Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningskorn
Det stora tappet i opinionsstöd, i min egen bedömning, var inte en marginell inskränkning i rätten att få slakta sina egna barn till ketchup, utan det sanslösa och då helt obesvarade friandet till Moderaterna vars ledare "aldrig" skulle samtala med SD:
Mina värderingar är inte SD:s, jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD.
Att uppfatta det hela som att Åkesson står med bedjande ögon och mössan i hand och väntar på smulor från Kristerssons bord, kan rimligen bara hända om man själv som SD-sympatisör är nån form av tragisk beta som internaliserat den av vänsterliberaler pådyvlade rollen som lägst i hackordningen.
Jimmie Åkesson vill regera med M och KD är en rubrik från november 2015, långt innan AKB fick sparken. Det budskapet har han konsekvent och tålmodigt upprepat i snart fyra år medan M och KD legat på golvet, vridit sig som maskar och gallskrikit ut sin ångest medan de plågat sig igenom Kübler-Ross-modellens fem stadier förnekelse, ilska, köpslående, depression och acceptans. Varje gång han upprepat budskapet har vettskrämda journalister sprungit till M och KD i hopp om att bli lugnade med besked av typen ”100% uteslutet för evigt amen”. Ofta har de svarat nåt åt det hållet. Han har lugnt fortsatt ändå, i självsäker förvissning om att det är dit som vägen bär för SD, M, KD, Sverige, alla.
JÅ: Vi vill bilda ett konservativt block med M och KD.
M: Galenskap! Vi samarbetar inte med rasister. Uteslutet. Vi vill bilda en alliansregering, allt annat är pårökta fantasier.
KD: Vi mår fysiskt illa.
M: Hallå vi är faktiskt LIBERALkonservativa!
KD: Och vi är anhängare av personalismen!
UK: Vi kommer inte att samarbeta, samtala, samverka eller samregera med SD!
EBT: Vi kan tänka oss att prata med alla men ni kanske borde rensa upp i era led...
UK: Hmpf.
EBT: Säger ingenting men vad sägs om en fika.
UK: Alltså vi utesluter inte att prata med någon och vi tycker det är fel att utestänga SD från blocköverskridande samtal.
EBT: Fikan var rätt okej ändå.
UK: Tja det är klart jag kan väl också ta en fika/lunch/middag med Åkesson, jag är inte den som är den.
EBT: Fika! Fika!
Så nej, det har aldrig handlat om att SD kryper. Det är SD som håller i dressyrpiskan. Och snart kan vi foga ännu ett ”SD får alltid rätt till slut” till deras track record. First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.