2019-09-15, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Visar väl bara att snacket om att Aspergers skulle vara en "superkraft" är bullshit, och bara imponerar på PK-mässiga fjortisar.

Jag vet alldeles för lite, men oroar mig för att det kan vara till nackdel för vissa om deras Aspergersdiagnos lyfts fram som en ”gåva” och potentiell ”superkraft”. Något som ligger där och bara väntar på att bli upptäckt, för då kan man ju bli världsberömd och hyllad som Greta.

Vet inte om det riskerar att leda till frustration hos såväl dem själva som hos många föräldrar. Typ ”varför kan inte min unge utnyttja sin superpower när Greta gör det? Om jag tjatar mer kanske h*n också får toppbetyg, arrangerar sammankomster och diskuterar svåra frågor med vem som helst?”
2019-09-15, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Jag tycker Greta känns som den moderna motsvarigheten till dessa barn på 1600-talet, som anklagade folk för att vara häxor, och de fört dem till Blåkulla.

Bra liknelse. Man skulle inte ifrågasätta ungdjävlarna med sina historier på 1600-talet och det är visst suspekt att ifrågasätta den här. Allt går igen.
2019-09-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jo, den globala medeltemperaturen har stigit extremt fort med 1,1 °C sedan 1850. Och i fortsättningen kommer det att gå undan värre, åtminstone 3-4 °C till år 2100 (om Greta misslyckas) och sedan betydligt värre. Men det får du inte uppleva. Och du har inte en aning om vad detta betyder. Till skillnad från Greta, som befinner sig på motsatta sidan av begåvningskurvan jämfört med dig.

https://www.climate.gov/news-features/climate-qa/what’s-hottest-earth-has-been-“lately”
Det är ingen extrem ökning, den är inom det naturliga intervalet.
Vad säger Greta nu när en av klimatbluffens skapare fått sina bluffdiagram avslöjade.
https://samnytt.se/mannen-bakom-klimatlarmen-falld-som-bedragare/
2019-09-15, 10:25
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
En enkel fråga, kan du kolla med din profet om det är 10 år som fortsatt gäller?
Det är runt tio år kvar att börja minska fossila utsläpp innan det är teoretiskt omöjligt att hålla temperaturökningen under 1,5 °C under perioden 1850-2100. Det är detta som Greta tar upp i sina tal då och då.

Temperaturökningen fram till idag är 1,1 °C och om vi fortsätter som nu uppnås 1,5 °C redan år 2035.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-15 kl. 10:32.
2019-09-15, 10:27
Medlem
Här har vi t.ex. en gentleman som inte håller med Greta.

Robert B. Laughlin, fysikprofessor och en av 1988 års mottagare av Nobelpriset:

https://theamericanscholar.org/what-the-earth-knows/#.XX1P9CgzaUk

Citat:
But, except in these few isolated cases, keeping carbon-based fuels in the ground a while longer won’t make much difference in mitigating the loss of biodiversity. The real problem is human population pressure generally—overharvesting, habitat destruction, pesticide abuse, species invasion, and so forth. Slowing man-made extinctions in a meaningful way would require drastically reducing the world’s human population. That is unlikely to happen.

Citat:
Climate change, by contrast, is a matter of geologic time, something that the earth routinely does on its own without asking anyone’s permission or explaining itself (…) The geologic record suggests that climate ought not to concern us too much when we’re gazing into the energy future, not because it’s unimportant, but because it’s beyond our power to control.

När Greta anklagar Trump för att inte "listen to the science" så undrar jag hur mycket hon har på fötterna - egentligen. Han kanske inte lyssnar på Pär Holmberg eller Johan Rockström men det finns som sagt andra.

(Är det f.ö. inte troligt att Trump har rådgivare i dessa frågor som förser honom med underlag inför t.ex. beslut om Parisavtalet?)

Det slår mig gång på gång hur ironiskt det är att alla "klimatförnekare" inte minst här i tråden avfärdas som "köpta av oljeindustrin", "egoister", "patriarkala strukturer" osv medan alla "klimataktivister" å andra sidan enbart består av seriösa forskare som inte alls har någon ekonomisk eller personlig vinning, ej heller politisk agenda, åh nej då.

Det är verkligen svartvitt, de onda mot de goda, och dramaturgin inför ett Hollywood-drama kunde inte vara tydligare. Men verkligheten brukar vara lite mer komplicerad än så.
2019-09-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror absolut klimatfrågan skulle vinna på om de som har en avvikande uppfattning mot den gängse gällande kunde samarbeta och presentera seriös kritik och ev. andra och nya slutsatser.

Som det är idag presenteras enskilda märkliga idéer och seriösa teorier om vart annat i en ofta obegriplig sörja på någon webbsida. Vissa väljer att haka på och tro på vad dessa webbsidor presenterar och andra dömmer ut det som helt ovetenskapligt. Det blir ju som upplagt för konflikt...

Det kommer alltid att finnas kritiker som framför att den ena eller andra eller tredje sidan inte är oberoende, men det har mindre betydelse så länge det som framförs har en vetenskaplig förankring.

Vad glad man blir när man läser ett inlägg som detta

Tänk om t.ex. SVT kunde ha en direktsänd debatt mellan två mainstream klimatforskare och två så kallade klimatskeptiker. Låta alla få tala till punkt och framför allt, låta oss "vanliga" människor få en bredare uppfattning.

Om inte annat skulle vi få en insyn i vilket extremt komplicerat fält detta är (och att snacket om konsensus i forskarvärlden faktiskt inte stämmer).

