande priser).
"Okej, vi behöver väldigt mycket ny, fossilfri energi. Och vi behöver den nu", säger Greta. "Då måste vi ju satsa på det bästa, billigaste och snabbaste alternativet. Så varför satsa på nånting som tar över tio år att bygga när det finns vind och sol som kan stå färdigt inom några månader?”
2019-09-15, 12:46
Medlem
Citat:
Min tes är att Det är viktigt att USA börjar agera för att kunna sätta lite mera press på Kina och Indien.

GT kommer säkert att besöka andra länder än USA, men en sak itaget måste det ju bli.

Började i fel ände i så fall enligt mig, för mycket fokus på onödiga detaljer som enbart skapat miljöskam samt symbolik som inte har någon real miljömässig påverkan.

Tycker det är bra ämnet i sig tas upp, men det krävs verklighetsförankring samt seriositet.
2019-09-15, 12:48
Medlem
Citat:
"Okej, vi behöver väldigt mycket ny, fossilfri energi. Och vi behöver den nu", säger Greta. "Då måste vi ju satsa på det bästa, billigaste och snabbaste alternativet. Så varför satsa på nånting som tar över tio år att bygga när det finns vind och sol som kan stå färdigt inom några månader?”
Att den flickan fick A i matematik får väl ses som en indikation på hur illa det är ställt med den svenska skolan. Hon kan inte räkna och hon har ingen aning om vad det skulle innebära att bygga alla dessa vindkraftverk. Till att börja med så får vi nog bygga några nya anläggningar för att tillverka cement. (Undrar om flickebarnet har en aning om hur mycket koldioxidutsläpp som kommer därifrån?)
2019-09-15, 12:57
Medlem
Citat:

Inget konstigt alls. Det finns fler miljöbovar än USA, självklart. Men i USA har Greta en möjlighet att nå ut till en publik som kan börja sätta press på bl.a miljöförnekaren Trump. Och självklart börjar man i i-länderna. Sen gissar jag att hon åker till Kina (om hon tas emot där alltså). Det blir väl orientexpressen österut och vidare på nåt sätt... Kina satsar väl redan nu en del på att ta fram miljövänliga alternativ. De är en tät affärspartner till USA och påverkar man den ena kan man påverka den andra.
Folk är sura på Greta för att de vägrar tro att miljöförstörelsen har kommit till vägs ände.
Hade folk börjat lyssna på miljörörelsen för 40, 50 år sedan hade vi inte haft den situation vi har idag.
2019-09-15, 13:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta är vänligt inställd mot dessa länder, av hennes Twitter att döma.
Citat:
Vilket av hennes inlägg?

Det är den samlade bilden jag fått av hennes tweets kombinerat med vad hon sagt i andra sammanhang om tredje världen (finns väl en del om detta även i denna tråd).

Exempelvis så postar hon ofta mängder med "sympatiska" inlägg (främst retweets) från Afrika. Titta t.ex på inläggen från 11-14 september. Det är väl minst 10 stycken inlägg från Afrika - postat under bara 4 dagar.
2019-09-15, 13:39
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Jag tror absolut klimatfrågan skulle vinna på om de som har en avvikande uppfattning mot den gängse gällande kunde samarbeta och presentera seriös kritik och ev. andra och nya slutsatser.

Som det är idag presenteras enskilda märkliga idéer och seriösa teorier om vart annat i en ofta obegriplig sörja på någon webbsida. Vissa väljer att haka på och tro på vad dessa webbsidor presenterar och andra dömmer ut det som helt ovetenskapligt. Det blir ju som upplagt för konflikt...

Det kommer alltid att finnas kritiker som framför att den ena eller andra eller tredje sidan inte är oberoende, men det har mindre betydelse så länge det som framförs har en vetenskaplig förankring.
Precis. De som vill fördröja åtgärder mot den globala uppvärmningen har ett otal olika vinklar och det enda gemensamma de har är att de kritiserar den tämligen konsistenta vetenskap som finns. Det är som att jämföra färsk koskit med en diamant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in