2019-09-10, 22:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så du menar att om du hade klarat av att göra hela den där resan helt själv utan hjälp som 8 åring?

Måste säga att jag skulle åtminstone bli imponerad speciellt om du ska åka till någon som du troligen aldrig har varit hos tidigare.

Jo men det är en hel del andra steg så som betalning osv, det är en grej att åka själv när man är vuxen, men om man nu ligger på en 8 årings nivå och ska till någon som man troligen aldrig har varit hos utan några som helst problem så börjar det åtminstone för mig att bli svårt att säga att denne ligger på en 8 årings nivå.

Som sagt, jag säger inte att hon skulle ligga på en 15 årings nivå, det är absolut inte vad jag säger men 8 känns lite för lite, det är därför jag även säger att om jag hade varit i hennes vårdnadshavares situation så hade jag bett om en ny utvärdering då jag skulle gissa på att 8 år runt 2 år för lågt, 10 kanske 11 som minimum skulle jag nog snarare lägga det på och då tar jag inte inlärningsnivån i det hela.

Men som polis och vårdnadshavaren har sagt 7-8 år mentalt det kan jag inte riktigt hålla med om, speciellt inte om vi även tar in systerns ovetande om att hon (Emelie) även är sexuellt aktiv.

Jag tänker att hon kanske har liknande funktionshinder som Elisabet Jansson:

Elisabeth låg två år efter i skolan när hon kom och det gick knaggligt. Men på landet lärde hon sig rida och hon tyckte mycket om djur.

Wendla och Evert beskriver henne som en gladlynt, gullig och charmig tjej. Hon hade lätt att få kontakt med andra, men hon var lättledd - och det gjorde henne till ett lätt offer för den som ville henne illa.

- Hon hade ingen självbevarelsedrift, säger Evert och skakar på huvudet.

- Hon förstod inte vad man fick och inte fick göra, hon kunde inte skilja på gott och ont, hon hade inget begrepp om sådant, säger Wendla.

Trots att hon trivdes hos "mamma Wendla" och "pappa Evert" som hon kallade dem, rymde Elisabeth gång på gång.

- Hon kunde ta sig med buss och tåg till Stockholm utan en krona på fickan, säger Wendla.

Det var dagar och nätter fulla av oro och ängslan innan Elisabeth kom till rätta igen. Det gjorde hon alltid. Men hon rymde igen - och igen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lorna-tillbaka

I någon artikel hade de intervjuat en väninna till Elisabet som menade att det inte kanske direkt märktes att hon hade något slags funktionshinder men attdet märks när man pratar med henne, att hon är som ett barn.
Så jag tänker mig att hon kan hyfsat väl lära sig praktiska göromål men en abstrakt tankegång inte behöver vara avancerad för att hon inte ska klara den. Som konsekvenstänk med rimlig riskbedömning etc.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-10 kl. 22:36.
Citera
2019-09-10, 22:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag föreställer mig att hon har något liknande funktionsnedsättning som Elisabet Jansson:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...lorna-tillbaka

I någon artikel hade de intervjuat en väninna till Elisabet som menade att det inte kanske direkt märktes att hon hade något slags funktionshinder men attdet märks när man pratar med henne, att hon är som ett barn.
Så jag tänker mig att hon kan hyfsat väl lära sig praktiska göromål men en abstrakt tankegång inte behöver vara avancerad för att hon inte ska klara den. Som konsekvenstänk med rimlig riskbedömning etc.

Det är helt möjligt, men att lyckas ta sig från punkt A till punkt B så som Emelie lyckades göra utan problem, skulle jag sätta på en högre nivå än 8 år, som sagt, jag säger inte att hon absolut skulle vara över 13 år gammal mentalt men 8 år känns lite för ungt för någon som lyckas köpa tågbiljett, åka SJ tåg osv helt själv, speciellt till någon som denne troligen inte har varit hos tidigare. Det finns gott ungar i hennes ålder som inte klarar det trots att de inte har någon nedsättning.

Och som jag även sa tidigare, jag gör den bedömningen utan att inkludera utvecklingsbiten för den har jag absolut inte tillgång till, det är mycket möjligt att det finns andra bitar som drar ner hennes mentala ålder till 7-8 år när det kommer till inlärning och riskanalys osv.

Men hon verkar ha en tillräckligt mental kapacitet för att kunna fixa tågbiljett, åka till en kille som hon har kära ner sig i, ha sex med denne osv.

Det bör dock understrykas att jag absolut inte säger att hon ska ses som vilken 15 åring som helst, utan det enda jag syftar på är att en bedömning av hennes mentala ålder kanske inte är helt korrekt, istället för 7-8 så är hon kanske 10-12 (och då är jag ändå givmild) mentalt
Citera
2019-09-10, 22:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Det bör dock understrykas att jag absolut inte säger att hon ska ses som vilken 15 åring som helst, utan det enda jag syftar på är att en bedömning av hennes mentala ålder kanske inte är helt korrekt, istället för 7-8 så är hon kanske 10-12 (och då är jag ändå givmild) mentalt
I vissa avseenden kanske hon är som en 6-åring, i andra som en 12-åring och i en del kanske även som en 18-åring?
Citera
2019-09-10, 23:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
I vissa avseenden kanske hon är som en 6-åring, i andra som en 12-åring och i en del kanske även som en 18-åring?

