Citat:
Så du menar att om du hade klarat av att göra hela den där resan helt själv utan hjälp som 8 åring?
Måste säga att jag skulle åtminstone bli imponerad speciellt om du ska åka till någon som du troligen aldrig har varit hos tidigare.
Jo men det är en hel del andra steg så som betalning osv, det är en grej att åka själv när man är vuxen, men om man nu ligger på en 8 årings nivå och ska till någon som man troligen aldrig har varit hos utan några som helst problem så börjar det åtminstone för mig att bli svårt att säga att denne ligger på en 8 årings nivå.
Som sagt, jag säger inte att hon skulle ligga på en 15 årings nivå, det är absolut inte vad jag säger men 8 känns lite för lite, det är därför jag även säger att om jag hade varit i hennes vårdnadshavares situation så hade jag bett om en ny utvärdering då jag skulle gissa på att 8 år runt 2 år för lågt, 10 kanske 11 som minimum skulle jag nog snarare lägga det på och då tar jag inte inlärningsnivån i det hela.
Men som polis och vårdnadshavaren har sagt 7-8 år mentalt det kan jag inte riktigt hålla med om, speciellt inte om vi även tar in systerns ovetande om att hon (Emelie) även är sexuellt aktiv.
Måste säga att jag skulle åtminstone bli imponerad speciellt om du ska åka till någon som du troligen aldrig har varit hos tidigare.
Jo men det är en hel del andra steg så som betalning osv, det är en grej att åka själv när man är vuxen, men om man nu ligger på en 8 årings nivå och ska till någon som man troligen aldrig har varit hos utan några som helst problem så börjar det åtminstone för mig att bli svårt att säga att denne ligger på en 8 årings nivå.
Som sagt, jag säger inte att hon skulle ligga på en 15 årings nivå, det är absolut inte vad jag säger men 8 känns lite för lite, det är därför jag även säger att om jag hade varit i hennes vårdnadshavares situation så hade jag bett om en ny utvärdering då jag skulle gissa på att 8 år runt 2 år för lågt, 10 kanske 11 som minimum skulle jag nog snarare lägga det på och då tar jag inte inlärningsnivån i det hela.
Men som polis och vårdnadshavaren har sagt 7-8 år mentalt det kan jag inte riktigt hålla med om, speciellt inte om vi även tar in systerns ovetande om att hon (Emelie) även är sexuellt aktiv.
Jag tänker att hon kanske har liknande funktionshinder som Elisabet Jansson:
Elisabeth låg två år efter i skolan när hon kom och det gick knaggligt. Men på landet lärde hon sig rida och hon tyckte mycket om djur.
Wendla och Evert beskriver henne som en gladlynt, gullig och charmig tjej. Hon hade lätt att få kontakt med andra, men hon var lättledd - och det gjorde henne till ett lätt offer för den som ville henne illa.
- Hon hade ingen självbevarelsedrift, säger Evert och skakar på huvudet.
- Hon förstod inte vad man fick och inte fick göra, hon kunde inte skilja på gott och ont, hon hade inget begrepp om sådant, säger Wendla.
Trots att hon trivdes hos "mamma Wendla" och "pappa Evert" som hon kallade dem, rymde Elisabeth gång på gång.
- Hon kunde ta sig med buss och tåg till Stockholm utan en krona på fickan, säger Wendla.
Det var dagar och nätter fulla av oro och ängslan innan Elisabeth kom till rätta igen. Det gjorde hon alltid. Men hon rymde igen - och igen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lorna-tillbaka
I någon artikel hade de intervjuat en väninna till Elisabet som menade att det inte kanske direkt märktes att hon hade något slags funktionshinder men attdet märks när man pratar med henne, att hon är som ett barn.
Så jag tänker mig att hon kan hyfsat väl lära sig praktiska göromål men en abstrakt tankegång inte behöver vara avancerad för att hon inte ska klara den. Som konsekvenstänk med rimlig riskbedömning etc.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-10 kl. 22:36.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-10 kl. 22:36.