2019-09-15, 11:14
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Nu gällde ju frågan om vilka forskare GT uppmanar oss att lyssna på och då är tror jag det är de forskare som för dagen har den största vetenskapliga tyngden.
Vem bestämmer vilka forskare som har den för dagen största vetenskapliga tyngden?
2019-09-15, 11:17
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag vet alldeles för lite, men oroar mig för att det kan vara till nackdel för vissa om deras Aspergersdiagnos lyfts fram som en ”gåva” och potentiell ”superkraft”. Något som ligger där och bara väntar på att bli upptäckt, för då kan man ju bli världsberömd och hyllad som Greta.

Vet inte om det riskerar att leda till frustration hos såväl dem själva som hos många föräldrar. Typ ”varför kan inte min unge utnyttja sin superpower när Greta gör det? Om jag tjatar mer kanske h*n också får toppbetyg, arrangerar sammankomster och diskuterar svåra frågor med vem som helst?”
Precis, koketteri med diagnoser.
2019-09-15, 11:19
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Vem bestämmer vilka forskare som har den för dagen största vetenskapliga tyngden?
Fundera inte på det, utan håll bara med Greta i allt hon säger och gör så blir allt bra. Dom som inte håller med är dumma
2019-09-15, 11:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Undrar när Greta anser att hon har gjort nog i klimatfrågan?
1.När alla länder anammat hennes budskap OCH börjat agera utifrån det.
2. När hon insett att så gott som alla länder anammat hennes budskap men inte agerat utifrån det.

Den minoritet som inte anammat hennes budskap har och kommer inte att han någon betydelse för hennes beslut. Utom för att sporra henne att fortsätta. Det verkliga hindret är de som jamsar med, men inte gör något.
Vi som tycker mycket av det Greta står upp för är sant och bra, men fortsätter som om vi vore förnekare av människans klimatförstörelse.
Vi fortsätter att köra bil, flyga, köpa varor med slit och släng attityd.

Så allt tyder på att Greta kommer att välja nr 2.

Och ni som tror att vi inte tar kål på naturen och jorden utan att det är bara naturliga "övermänskliga" variationer vi ser. Ni kan se er som vinnare. Redan idag.
Forskningen åt ena eller andra hållet har ingen betydelse. Ingen bryr sig på riktigt.
Fetat av mig.

Jo tyvärr är det ju så, inte många bryr sig på riktigt och ingen politiker vågar göra vad som krävs. Det är väl därför vissa börjar nämna behovet av någon sorts "klimatdiktatur".

GT kämpar egentligen mot människans avundsjuka, människans behov att vara och göra som andra samt människans behov av att ständigt få det bättre. Förändringarna på allvar gör vi först när människan börjar få det sämre och då kanske det är för sent.
2019-09-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ganska lätt gjort att stoppa de flesta koldioxidutsläpp, men man måste i så fall acceptera kärnkraft istället.

Såhär skriver Greta själv i familjens bok om kärnkraft (mina fetningar):

Citat:
"Okej, vi behöver väldigt mycket ny, fossilfri energi. Och vi behöver den nu", säger Greta. "Då måste vi ju satsa på det bästa, billigaste och snabbaste alternativet. Så varför satsa på nånting som tar över tio år att bygga när det finns vind och sol som kan stå färdigt inom några månader? Varför satsa på nåt som är så dyrt att inget företag vill satsa på det när vind och sol är mycket billigare och dessutom faller i pris för varje minut? Varför satsa på nåt som (är) extremt riskfyllt när du kan satsa på något som är helt riskfritt? Vi har ju inte ens löst slutförvaringen för det befintliga kärnavfallet. Och om vi skulle ersätta all fossil energi med kärnkraft skulle vi behöva färdigställa typ ett kärnkraftverk om dagen med start idag. Bara att utbilda ingenjörer som skulle bygga dem skulle ju ta decennier. Så kärnkraft är ju ett helt omöjligt alternativ. Alla vet det. Så varför fortsätter de prata om det?" upprepar hon. "Det skrämmer mig på riktigt. För antingen är politikerna så dumma att de inte förstår det. Eller också vill de bara slösa tid. Och jag vet inte vad som är värst."

Och jag vet inte vad som är värst - att en tonårstjej "flyger iväg" med tankarna är en sak. Att hennes föräldrar helt okritiskt och utan att försöka ta redan på mer fakta förevigar dem i en bok, och att redaktören inte förklarar att de gör sig till åtlöje - är däremot en annan.

Helt riskfritt är ju för övrigt inte vindkraftverken. Det är väl närmast allmänbildning att känna till insekts- och fågeldöd.

https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/08/Infraljud-fran-vindkraftverk---en-halsorisk/

Citat:
I flera studier har man funnit att boende nära vindkraftverk oftare har allvarliga sömnstörningar och depression. Man har även funnit en ökad frekvens av yrsel, tinnitus, ljudöverkänslighet, huvudvärk, ökad aktivering av autonoma nervsystemet med mera [3, 4].

