2019-09-14, 02:26
  #81685
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fortfarande är det ingen trend men det kan bli om det håller i sig. Visst är det så att alla illgärningar som skjutningar etc gynnar SD och deras direkt rasistika politik men de står fortfarande utan svar på frågan vad de vill göra åt det. Att kanalisera missnöje är inte inte en lösning i långa loppet. Gläds du åt ökningen i opinionen men det förändrar inget i praktiken.

Det är väl snarare sossarna som är svaret skyldiga med tanke på hur extremt mycket det grova våldet har ökat sen de vann regeringsmakten 2014. SD bär sannerligen ingen skuld för den utvecklingen.

Hela grejen med att alltid ställa SD utanför diskussioner och överläggningar som sossarna gjorde nu senast igen angående gängbrottsligheten kan på sikt bli kostsamt när den allmänna uppfattningen blir att samtliga partier utom SD bär skuld för utvecklingen. Om sossarna hade haft nån vettig strateg så borde denna ha talat om för Damberg och regeringen att det kommer att kosta mer än det smakar att än en gång särbehandla SD. Ett barn hade ju kunnat räkna ut att SD i och med detta skulle öka igen.

Notera att det inte är gängbrottsligheten som sådan som har lett till ökningen för SD utan sossarnas agerande.
__________________
Senast redigerad av fernebo 2019-09-14 kl. 03:12.
2019-09-14, 03:51
  #81686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är väl snarare sossarna som är svaret skyldiga med tanke på hur extremt mycket det grova våldet har ökat sen de vann regeringsmakten 2014. SD bär sannerligen ingen skuld för den utvecklingen.

Hela grejen med att alltid ställa SD utanför diskussioner och överläggningar som sossarna gjorde nu senast igen angående gängbrottsligheten kan på sikt bli kostsamt när den allmänna uppfattningen blir att samtliga partier utom SD bär skuld för utvecklingen. Om sossarna hade haft nån vettig strateg så borde denna ha talat om för Damberg och regeringen att det kommer att kosta mer än det smakar att än en gång särbehandla SD. Ett barn hade ju kunnat räkna ut att SD i och med detta skulle öka igen.

Notera att det inte är gängbrottsligheten som sådan som har lett till ökningen för SD utan sossarnas agerande.
Precis.

Som jag nyss spekulerat om så kommer S troligen att falla på eget grepp. Där min uppskattade botten för partiet ligger runt 20 procent.

Det mest obegripliga är att S under många år inte gjort någonting för att vinna tillbaka det man förlorat till SD. Man cementerar övergången i stället. Deras strateger är inte så vassa. Om man ens har några.

Nu väntar vi på att SD ska bli största parti inom LO. Och att Göteborg ska vakna nu efter att Stockholm visar tecken på uppvaknande.
2019-09-14, 04:21
  #81687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fortfarande är det ingen trend men det kan bli om det håller i sig.

Men vad läser jag, du har ju alltid sagt att SD bara kommer att falla men så ökar de till rekordnivåer samtidigt som S faller. Är resultaten förfalskade för inte kan det väl vara så att du hade fel, igen?

Tänk om det är så t.o.m. att väljarna ser att det är S som faktiskt regerar och är ansvariga för att landet går käpprätt ner i botten.
2019-09-14, 04:23
  #81688
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Samtidigt är det värt att ta notis om all indoktrinering som INTE fastnat. Det fanns en tid då folk fick politrukerna på sig om de gjorde kopplingar mellan invandring och kriminalitet. Det hette att etniska svenskar minsann begår majoriteten av brotten och att det bara är en liten bråkdel av invandrarna som begår brott.

Inget av den hjärntvätten höll. SD ökar automatiskt när media skriver om gängbrottslighet oavsett om rapporteringen gör koppling till invandrare eller ej. Alla bara vet automatiskt vilka det handlar om. Förr var ”gäng” en eufemism media använde för att dölja att det handlade om invandrare. Idag har betydelseförskjutningen gått så långt att gäng nu betyder invandrare och har en hopplöst negativ konnotation. För 40 år sen döpte man komediserien ”Happy Days” till ”Gänget och jag” på svenska. Om det hade stått ”Gänget och jag” i TV-tablån idag skulle 94% utgå från att det säkert är en dokumentär om multikriminelle Muhammed och hans vardag i Malmös undre värld.

