Citat:
Fungerar verkligen syrrefria avdelningar lika bra? Blir inte någon stackars underläkare en sorts hybrid mellan sköterska och doktor? Det känns som slöseri av kompetens att sätta en läkare på sköterskeuppgifter. Vad blir kostnaden? Pallar läkare i längden med att enbart jobba med uskor? Många frågor. Finns det förresten någon bra publicerad utvärdering av dem?
Att anestesiologer skulle sitta med på op och kryssa i anestesijournaler och lösa korsord låter ingen vidare tycker jag. Stensnitt skola jag icke befatta mig med...
Att anestesiologer skulle sitta med på op och kryssa i anestesijournaler och lösa korsord låter ingen vidare tycker jag. Stensnitt skola jag icke befatta mig med...
I nästan alla andra i-länder söver enbart anestesiologer - Norge och Sverige är undantagen.
I takt med internationalisering och EU-direktiv kommer det att så småningom bli fallet även här.
Det är en rimlig ansvarsfördelning.
Det finns ingen anledning att det skulle vara på något annat sätt med anestiologer som sitter i fikarummet och väntar på att bli kalkade om problem uppstår. Flera måste hela tiden vara tillgängliga i vart fall om problem uppstår på flera salar samtidigt.
Sjuksköterskebrist på sjukskötersketjänster finns det idag mycket av. Stängda vårdplatser och inställda operationer. Så var det inte innan Sjuksköterskefacket lyckade lobba för att avskaffa sjukvårdsbiträden och nästan alla uskor till förmån för inrättandet av fler sjukskötersketjänster.
50.000 av alla 150.000 personer med sjuksköterskelegitimation jobbar idag enbart med administration. För att inte nämna alla sjuksköterskor som jobbar inom sjukvården, men mest sitter framför datorn. Uppenbarligen vill inte dessa sjuksköterskeutbildade personer jobba på sjukvårdsgolvet med patienterna och göra det jobb som uskor och biträden tidigare utförde.
Det är därför hög tid att återgå till det upplägg som fanns tidigare innan sjuksköterskorna och deras fack skapade alla dessa problem.
Ja naturligtvis ”pallar läkare att enbart jobba med uskor”
Det är ju det som sker på de sjuksköterskefria klinikerna.
Dessutom ser det ju ut så i stora delar av övriga välden ex i Tyskland, England, Italien där privata läkare har delegerat uppgifter till ”Artzhelferin” vars utbildning motsvarar usk. Läkarna där vill inte anställa sjuksköterskor som kostar mer och är mindre läraktiga/formbara.
Och då talar vi inte ens om svenska sjuksköterskor som gått en utbildning som satt vansinniga griller i huvudet på dem och gjort så att de oftast står fullkomligt handfallna som nyexade.
Senast redigerad av spirilli 2019-09-15 kl. 02:45.
Senast redigerad av spirilli 2019-09-15 kl. 02:45.