Hej!
För några dagar sedan vaknade jag med röda eksemliknande saker på huden i armhålan, i en stor ring. Innanför cirkeln med rodnad var huden som vanligt. Dessutom, när jag kände på huden, var den alldeles knölig. Kändes som stora ärtor eller bönor under huden. Kändes ömt med beröring. Huden kändes, utöver knutarna, tydligt svullen och eventuellt varmare än andra armhålan.
De senaste dagarna har rodnaden blivit mer illande till färgen, och en av knutarna blivit mer framträdande - ser böldlik ut - och en annan ändrat färg till att bli lila. Jag börjar få lätt ont över bröstet på den sida detta sitter och det känns som ”nervilningar” ner mot handlederna.
Det gör ont att vidröra dem. Det gör ont när jag rör armen, mer inne i kroppen är på huden, det känns ömt och tight och spänner. De flesta knutor känns mkt tydligt när jag rör huden men syns inte.
Jag har aldrig varit med om något liknande.
Har aldrig i övrigt haft problem med varken eksem, finnar eller bölder, inte ens som tonåring.
Vad i helskotta har hänt? Jag har nyligen testat en ny deo, som innehöll bikarbonat, det här kom på kanske dag 3, kan det ha ett samband? Men stora svullna knutor under huden? Kan man få det av deo?
Hur ska jag bli kvitt dem?
Kan det vara farligt? Är rädd att bakterier ska nå blodet et cetera.