Ett tillägg ang Sifo är att KD+SD+M befäster sin ställning som den enda regeringskonstellationen med framtidsutsikter för M och KD.

Högeroppositionen M, KD, SD: 165 mandat
Regeringsunderlaget S, MP, C, L: 154 mandat
Rödgröna S, MP, V: 139 mandat
Alliansen M, KD, C, L: 138 mandat

Ohelig allians vänster:
S+MP+C+L+V: 184 mandat

Ohelig allians höger:
M+KD+SD+L: 180 mandat

De två regeringsalternativ som gick till val 2010 skulle alltså bara skrapa ihop 138 resp 139 var. Det finns INGET att hämta för M och KD i drömmen om alliansen. En flugviktare med 37 mandat kvar till majoritet. Och varför skulle C någonsin vilja återvända?

Nej, KD och M har nog under det här året tvingats komma långt i att förlika sig med tanken att framtiden är SD-samarbete eller en evighet på läktaren.
Det intressantaste är att JÖKen lever på lånad tid.

I valet 2018 fick S, MP, C och L 167 mandat. Vilket leder till att V kan uteslutas enligt Fjamåts önskemål. Man behöver enbart Sjöstedts passiva stöd som i regeringsbildning och budget.

Eftersom M, KD och SD fick 154 mandat.

I ditt exempel ovan 154 för JÖKen och 165 för M, KD och SD. Vid ett sådant valresultat måste S, MP, C och L ha vänsterns aktiva stöd. Det räcker inte längre med att V lägger ner sina röster.

Ju större SD blir desto svårare blir det att utesluta partiet vid en ny regeringsbildning.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-14 kl. 04:28.
2019-09-14, 04:40
  #81689
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Det intressantaste är att JÖKen lever på lånad tid.

I valet 2018 fick S, MP, C och L 167 mandat. Vilket leder till att V kan uteslutas enligt Fjamåts önskemål. Man behöver enbart Sjöstedts passiva stöd som i regeringsbildning och budget.

Eftersom M, KD och SD fick 154 mandat.

I ditt exempel ovan 154 för JÖKen och 165 för M, KD och SD. Vid ett sådant valresultat måste S, MP, C och L ha vänsterns aktiva stöd. Det räcker inte längre med att V lägger ner sina röster.

Ju större SD blir desto svårare blir det att utesluta partiet vid en ny regeringsbildning.
Exakt så.

Frågan är inte om Sverigedemokraterna kommer att få makt. Frågan är hur mycket av Sverige som kommer hinna förstöras innan Sverigedemokraterna får makt. Så tänker jag.

Både verkligheten och Sjuklövern är våra bästa valarbetare.
2019-09-14, 06:18
  #81690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Därför att SD är så kassa i valspurten generellt. Sedan gick många till den positiva Ebba istället för att rösta på Jimmie. Men det är tydligt att svensken har fått nog.

Ja många valde Ebba i stället för Jimmy. Om vi ska få en förändring måste hela det konservativa blocket öka ganska mycket. Om Sd knaprar på M och Kd innebär det ingenting ur maktsynpunkt.

Just nu står det i mandat 165 -184 till regeringsblocket (V+S+Mp+C+L) . Skulle L tappa 0,3% och inte komma in i riksdagen blev det 172 -177.

Hoppet står till betydligt mer gatuvåld. Sedan kan man fundera över äkta Sd sympati eller om det handlar om en markering en knuten näve. När det blir val på riktigt då sviker modet då röstar man för svetsaren, kommunisten mupparna, negern eller rödtotten.
2019-09-14, 08:30
  #81691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Det intressantaste är att JÖKen lever på lånad tid.

I valet 2018 fick S, MP, C och L 167 mandat. Vilket leder till att V kan uteslutas enligt Fjamåts önskemål. Man behöver enbart Sjöstedts passiva stöd som i regeringsbildning och budget.

Eftersom M, KD och SD fick 154 mandat.

I ditt exempel ovan 154 för JÖKen och 165 för M, KD och SD. Vid ett sådant valresultat måste S, MP, C och L ha vänsterns aktiva stöd. Det räcker inte längre med att V lägger ner sina röster.

