• 1
  • 2
2019-09-14, 22:00
Medlem
cleovarnamnets avatar
Hej!
För några dagar sedan vaknade jag med röda eksemliknande saker på huden i armhålan, i en stor ring. Innanför cirkeln med rodnad var huden som vanligt. Dessutom, när jag kände på huden, var den alldeles knölig. Kändes som stora ärtor eller bönor under huden. Kändes ömt med beröring. Huden kändes, utöver knutarna, tydligt svullen och eventuellt varmare än andra armhålan.
De senaste dagarna har rodnaden blivit mer illande till färgen, och en av knutarna blivit mer framträdande - ser böldlik ut - och en annan ändrat färg till att bli lila. Jag börjar få lätt ont över bröstet på den sida detta sitter och det känns som ”nervilningar” ner mot handlederna.
Det gör ont att vidröra dem. Det gör ont när jag rör armen, mer inne i kroppen är på huden, det känns ömt och tight och spänner. De flesta knutor känns mkt tydligt när jag rör huden men syns inte.
Jag har aldrig varit med om något liknande.
Har aldrig i övrigt haft problem med varken eksem, finnar eller bölder, inte ens som tonåring.
Vad i helskotta har hänt? Jag har nyligen testat en ny deo, som innehöll bikarbonat, det här kom på kanske dag 3, kan det ha ett samband? Men stora svullna knutor under huden? Kan man få det av deo?
Hur ska jag bli kvitt dem?
Kan det vara farligt? Är rädd att bakterier ska nå blodet et cetera.
Citera
2019-09-14, 22:23
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag har nyligen testat en ny deo, som innehöll bikarbonat, det här kom på kanske dag 3, kan det ha ett samband? Men stora svullna knutor under huden? Kan man få det av deo?
Ja, jag fick samma fenomen när jag provade en naturlig deo med kaolinlera och bikarbonat. Det är inte ovanligt att man reagerar just på bikarbonaten med utslag och eksem, vissa mer än andra.

Peta inte på dem utan håll rent med en mild tvål morgon och kväll, badda torrt och (om möjligt) undvik deo/antiperspirant tills det lugnat sig, åtminstone nattetid eller när du är hemma. Använd en annan sort som du vet att du tål om du inte kan vara utan.
Citera
2019-09-14, 22:53
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, jag fick samma fenomen när jag provade en naturlig deo med kaolinlera och bikarbonat. Det är inte ovanligt att man reagerar just på bikarbonaten med utslag och eksem, vissa mer än andra.
Tack, låter betryggande att även andra upplevt reaktioner efter naturliga deos!
Men tror du man kan få svullna, rejält ömma knölar av bikarbonaten? Eksem kan jag förstå att man kan få!
Det var den här.
https://www.naturligtsnygg.se/produk...ck-travelsize/
Jag gillade den, väldigt effektiv. Luktade dessutom gott. Undrar om den var för effektiv och täppte igen svettkörtlarna vilket har lett till detta?
Citera
2019-09-14, 23:02
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Hej!
För några dagar sedan vaknade jag med röda eksemliknande saker på huden i armhålan, i en stor ring. Innanför cirkeln med rodnad var huden som vanligt. Dessutom, när jag kände på huden, var den alldeles knölig. Kändes som stora ärtor eller bönor under huden. Kändes ömt med beröring. Huden kändes, utöver knutarna, tydligt svullen och eventuellt varmare än andra armhålan.
De senaste dagarna har rodnaden blivit mer illande till färgen, och en av knutarna blivit mer framträdande - ser böldlik ut - och en annan ändrat färg till att bli lila. Jag börjar få lätt ont över bröstet på den sida detta sitter och det känns som ”nervilningar” ner mot handlederna.
Det gör ont att vidröra dem. Det gör ont när jag rör armen, mer inne i kroppen är på huden, det känns ömt och tight och spänner. De flesta knutor känns mkt tydligt när jag rör huden men syns inte.
Jag har aldrig varit med om något liknande.
Har aldrig i övrigt haft problem med varken eksem, finnar eller bölder, inte ens som tonåring.
Vad i helskotta har hänt? Jag har nyligen testat en ny deo, som innehöll bikarbonat, det här kom på kanske dag 3, kan det ha ett samband? Men stora svullna knutor under huden? Kan man få det av deo?

Varit nära katter nyligen? Har du feber?
Citera
2019-09-14, 23:05
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Varit nära katter nyligen? Har du feber?
Nix på båda.
Citera
2019-09-15, 00:20
Medlem
Jag gissar på lymfkörtlar som reagerar på något. Dvs immunförsvaret reagerar på någon förändring i kroppen.

Kommer det hög feber..så rekommenderar jag vårdcentralen och lämna blodprov.
Citera
2019-09-15, 09:43
Medlem
Europes avatar
Hela armhålorna svullnade upp och blev röda på mig när jag använde Armani-deo. Jag hade redan dess haft en tendens att få svullnader och röda utslag av deo. Nuförtiden kan jag endast använda vissa billiga deo, som Axe, om jag vill slippa det. Jag vill dock minnas att de, förutom att vara lite ömma och heta, även kliade lite grann.