Som det är nu kommer i stället alternativa medier att bara växa sig starkare. Jag vet att det finns mängder med människor som t.ex. ser Swebbtv's intervjuer och som litar på allt som sägs där. Och dessa personer lär i sin tur inte vara pigga på att skicka ut sina barn på skolstrejker - eller strejka själva, för den delen. De blir bara provocerade av hyllningarna mot Greta. Kanske gasar de lite extra med dieselmotorn vid rödljusen?
2019-09-15, 10:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
"You don't choose not to be born neurotypical. You can choose not to act like a cunt.

Incidentally, you might want to look up, say, Albert Einstein or Bill Gates. You know, to gain some perspective.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
De hade inte Aspergers. Nu är du där med mytologiserandet.

Albert Einstein är inte diagnostiserad för AS och det är inte Leonardo da Vinci, Isac Newton, Marie Curie eller Franz Kafka heller.
Det var först i mitten på 1900-talet diagnosen Aspergers Syndrom började ställas.

Hur som helst görs bedömningar att dessa och många andra framstående personer har haft AS. Det finns som sagt inga diagnoser och det fins även de som gör andra bedömningar.
Faktum kvarstår att dessa personer har drag som utan tvekan kan bedömas som AS.

Bill Gates säger att han har Aspergers och det får man väl tro på då kan jag tycka.
Hoppas Greta Thunberg får lika stor nytta av sin AS som Bill Gates haft av sin.
Senast redigerad av Surtruten 2019-09-15 kl. 10:48. Anledning: Snyggat till lite...
2019-09-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Stort tack för den bilden, den har åtminstone jag inte sett tidigare. Otroligt läckert foto som skulle kunna illustrera en Charles Dickens-roman

Tror för övrigt att du har rätt. Och även om jag är kritisk inför Greta-hajpen så måste jag ge henne credit för hennes oräddhet. Den visade sig bl.a i segelresan och jag tror inte att det är helt uteslutet att hon säger några rättframma ord till Obama om hans ev. privatflygplan eller vad som helst. Men som du skriver - det lär vi inte få veta ändå.
Ser fram emot den dagen Greta kan få träffa Trump. Om det sker. Blir väldigt spännande att höra vad han kan ha för svar. Kanske har han svaret redan färdigt. Undrar om Greta finns i hans medvetande..
2019-09-15, 10:47
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Här har vi t.ex. en gentleman som inte håller med Greta.

Robert B. Laughlin, fysikprofessor och en av 1988 års mottagare av Nobelpriset:

https://theamericanscholar.org/what-the-earth-knows/#.XX1P9CgzaUk

När Greta anklagar Trump för att inte "listen to the science" så undrar jag hur mycket hon har på fötterna - egentligen. Han kanske inte lyssnar på Pär Holmberg eller Johan Rockström men det finns som sagt andra.

(Är det f.ö. inte troligt att Trump har rådgivare i dessa frågor som förser honom med underlag inför t.ex. beslut om Parisavtalet?)

Det slår mig gång på gång hur ironiskt det är att alla "klimatförnekare" inte minst här i tråden avfärdas som "köpta av oljeindustrin", "egoister", "patriarkala strukturer" osv medan alla "klimataktivister" å andra sidan enbart består av seriösa forskare som inte alls har någon ekonomisk eller personlig vinning, ej heller politisk agenda, åh nej då.

Det är verkligen svartvitt, de onda mot de goda, och dramaturgin inför ett Hollywood-drama kunde inte vara tydligare. Men verkligheten brukar vara lite mer komplicerad än så.
Du ger dig inte. Det är skillnad på vetenskapsmäns privata funderingar och den forskning de själva eller andra forskare har bedrivit. T.ex. den forskning som bedrivs på NOAA, ett av Trumps regeringsorgan.

Greta vet säkert mer vad NOAA gör än Trump.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-15 kl. 10:54.
2019-09-15, 10:50
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:

Fansen verkar ha en släng av Aspergers också. Delar upp allt i svart och vitt, ond och god etc. Greta passar då som en ledargestalt för dom.
2019-09-15, 10:56
Medlem
Jofs avatar
Undrar när Greta anser att hon har gjort nog i klimatfrågan?
1.När alla länder anammat hennes budskap OCH börjat agera utifrån det.
2. När hon insett att så gott som alla länder anammat hennes budskap men inte agerat utifrån det.

Den minoritet som inte anammat hennes budskap har och kommer inte att han någon betydelse för hennes beslut. Utom för att sporra henne att fortsätta. Det verkliga hindret är de som jamsar med, men inte gör något.
Vi som tycker mycket av det Greta står upp för är sant och bra, men fortsätter som om vi vore förnekare av människans klimatförstörelse.
Vi fortsätter att köra bil, flyga, köpa varor med slit och släng attityd.

Så allt tyder på att Greta kommer att välja nr 2.

Och ni som tror att vi inte tar kål på naturen och jorden utan att det är bara naturliga "övermänskliga" variationer vi ser. Ni kan se er som vinnare. Redan idag.
Forskningen åt ena eller andra hållet har ingen betydelse. Ingen bryr sig på riktigt.
Senast redigerad av Jof 2019-09-15 kl. 10:58.
2019-09-15, 11:01
Medlem
Picamagpies avatar
Greta har sagt att alla inte behöver sluta flyga och att hon inte menade att alla ska känna panik.
Vilka gäller det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in