Citat:
Ursprungligen postat av
FruKrokodil
Min senaste arbetsplats,där jag jobbade i åtta år, toppar nog listan av landets mest skenheligaste.
Företaget är utåt sett ett omtänksamt etiskt privat assistentanordnare med ledord som "respekt,trygghet att växa och mänsklighet gentemot både brukare och anställda"
Företaget har runt 200 anställda och kärnan består av ca 10 personer som samordnar assistansen/daglig verksamhet/kortidsboende.
Jag avancerade snabbt i företaget och allt gick strålande tills en manlig kollega (en man med högre position) ville ha mig i säng och jag (som är lyckligt gift) nekade honom. Då började helvetet, allt jag gjorde var fel,och det ramlade in knepiga avvikelser (bara från denna man)
Jag fick tex en erinran för att ha "jobbat för lättklädd i syfte att göra männen och de handikappade upphetsade"
När jag öppet pratade med kollegor så visade det sig att alla som nekat just denna man sedan hade råkat ut för olika problem och felaktiga erinran/varningar.
När en nyanställd kvinna, under sin introduktion, blev utsatt för ett våldtäktsförsök av denna man reagerade jag skarpt och krävde åtgärder. Företaget valde att omedelbart sparka HENNE och premiera mannen med en än högre tjänst. Vi hade samtidigt en annan man som,under arbetstid,dömdes för att ha våldtagit ett barn. Självklart utan erinran.
Nu hade jag fått nog och började pressa på än hårdare för förändring, företaget svarade genom att på alla sätt försvåra för mig. Mina arbetstider blev dom sämsta,min chefsroll förlängdes inte etc.
En dag i våras,när jag var på väg till jobbet så blev jag svårt misshandlad och uteblev från dagens arbetspass då jag låg på sjukhus.
Här tog företaget sin chans att äntligen säga upp mig pga arbetsvägran och försenad sjukanmälan, jag ansågs också vara en fara för verksamheten då jag utsatts för brott i nära anslutning till arbetsplatsen.
Efter en dust med facket så fick jag en ogiltigförklarad uppsägning, men nu hade jag fått nog.
Resultatet blev att jag har åtta års prickfri anställning, hos ett företag som vägrar ge mig referenser och allt detta för att jag inte ville ha sex med en vidrig man i chefsposition.
Jag tror inte att det här är så ovanligt som man skulle kunna tro, har själv arbetat på ett företag där en man tilläts ofreda unga tjejer mm. under minst 12 år, en psykopat som tillslut rök i metoo vevan. Han kom för lindrigt undan, det sjuka är att han strax efter fick arbete som någon mellanchef inom vår kära kriminalvård...bra referenser antar jag...(?) Är övertygad om att han fortsätter sitt skit där.
Iaf, de minst dussin tjejer utsattes för ett helvete genom stalkning etc. under deras tid i företaget. Många visste om det, jag själv fick inte veta detaljer mer än snack förrän mot slutet.
Det jag stör mig på är egentligen hur många som höll käft och inte våga säga nåt/göra något, folk vågade inte. Även vuxna män som mycket väl visste mer än oss andra. Men,
en svensk tiger är väl passande för detta fenomen.