2019-09-15, 02:37
Medlem
114060s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Och om du jämför det med att ha bott i HR istället, då hade skillnaden varit att man inte hade den miljonen och att man också skulle vara tvungen att skaffa nytt boende vid flytt och behöva låna en miljon mer än om man hade gjort det i vinst.
Människor som bor i hyresrätt är förlorare i nästan alla ekvationer.

Men ponera att man köpte en villa 2002 och lade 300k kontant. Du har alltså bundit upp 300k som istället kunde investerats och fått tillväxt på annat ställe. Årlig tillväxt på 9% ger en slutlig avkastning 2019 på 1,3 msek. Dessutom slipper du räntekostnader, kostnader för drift i en hyresrätt etc.

Sanningen är att Svensson idag är rejält pressade. Medellön räcker inte långt för ett bostadslån idag. Dessutom 15% kontant. Så om din lön inte utvecklas i samma takt som din bostad måste du lägga rejäl kontantinsats (läs: "vinst") vid ett bostadsbyte. Vinnarna är höginkomsttagarna som kan lägga 15% kontant, investera resten på annat ställe och surfa på bostadsvågen. Men mycket tyder på att vågen nått någon sorts smärtgräns och de enorma uppgångarna finns inte längre.
Citera
2019-09-15, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Människor som bor i hyresrätt är förlorare i nästan alla ekvationer.

Men ponera att man köpte en villa 2002 och lade 300k kontant. Du har alltså bundit upp 300k som istället kunde investerats och fått tillväxt på annat ställe. Årlig tillväxt på 9% ger en slutlig avkastning 2019 på 1,3 msek. Dessutom slipper du räntekostnader, kostnader för drift i en hyresrätt etc.

Sanningen är att Svensson idag är rejält pressade. Medellön räcker inte långt för ett bostadslån idag. Dessutom 15% kontant. Så om din lön inte utvecklas i samma takt som din bostad måste du lägga rejäl kontantinsats (läs: "vinst") vid ett bostadsbyte. Vinnarna är höginkomsttagarna som kan lägga 15% kontant, investera resten på annat ställe och surfa på bostadsvågen. Men mycket tyder på att vågen nått någon sorts smärtgräns och de enorma uppgångarna finns inte längre.

Det motsäger inte att en vinst är en vinst även om man kanske kunde gjort ännu högre vinst på något annat.
Citera
2019-09-15, 02:43
Medlem
114060s avatar
Citat:
Det motsäger inte att en vinst är en vinst även om man kanske kunde gjort ännu högre vinst på något annat.
Nej, men du måste förmodligen lägga "vinsten" i ett nytt motsvarande boende. Har du i så fall gjort en vinst? Bevarande av kapital kallar jag det. Motsvarande villor i ditt område har haft samma prisutveckling. Bara för att man pressar mer pengar blir man inte rikare.
Citera
2019-09-15, 02:44
Medlem
Citat:
Nej, men du måste förmodligen lägga "vinsten" i ett nytt motsvarande boende. Har du i så fall gjort en vinst? Bevarande av kapital kallar jag det.

Och om du inte hade gjort den vinsten hur skulle du då gjort när du skaffar nytt boende?
Citera
2019-09-15, 02:49
Medlem
114060s avatar
Citat:
Och om du inte hade gjort den vinsten hur skulle du då gjort när du skaffar nytt boende?
Citat:
Varför tror du en stor del av befolkningen inte har möjlighet att köpa? Men lika gärna som du bevarat ditt tidigare kapital i en bostad kunde du gjort det i aktier. Det du talar om kallas bostadsstegen. Mycket tyder på att det kommer bli allt svårare att ständigt klättra.

Det har inte alltid varit självklart att man skulle göra storkovan på familjevillan i "vinst". Jag finner det något befängt att vissa ser sitt hem som en investering.
Citera
2019-09-15, 02:50
Medlem
Citat:
Varför tror du en stor del av befolkningen inte har möjlighet att köpa? Men lika gärna som du bevarat ditt tidigare kapital i en bostad kunde du gjort det i aktier. Det du talar om kallas bostadsstegen. Mycket tyder på att det kommer bli allt svårare att ständigt klättra.

Det har inte alltid varit självklart att man skulle göra storkovan på familjevillan i "vinst". Jag finner det något befängt att vissa ser sitt hem som en investering.

Du svarade inte på frågan, om du inte hade gjort den vinsten hur skulle du då gjort när du skaffar nytt boende?

Själv har jag tjänat merparten av mitt kapital i aktier men bostadspengarna är fina också.
Citera
2019-09-15, 02:55
Medlem
114060s avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan, om du inte hade gjort den vinsten hur skulle du då gjort när du skaffar nytt boende?

Själv har jag tjänat merparten av mitt kapital i aktier men bostadspengarna är fina också.
Vill du inte förstå eller är du trög?