Ju större SD blir desto svårare blir det att utesluta partiet vid en ny regeringsbildning.
Exakt, och det finns ingenting på horisonten som talar för att opinionsutvecklingen ska vända. Minskad brottslighet? Nej. Dramatiskt fall i antal sprängningar och skjutningar? Nej. Minskad arbetslöshet? Nej. Högkonjunktur? Nej. Tiotusentals verkställda utvisningar? Nej. Alla pilar pekar mot fortsatt uppgång för högeroppositionen i allmänhet och SD i synnerhet. Skulle gärna vara en fluga på väggen när Anders Lindberg får nästa Inizio i sin mail. Det enda halmstrå jag kan se som S skulle kunna gripa efter är att byta ut supernollan Löfven mot Ygeman eller Damberg, fast det finns nog så pass stort tryck att köra varannan damernas att det egentligen bara finns Maggan kvar i racet nu när Wallström klivit av.
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Inte så konstigt egentligen. Många på Flashback verkar tro att Stockholms innerstad är någon form av fredad zon när det gäller mångkultur. Bortsett från rusningstrafiken på morgonen är det numera en majoritet invandrare på gatorna nästan överallt. På helgkvällarna ser man i stort sett bara invandrare om man befinner sig i närheten av en tunnelbanestation. Jag har bara bott i Stockholm i ca 5 år och det har förändrats mycket på så kort tid. Ungdomsrånen som sveper fram genom medelklassförorter spelar nog också in en del.
Tror nog inte folk tror att Sthlm innanför tullarna är en fredad zon i bemärkelsen att den är fri från invandrare som rör sig där. Den invasionen var ju ett faktum redan på 90-talet. Om du stod på T-Centralen i stora huvudgången mellan pendeltågen och T-banan var det en total färgblandning a la New York. Om du klev på blå linjen kunde du vara enda svensken i hela vagnen. Ställen som Stureplan och Kungsan kryllade av sprättiga blattar i Canada Goose.

Det ”fredade” med innerstaden består snarare i att ytterst få av dem bor där. Om du går in i ett trapphus vid Odenplan och läser namnen står det Gyllensvan, Carlzon-Bååth, Levander och Hallensteen, inte Kureshi, Said, Muhammad och Moghadam. Sen hör det ju inte till vanligheterna att man läser om återkommande bilbränder vid Vitabergsparken eller stenkastning mot räddningstjänsten på Skånegatan.

Det som har hänt nu är väl snarare att ungdomsrånen och gängskjutningarna har ätit sig in hela vägen från långväga förorter av Rinkeby-typ ända till de välbärgade svenskarnas områden, som Täby, Nacka, Solna. Och så alla dessa sprängningar i bostäder, nu senast i morse i Lund. Tala om full cirkel:

- Släkten Nobel härstammar från Nöbbelöv i Skåne.
- 1866: Alfred Nobel uppfinner dynamiten.
- 1901: Nobelpriset börjar delas ut.
- 2015: Sverige översköljs av ett påstått ”kompetensregn”.
- 2019: Kompetensregnet använder Nobels uppfinning för att spränga skiten ur en skånsk universitetsstad som trodde den var plantskola för nya nobelpristagare men i själva verket har påbörjat resan tillbaka till stenåldern, som tack vare kombinationen av dynamit + kompetensregn kan gå väldigt fort.
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fortfarande är det ingen trend men det kan bli om det håller i sig. Visst är det så att alla illgärningar som skjutningar etc gynnar SD och deras direkt rasistika politik men de står fortfarande utan svar på frågan vad de vill göra åt det. Att kanalisera missnöje är inte inte en lösning i långa loppet. Gläds du åt ökningen i opinionen men det förändrar inget i praktiken.
Man kan ha olika idéer kring vad som är en “lösning”. Vi till höger anser till exempel att det är en “lösning” att gryningspyromanen sitter inlåst med bortkastad nyckel, medan ni till vänster anser att straff aldrig kan vara en lösning utan att allt handlar om förebyggande åtgärder och socioekonomiska utjämningsprogram. Skillnaden är att i vår värld skulle (den inlåsta) pyromanen bränna ner exakt noll hus, medan ni skulle älta vad som är den bästa förebyggande “lösningen” på en bädd av rykande aska. Hur många vänsterpajasar behövs för att skruva i en glödlampa? Ingen vet ännu eftersom ni aldrig har kommit förbi diskussionen om hur det bäst ska göras. Varje gång nån föreslår att man kanske bara borde skruva i lampan invänder nån annan att det vore en “enkel lösning” och eftersom enkla lösningar är populistiska så måste ni fortsätta älta tills ni nått fram till den ultimata svåra lösningen.
2019-09-14, 08:30
  #81692
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag är en av de unga som ändrat sig, visste ingenting om politik för några år sedan men har på senare tid blivit väldigt insatt. Kom inte ihåg vad det var som fick mig att bli det, men tror det var innan valet 2018 där jag gjorde lite valkompasser och fick SD på alla i princip och sedan blev jag mer nyfiken, kollade på mycket politik på Youtube osv. Ena ledde till det andra.