De två första bitarna är inte helt omöjligt, den sista har jag lite svårt att se hur man skulle kunna göra en genuin bedömning kring.

Men hon skulle absolut kunna ligga på en 8 årings nivå när det kommer till riskbedömning och skolan men sedan kanske på en 12 årings nivå socialt, det är därför jag försöker att poängtera att om jag hade varit hennes vårdnadshavare så hade jag velat ha en ny bedömning då hon klart och tydligt är sexuellt aktiv och tillräckligt kunnig för att kunna göra längre resor själv utan översyn osv.
Citera
2019-09-14, 08:03
Medlem
Hursomhelst.
Det var kidnappning och våldtäkt.
30 år i fängelse utan vård och för lägsta möjliga pris, är rimligt. Tvångsarbete!

Sen utvisas apan till Aphanistan.
Citera
2019-09-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Hursomhelst.
Det var kidnappning och våldtäkt.
30 år i fängelse utan vård och för lägsta möjliga pris, är rimligt. Tvångsarbete!

Sen utvisas apan till Aphanistan.

Tyvärr är svensk lagstiftning inte uppdaterad för att hantera det samhälle vi fått i "gåva" av "våra" folkfientliga politiker. Sannolikt kan det inte bevisas att något som är i strid med nuvarande lagstiftning har skett.

Själv anser jag att flickan borde placeras på någon forn av institution för både sitt eget och samhällets bästa, tills dess att hon visar insikt och ånger för sitt handlade och kan förväntas sköta sig i samhället.

Killen däremot är gammal nog att veta vad han gjorde och borde deporteras eller avrättas omgående för sitt övergrepp mot såväl en förståndshandikappad ung tjej som det svenska samhället. Som flykting är det hans ansvar att uppträda fullständigt oklanderligt livet ut i tacksamhet till det land som släppt in honom. Om han ens hade något s.k. "skyddsbehov" från början så har han nu enligt min uppfattning förverkat sin "rätt" till skydd.
Citera
2019-09-14, 11:31
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Kåt som en 18åring eller?
Citera
2019-09-14, 11:36
Medlem
Citat:
De två första bitarna är inte helt omöjligt, den sista har jag lite svårt att se hur man skulle kunna göra en genuin bedömning kring.

Men hon skulle absolut kunna ligga på en 8 årings nivå när det kommer till riskbedömning och skolan men sedan kanske på en 12 årings nivå socialt, det är därför jag försöker att poängtera att om jag hade varit hennes vårdnadshavare så hade jag velat ha en ny bedömning då hon klart och tydligt är sexuellt aktiv och tillräckligt kunnig för att kunna göra längre resor själv utan översyn osv.

Jo, det kan ju ha ganska stor inverkan på omfattningen av den tillsyn som behövs.
Citera
2019-09-14, 12:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo, det kan ju ha ganska stor inverkan på omfattningen av den tillsyn som behövs.

Vilket är min poäng, det kan vara så att hon kanske behöver mer eller mindre övervakning (Det är inget jag kan avgöra) samtidigt som att om hon skulle rymma en tredje gång och polis behövs återigen så kan det vara bra om de kan få en mer korrekt bild av hennes situation
Citera
2019-09-14, 12:56
Medlem
Citat:
Vilket är min poäng, det kan vara så att hon kanske behöver mer eller mindre övervakning (Det är inget jag kan avgöra) samtidigt som att om hon skulle rymma en tredje gång och polis behövs återigen så kan det vara bra om de kan få en mer korrekt bild av hennes situation

Ja, det är skillnad på om hon ger sig av till något av impuls utan att förstå tid och rum eller om hon ger sig av på något hon vet att hon inte ska och därmed kanske också håller sig undan. Även vanliga tonåringar som kanske inte finns anledning att oroa sig för kan ju då och då vilja vara ute senare än föräldrarna medgett. Det kan nog vara jävligt knepigt med att sätta lämpliga gränser för en funktionshindrad som i många avseenden man vill ge en "normal" tillvaro.
Citera
2019-09-14, 13:24
Medlem
Om gärningsmannen slipper straff betyder det att det är lagligt att sätta på förståndshandikappade flickor och de som har downs syndrom så länge de är fysiskt 15 år gamla.

Helt sjukt.

Om man ber såna som Emelie att ge en alla sina pengar så gör de det.
Är inte det heller olagligt?
Citera
2019-09-14, 13:28
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
Om gärningsmannen slipper straff betyder det att det är lagligt att sätta på förståndshandikappade flickor och de som har downs syndrom så länge de är fysiskt 15 år gamla.

Helt sjukt.

Om man ber såna som Emelie att ge en alla sina pengar så gör de det.
Är inte det heller olagligt?
Men om dom vill uppleva kärlek då? Visst är det för mig obegripligt att någon normal vill ha ett sär men ska det förbjudas?
Ska fattiga tjejer inte få knulla rika killar också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in