Står du utanför bostadsmarknaden, så står du utanför. Hade du inte fått pengarna från uppgång så har dessa givetvis kommit från annan ort. Sparande från inkomst? Arv? Vad vet jag. Alla måste någon gång vara förstagångsköpare. Var kommer "vinsten" ifrån då?
Citera
2019-09-15, 03:02
Medlem
Citat:
Vill du inte förstå eller är du trög?

Står du utanför bostadsmarknaden, så står du utanför. Hade du inte fått pengarna från uppgång så har dessa givetvis kommit från annan ort. Sparande från inkomst? Arv? Vad vet jag. Alla måste någon gång vara förstagångsköpare. Var kommer "vinsten" ifrån då?

Du verkar ha lite svårt att föra en debatt. Du kom med påståenden om att vinst som finns i en bostad inte är värt något och när jag invänder emot det styr du om och börjar prata om annat som att det kommer bli svårare i framtiden att bygga vinster på det sättet eller att det blir svårt att ens köpa en bostad. Det var inte vad som jag invände emot utan det är en helt annan diskussion.

Och dessutom vägrar du att besvara de frågor jag ställer till dig rörande ditt ursprungliga påstående.
Citera
2019-09-15, 03:13
Medlem
114060s avatar
Citat:
Du verkar ha lite svårt att föra en debatt. Du kom med påståenden om att vinst som finns i en bostad inte är värt något och när jag invänder emot det styr du om och börjar prata om annat som att det kommer bli svårare i framtiden att bygga vinster på det sättet eller att det blir svårt att ens köpa en bostad. Det var inte vad som jag invände emot utan det är en helt annan diskussion.

Och dessutom vägrar du att besvara de frågor jag ställer till dig rörande ditt ursprungliga påstående.
Du har bevarat dina pengar för att köpa motsvarande objekt idag. Du har inte tjänat några pengar, såvida du inte flyttar från ett område som upplevt mer prisutveckling (Stockholm V. Norrland). Du är inte ensam på bostadsmarknaden och alla andra i ditt område har också upplevt den "vinsten". Du konkurrerar med andra som dig själv. Precis som när du köpte bostaden. Bara för att du låter en pengapress gå blir man inte rikare.
Citera
2019-09-15, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Läste det i en tidning. Det är drygt 400000. Hur har dom fått ihop så mycket? Är dom alla 50+ som sett värdet öka på sina bostäder? Har dom fått ärva? Är det folk med 100k i lön som placerat pengarna och haft bra uppgångar varje år på 10%?

Kan tänka mig att 50000 är styrelsen i framgångsrika företag? 200 000 har fått ärva, och 150000 är folk med bra jobb och bra placeringar?

Låter som en bra gissning.

Om du inte ärver pengarna så måste du jobba ihop dem.

Om du inte har kapaciteten att få ett jobb med +100k i månaden så måste andra jobba ihop stålarna åt dig.

Dessutom måste du faktiskt sätta undan. 8 miljoner kronor hoppar inte bara upp sådär lite random och ger dig High-five.

10-20 papp i månaden krävs. Plus en rejäl årlig vinstökning.

Om du inte spelar på euro-jackpot förstås.
Citera
2019-09-15, 03:27
Medlem
Citat:
Du har bevarat dina pengar för att köpa motsvarande objekt idag. Du har inte tjänat några pengar, såvida du inte flyttar från ett område som upplevt mer prisutveckling (Stockholm V. Norrland). Du är inte ensam på bostadsmarknaden och alla andra i ditt område har också upplevt den "vinsten". Du konkurrerar med andra som dig själv. Precis som när du köpte bostaden. Bara för att du låter en pengapress gå blir man inte rikare.

Det är slående hur ofta folk som aldrig har lyckats bygga kapital resonerar så här bristfälligt, men inte förvånande att de då heller inte lyckas. Chansen att lyckas ökar nämligen markant om man har lite grundläggande förståelse och insikter och t.ex. förstår att även orealiserade vinster är vinster samt att även orealiserade förluster är förluster. Greppar man inte sådant tar man ofta mycket dåliga beslut.

Du undviker fortfarande dessutom att besvara den fråga du fick av mig. Om den som bott i HR och inte gjort någon vinst behöver skaffa ett nytt och ofta lite större eller bättre boende, hur ska denna göra då? Är den personen i lika bra sits som den som har en miljon i vinst i sitt nuvarande boende? Kan du försöka besvara den frågan nu?

Själv har jag mentalt ställt in mig på att lämna Sverige då utvecklingen inte passar min smak. Då är varje krona jag har i bostaden lika mycket värd som varje krona jag har i aktier.
Citera
2019-09-15, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Låter som en bra gissning.

Om du inte ärver pengarna så måste du jobba ihop dem.

Om du inte har kapaciteten att få ett jobb med +100k i månaden så måste andra jobba ihop stålarna åt dig.

Dessutom måste du faktiskt sätta undan. 8 miljoner kronor hoppar inte bara upp sådär lite random och ger dig High-five.

10-20 papp i månaden krävs. Plus en rejäl årlig vinstökning.

Om du inte spelar på euro-jackpot förstås.

Jag uppfyller inte dina krav men passerar ändå 20 millar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in