Är 26 så ung vuxen kan man väl säga, fått mitt första barn så det är extra viktigt att få ordning på Sverige igen. Hatar PK-samhället, miljöfanatikerna, massinvandringen och kulturskiftet det medför osv. Så ja, även unga kan ändra sig, gäller bara att de får chansen att bryta sin trygga bubbla. Vilket antagligen sker om det blir utsatta för mångkulturen, drabbas ekonomiskt, ej får bostad, arbetslösa m.m.

Ungdomar tenderar även att inte vara politiskt insatta (vilket svenskar inte heller tenderar att vara, men ungdomar extra mycket) utan går mer utifrån vad deras kompisar/föräldrar röstar typ. Det är därför viktigt att SD blir största parti i mätningar och därför mer "accepterade" att rösta på för dessa naiva/rädda.

Ja många unga är ytliga och oengagerade i samhällsfrågor, de som engagerar sig . Jag är inte så gammal själv och de jag känner som engagerar sig är SD-are, vänsterpartister eller miljöpartister. De enda som säger att de gillar några av de övriga partierna är helt oinsatta och vet inget om partiet de säger sig stödja.

När SD växer så blir det också fler föräldrar, kompisar etc, som kan påverka ungdomar att rösta SD. Men det kräver att folk är öppet SD. Många är det i smyg och då kan de inte påverka andra.

Men som sagt även mätningarna spelar roll; ser ungdomar att över 20 % röstar SD så tycker de inte att de är så extrema längre. Om det är sant att det börjar svänga till SDs fördel även i Stockholm så kommer det få stor inverkan även nationellt då så många människor bor "här".
2019-09-14, 09:01
  #81693
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Exakt så.
Frågan är inte om Sverigedemokraterna kommer att få makt. Frågan är hur mycket av Sverige som kommer hinna förstöras innan Sverigedemokraterna får makt. Så tänker jag.
Både verkligheten och Sjuklövern är våra bästa valarbetare.

Det är en fråga om vad som kommer först; de demografiska förändringarna eller svenskarnas insikt. Bland barn är nog personer med invandrarbakgrund i majoritet. Födelsetalen och invandringen ändrar balansen fort.

Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Ja många valde Ebba i stället för Jimmy. Om vi ska få en förändring måste hela det konservativa blocket öka ganska mycket. Om Sd knaprar på M och Kd innebär det ingenting ur maktsynpunkt.
.

Jo det gör det. Ju större SD är ju mindre möjlighet har M och KD att återuppliva alliansen eller göra andra konstiga samarbeten med S. Om maktkartellen med 5 partier kommer under 50 % i nästa val kanske de tar med KD och får majoritet igen. Inget är omöjligt när det gäller sjuklövern. Om SD blir tillräckligt stora kanske inte ens KD räcker. Förra mandatperioden var ju sju partier i den maktkartell som höll Löfven vid makten. Att M går tillbaka till DÖ tror jag är uteslutet men KD litar jag inte på. Minns omröstningen om bidragsberoende anhöriginvandring.

Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Precis.

Som jag nyss spekulerat om så kommer S troligen att falla på eget grepp. Där min uppskattade botten för partiet ligger runt 20 procent.

Det mest obegripliga är att S under många år inte gjort någonting för att vinna tillbaka det man förlorat till SD. Man cementerar övergången i stället. Deras strateger är inte så vassa. Om man ens har några.

Nu väntar vi på att SD ska bli största parti inom LO. Och att Göteborg ska vakna nu efter att Stockholm visar tecken på uppvaknande.