Förutom det hörbara ljudet, som kan ge bullerskada och vara allmänt störande psykiskt, genererar vindkraftverk även ett pulserande infraljud som påverkar innerörat och centrala nervsystemet utan att skada själva hörseln.

Migränprevalensen är omkring 30 procent [10, 11]. Till det kommer andra orsaker till cental sentitisering, vilket innebär att drygt 30 procent av boende i närheten av vindkraftverk riskerar att, i större eller mindre utsträckning, drabbas av vindkraftverksrelaterade besvär.Speciella riskgrupper är personer med migrän eller med migrän i släkten, personer över 50 års ålder, personer med fibromyalgi och personer med tendens till ångest och depression [12]. Även barn och vuxna med ADHD och autism tillhör riskgruppen och riskerar att få sina symtom förvärrade.

http://arbetsochmiljomedicin.se/hur-paverkas-vi-av-vindkraftsbuller/

Citat:
Läs gärna intressanta kommentarer från boende nära vindkraftverk.

För övrigt kommer ca 40 % av Sveriges energiproduktion från kärnkraft, trots all tidigare avveckling. Så extremt effektivt är det. Snacket om "ett om dagen" är så löjligt att det inte är sant. Ändå fortsätter folk att hylla Greta för hennes kunskaper ...
2019-09-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Det är ett privat möte så det är inte säkert att vi får veta något alls. Jag tolkar bilden från förra mötet som att de inte alls kom bra överens den gången. Greta står med armarna i kors och ser missbelåten ut medan Obama tittar ner på henne med sin mest patriarkaliska uppsyn.

https://i.redd.it/rtdys4np8e431.jpg
Obama ser väl på Greta™ som de flesta andra vuxna. Han har bara lite svårt att dölja det.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Undrar när Greta anser att hon har gjort nog i klimatfrågan?
2. När hon insett att så gott som alla länder anammat hennes budskap men inte agerat utifrån det.

Den minoritet som inte anammat hennes budskap har och kommer inte att han någon betydelse för hennes beslut. Utom för att sporra henne att fortsätta. Det verkliga hindret är de som jamsar med, men inte gör något.
Vi som tycker mycket av det Greta står upp för är sant och bra, men fortsätter som om vi vore förnekare av människans klimatförstörelse.
Vi fortsätter att köra bil, flyga, köpa varor med slit och släng attityd.

Så allt tyder på att Greta kommer att välja nr 2.

Och ni som tror att vi inte tar kål på naturen och jorden utan att det är bara naturliga "övermänskliga" variationer vi ser. Ni kan se er som vinnare. Redan idag.
Forskningen åt ena eller andra hållet har ingen betydelse. Ingen bryr sig på riktigt.
Greta™ kommer inte att påverka någonting över huvud taget. Man måste vara ordentligt naiv för att inbilla sig själv att de i beslutsfattande positioner kommer att göra något mer än att artigt låtsas lyssna på en liten flicka.
Citat:
Här har vi t.ex. en gentleman som inte håller med Greta.

Robert B. Laughlin, fysikprofessor och en av 1988 års mottagare av Nobelpriset:

https://theamericanscholar.org/what-the-earth-knows/#.XX1P9CgzaUk

När Greta anklagar Trump för att inte "listen to the science" så undrar jag hur mycket hon har på fötterna - egentligen. Han kanske inte lyssnar på Pär Holmberg eller Johan Rockström men det finns som sagt andra.

(Är det f.ö. inte troligt att Trump har rådgivare i dessa frågor som förser honom med underlag inför t.ex. beslut om Parisavtalet?)

Det slår mig gång på gång hur ironiskt det är att alla "klimatförnekare" inte minst här i tråden avfärdas som "köpta av oljeindustrin", "egoister", "patriarkala strukturer" osv medan alla "klimataktivister" å andra sidan enbart består av seriösa forskare som inte alls har någon ekonomisk eller personlig vinning, ej heller politisk agenda, åh nej då.

Det är verkligen svartvitt, de onda mot de goda, och dramaturgin inför ett Hollywood-drama kunde inte vara tydligare. Men verkligheten brukar vara lite mer komplicerad än så.
USA:s president - oavsett om presidenten heter Trump eller Obama - omger sig med de högst kvalificerade rådgivare och experter som står att uppbringa. Ingen president skulle få för sig att ta råd om klimatet från någon vars inkomst är direkt beroende av att det finns ett stort och farligt klimathot. Det är därför pensionerade experter är eftertraktade. De har dels lång erfarenhet och stor expertis, och de är dels inte oroliga för sin karriär och inkomst. Jag är rädd för att Greta™ inte kvalar in som expertrådgivare till någon mer än sina föräldrar.
2019-09-15, 11:37
Medlem
Picamagpies avatar
Så Greta säger att sol och vindkraftverk kan stå färdiga om några månader och försörja hela Sverige med el?
2019-09-15, 11:45
Medlem
Citat:

Och jag vet inte vad som är värst - att en tonårstjej "flyger iväg" med tankarna är en sak. Att hennes föräldrar helt okritiskt och utan att försöka ta redan på mer fakta förevigar dem i en bok, och att redaktören inte förklarar att de gör sig till åtlöje - är däremot en annan.

