2019-09-14, 03:54
Medlem
För mig också, kommer lägga mig mellan 06 å 07 som vanligt. Jobbar kvällar nu.
Citera
2019-09-14, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Väldigt lyxigt schema dock.
På mitt jobb jobbar de som jobbar natt 4 nätter (mån-tors) och lediga 3.
Har en ytlig bekant som jobbar 5 nätter och ledig 2.

Så beror nog mycket på skiftet.
4 nätter 5-7 dagar ledigt hade nog även de flesta morgonmänniskorna klarat till och med.

Den mest rättvisa jämförelsen är nog 5 nätter, 2 ledigt, då det är så de flesta dagskiftare jobbar. Det tär nog på de flesta, och kräver en viss typ av människa för att klara. Räcker inte att vara kvälls-/nattperson, utan lite mer extrem eller andra preferenser än så.

Ska väl tillägga att jag inte jobbar heltid. Jobbar runt 80%.
Citera
2019-09-14, 11:02
Medlem
DRAVKCABs avatar
Jag jobbade natt i stort sett mellan 1994 tom 2007. Är väl mer en kvällsmänniska så potentialen fanns väl att klara av den typen av jobb. Jag tror det är viktigt att hålla ungefär samma dygnsrytm och inte svänga fram och tillbaka speciellt om man kräver god sömn för att må bra. Det innebar även på lediga dagar att man sällan gick upp innan 12:00 och somnade mellan 03:00 till 04:00. Detta kräver ju en del socialt minst sagt så det där med familj och förhållanden kommer att få sina törnar. Sömnen är inte lika bra som när man sover normal tid tex 23-07. Efter du sovit samma antal timmar så är du inte lika pigg. Det tog mig ett par timmar att komma igång efter att ha sovit mellan 06-14. Man känner sig djävligt seg ett par timmar efter det man vaknat. Dom gånger man var tvungen att gå upp innan 10:00 var för djävliga och hela dagen kunde vara förstörd. På vintern så kan det bli jobbigt med då man får för lite solljus för att må bra. En sak att komma ihåg är att det är väldigt stor skillnad på nattjobb beroende på när du slutar. Att sluta 0500 är otroligt mycket bättre än att gå av 07 eller 08.
Har jobbat dagtid de senaste 11 åren nu med betydligt högre livskvalitet. Tror inte att jag skulle klara att gå tillbaka till långa nattpass nu när man kommit upp i åren. Som sagts tidigare så sliter det mer på kroppen att jobba natt. Risken för olika sjukdomar ökar så ur ett hälsoperspektiv så skall du jobba dagtid.
Senast redigerad av DRAVKCAB 2019-09-14 kl. 11:14.
Citera
2019-09-14, 12:21
Medlem
Nattjobb är verkligen inte för alla, jag provade på det en kort period när jag var yngre och det var inget för mig, mådde inte bra i kroppen och det sociala livet blev lidande. Har däremot en kompis som inte skulle kunna tänka sig att jobba dagtid, han kan helt enkelt inte gå upp på morgonen innan 9 utan att vara helt förstörd.

Antar att vi människor har olika inbyggda klockor helt enkelt !

OT - Alla som är tonårsföräldrar vet också hur lätt det är att väcka en (typisk) tonåring innan 08:00.
Citera
2019-09-14, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Jag mådde tvärtom betydligt bättre när jag jobbade natt, när jag fick slippa alla medelmåttor till människor. Allt skräp det vill säga.

INtressanT

JObbar det bara folk med hög iq på natten hmm
Det borde det göras en studie av
Citera
2019-09-14, 15:03
Medlem
Såg solen en enda gång när jag jobbade natt en vinter. Var jäkligt deprimerande att sova bort dagarna och missa allt socialt liv.
Citera
2019-09-14, 15:27
Medlem
submariners avatar
Hej,

Jobbade natt när jag pluggade - funkade bra. För min del var lösningen rutiner, sova tillräckligt och äta nyttigare. Det sociala livet påverkades inte märkbart.
Citera
2019-09-14, 16:08
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
INtressanT

JObbar det bara folk med hög iq på natten hmm
Det borde det göras en studie av

Nej, det jobbar massa medelmåttor på natten också. Skillnaden är att få rör sig i samhället.
Citera
2019-09-14, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Nej, det jobbar massa medelmåttor på natten också. Skillnaden är att få rör sig i samhället.

Synd;( Jag tänkte att nu börjar jag jobba natt så jag får umgås med raketforskare och kan spela 3d schack på rasten
Citera
2020-09-14, 21:56
Medlem
Running_mans avatar
Nattskift är inte för alla!

Ungefär som atbete som börjar 06.oo på morgonen: vissa klarar av det, andra inte.

Sen är det mycket upp till dig hur du sköter kost, träning och dygnsrytm/sömn. Det är extra noga ifall du jobbar natt.
Citera
2020-09-14, 22:01
Medlem
f30malmos avatar
Jag fungerar på dagjobb som många andra gör på nattjobb, dvs blir trött och sliten av att jobba dag. Humorn i det hela är att min chef vägrar sätta mig på nattskift igen av någon sjuk anledning, vilket aldrig kommer fungera i längden.
Citera
2020-09-15, 08:18
Medlem
itsallalies avatar
Jag har jobbat som väktare sen -99.

Under åren har jag i omgångar beroende på tjänst jobbat dag med. Också dag samt natt omvarandra - absolut den mest slående kombon.

Nu senaste åren endast natt igen, 5-4 schema 12h ger en chans till att få någonslags bättre återhämtning.

Har man barn i längre ålder är det tufft oavsett föresten.

Givetvis beror det på vad man gör också som väktare - vissa skift är brutala också i utförandet, det tär extra mycket om man stressar eller jagar tid bakom ratten t.ex. det är ganska mycket beroende på i det här yrket.

Det här är också något som återspeglas idag i vad det är för folk som kommer in i branschen, flertal fixar inte med det mer än något år, om ens det.

Slutsats: det är ett jävla pissyrke, utbilda er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in