Deras problem är dels att de målat in sig i ett hörn genom att nazistanklaga SD i parti och minut. Dels att de vänder sig till så breda grupper. Asylinvandrarna vill ta hit sina släktingar och vill att de också skall leva på bidrag. Batikhäxorna vill ha kvar sina låtsasbarn. Radikalfeministerna vill koncentrera sitt hat på svenska män inte muslimska. De vänsterradikala förstår inte ekonomi och vill försörja alla i hela världen. Alla dessa grupper som nu är S väljarbas (Förutom pensionärerna) kan de förlora om de närmar sig SD som de utmålat som djävulen.
2019-09-14, 09:13
  #81694
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Samtidigt är det värt att ta notis om all indoktrinering som INTE fastnat. Det fanns en tid då folk fick politrukerna på sig om de gjorde kopplingar mellan invandring och kriminalitet. Det hette att etniska svenskar minsann begår majoriteten av brotten och att det bara är en liten bråkdel av invandrarna som begår brott.

Inget av den hjärntvätten höll. SD ökar automatiskt när media skriver om gängbrottslighet oavsett om rapporteringen gör koppling till invandrare eller ej. Alla bara vet automatiskt vilka det handlar om. Förr var ”gäng” en eufemism media använde för att dölja att det handlade om invandrare. Idag har betydelseförskjutningen gått så långt att gäng nu betyder invandrare och har en hopplöst negativ konnotation. För 40 år sen döpte man komediserien ”Happy Days” till ”Gänget och jag” på svenska. Om det hade stått ”Gänget och jag” i TV-tablån idag skulle 94% utgå från att det säkert är en dokumentär om multikriminelle Muhammed och hans vardag i Malmös undre värld.

Ett tillägg ang Sifo är att KD+SD+M befäster sin ställning som den enda regeringskonstellationen med framtidsutsikter för M och KD.

Högeroppositionen M, KD, SD: 165 mandat
Regeringsunderlaget S, MP, C, L: 154 mandat
Rödgröna S, MP, V: 139 mandat
Alliansen M, KD, C, L: 138 mandat

Ohelig allians vänster:
S+MP+C+L+V: 184 mandat

Ohelig allians höger:
M+KD+SD+L: 180 mandat

De två regeringsalternativ som gick till val 2010 skulle alltså bara skrapa ihop 138 resp 139 var. Det finns INGET att hämta för M och KD i drömmen om alliansen. En flugviktare med 37 mandat kvar till majoritet. Och varför skulle C någonsin vilja återvända?

Nej, KD och M har nog under det här året tvingats komma långt i att förlika sig med tanken att framtiden är SD-samarbete eller en evighet på läktaren.

Indoktrineringen har fördröjt övergången till SD, utan medias och det offentligas maktkartell hade vi varit 3 mandatperioder fram i tiden. SD hade haft dagens siffror 2007 (Så klart bara en subjektiv spekulation och min åsikt).

Det avgörande för M och KD är också att det är SD som lockar väljare över den gamla blockgränsen; de tar väljare från S (Kanske t.o.m. från V när samhället havererar allt mer). Det klarar inte M och KD så för att ändra balansen behöver de SD.
2019-09-14, 09:58
  #81695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Exakt så.

Frågan är inte om Sverigedemokraterna kommer att få makt. Frågan är hur mycket av Sverige som kommer hinna förstöras innan Sverigedemokraterna får makt. Så tänker jag.

Både verkligheten och Sjuklövern är våra bästa valarbetare.

Just det. Hur mycket hinner de andra att förstöra.

Det mest glädjande är sd-ökningen i Sthlm. Det bekräftar vad jag känt. Jag har bott i Sthlm i trettio år, och det senaste året hör jag fler o fler som tröttnat på sjuklövern och skjutningar och kaos.

Undrar hur det är i Göteborg, vore kul om de också kunde börja att vakna upp.
2019-09-14, 10:43
  #81696
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Inte för att pissa på paraden men om S har 29 eller 20% spelar inte så stor roll (särskilt inte i några OU).
Vi har en riksdag där alla partier utom SD är överens i ödesfrågan.
Ska sanningen fram så spelar det ingen roll om SD i till och med ett val har 17,53 eller 27% när en enig sjuklöver har 80+ eller 70+%.
Jag förstår hur du tänker, men är verkligen "alla partier utom SD överrens"? Och om de nu är det, hur kommer det påverka opinionen när de misslyckas vända utvecklingen? Kom ihåg att även väletablerade invandrare då börjar vända S ryggen. Folket i "utanförskapsområdena" kommer inte räcka att hålla dessa misslyckade partier vid makten.

Jag tror att en opinionsförskjutning i SD:s favör sänder kalla kårar längs ryggraden hos sossarnas ledande funktionärer. Och det med rätta. För de har inte en susning om hur de ska lösa Sveriges eskalerande problem,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in