Det kan förvisso bero på svullna lymfkörtlar på grund av virus- eller bakterieinfektion, t.ex. vid förkylning eller halsfluss. Ofta är de ömma när det just kommer, medan de sedan kan sluta vara ömma förrän svullnaden har helt lagt sig. Sedan finns det avsevärt ovanligare orsaker som kan ge svullnad, men att ange dem riskerar sannolikt bara leda till nojighet i onödan, då det är väldigt osannolikt. Men om det inte går ned av sig själv, så kan det vara värt att boka tid hos läkare.
Senast redigerad av Europe 2019-09-15 kl. 09:46.
Citera
2019-09-15, 10:42
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Hej!
För några dagar sedan vaknade jag med röda eksemliknande saker på huden i armhålan, i en stor ring. Innanför cirkeln med rodnad var huden som vanligt.
Ringar på huden så där ger mig borreliavarningsklockor. Du har inte haft någon fästing? De sätter sig gärna på lite fuktiga ställen, som ljumskar och armhålor.
Citera
2019-09-15, 10:52
Medlem
Samma här, - röda kulor i armhålorna efter deodorant - märkesvara. Orolig - läkarbesök - operation omgående, som gjorde ont så in i h*****te. Går numera inför en personlig doft dvs min endorfiner får fritt spelrum i omgivning. Tycks mig märka ett ökat intresse från det motsatta könet, har väl något med biologin att göra. Den som vill göra sig ointressant - använd alu-klorird av lämplig styrka, billig och ofarlig.
Citera
2019-09-15, 10:59
Medlem
Samma här

Samma här, - röda kulor i armhålorna efter deodorant - märkesvara. Orolig - läkarbesök - operation omgående, som gjorde ont så in i h*****te. - Abcess. - Går numera inför en personlig doft dvs mina endorfiner får nu fritt spelrum i den närmaste omgivningen. Tycks mig märka ett ökat intresse från det motsatta könet, har väl något med biologin att göra. Den som vill göra sig ointressant - använd alu-klorird av lämplig styrka, billig och ofarlig
Senast redigerad av Idiotis 2019-09-15 kl. 11:03. Anledning: felstavning och komplettering
Citera
2019-09-15, 12:41
Medlem
cleovarnamnets avatar
Tack för svar! Jag älskar Flashback, så många hjälpsamma personer här!

Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
Jag gissar på lymfkörtlar som reagerar på något. Dvs immunförsvaret reagerar på någon förändring i kroppen.

Kommer det hög feber..så rekommenderar jag vårdcentralen och lämna blodprov.
Jo, lymfsystemet verkar vara inblandad vid en hel del infektioner. Jag är lite varmare än jag brukar vara men fortfarande under 38 grader...

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Hela armhålorna svullnade upp och blev röda på mig när jag använde Armani-deo. Jag hade redan dess haft en tendens att få svullnader och röda utslag av deo. Nuförtiden kan jag endast använda vissa billiga deo, som Axe, om jag vill slippa det. Jag vill dock minnas att de, förutom att vara lite ömma och heta, även kliade lite grann.

Det kan förvisso bero på svullna lymfkörtlar på grund av virus- eller bakterieinfektion, t.ex. vid förkylning eller halsfluss. Ofta är de ömma när det just kommer, medan de sedan kan sluta vara ömma förrän svullnaden har helt lagt sig. Sedan finns det avsevärt ovanligare orsaker som kan ge svullnad, men att ange dem riskerar sannolikt bara leda till nojighet i onödan, då det är väldigt osannolikt. Men om det inte går ned av sig själv, så kan det vara värt att boka tid hos läkare.
Jo, lymfom var det första jag googlade. Jag har nyligen tagit diverse blodprover hos en läkare av helt annan anledning och dessa var samtliga ”perfekta”.
Ändå skönt att höra att fler reagerat på deos. Trist att du blivit långvarigt överkänslig!

Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ringar på huden så där ger mig borreliavarningsklockor. Du har inte haft någon fästing? De sätter sig gärna på lite fuktiga ställen, som ljumskar och armhålor.
Nej, inte vad jag vet. Har dock bildgooglat och de ringarna är betydligt slätare än mina utstående knölar.

Citat:
Ursprungligen postat av Idiotis
Samma här, - röda kulor i armhålorna efter deodorant - märkesvara. Orolig - läkarbesök - operation omgående, som gjorde ont så in i h*****te. - Abcess. - Går numera inför en personlig doft dvs mina endorfiner får nu fritt spelrum i den närmaste omgivningen. Tycks mig märka ett ökat intresse från det motsatta könet, har väl något med biologin att göra. Den som vill göra sig ointressant - använd alu-klorird av lämplig styrka, billig och ofarlig
Usch, jag hoppas verkligen att det inte kräver operation!
Har gått utan deo i den armhålan de senaste dagarna men det känns inte så kul. Bra att det funkar för dig, dock!
Citera
2019-09-15, 13:59
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Tack, låter betryggande att även andra upplevt reaktioner efter naturliga deos!
Men tror du man kan få svullna, rejält ömma knölar av bikarbonaten? Eksem kan jag förstå att man kan få!
Det var den här.
https://www.naturligtsnygg.se/produk...ck-travelsize/
Jag gillade den, väldigt effektiv. Luktade dessutom gott. Undrar om den var för effektiv och täppte igen svettkörtlarna vilket har lett till detta?
Jo, det är lite olika hur man reagerar på det. Jag har läst på "naturliga kroppsvårdssidor" att det inte är ovanligt att lymfkörtlarna kan reagera så och att det är en allergi som utlöser det. De svullnar upp och kan ömma rejält.

Visst kan det vara en förkylning på gång också, men jag tror att det är deon i ditt fall som spökar. Som sagt, håll rent och torrt. Har du lite hydrokortison hemma så stryk på lite. Skulle det bli värre eller om du får hög feber så ring 1177.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in