• 1
  • 2
2019-09-14, 19:20
Medlem
Hegamons avatar
Funkar det om jag kopplar ur elen till spridaren?
Det är en Saab 900 16V 1991...

Funderar på om jag skulle stanna vart 3 mil och hälla i en skvätt motorolja eller tvåtaktsolja för att smörja den cylinder som inte fungerar.

Bogsera bilen är en utväg. Men jag måste då fråga en kompis väldigt snällt och han gör säkert det, men jag vill helst undvika fråga mina vänner om hjälp med idiotsaker.
Citera
2019-09-14, 19:27
Medlem
MrMadoffs avatar
Varför ska du smörja en cylinder som ändå inte fungerar? Och hur hade du tänkt smörja den? Ska du plocka isär blocket var tredje mil? Planerar du att vara framme år 2109?
Och varför ens koppla ur spridaren om nu ändå inte cylindern redan inte går?

Kör bara

Jag kan ha fel också.
Citera
2019-09-14, 19:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Funkar det om jag kopplar ur elen till spridaren?
Det är en Saab 900 16V 1991...

Funderar på om jag skulle stanna vart 3 mil och hälla i en skvätt motorolja eller tvåtaktsolja för att smörja den cylinder som inte fungerar.

Bogsera bilen är en utväg. Men jag måste då fråga en kompis väldigt snällt och han gör säkert det, men jag vill helst undvika fråga mina vänner om hjälp med idiotsaker.
Koppla ur spridaren är en bra ide så inte cylindern blir bensin dränkt. Smörjningen behöver du inte vara orolig för för den sköts av motoroljan. Varför har en cylinder lagt av?
Citera
2019-09-14, 19:36
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Koppla ur spridaren är en bra ide så inte cylindern blir bensin dränkt. Smörjningen behöver du inte vara orolig för för den sköts av motoroljan. Varför har en cylinder lagt av?

Diesel möjligen..
Citera
2019-09-14, 19:37
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Diesel möjligen..
Diesel? Det är väl en beninare??
Citera
2019-09-14, 19:48
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Troligen fel på kompressionen som paj ventil. Då tändstift, spridare, tändkabel, rotor är kollat.. .
Citera
2019-09-14, 19:50
Citat:
Aldrig hört talas om en bensinmotor med spridare

Men det måste man la ha både till bensin och dieselmotor
Injektor alltså

Hur ska bensinen ta sig in till explosionskammaren=?

Jag æter tomater
Citera
2019-09-14, 19:50
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Och varför ens koppla ur spridaren om nu ändå inte cylindern redan inte går?

Just för att bensinen tvättar bort motoroljan på cylinderns vägg och förstör den. Att köra enskilda mil utan förberedelse är väl en sak, men denna gången måste jag köra långt...
Citera
2019-09-14, 19:51
Citat:
Just för att bensinen tvättar bort motoroljan på cylinderns vägg och förstör den. Att köra enskilda mil utan förberedelse är väl en sak, men denna gången måste jag köra långt...

Men på 70mil borde dær samlas en hel del bensin då.
Kænns ju sådær

Ja
Citera
2019-09-14, 19:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Det första är jag med på. Men fungerar verkligen smörjningen med motoroljan då cylindern inte tänds/fungerar?
Citera
2019-09-14, 19:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Troligen fel på kompressionen som paj ventil. Då tändstift, spridare, tändkabel, rotor är kollat.. .
Sätter min ena strumpa på en bränd avgas ventil. Jag hade gjort så som du tänkte med att koppla ur spridaren och kört. Den blir lite trött och drar lite mer bensin under resan. Om du lyfter av topplocket så skriv vad felet är för det är ju alltid intressant
Citera
2019-09-14, 19:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Men på 70mil borde dær samlas en hel del bensin då.
Kænns ju sådær

Ja

Köra med en spridare som matar på bensin och att bensinen ska "Kyla" det tror jag inte helt på. Katten kommer bli jättevarm och gå sönder. Bensin riskerar också hamna i oljan..

Däremot att koppla ur spridarens elektriska kontakt så att den inte matar på med bensin, det kanske fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in