Helt riskfritt är ju för övrigt inte vindkraftverken. Det är väl närmast allmänbildning att känna till insekts- och fågeldöd.

https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/08/Infraljud-fran-vindkraftverk---en-halsorisk/

För övrigt kommer ca 40 % av Sveriges energiproduktion från kärnkraft, trots all tidigare avveckling. Så extremt effektivt är det. Snacket om "ett om dagen" är så löjligt att det inte är sant. Ändå fortsätter folk att hylla Greta för hennes kunskaper ...
Om lilla Greta™ på fullt allvar tror att 85% av världens energiproduktion kan ersättas med sol och vind, så skulle jag vilja ha ett allvarligt samtal med den matematiklärare som betygsatte henne. Det räcker att titta på lilla Sverige där blott 10% av elproduktionen sker med vindkraft, men vissa dagar är siffran nere på 0,5% Solceller kan man helt bortse från. Vilka är egentligen de här "kunskaperna" som Greta™ besitter? Hon tycks ju vara lika okunnig som random miljöpartist.
2019-09-15, 11:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Greta™ kommer inte att påverka någonting över huvud taget. Man måste vara ordentligt naiv för att inbilla sig själv att de i beslutsfattande positioner kommer att göra något mer än att artigt låtsas lyssna på en liten flicka.

Ja, det var väl inget svar på min fråga...?
Dessutom säger du i din replik, precis det jag hävdade i mitt inlägg. Vet inte hur du tänker.

Min fråga är: NÄR lägger Greta ned sin mission?

Jag röstar på nr 2.

Vi kommer alla kommer att fortsätta som nu. Åka, bil, flyga, leva och konsumera enl. slit och slängmetoden.

Forskning som stöder den ena eller andra klimatsynen, påverkar INGENTING. Greta påverkar inget. Ni klimatförstörelseförnekare påverkar inget.
2019-09-15, 12:08
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Har någon här en förklaring eller tes till varför Greta inte åker till U-länderna för att upplysa dom om klimathotet? Menar, kolla Kina och Indien.. Dom ligger väl 20-30 år efter i klimatfrågan
2019-09-15, 12:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Vi kan ta oss en titt på hur mycket GT:s tonårstankar flyger iväg och hur löjligt det faktiskt är.

Världens användning av fossila bränslen är 12 700 Mtoe (miljoner ton oljeekvivalenter) enligt BP Statistical Review of World Energy, 2019.

1 Mtoe ≈ 4,4 TWh.

En kärnreaktor av svensk storlek producerar cirka 8 TWh el per år.

För att ersätta dagens användning av fossila bränslen med kärnkraft behövs det 12700 x 4,4 / 8 stycken kärnreaktorer.

6985 nya kärnreaktorer tar 19 år att färdigställa om ett blir klart varje dag!
Oj, hur var det med tonårstjejens faktakunskap?
Citat:
För övrigt kommer ca 40 % av Sveriges energiproduktion från kärnkraft, trots all tidigare avveckling. Så extremt effektivt är det. Snacket om "ett om dagen" är så löjligt att det inte är sant Ändå fortsätter folk att hylla Greta för hennes kunskaper ...
Vem kommer till åtlöje menar du?
Senast redigerad av Surtruten 2019-09-15 kl. 12:18. Anledning: Rättat till lite
2019-09-15, 12:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
(Är det f.ö. inte troligt att Trump har rådgivare i dessa frågor som förser honom med underlag inför t.ex. beslut om Parisavtalet?)
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
USA:s president - oavsett om presidenten heter Trump eller Obama - omger sig med de högst kvalificerade rådgivare och experter som står att uppbringa.

Donald Trump må ha kvalificerade rådgivare kring sig, men han är en mästare på att kringgå dessa och hitta helt egna (konstiga) informationskällor och påstå saker som får folk att tappa hakan:

Citat:
Trump: ”Man får cancer av vindkraftverk”

Donald Trump gjorde i går ett utspel som fick många att höja på ögonbrynen. Han vevade loss mot vindkraftverk – på ett oväntat sätt.

– De säger att ljudet (från vindkraftverk) orsakar cancer, sa han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGxbxQ/trump-man-far-cancer-av-vindkraftverk
Citat:
In April he (Donald Trump) said that “the noise” from the turbines “causes cancer,” a false claim dismissed by the American Cancer Society.

https://time.com/5649313/trump-wind-cancer-iowa/

Greta bara skrattar åt detta:

Citat:
Greta Thunberg kommenterade också Trumps uttalande om att vindkraftverk orsakar cancer med ett leende.

– Självklart har olja och gas sina för- och nackdelar. Men vi måste förstå dess konsekvenser ur ett större perspektiv när vi använder det som vi gör i dag. Och så klart: Jag är rätt säker på att vindkraftverk inte orsakar cancer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJbGE9/greta-thunberg-gick-iland-i-new-york
Senast redigerad av -Info- 2019-09-15 kl. 12:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in