2019-09-16, 18:09
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har alltså köpt dig en stor jävla kostnad var månad som dessutom sjunker i värde var dag 😊

kan lova jag har roligare med den än att se talet 300.000 om o om igen
Citera
2019-09-16, 23:41
Medlem
114060s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är slående hur ofta folk som aldrig har lyckats bygga kapital resonerar så här bristfälligt, men inte förvånande att de då heller inte lyckas. Chansen att lyckas ökar nämligen markant om man har lite grundläggande förståelse och insikter och t.ex. förstår att även orealiserade vinster är vinster samt att även orealiserade förluster är förluster. Greppar man inte sådant tar man ofta mycket dåliga beslut.

Du undviker fortfarande dessutom att besvara den fråga du fick av mig. Om den som bott i HR och inte gjort någon vinst behöver skaffa ett nytt och ofta lite större eller bättre boende, hur ska denna göra då? Är den personen i lika bra sits som den som har en miljon i vinst i sitt nuvarande boende? Kan du försöka besvara den frågan nu?

Själv har jag mentalt ställt in mig på att lämna Sverige då utvecklingen inte passar min smak. Då är varje krona jag har i bostaden lika mycket värd som varje krona jag har i aktier.

Min vän, jag har självt upplevt bostadsuppgången i Göteborg. Jag ser mig inte som rikare. Alla andra bostadspriser har har gått upp i samma takt. Jag har förmodligen inte gjort någon större vinst. Det är okej, eftersom det är mitt boende.

Om du nu flyttar utomlands, eftersom samhällsutvecklingen är åt fel håll; se till att flytta till ett land med mindre prisutveckling så du realiserar vinsten.

Allt gott!
Senast redigerad av 114060 2019-09-16 kl. 23:43.
Citera
2019-09-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Min vän, jag har självt upplevt bostadsuppgången i Göteborg. Jag ser mig inte som rikare. Alla andra bostadspriser har har gått upp i samma takt. Jag har förmodligen inte gjort någon större vinst. Det är okej, eftersom det är mitt boende.

Dina känslor har du förstås full rätt till oavsett hur lite grund du än har för dem.
Citera
2019-09-16, 23:53
Medlem
114060s avatar
Citat:
Dina känslor har du förstås full rätt till oavsett hur lite grund du än har för dem.
Eftersom du inte förstår grundläggande ekonomi önskar jag dig lycka till. Realisera vinsten genom att sälja, flytta och köpa ett motsvarande boende utomlands.
Citera
2019-09-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Eftersom du inte förstår grundläggande ekonomi önskar jag dig lycka till. Realisera vinsten genom att sälja, flytta och köpa ett motsvarande boende utomlands.

Jaha kan du exemplifiera vilka grundläggande saker jag inte förstår?
Citera
2019-09-17, 00:01
Medlem
Citat:

Det blir större skatt och högre pris vid om man inte vill köpa något mindre eller med mindre attraktivt läge (eller HR). Du får inte ökad köpkraft om du inte använder fastigheten som bankomat eller som 114060 skrev; sälj och köp billigare utomlands (eller mindre i Sverige).
Citera
2019-09-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Det blir större skatt och högre pris om man inte vill köpa något mindre eller med mindre attraktivt läge. Du får inte ökad köpkraft om du inte använder fastigheten som bankomat eller som 114060 skrev; sälj och köp billigare utomlands (eller mindre i Sverige).

Vad har jag sagt som strider emot detta, kan du citera?
Citera
2019-09-17, 09:47
Medlem
Folk har pengar - folk sparar - folk investerar - folk blir rikare.

MEN HUR MÅNGA GÖR BORT SIG O FÖRLORAR DET MESTA AV SINA PENGAR
(relativt sett)

för så är det - alla tjänar inte alltid på allt o alla- sånt talas det sällan om
Citera
2019-09-22, 14:53
Medlem
Citat:
Självklart är värdet av vissa tillgångar något osäkra, men det är inget argument för att inte räkna med dem. Det är ensat ett argument för att beakta att det verkliga värdet kan avvika en del från uppskattningen.

Att värdet av tillgångar kan förändras i framtiden är heller inget argument, det gäller alla tillgångar och även för rena kontanter.

Det är sant
Men en bostad behövs för att bo i. Man bör inte se det som en säker investering
Aktier kan du sälja när du vill. En bostad måste ersättas med en annan
Dessutom belånar de flesta sig upp till "taknocken" ,så mycket det går
Man skuldsätter sig på en helt galen nivå och förväntar sig att få tillbaka pengarna + vinst
Därför är det viktigt att förstå att det kan gå åt andra hållet -
Citera
2019-09-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle1282
Det är sant
Men en bostad behövs för att bo i. Man bör inte se det som en säker investering
Aktier kan du sälja när du vill. En bostad måste ersättas med en annan
Dessutom belånar de flesta sig upp till "taknocken" ,så mycket det går
Man skuldsätter sig på en helt galen nivå och förväntar sig att få tillbaka pengarna + vinst
Därför är det viktigt att förstå att det kan gå åt andra hållet -

Ingen investering är säker och varje investering måste ersättas med en annan, tex en fiatvaluta.

Belåning kan för övrigt användas till alla investeringar men det var inte lånen som diskuterades.
Citera
2019-09-24, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Äh! Det är bara Syserror! Du vänjer dig!
Och är alla överens om att siffran 4% i rubriken inte stämmer om vi räknar bort värdet av folks primära bostäder?

Va? Jag bad dig berätta om dina häftiga bilar. Du stenrike cooling.
Citera
2019-09-24, 07:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Va? Jag bad dig berätta om dina häftiga bilar. Du stenrike cooling.

Jag har inte skrivit något om bilar! Citera gärna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in